Problemen na laten vervangen distributieriemen TDI.

Voor kenners: de "Roffel"
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

Op dit moment staat onze V70 TDI uit 1997 bij een garage hier in de buurt omdat de distributieriemen vervangen moesten worden. Nou weet ik niet wat ze precies gedaan hebben maar ik weet wel dat tijdens de handelingen alles verdraaid is en dat ze geprobeerd hebben om het allemaal weer terug te draaien. Volgens zeggen staan er geen merktekens op de poelies of waar dan ook en hebben ze die vantevoren eerst zelf aangebracht.

Na het vervangen van de riemen en rollen hebben ze eerst het blok handmatig rondgedraaid om te kijken of hij nergens zou klemmen. Bijvoorbeeld omdat de kleptiming niet goed zou staan.
Dat werkte en dus hebben ze de motor gestart. Het viel de monteur op dat hij erg veel herrie maakte en dat er erg veel dieselklop aanwezig was. Ik heb toen zelf geluisterd en vond hem ook wel herrie maken maar niet meer dan normaal met een koude motor.

Gisteren hebben ze een proefrit gemaakt van een paar kilometer en ik was erbij toen ze terugkwamen. Helaas, ook nu moest ik constateren dat de motor veel meer geluid maakte dan normaal.

Nu lijkt het mij logisch dat er iets met het inspuitmoment niet goed staat en dat hij daarom zo'n herrie maakt. Echt hele harde dieselklappen.
Zoiets is, lijkt mij, makkelijk op te lossen door de pomp af te stellen.

Waar ik met nu zorgen om maak is de nokkenastiming. Ik ben dus bang dat deze ook niet goed staat, ondanks dat de motor gewoon kan ronddraaien.
Valt dat te controleren en staan er echt geen merktekens op? Ik kan me dat niet voorstellen, bij onze oude BMW (324TD) was dat allemaal zo duidelijk als wat en kòn je het simpelweg bijna niet fout doen.
Hoe gaan we dit oplossen???
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Normaal gesproken zou je forumlid Ramon&Ramon moeten raadplegen. Helaas begeeft die zich niet meer op dit forum.
Beste is dat je naar een garage gaat die verstand heeft van TDI motoren en de apparatuur heeft om zowel de nokkenastiming als de brandstofpomp timing te controleren en af te stellen. Bij TDI motoren kun je naar het schijnt geen merktekens gebruiken om de timing correct te houden (vraag me niet waarom). 99% kans dat de de nokkeanas timing nu niet klopt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ramon & Ramon komt nog steeds regelmatig op beziek hier hoor. Hij is Dieselspecialist bij Volvo.

Lijkt me een beetje onkundig bedrijf is het niet?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

Ze hebben het inmiddels uit handen gegeven aan een volvo-specialist. Ik ben benieuwd wat die ervan bakt.

Ter info: Ik had de auto woensdagochtend gebracht met de mededeling dat ik hem donderdag weer nodig had. Dus hij moest woensdagmiddag klaar zijn. Het wordt nu zaterdagochtend voordat ik hem terug heb. Gelukkig heb ik vantevoren een prijsopgave gekregen.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

IkeV70 schreef:Normaal gesproken zou je forumlid Ramon&Ramon moeten raadplegen. Helaas begeeft die zich niet meer op dit forum.
even off-topic:heb ik iets gemist?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

toppertje schreef: even off-topic:heb ik iets gemist?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=305404
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
ronald ce
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 12.11.2005 - 20:33
Locatie: veere

staat de krukas poulie goed vast?
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

ronald ce schreef:staat de krukas poulie goed vast?
Geen idee. Uiteindelijk hebben ze een volvo-specialist gevraagd om er naar te kijken. Nu loopt hij weer erg netjes, zelfs beter dan voorheen.
Hij kwam met het verhaal dat de auto waarschijnlijk getuned was. Niet dat dat de oorzaak was maar dat was gewoon iets wat hij kennelijk (hoe?) constateerde.
Bijna 4 dagen de auto kwijt geweest voor:
- distributieriemen (beiden dus)
- nieuwe remblokken en schijven rondom
- nieuw motorsteunrubber, ergens onderaan.

Soms zit het tegen.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kennelijk gewoon een stel prutsers die toch ergens de schuld moeten leggen en dit niet bij zichzelf durven te zoeken. Kennelijk een garagist waar je met een grote boog omheen moet rijden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

Ik kom er al mijn hele (autorijdend) leven en dit is de eerste keer dat dit gebeurt. Verder zijnhet best wel vaklui.
Mijn vertrouwen voor deze klus was gewekt door het feit dat ze het bij een BMW 324td niet aandurfden en de klus dus weigerden. Dan denk je toch dat als ze het wèl doen dat het dan wel goed zit.
Jammer, niet dus.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Oceanracer schreef:Kennelijk gewoon een stel prutsers die toch ergens de schuld moeten leggen en dit niet bij zichzelf durven te zoeken. Kennelijk een garagist waar je met een grote boog omheen moet rijden.
Nou, dat is wel erg snel geconcludeerd. Ik denk dat veel universele garages zich kunnen vergissen in de distributie/brandstofpomp timing van een TDI. Dat zegt nog niet direct dat het prutsers zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind (als leek) het vervangen van een distributieriem een standaard klus voor een garage. Ik besteed (als leek) zo'n klus graag uit, omdat ik daar de kennis niet voor heb. Als ik dan (als leek) mijn auto daar achterlaat, verwacht ik dat er een kundige monteur aan mijn auto gaat werken. Als blijkt dat deze monteur kennelijk niet zo kundig is, maar wel de klus gaat "klaren" kom ik tot de conclusie dat er aan mijn auto is geprutst. Dat is voor mij een (of de) reden om daar niet meer te komen. Te meer er achteraf ook nog wordt gesuggereerd dat het wel door de tuning zou komen.

Bij mijn Lesgolf (ook een TDI) is inmiddels de distributieriem 3 keer vervangen. Zonder problemen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet anders van een dealer. En als een garage niet zeker is van zijn eigen kunnen, kan hij beter bedanken voor de klus.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

Hoe dan ook,
De klus heeft drie en halve dag geduurd terwijl er eigenlijk één dag voor zou moeten staan. Er zijn ook remmen vervangen en nog wat kleinen dingen. Eén dag zou gewoon voldoende moeten zijn om de klus te klaren. Dat is niet gelukt en dat is jammer. Kennelijk, hoewel het me sterk lijkt hoor, is het vervangen van een distributieriem bij dit type auto net even te ingewikkeld. Ook de merktekens zijn misschien niet al te duidelijk aanwezig en zal de klus daardoor iets moeilijker zijn. Het zal allemaal wel.
De rekening heb ik nog niet gekregen. Ik ga alleen niet betalen voor de extra tijd die ze in de auto hebben moeten steken omdat het niet in één keer lukte. Opleiding hoeven ze niet in "mijn tijd" te volgen. Zoals Oceanracer al aangeeft, zijn er een aantal redenen waarom je, al dan niet als leek maar misschien gewoon omdat je er zelf geen zin in hebt, je auto naar de garage brengt. In dit geval was dat misschien niet de betere keus.
Maar nogmaals, ik was tot nogtoe erg tevreden over deze garage en ik zal daar ook nog steeds blijven komen voor de kleine onderhoudsbeurtjes. Het is namelijk wel makkelijk, ze zitten op loopafstand van mijn huis.
Wel ga ik ze iets beter in de gaten houden. En dat kan ook, ik weet wel waarover ik het heb, ik doe al zeker tien jaar het onderhoud aan mijn BMW zelf. Maar daar ben ik mee opgehouden omdat ik er geen zin meer in heb.
Ik houd jullie wel op de hoogte.
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Huizerd schreef:
ronald ce schreef:staat de krukas poulie goed vast?
Geen idee. Uiteindelijk hebben ze een volvo-specialist gevraagd om er naar te kijken. Nu loopt hij weer erg netjes, zelfs beter dan voorheen.
Hij kwam met het verhaal dat de auto waarschijnlijk getuned was. Niet dat dat de oorzaak was maar dat was gewoon iets wat hij kennelijk (hoe?) constateerde.
Bijna 4 dagen de auto kwijt geweest voor:
- distributieriemen (beiden dus)
- nieuwe remblokken en schijven rondom
- nieuw motorsteunrubber, ergens onderaan.

Soms zit het tegen.
Hey, zou je erachter kunnen komen wat er aan gedaan is? Mijn 2.5D loopt ook lawaaiig en verbruikt me wat teveel diesel (1:12) bij normaal gebruik. Ik had er ook een tuningbox in hangen (kwam ik na aanschaf achter) die ik er nu uit heb laten halen. Ik heb net mijn hele 240k beurt (distributie etc.) laten doen met de hoop dat e.e.a. zou verbeteren. Helaas.... De beurt is niet bij de dealer gebeurt, maar wel bij een Volvo specialist. Ik heb geen klachten over voor en na de beurt, ik wil alleen wel van het lawaai en het hogere verbruik af. Wellicht dat jouw probleem ook ergens bij mij schuilt.

Hoor graag van je!

groet,

Erwin
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Beers! schreef: Hey, zou je erachter kunnen komen wat er aan gedaan is? Mijn 2.5D loopt ook lawaaiig en verbruikt me wat teveel diesel (1:12) bij normaal gebruik. Ik had er ook een tuningbox in hangen (kwam ik na aanschaf achter) die ik er nu uit heb laten halen. Ik heb net mijn hele 240k beurt (distributie etc.) laten doen met de hoop dat e.e.a. zou verbeteren. Helaas.... De beurt is niet bij de dealer gebeurt, maar wel bij een Volvo specialist. Ik heb geen klachten over voor en na de beurt, ik wil alleen wel van het lawaai en het hogere verbruik af. Wellicht dat jouw probleem ook ergens bij mij schuilt.

Hoor graag van je!

groet,

Erwin
Het eerste waar ik aan denk is verkeerde brandstofpomp timing, hoewel dat wel goed gezet zou moeten zijn na de distributiewissel. (misschien ook een prutser, die volvospecialist?)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik bespeur hier een lichte vorm van cynisme... :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Hèhè... Ik heb ze uitdrukkelijk de timing laten controleren en die stond op 0,18 en idealiter moet ie op 0,2. Geen idee wat die getallen betekenen, maar de boodschap was: afblijven. Ik kan het natuurlijk eens bij de dealer of een dieselspecialist laten controleren.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ja, maar is het nu goed, dan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Huizerd
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43

@Beers!: Toen bij mij de timing niet goed stond, was er ook sprake van een enigszins verhoogde decibellenproduktie.
Ze hebben bij mij gewoon de riemen vervangen, vervolgens de boel verprutst en het toen door een specialist laten opknappen. Gevolg: de motor draait een stuk rustiger.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Oceanracer schreef:Ik bespeur hier een lichte vorm van cynisme... :)
Ach, in grote lijnen ben ik het met je eens, je verwacht van een garage dat ze hun vak verstaan. Maar als het gaat om de distributietiming van 2.5D's dan kan ik wel een beetje begrip opbrengen voor universele garages die dit niet in een keer goed doen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”