Volvo 850 E2 Watervloeistof

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

Beste Volvo kenners,

Ik heb laatst een Volvo 850 E2 uit 1994 gekocht.

Nu hebben we er het volgende probleem mee.

Het koelvloeistof lampje gaat steeds branden.

Als ik dan kijk is het reservoir leeg.
Ik vul hem bij
als ik er dan weer mee rij, dan is ie de ene keer na 10 km leeg en de andere keer kan ik er zo 100 km mee rijden.

Daarnaast als ik heb gereden en ik kijk dan zie ik niets in het reservoir zitten
Als ik dan de dop los draai dan spuit het er in 1 keer uit.

Ook als ik hem koud vul en ik laat hem een dag staan zonder te rijden. Blijft ie vol. Geen lekkage te zien, geen water onder de auto. niets....

Als ik dan weer ga rijden is ie zo weer leeg.

Op het oliepeilstok zit witte drek.. Ik begreep dat dit wel eens vaker voor komt. Maar ik zie ook water druppels op de stok zitten.
Ik heb nog niet de olie dop bekeken. morgen het eerste wat ik ga doen.

Ik heb contact gehad met de verkoper van de auto.. Een handelaar uit Utrecht. Jan van der Kamp (misschien iemand ervaring met hem). Hij heeft het erover dat de kop pakking lek is.

Hij zei dat ie hem helemaal had na laten kijken voordat ik hem kocht en dat er ook een heleboel aan gedaan is. Incl een apk tot 2009.

De garage heeft de druk van de motor bekeken en de hele auto getest. dat zou allemaal goed moeten zijn.

Hij heeft het erover dat het maken van die kop €800,- kost.. Klopt dat een beetje.

Ik vind het erg zonde. De auto is voor de rest in goede staat. Heeft me €2500 euro gekost in aanschaf.

Wat zou het anders kunnen zijn dan een lekke koppakking en kost het echt €800,-

Ik heb namelijk het gevoel dat ik enorm genaaid ben..

Alvast bedankt voor de reacties.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

is de dop van het koelwaterreservoir niet gescheurd?.
welke kleur heeft de dop, grijs of groen?.
kijk ook eens onder de bestuurder en passagier vloermatten bij de tunnel of je koelvloeistof vind.

sludge op de peilstok kan komen door veel korte ritjes waardoor de olie niet goed op temperatuur komt.
als het enkel dat is, geen zorgen maken, hebben de 850's allemaal.
je kan ook het rubbertje bovenaan de peilstok eens vernieuwen, dat helpt ook al veel.
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

is de dop van het koelwaterreservoir niet gescheurd?.
Volgens mij niet. Hij trekt vacuum dus het lijkt me niet dat ie gescheurd is.
welke kleur heeft de dop, grijs of groen?
Zwart/grijs
kijk ook eens onder de bestuurder en passagier vloermatten bij de tunnel of je koelvloeistof vind.
Geen lekkage en koelvloeistof. Ramen beslaan ook nooit van binnen.
sludge op de peilstok kan komen door veel korte ritjes waardoor de olie niet goed op temperatuur komt.
Ik maak lange ritten geregeld 250 km weinig korte ritten

Dus ik denk niet dat dat het is.. Bedankt voor je reactie
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

is het een automaat of handbak?.
ik ben er bijna zeker van dat het in de dop zit.

zit er ook sludge tegen de olievuldop?.
olieverbruik?.
dan lijkt het een verstopte carterventilatie.
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

Heb net gekeken. Olie dop ziet er netjes uit
Het is een handbak
Heb hem net 1,5 maand. Olie is nog helemaal binnen het peil
hoe kan ik die carter ventilatie controleren???
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

controleren is niet zo simpel.
je moet om het goed te doen het inlaatspruitstuk eraf halen.
naar het schijnt (zelf nooit gezien) heeft de dealer er wel een meter voor, om de carterdruk te controleren.
het vlamdovertje (als die er nog inzit) zou je wel kunnen controleren en zuiver maken.
die zit in de dikke buis, net voor de gasklep.
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

ok.. haha. daar waag ik me niet aan. Dan kan ik dat beter laten controleren bij een garage.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat is ook een optie ja.
heb je ook al eens gekeken bij de radiator?.
daar wil het ook wel eens gaan lekken waar het kunststof met alu gedeelte samenkomt.
een lekke koppakking komt trouwens zelden voor bij een 850.
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

Ik heb daar zeker gekeken. Het rare is dat ie dus alleen lekt als ie rijd. Als ie stil staat en de motor is uit dan lekt ie niet. Hij blijft gewoon vol.

Ik zie nergens water lekken.
Ook niet als de motor draait

Wat kan het betekenen dat ie zo vacuum trekt. Als ik de dop eraf trek dan spuit in 1 keer een zootje water eruit als ie warm is
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat het water eruit spuit is normaal.
je moet bij een warme motor of na een rit bv, altijd de motor laten draaien, kap open, wachten tot de koelvin gaat draaien, en weer wachten tot de koelvin afslaat, dan pas de dop losdraaien.
dan mag er geen water uit komen.
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

ok ik zal het proberen. bedankt tot nu toe
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

UPDATE

Ik heb nog eens even goed gekeken.

Water bijgevuld en de motor even laten draaien. Na nog een keer goed onder de Auto te hebben gekeken zag ik dat ter hoogte van de stuurkolom een klein beetje water lekte. Ik heb nog in de auto gekeken of het daar vochtig was. Daar is dus absoluut geen vocht te zien.

Ik heb de estate services gebeld in Obdam en die had het over misschien een lekke koppeling bij de kachel radiator of een lekkage daar ergens.

Iemand nog een ander idee.

Ik heb ook nog eens even goed gekeken naar de olie dop. Deze ziet er erg schoon uit. Geen smudge en de olie is helder. Ook onder de rand waar de olie dop zit gekeken, hier zit ook geen vuil en smudge. Dus ik hoop eigenlijk voor het beste.

Nu nog geld zien te regelen om hem na te laten kijken of zit er toevallig iemand in de buurt van Alkmaar die het voor me zou willen doen??
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

een lekke koppeling kan wel hoor.
maar ik zou toch die dop van het koelwaterreservoir vervangen.
er zit een overdrukventiel in verwerkt.
het is meer dan bewezen dat de grijze doppen oorzaak zijn van veel ellende.
druk in het systeem moet er uit, op eender welke manier, maar eruit gaat ie, daar mag je 200% van uitgaan.
een nieuw dopje kost zowat 25 euro, dat kan de kop toch niet zijn...
cooldance
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:05

Nou.. Ik ben bij de garage geweest.
Ze hebben de druk gemeten in het cool systeem. Deze liep heel heeel langzaam terug. Gekeken of we ergens lekkage zagen. Dit was niet het geval.
Conclusie van de garage. Lekke kop pakking. En geluk hebben dat de kop zelf geen scheurtje in zit.
Er lekt dus water de motor in. Ik ben er ziek van. Ik ben afhankelijk van een auto, maar heb geen geld om nu weer zoveel kosten te maken.

Kosten reparatie €800,- ex BTW. En dat is dan als alleen de koppaking vervangen moet worden. De kop wordt dan naar een specialist gestuurd om na te kijken en eventueel af te vlakken.

Leuk geintje dit.

Over die dop. Hij had het er wel over dat ie sist. Maar als het die dop is dan zou de druk toch niet weg moeten vallen als dat getest wordt..
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”