Sinds de aanschaf in oktober van mijn S60 140pk automaat (bouwjaar 10-2002 ; modeljaar 2003)
is het al diverse keren voorgekomen dat tijdens het accelereren de automaat af en toe even doorslipt.
D.w.z. dat het toerental dan even omhoogschiet voor +/- 1 seconde en
daarna gewoon weer in het normale toerental verdergaat.
Het lijkt dan ook alsof de aandrijving gedurende die seconde ook gedeeltelijk of helemaal weg is.
Zoals gezegd gebeurd dit maar af en toe, dus niet continu.
Wel is mij opgevallen dat 't bijna altijd wel na een snelwegrit gebeurd,
als je onderaan de afrit weer wegrijd vanuit stilstand.
Ik vermoed zelf dat één of meerdere magneetkleppen van de automaat slecht zijn.
Na langs speurwerk op diverse sites en forums ben ik ook het volgende tegengekomen.
Het is wel in het Engels, maar het omschrijft wel het beste mijn probleem:
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... hift+flare
(vanaf het stuk met de titel ''A/T - AW55-50 Hard Shifts/Shift Flare'')
Hier wordt een incomplete adaptie van de automaat als oorzaak van de ''shift flare'' omschreven.
Al heb ik het idee dat het bij mij niet tijdens het opschakelen gebeurt zoals hun omschrijven,
omdat ie naar mijn idee in de zelfde versnelling blijft staan.
(vb. toerental=2500, schiet 1 sec. omhoog naar pakweg 3500, valt daarna weer terug naar de 2500)
Wie herkent dit probleem met de automaat?
Groet, Sander.
automaat met af en toe schakelproblemen
- Sander_S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 21:41
Volvo V50 1.6d Edition II 2006 (MY2007) Electric Silver metallic
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Mogelijk is het ook een storing van de software van de bak.
Resetten van de bak is mogelijk door:
Contact uit
Loshalen van zekering 14, 16, 18, 20. (zekeringenkast onder motorkap)
10 minuten wachten
Zekeringen terug plaatsen.
Resetten van de bak is mogelijk door:
Contact uit
Loshalen van zekering 14, 16, 18, 20. (zekeringenkast onder motorkap)
10 minuten wachten
Zekeringen terug plaatsen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Sander_S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 21:41
Worden daarmee dan de ingeleerde waarden weer terug op nul gezet ?
Ik dacht dat dat alleen mogelijk was door de regeleenheid van de bak(TCM)
te resetten bij de dealer d.m.v. VIDA en daarna evt. de adaptie-procedure
te laten doen.
Er schijnt ergens in 2004 nieuwe software voor deze bak te zijn gekomen,
ik weet echter niet of deze update al eens is uitgevoerd op mijn S60.
Na een tijdje zoeken op internet blijken ook meerdere type's Volvo
en ook andere merken die uitgerust zijn met deze Japanse Aisin Warner
transmissie wel eens last te hebben van deze ''shift flare''.
Soms is een software-update al voldoende op dit te verhelpen,
bij anderen waren het de magneetkleppen op de bak die vervangen moesten worden.
Eind januari gaat m'n S60 terug naar de garage voor onder andere
deze klacht , ik heb gelukkig nog Bovag garantie [-o< !!!
Het is wel een universele garage waar ik 'm heb gekocht,
dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen achteraf zijn.
Het blijft natuurlijk een ''vage'' klacht die niet continu aanwezig is.
Ik dacht dat dat alleen mogelijk was door de regeleenheid van de bak(TCM)
te resetten bij de dealer d.m.v. VIDA en daarna evt. de adaptie-procedure
te laten doen.
Er schijnt ergens in 2004 nieuwe software voor deze bak te zijn gekomen,
ik weet echter niet of deze update al eens is uitgevoerd op mijn S60.
Na een tijdje zoeken op internet blijken ook meerdere type's Volvo
en ook andere merken die uitgerust zijn met deze Japanse Aisin Warner
transmissie wel eens last te hebben van deze ''shift flare''.
Soms is een software-update al voldoende op dit te verhelpen,
bij anderen waren het de magneetkleppen op de bak die vervangen moesten worden.
Eind januari gaat m'n S60 terug naar de garage voor onder andere
deze klacht , ik heb gelukkig nog Bovag garantie [-o< !!!
Het is wel een universele garage waar ik 'm heb gekocht,
dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen achteraf zijn.
Het blijft natuurlijk een ''vage'' klacht die niet continu aanwezig is.
Volvo V50 1.6d Edition II 2006 (MY2007) Electric Silver metallic
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49
Software-update uit laten voeren (software word zeer regelmatig vernieuwd), en olie van de automaat laten verversen/spoelen !!



Meten is weten, als je weet wat je meet !!
- Sander_S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 21:41
Gister de S60 weggebracht naar het autobedrijf waar ik 'm heb gekocht
voor de klacht met de automaat en het bekende tikken van de steekassen
bij het optrekken/remmen. Ook heb ik de krakende voorwielen
bij volledige stuuruitslag ondervonden (stuuruitslag-begrenzers?)
maar dat is naar mate het warmer is geworden ook weer zo goed als verdwenen.
Even afwachten wat hun bevindingen zijn.
Ik betwijfel of ze het probleem met de automaat zullen bemerken en/of
ze er iets aan gaan doen. Het blijft, zoals gezegd, een universeel Bovag
autobedrijf en de software updates zullen ze toch echt naar de Volvo dealer moeten.
De klachten zijn in ieder geval binnen de garantie-periode gemeld,
dat is het voorlopig het voornaamste als ze er nu niks aan (kunnen) doen.
Voorlopig is het even behelpen met het leen-vehicel, 1999 Seat Toledo (55 kw) :confused1: :angry7:
voor de klacht met de automaat en het bekende tikken van de steekassen
bij het optrekken/remmen. Ook heb ik de krakende voorwielen
bij volledige stuuruitslag ondervonden (stuuruitslag-begrenzers?)
maar dat is naar mate het warmer is geworden ook weer zo goed als verdwenen.
Even afwachten wat hun bevindingen zijn.
Ik betwijfel of ze het probleem met de automaat zullen bemerken en/of
ze er iets aan gaan doen. Het blijft, zoals gezegd, een universeel Bovag
autobedrijf en de software updates zullen ze toch echt naar de Volvo dealer moeten.
De klachten zijn in ieder geval binnen de garantie-periode gemeld,
dat is het voorlopig het voornaamste als ze er nu niks aan (kunnen) doen.
Voorlopig is het even behelpen met het leen-vehicel, 1999 Seat Toledo (55 kw) :confused1: :angry7:
Volvo V50 1.6d Edition II 2006 (MY2007) Electric Silver metallic
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ja, alles staat weer op nul en de bak gaat daarna weer opnieuw je schakelgedrag aanleren.Sander_S60 schreef:Worden daarmee dan de ingeleerde waarden weer terug op nul gezet ?
Maar belangrijker nog: de (vaak onterechte) waarschuwingsmodus wordt gewist en de bak moet weer normaal werken. Doet ie dat daarna niet dan weet je pas zeker of er iets ernstigers aan de hand is.
De garage doet het zelf ook en zegt dan: "meneer, probeert U 'm maar weer eens een paar dagen uit".
Oftewel, dat kun je best zelf.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Sander_S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 21:41
Vanmiddag de S60 weer opgehaald bij het autobedrijf, nadat deze een week daar is geweest.
Eindelijk, want de leen Seat Toledo begon me nu al te irriteren.
Voor zover de verkoper mij kon vertellen uit 't hoofd (de monteurs waren al weg)
is alleen de olie van de automaat op peil gebracht, deze was waarschijnlijk wat te laag.
Voor de rest geen software update ofzo uitgevoerd.
Toen ik de software update voor de automaat ter sprake bracht leek
de verkoper niet helemaal te begrijpen wat ik bedoelde.
Waarschijnlijk dacht hij aan een motormanagement software update
om meer pk's eruit te halen, want hij zei als je nieuwe software erin
laat zetten dan is ie niet meer origineel en daar beginnen we niet aan.
Ik heb nog geen lange stukken gereden, maar de bak lijkt nu iets wat soepeler op te schakelen dan voorheen.
Even aankijken dus.
Verder hebben ze iets met loctite bij de steekassen gedaan, om het tikken te verhelpen.
Eindelijk, want de leen Seat Toledo begon me nu al te irriteren.
Voor zover de verkoper mij kon vertellen uit 't hoofd (de monteurs waren al weg)
is alleen de olie van de automaat op peil gebracht, deze was waarschijnlijk wat te laag.
Voor de rest geen software update ofzo uitgevoerd.
Toen ik de software update voor de automaat ter sprake bracht leek
de verkoper niet helemaal te begrijpen wat ik bedoelde.
Waarschijnlijk dacht hij aan een motormanagement software update
om meer pk's eruit te halen, want hij zei als je nieuwe software erin
laat zetten dan is ie niet meer origineel en daar beginnen we niet aan.
Ik heb nog geen lange stukken gereden, maar de bak lijkt nu iets wat soepeler op te schakelen dan voorheen.
Even aankijken dus.
Verder hebben ze iets met loctite bij de steekassen gedaan, om het tikken te verhelpen.
Volvo V50 1.6d Edition II 2006 (MY2007) Electric Silver metallic
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 00:05
Sander,
Ik heb precies dezelfde twee problemen. Als eerste ook de automaat die bij snelheden rond de 50 een beetje stottert. (Toertal schiet even omhoog, vaak na snelweg gereden te hebben, etc).
Bij mij was het probleem na een software update voor de automaat helaas niet verholpen. Ik heb nu mijn hoop gevestigd op het verversen/spoelen van de automaat. Dus ik ben erg benieuwd hoe het nu bij jou is?
Ook bij in/uitparkeren en volledige stuuruitslag na links of rechts hoor ik wat onaangename tikken. Is dit probleem bij jou nu ook opgelost? Wat waren ongeveer de kosten voor het verhelpen van de tikken?
Ik hoor het graag.
Gr. Roel
Ik heb precies dezelfde twee problemen. Als eerste ook de automaat die bij snelheden rond de 50 een beetje stottert. (Toertal schiet even omhoog, vaak na snelweg gereden te hebben, etc).
Bij mij was het probleem na een software update voor de automaat helaas niet verholpen. Ik heb nu mijn hoop gevestigd op het verversen/spoelen van de automaat. Dus ik ben erg benieuwd hoe het nu bij jou is?
Ook bij in/uitparkeren en volledige stuuruitslag na links of rechts hoor ik wat onaangename tikken. Is dit probleem bij jou nu ook opgelost? Wat waren ongeveer de kosten voor het verhelpen van de tikken?
Ik hoor het graag.
Gr. Roel
- Sander_S60
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 21:41
Ik heb ondertussen al wat langere en kortere ritten gemaakt en zoals ik al zei,
de bak lijkt nu wel wat vloeiender op te schakelen dan voorheen.
Wel nog 1 of 2 keer gemerkt dat het toerental wel weer even omhoogschiet maar dat had
voor mijn idee nu minder effect op de aandrijving. (voorheen leekt het of de bak even ontkoppelt werd).
Bij mij is dus alleen de bakolie op peil gebracht.
Misschien laat ik binnenkort nog wel een software update doen voor de automaat,
wellicht geeft dat ook nog wat verbetering.
Het ''kraken'' bij de voorwielen bij volledige stuuruitslag heb ik tot nu toe
alleen waargenomen bij lage temperaturen (<0 graden).
Toen het wat warmer werd, was het geluid ook verdwenen.
Bij de garage hadden ze de stuuruitslag-begrenzers dacht ik ingevet.
Morgen ofzo gaat 't weer vriezen 's nachts dus een mooie gelegenheid
om te checken of 't is verholpen.
Ik heb nog BOVAG-garantie dus ik heb geen rekening gezien voor dit alles.
Roel,wat heb jij betaald voor de software update van de automaat?
Het kan wel eens per dealer verschillen wat ze voor een software update vragen,
dus ik ga hier en daar eens rondvragen.
(voor het laten uitschakelen van de automatische dimlichten zou 30 euro kosten bij een Volvo-specialist,
bij de ene dealer 45 euro en bij weer een andere dealer 66,50 euro, zit nogal verschil in.
)
de bak lijkt nu wel wat vloeiender op te schakelen dan voorheen.
Wel nog 1 of 2 keer gemerkt dat het toerental wel weer even omhoogschiet maar dat had
voor mijn idee nu minder effect op de aandrijving. (voorheen leekt het of de bak even ontkoppelt werd).
Bij mij is dus alleen de bakolie op peil gebracht.
Misschien laat ik binnenkort nog wel een software update doen voor de automaat,
wellicht geeft dat ook nog wat verbetering.
Het ''kraken'' bij de voorwielen bij volledige stuuruitslag heb ik tot nu toe
alleen waargenomen bij lage temperaturen (<0 graden).
Toen het wat warmer werd, was het geluid ook verdwenen.
Bij de garage hadden ze de stuuruitslag-begrenzers dacht ik ingevet.
Morgen ofzo gaat 't weer vriezen 's nachts dus een mooie gelegenheid
om te checken of 't is verholpen.
Ik heb nog BOVAG-garantie dus ik heb geen rekening gezien voor dit alles.
Roel,wat heb jij betaald voor de software update van de automaat?
Het kan wel eens per dealer verschillen wat ze voor een software update vragen,
dus ik ga hier en daar eens rondvragen.
(voor het laten uitschakelen van de automatische dimlichten zou 30 euro kosten bij een Volvo-specialist,
bij de ene dealer 45 euro en bij weer een andere dealer 66,50 euro, zit nogal verschil in.

Volvo V50 1.6d Edition II 2006 (MY2007) Electric Silver metallic
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon
High Performance Audio - Klasse 3 alarm - Alu inleg - Leder sportstuur -
Parking-support - Regensensor - 17'' Sagitta velgen - Afneembare trekhaak - Xenon