HELP :!: :!:
Sinds een paar dagen begint mijn 142 bij accelereren te schokken/trillen. Vandaag zelfs erger dan voorheen. Bij constante snelheid is er niet veel aan de hand maar bij versnellen en afremmen op de motor trillen de vullingen bijna uit je kiezen. Vooral bij versnellen.
Nu hoorde ik dat het de "koppeling" kan zijn net voor de achteras. Daar schijnen bouten in te zitten die los kunnen lopen.
a. Is dat waar en..
b. Wat kan het anders zijn??
Het treed op als er krachten op de aandrijving komen. Dus bij accereratie en deceleratie. Trap ik de koppeling in is het weg dus remmen/wielen e.d vallen af. Bij contstante snelheid en stationair is er ook niets aan de hand dus de motor is ook in orde lijkt me. Blijft de aandrijflijn over. Schakelen doet hij goed, bak ok??
Dan houdt ik de as, koppeling en het dif over.
WIE heeft er een idee??? :? :?
Schokkende 142
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
Dan zal het wel de kruiskoppeling zijn. Het soort verbindingsstuk in de aandrijfas (wat je ook bij technisch lego hebt, om het maar even makkelijk te omschrijven).
- hesened
- 2nd Gear member
En daarmee bedoel je dat wat ik omschreef als de koppeling die net voor de achteras zit toch?dopdedouwer schreef:Dan zal het wel de kruiskoppeling zijn. Het soort verbindingsstuk in de aandrijfas (wat je ook bij technisch lego hebt, om het maar even makkelijk te omschrijven).
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- hesened
- 2nd Gear member
OK. En waar vind ik dat? aan de kant van de motor of aan de kant van de achteras?JaapP schreef:Nee de aandrijfas is ,daar waar ie gedeeld is,opgehangen in een lager gevat in rubber,zit met een beugel aan de bodem.
- hesened
- 2nd Gear member
Maar wel ONDER de auto toch??JaapP schreef:De aandrijfas is in het midden gedeeld,ter hoogte van de handrem
Ik ga er morgen mee aan de slag. Al iemand nog ideeën of suggesties heeft, graag. Ik zie het toch een beetje somber in met mijn ervaring.. :oops:
- biadman
- 4th Gear member
idd onder de auto!
veel succes Morgen!!
bedenk, sleutelen kan je leren, ik ben er het levende voorbeeld van, heb vandaag zelf een nieuwe gastank ingebouwd bij mijn 144! had ik ook nooit gedacht dat ik dat zou kunnen!
maar wat die kruiskoppeling betreft, kijk goed naar rammellende dingen, en dingen waarvan jezelf als snel merkt/denkt dat er teveel speling op zit!
veel succes Morgen!!
bedenk, sleutelen kan je leren, ik ben er het levende voorbeeld van, heb vandaag zelf een nieuwe gastank ingebouwd bij mijn 144! had ik ook nooit gedacht dat ik dat zou kunnen!
maar wat die kruiskoppeling betreft, kijk goed naar rammellende dingen, en dingen waarvan jezelf als snel merkt/denkt dat er teveel speling op zit!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- hesened
- 2nd Gear member
Ik heb vandaag niet echt tijd gehad om een grondige inspectie uit te voeren.
(Er gaat zo veel vrije tijd in dat werk zitten
)
Morgen ga ik een nieuwe poging doen en dan hoop ik wat te vinden want het is toch wel spannend hoor, dat trillen. Ik zit met geknepen billen in de auto, hopend dat ik thuis kom. Tis vandaag gelukt en morgen een nieuwe dag....
(Er gaat zo veel vrije tijd in dat werk zitten

Morgen ga ik een nieuwe poging doen en dan hoop ik wat te vinden want het is toch wel spannend hoor, dat trillen. Ik zit met geknepen billen in de auto, hopend dat ik thuis kom. Tis vandaag gelukt en morgen een nieuwe dag....
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Als je dan toch onder je auto ligt, smeer dan gelijk de koppelingen van je cardanas in met een lik vet.hesened schreef:Ik heb vandaag niet echt tijd gehad om een grondige inspectie uit te voeren.
(Er gaat zo veel vrije tijd in dat werk zitten![]()
)
Dat scheelt sowieso in slijtage en geluid.
- hesened
- 2nd Gear member
In de lunchpauze effe zwarte handen gehaald
De speling op de kruiskoppeling is niet overdreven veel in mijn ogen :oops:
Als ik de aandrijfas beweeg kan ik hem iets bewegen maar das niet zo heel veel.
Vet had ik niet bij de hand dus dat doe ik van het weekend wel. Het onderzoek gaat verder al moet ik zeggen dat ik er toch een beetje een hard hoofd in begin te krijgen.
De tijd ontbreekt de aankomende tijd. Werk, 's avonds is het te donker op straat en een knutselruimte heb ik niet, Zaterdag een kinderfeestje van mijn jongste zoon dus dan komt er ook weinig van.. Zondag maar wat prutsen ben ik bang.
Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag... Cardan misschien de oorzaak? Hoe en wat controleer ik dan?
Roept U maar.............

De speling op de kruiskoppeling is niet overdreven veel in mijn ogen :oops:
Als ik de aandrijfas beweeg kan ik hem iets bewegen maar das niet zo heel veel.
Vet had ik niet bij de hand dus dat doe ik van het weekend wel. Het onderzoek gaat verder al moet ik zeggen dat ik er toch een beetje een hard hoofd in begin te krijgen.
De tijd ontbreekt de aankomende tijd. Werk, 's avonds is het te donker op straat en een knutselruimte heb ik niet, Zaterdag een kinderfeestje van mijn jongste zoon dus dan komt er ook weinig van.. Zondag maar wat prutsen ben ik bang.
Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag... Cardan misschien de oorzaak? Hoe en wat controleer ik dan?
Roept U maar.............
- hesened
- 2nd Gear member
Gisteren de boel ingevet en dat scheelt idd best veel qua geluid.MaGNeT schreef: Als je dan toch onder je auto ligt, smeer dan gelijk de koppelingen van je cardanas in met een lik vet.
Dat scheelt sowieso in slijtage en geluid.
Het trillen is ook een stuk minder. Van het weekend naar Volvo-classics. Ik denk dat het toch de kruiskoppeling.
Als ik het zo lees in Hayes dan komt het wel heel erg overeen met hetgeen wat ik ervaar in de auto.
- Baseman
- 4th Gear member
Ik had het met mijn 164.
Bij gas los (dus geen aandrijving) was er niets aan de hand, maar versnellend van 50 naar 120 (automaat) begon ie bij 70 te trillen, bij 90 zag ik niets meer in de achteruitkijkspiegel en bij 120 was het resoneren geworden, waardoor de trilling an sich minder was, omdat het blok met 3800 rpm stond te draaien. (3-bak)
De achterste koppeling lag er met 1 van de 4 uitsteeksels helemaal uit, letterlijk, nee, echt, ik kon hem er bijna uitpakken.
In jouw geval, de bak in zijn vrij zetten en aan de aandrijfas bewegen, maar de achterwielen op de grond laten. (op de handrem!)
Steek 1 arm onder de auto en draai aan de aandrijfas. Kijk of ie speling heeft.
Met andere woorden, kijk ná de koppeling (dus tussen de kruiskoppeling en het differentieel in de achteras, hoeveel speling dáár zit (dat is altijd iets) en vergelijk het met de speling in het stuk as wat tussen de versnellingsbak en kruiskoppeling is. Als het goed is, is dat gelijk.
Als je die as dan toch beet hebt, probeer hem dan in het horizontale vlak van je af te duwen en naar je toe te halen, om te zien of het aandrijfaslager of het rubber waar ie in zit, speling heeft.
Rubber kost ergens tussen de 10 en 20 euro, kruiskoppeling 17 euro en een lager weet ik zo niet, maar die kan scnadcar.nl vast wel leveren.
Mocht je zelf gaan sleutelen (in een doe0het-zelf-garage? Lekker warm, brug erbij voor 8 euro per uur.....ideaal) let er dan op dat je de as EXACT hetzelfde terugzet als ie erop zit (tenzij hij nu al verkeerd zit natuurlijk).
Je kun hem namelijk een paar of meerder graden verkeerd zetten, en de klappen die je dan in de auto voelt zijn echt niet leuk meer, als het spul uberhaupt nog ronddraaid.
Aandachtspuntje dus.
Overigens heb ik de auto met de voorkant omhooog op twee assteunen, de pneumatische krik onder de krikplaat, met stenen voor en achter de achterwielen (reserveband eronder, veiligheid boven alles) omhooggezet en het voor de deur gedaan. Lukt wel, maar is geen aanrader.
Bij gas los (dus geen aandrijving) was er niets aan de hand, maar versnellend van 50 naar 120 (automaat) begon ie bij 70 te trillen, bij 90 zag ik niets meer in de achteruitkijkspiegel en bij 120 was het resoneren geworden, waardoor de trilling an sich minder was, omdat het blok met 3800 rpm stond te draaien. (3-bak)
De achterste koppeling lag er met 1 van de 4 uitsteeksels helemaal uit, letterlijk, nee, echt, ik kon hem er bijna uitpakken.
In jouw geval, de bak in zijn vrij zetten en aan de aandrijfas bewegen, maar de achterwielen op de grond laten. (op de handrem!)
Steek 1 arm onder de auto en draai aan de aandrijfas. Kijk of ie speling heeft.
Met andere woorden, kijk ná de koppeling (dus tussen de kruiskoppeling en het differentieel in de achteras, hoeveel speling dáár zit (dat is altijd iets) en vergelijk het met de speling in het stuk as wat tussen de versnellingsbak en kruiskoppeling is. Als het goed is, is dat gelijk.
Als je die as dan toch beet hebt, probeer hem dan in het horizontale vlak van je af te duwen en naar je toe te halen, om te zien of het aandrijfaslager of het rubber waar ie in zit, speling heeft.
Rubber kost ergens tussen de 10 en 20 euro, kruiskoppeling 17 euro en een lager weet ik zo niet, maar die kan scnadcar.nl vast wel leveren.
Mocht je zelf gaan sleutelen (in een doe0het-zelf-garage? Lekker warm, brug erbij voor 8 euro per uur.....ideaal) let er dan op dat je de as EXACT hetzelfde terugzet als ie erop zit (tenzij hij nu al verkeerd zit natuurlijk).
Je kun hem namelijk een paar of meerder graden verkeerd zetten, en de klappen die je dan in de auto voelt zijn echt niet leuk meer, als het spul uberhaupt nog ronddraaid.
Aandachtspuntje dus.
Overigens heb ik de auto met de voorkant omhooog op twee assteunen, de pneumatische krik onder de krikplaat, met stenen voor en achter de achterwielen (reserveband eronder, veiligheid boven alles) omhooggezet en het voor de deur gedaan. Lukt wel, maar is geen aanrader.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- hesened
- 2nd Gear member
Voor elkaar! Het was het voorste kruiskoppeling. Net na de bak. Pittig klusje nog. Dat kreng zat knap vast.... Maar met hulp van Wim (volvoclassics) is het voor mekaar..
meteen de koppelingskabel mee gepakt. Deze ging heel zwaar.
kortom, lekker gevolvo't vandaag en tevreden in een lekker rijdende "oude dame" weer naar huis..
Op naar het volgende...
meteen de koppelingskabel mee gepakt. Deze ging heel zwaar.
kortom, lekker gevolvo't vandaag en tevreden in een lekker rijdende "oude dame" weer naar huis..
Op naar het volgende...
- biadman
- 4th Gear member
mooi man! goed dat te horen!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974