lengte wielbouten

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
jeronimov70
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 30.05.2007 - 22:45

Afgelopen najaar mijn winterbanden gemonteerd.Het viel mij op dat de wielbouten van mijn stalen velgen veel langer zijn dan de wielboutenset van mijn aluminium zomervelgen.Deze zaten slechts 1,5cm in de naaf.
Mijn vraag is of dit niet te kort is,uitgaande dat je met aluminiumvelgen toch al niet een te groot Nm de bouten mag aandraaien.
Ps. velgen zijn afgeleverd via dealer,dus je zou zeggen... :D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zowel bij LM- als stalen velgen wordt doorgaans 140 NM toegepast. Ik gebruik overigens maar 1 set bouten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Om te weten of je bouten lang genoeg zijn is er een simpele truk.
Minimum 10 slagen/toeren tot hand vast en dan vast zetten met de sleutel/lucht tol.

En zoals Oceanracer zegt word er veel 140nm gebruikt.
Persoonlijk zet ik ze vast op 110nm (met moment sleutel) is vast/hard zat.
En na een ritje nog eens controleren en/of eventueel terug wat aanspannen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik al enkele afgebroken wielbouten heb gezien door te vast te staan. 140nm heb je er geen kijk meer naar die zullen niet snel los komen (en bij lekke band zal je ook veel meer kracht moeten zetten om ze los te krijgen, als het al dan niet lukt).
Alles boven de 140nm is gevaarlijk, ivm het afbreken van de bouten en het eventueel barsten van de velg in de bout gaten door de spanning die erop staat.

Maatje van mij is zo ooit een wiel kwijt geraakt, net nieuwe velgen set, en snel met de lucht tol zonder op de nm's en afstelling te letten vast "geschoten" na enkele kilometers begon de wagen te trillen en nog voor hij zich aan de kant kon zetten sloeg het wiel weg= alle 5 de bouten afgebroken (splinter nieuwe bouten), bodem auto zwaar beschadigd, remschijf, ophanging, bumper en velg krom. Toen ik de andere wou los draaien had ik rond de 190nm nodig voor ze los kwamen (met de hand en moment sleutel).
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
jeronimov70
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 30.05.2007 - 22:45

De zomerbanden zitten er weer op met "korte bouten".
Ik was van de week nog bij een dealer om advies in te winnen mbt de wielboutlengte vd zomervelgen en ik had gelijk even de gelegenheid om te snuffelen aan de nieuwe toekomstige? V70.
Echt een duidelijk antwoord kreeg ik niet.Dan maar even langs een goed aangeschreven banden-/velgenspecialist;De lengte was nog binnen de marge,1 cm in de naaf was volgens hem "volvoende" met 130 a 140 Nm.
V70 2.5T MOMENTUM 2008
xc70 2.5T comfortline 2004
V70 2.4T comfortline 2001
v70 classic 2.4 1998
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”