Toerental te hoog

Alles over de 440 / 460
stefmen
3rd Gear member

Hallo,

Ik heb sinds vandaag ook last van een te hoog toerental (bij starten normaal, maar tijdens het rijden blijft hij bijna altijd hangen rond de 2000 toeren).
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en weet eigenlijk zo goed als zeker dat het aan de stappenmotor ligt. Ik heb ook een topic gevonden waar een foto van dit beestje opstaat, maar ik kan hem niet vinden in mijn auto 8) Hieronder staat een foto van 'under the hood' van mijn auto. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij aan te wijzen waar deze stappenteller zit?

Vind het wel gek.. Heb nieuwe voorpijp eronder laten zetten in garage (en de lambda sonde is omgezet, en nu opeens heb ik dit probleem). Heb ook laatst olie bijgevuld, want deze stond beneden het minimale.
Kan dit gerelateerd zijn?

Afbeelding
wpee
5th Gear member

Je hebt geen stappenmotor, je hebt een monopoint injectie en dat is een "omgebouwde carburateur versie" die je op de foto hebt.

Zit je lamda sonde goed vast?
Kun je storingen uitlezen?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
stefmen
3rd Gear member

Ohw, dat is nieuw voor mij:P

Over de lamda sonde: Ja, dat weet ik dus niet... Maar zoals gezegd, ik heb maandag de voorpijp laten vervangen bij de garage en de lamda sonde zou omgezet zijn (vraag me niet hoe of wat). Kan het dus zijn dat deze niet meer goed vast zit en dat dit deze problemen veroorzaakt? (terug naar de garage dus).

Nee, helaas niet.. Heb geen computer in de auto zitten (heeft de vorige eigenaar eruit gehaald denk ik).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
YannickvanRooyen
4th Gear member

Zit wel degelijk een stappenmotor in, deze zit tegen het injectiehuis aan, onder dat zwarte ding dus. Staat bosch op, en het is zeg maar een apparaatje dat elektrisch je gas bijstelt. Deze werkt dus prima. Beestje krijgt alleen verkeerde informatie door een lekke of verstopte slang, kapotte sensor of, zoals we laatst bij Jooston hadden, een draadbreuk net voor de stekker die de stappenmotor in gaat..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
stefmen
3rd Gear member

Ja, ik heb hem gevonden. Als ik hem start en ik geef gas, dan blijft inderdaad dat pinnetje van die stappenteller gewoon staan (welke er dan weer voor zorgt dat hij niet terugzakt naar die 900 toeren).
Nu zijn mijn vragen: Waar krijgt deze stappenteller zijn informatie van? (kan dit niet te maken hebben met die omgezette lamda sonde?), kun je het injectiehuis (dat grote zwarte ding :P) er vanaf halen om goed bij deze stappenmotor te komen (en eventueel los te halen).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
stefmen
3rd Gear member

Niemand? :P
philippevk
2nd Gear member

Dat grote zwarte ding gewoon met de drie bouten los (slang niet verneten). Stappenmotor zit met drie torxen vast. eerst wel even de kabels eraf halen die in de weg zitten.
Evt andere stappenmotor op de sloop kopen, met niet goed omrul garantie (nieuw 127 ex)

kkdwd
stefmen
3rd Gear member

Nou, vandaag was het dan zover, we hadden tijd:P
Eerst het injectiehuis eraf gehaald, en daarna met wat gepruts de stappenmotor los gekregen (tevens even de carterslang(?) schoon gemaakt, want die zal helemaal vol met smurrie). We hebben alle contacten ingespoten met contactspray. Alleen de stappenmotor zelf hebben we geen idee van hoe we deze moeten reinigen. Overal lees is dat deze met remmenreiniger schoon te maken is, maar ik vraag me dan af hoe? Het apparaatje zit toch helemaal dicht? We hebben hem geprobeerd open te krijgen, maar de klemmetjes waarmee hij dicht zit dreigen af te breken dus dit gaat niet. Alles goed terug in elkaar gezet, maar het probleem blijft. Doordat het pinnetje op de stappenmotor niet helemaal terug naar binnen gaat blijft de gasklep een beetje open staan (ongeveer 1800 toeren). Iemand een advies wat ik nu het beste kan doen? Toch maar een van de sloop halen ergens? Of wie kan me vertellen hoe ik deze dan schoon kan maken..
Iroll
6th Gear member

Gewoon via de slang aansluitingen remmenreiniger, terpentine of wasbenzine erin gieten. Duimen op de openingen houden en een beetje schudden zodat de aanslag oplost en weer leeg gieten. Als hij is goed is opgedroogt een beetje teflon (PTF) erin spuiten om de klep te smeren. Dat is alles.
stefmen
3rd Gear member

Euhm... Ik weet niet of jullie de goede stappenteller voor hebben.
Mijne is een zwart plastic dingetje (staat bosch op) met een stekker op (4 pinnetjes), en een veertje dat naar buiten komt(welke de gasklep open duwt).
Hier zitten geen slangaansluitingen o.i.d. op waar ik een vloeistof naar binnen kan gieten (voor alle duidelijkheid; het is niet deze die op deze foto te zien is: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... appenmotor)
glitz
3rd Gear member

De foto bovenin het topic is dat nou een injectieblok of niet? Ik rijd zelf een 1.8i 460 uit '96 en dat blok is hetzelfde en naar mijn mening toch gewoon een injectieblok. Echter is er een verschil dan tussen die blokken kwa injectie?
stefmen
3rd Gear member

Ja, dat is een injectieblok (1.8i ja). Of er een verschil is durf ik niet te zeggen, die moet ik doorgeven aan de kenners :P
glitz
3rd Gear member

ja het was naar aanleiding van wpee. "Je hebt geen stappenmotor, je hebt een monopoint injectie en dat is een "omgebouwde carburateur versie" die je op de foto hebt."
stefmen
3rd Gear member

Maar dat is weldegelijk zo.. Ik heb hem vandaag nog in mijn handen gehad (iig een apparaatje wat het stationaire toerental regelt :P)
Iroll
6th Gear member

Mijne is een zwart plastic dingetje (staat bosch op) met een stekker op (4 pinnetjes), en een veertje dat naar buiten komt(welke de gasklep open duwt).
Dat is de gasklepsensor. De stappenmotor is een alu buisvormige klep in of een T vormige slangaansluiting of een slangaansluiting bovenop en een opzij voor de latere types. Een slang daarvan loopt naar de luchtfilterslang en een naar het inlaatspruitstuk. De gks kan je alleen maar doormeten met een multimeter en de contacten van schoonmaken. Ik dacht dat ik ergens de waarden had, maar kan ze op dit moment niet vinden. Je moet hem wel weer goed afstellen bij het terugplaatsen.
wpee
5th Gear member

aha....geen motortje maar sensor....

Gasklepschakelaar afstellen:
- los beide bevestigingsbouten
- draai gasklepschakelaar eerst rechtsom (als je er tegen aan kijkt met klok mee) en daarna linksom langzaam totdat je een klik hoort. Vastzetten!
- controleer of toerental OK is.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
stefmen
3rd Gear member

Dat zwarte ding (waar bosch opstaat) is weldegelijk een motortje. Hier zit een veer in welke de gasklep open duwt. Ik zal er morgen een foto van maken. Ik ben hiermee naar een garage geweest en de monteur wist mij ook te vertellen dat dit zwarte kastje de stappenmotor was. Wanneer het stationaire toerental terugloopt zie je dit veertje ook terugtrekken zodat de gasklep "dicht valt"(alleen het probleem is nu dat de gasklep soms een stukje open blijft staan omdat het veertje SOMS niet meer helemaal terug wil).
Dit kastje zat net zoals philippevk beschreef met 3 torxen vast. Hier is verder niks aan af te stellen. Je kan dit pinnetje niet draaien of uittrekken (vermoedelijk zit hier iets van een tandwielconstructie in).

Dit is het enigste wat ik kan vinden wat het stationaire toerental regelt, zou het anders ook niet weten. Een "alu buisvormige klep in of een T vormige slangaansluiting of een slangaansluiting bovenop en een opzij voor de latere types" begrijp ik niet en ben ik volgens mij ook niet tegen gekomen. Misschien dat iemand hier nog wat meer informatie over heeft. Ik maak morgen wat gedetaileerdere foto's van "under my hood" zodat er geen misverstanden kunnen zijn.
SchoutenCC
5th Gear member

Ik kan het met verkeerd herinneren, maar is de B18U (afgebeeld) niet een type met een ander (toen nieuw?) model stappenmotor? Ook denk ik me enige opmerkingen te herinneren à la "bij de B18U kun je de stappenmotor niet schoonmaken" - dit zou kunnen verklaren waarom mensen zeggen je hebt het niet (andere vorm/positie) en/of voor schoonmaken pleiten (andere motortypes).
Heb je een alternatieve/ruil geprobeerd (kennis of sloop)? Lost dit het probleem op --> vervangen, zo nee: verder zoeken (bijvoorbeeld in de richting van je voorpijp en wat daar bij het vervangen eventueel veranderd kan zijn: denk ook aan per ongeluk, bijv. tijdens demonteren met dopsleutel iets geraakt!)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
stefmen
3rd Gear member

Ja, ik heb ook het geval dat mensen stappenmotors van verschillende motortypes door elkaar aan het halen zijn. Ik maak morgen foto's zodat daar geen misverstanden over kunnen bestaan. Ik heb nog geen ruil stappenmotor geprobeerd. Ken niemand anders met zo'n auto en een sloop ligt niet echt in de buurt.
Vervangen van de voorpijp is door een garage gebeurt. Dag erna trad dit probleem op. Het enige wat ik nu als extraatje hebt (wat ik bij mijn weten nog niet had voordat ik de auto naar de garage bracht) is dat ik bij het optrekken een raar geluid bij de motor vandaag hoor komen (alsof iets door een klein gaatje geperst wordt). Volgens de monteur zat er een gaatje in mijn spruitstuk o.i.d? Zou dat kunnen? Heb er niet echt verstand van:P
SchoutenCC
5th Gear member

Ik heb bij het vervangen van mijn voorpijp de lambda-sonde laten vervangen - gelijk nieuw en goed.
Waar woon je? Indien in de buurt van Leiden/Den Haag mag je best de mijne even proberen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”