Ik heb een V70 model 2001, 2.4 140pk aut. op LPI (Vialle) sinds 30.000 km, inmiddels 310.000km. De wagen is in mijn bezit sinds 272.000km en heb inmiddels dus 2 keer onderhoud gedaan, nu inmiddels weer bijna 10.000km sinds vorige onderhoud, dus tijd voor opnieuw onderhoud.
Tussendoor heb ik nog nooit olielampjes zien branden. Ik geef wel toe dat ik het oliepeil zelf niet controleer, maar ik mag toch wel de zelfcontrole van de wagen vertrouwen...?
Is mijn wagen dan uitoznderlijk zuinig in de olie...??
Olie verbruik bij een S60-V70. Is dat normaal?
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Olie verbruik lijkt mee te vallen...heb nu 2000km gereden en kan nog niet merken op m`n pijl dat het minder is geworden.
De dealer geeft aan dat een auo bij normaal gebruik zo`n 1 liter op de 5000km gebruikt. Dat zal iets hoger zijn als je een zware voet hebt.
Als je olie pijl 1 cm onder het onderste streepje gaat gaat er pas een lampje branden als je hard door de bocht gaat. Dat is dus vrij laat...had ook wel een melding van m`n computer verwacht...
MVG Tommy
De dealer geeft aan dat een auo bij normaal gebruik zo`n 1 liter op de 5000km gebruikt. Dat zal iets hoger zijn als je een zware voet hebt.
Als je olie pijl 1 cm onder het onderste streepje gaat gaat er pas een lampje branden als je hard door de bocht gaat. Dat is dus vrij laat...had ook wel een melding van m`n computer verwacht...
MVG Tommy
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Had volvo ook wel een twee-traps raket van mogen maken. (vw-golf heeft dat o.a.)
Gele driehoek met melding bij olie op onderste streepje, en rood op 1cm er onder..........
Tja, weer 1 euro bespaard per auto.
Gele driehoek met melding bij olie op onderste streepje, en rood op 1cm er onder..........
Tja, weer 1 euro bespaard per auto.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ok ik heb nu precies 6000 km gereden..en hij staat nu ongeveer onder op het streepje.
Dus dat betekend dat er 1,5/2 liter verbruikt is op 6000km.
Dus een verbuik van 1000km- 0.33 liter.
Valt opzich wel mee dus. Ik rij natuurlijk op gas en altijd snel weg..
MVG Tommy
Dus dat betekend dat er 1,5/2 liter verbruikt is op 6000km.
Dus een verbuik van 1000km- 0.33 liter.
Valt opzich wel mee dus. Ik rij natuurlijk op gas en altijd snel weg..
MVG Tommy
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
161k aangeschaft en olie ververst
167k huidig, olie pijl nog steeds 1 a 2mm boven hoogste streepje.
Ergens verdwijnt er te snel olie bij jouw Tommy. Mischien te dun, of iets mis met de breather oid?
167k huidig, olie pijl nog steeds 1 a 2mm boven hoogste streepje.
Ergens verdwijnt er te snel olie bij jouw Tommy. Mischien te dun, of iets mis met de breather oid?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Voordat ik gas erin heb gezet verbruikte hij al wat olie. Dus ik weet niet of het die kleppen zijn waar je het over hebt Alex...kan best...auto loopt al 201k. Maar m`n uitlaat is wel altijd mooi schoon sinds ik op gas rij.
Ps wat ik wel raar vind is dat ik de ene keer 5e-40 van de dealer krijg en de andere keer (zoals begin deze week) 0w-30
Ik heb die 0w-30 ook 6000km geleden gekregen...dus die was ook ca 0.25-0.33 liter olie per 1000km weg.
Kan het zijn dat deze olie te dun is???
Wat gooien andere bezine-lpg rijders erin??
MVG Tommy
Ps wat ik wel raar vind is dat ik de ene keer 5e-40 van de dealer krijg en de andere keer (zoals begin deze week) 0w-30
Ik heb die 0w-30 ook 6000km geleden gekregen...dus die was ook ca 0.25-0.33 liter olie per 1000km weg.
Kan het zijn dat deze olie te dun is???
Wat gooien andere bezine-lpg rijders erin??
MVG Tommy
Ik gebruik 5W40.
Ik kijk bijna nooit. Schatting: ± 1/2 Liter op 4 à 5000 km?
Doordat ik mijn cilinderkop moest reviseren ivm 1 lekke klep, kwam ik er achter dat alle klepgeleiders van de uitlaat ruim waren.
Het revisiebedrijf waar ik de kop heen had gebracht, vertelde dat dit bij Volvo wel meer voorkwam.
De uitlaatpijp vond ik altijd wat zwart, nadien niet meer.
Als de klepgeleiders ruim zijn kunnen de klephoedjes het ook niet meer opvangen.
Heb je al eens compressie gemeten en/of een lektest gedaan? Dan kun je weer wat uitsluiten.
Ik kijk bijna nooit. Schatting: ± 1/2 Liter op 4 à 5000 km?
Doordat ik mijn cilinderkop moest reviseren ivm 1 lekke klep, kwam ik er achter dat alle klepgeleiders van de uitlaat ruim waren.
Het revisiebedrijf waar ik de kop heen had gebracht, vertelde dat dit bij Volvo wel meer voorkwam.
De uitlaatpijp vond ik altijd wat zwart, nadien niet meer.
Als de klepgeleiders ruim zijn kunnen de klephoedjes het ook niet meer opvangen.
Heb je al eens compressie gemeten en/of een lektest gedaan? Dan kun je weer wat uitsluiten.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Hey Alex
Ik heb goede hoop omdat m`n uitlaat schoon is sinds ik op lpg rij.
Maar ik heb een 170 pk..en moet zeggen dat ik het gevoel heb dat normale auto`s me bijhouden. Misschien is dat gewenning..in het begin denk je altijd dat je auto snel is..daarna wordt het altijd minder.
Eigelijk moet je om de week even in een Suzuki Alto 0.7 rijden..
Maar hoe en waar kan ik de compressie/pk`s meten..en wat zal dat kosten??
Wat is een lektest?
MVG Tommy
Ik heb goede hoop omdat m`n uitlaat schoon is sinds ik op lpg rij.
Maar ik heb een 170 pk..en moet zeggen dat ik het gevoel heb dat normale auto`s me bijhouden. Misschien is dat gewenning..in het begin denk je altijd dat je auto snel is..daarna wordt het altijd minder.
Eigelijk moet je om de week even in een Suzuki Alto 0.7 rijden..

Maar hoe en waar kan ik de compressie/pk`s meten..en wat zal dat kosten??
Wat is een lektest?
MVG Tommy
Compressie meten, kan bij elke garage.tommytommy schreef:Maar hoe en waar kan ik de compressie/pk`s meten..en wat zal dat kosten??
Ik zou wel gaan voor Volvo- dealer of specialist, laatste is vast goedkoper.

Je moet bijvoorbeeld niet de bobine's laten zitten aan de stekkers als je gaat meten (kans op opblazen). Is even een weetje.
Misschien weet een ander wat de kosten zijn, ik heb geen idee.
Altijd zelf gedaan.
Heel kort, cilinder voor een bepaalde tijd onder druk zetten en dan mag je niet teveel druk verlies hebben.tommytommy schreef:Wat is een lektest?
Ook kan je dan soms merken waar je verlies hebt.
Lekke klep, lekkage merkbaar via inlaat- of uitlaatspruitstuk.
Zuigerveren, lekkage merkbaar via pijlstok, enz....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De S60 en S70 hebben niet hetzelfde motorblok.zandzak schreef:s70 met 314.000 km geen olie verbruik rij toch ardig door
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
als we het over benzine hebben scheelt het niet veel ! De laatste S70 modellen hadden precies dezelfde motor als de S60 2.4fredhead schreef:De S60 en S70 hebben niet hetzelfde motorblok.zandzak schreef:s70 met 314.000 km geen olie verbruik rij toch ardig door
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:15
Olieverbruik D5 mag 1 liter per 2500 km zijn volgens voorschriften VOLVO. Zie: http://www.amt.nl/web/show/id=82343/contentid=1778
Bij mij is dit momenteel 2 liter op 10.000 km. Normale rijstijl. 130000 km op de teller (model 2004). Wel een beetje oliesmurrie bovenop motorblok ter hoogte van de injectoren. Nieuwe cylinderkoppakking geplaatst op 120.000 km omdat de hele motor vol olie ging. "Lekte" olie langs de cylinderpakking. Volgens de bovenvermelde voorschriften is het aangeraden 0W30 olie te gebruiken. Voor benzine versies 5W40.
De Volvo dealer attent makend op het olieverlies (2 liter op 10000 km) antwoordde hij me het volgende: Het olieverlies zou eigen zijn aan dit soort motoren. Alle olie boven het minimumstreepje verbruikt heel snel onder het minimumstreepje veel trager. Zijn advies is om steeds olie bij te vullen (indien nodig) tot het minimumstreepje en niet meer.
Iemand anders hier schreef reeds dat hij hetzelfde meemaakt met olie boven de helft ,dat die heel snel weg is.
Deze S60 D5 is mijn eerste Volvo. Zalig!
Dit mag lang blijven duren...
Bij mij is dit momenteel 2 liter op 10.000 km. Normale rijstijl. 130000 km op de teller (model 2004). Wel een beetje oliesmurrie bovenop motorblok ter hoogte van de injectoren. Nieuwe cylinderkoppakking geplaatst op 120.000 km omdat de hele motor vol olie ging. "Lekte" olie langs de cylinderpakking. Volgens de bovenvermelde voorschriften is het aangeraden 0W30 olie te gebruiken. Voor benzine versies 5W40.
De Volvo dealer attent makend op het olieverlies (2 liter op 10000 km) antwoordde hij me het volgende: Het olieverlies zou eigen zijn aan dit soort motoren. Alle olie boven het minimumstreepje verbruikt heel snel onder het minimumstreepje veel trager. Zijn advies is om steeds olie bij te vullen (indien nodig) tot het minimumstreepje en niet meer.
Iemand anders hier schreef reeds dat hij hetzelfde meemaakt met olie boven de helft ,dat die heel snel weg is.
Deze S60 D5 is mijn eerste Volvo. Zalig!
Dit mag lang blijven duren...

- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Bedankt voor de informatie!!
Ik denk dat bij mij vooral het probleem was dat de dealer mij 0w30 had gegeven. Dat is dunner dan die olie die ik normaal had. Dit is tevens olie die maar 20dkm mee gaat.
Nu heb ik weer m`n oude type olie van de dealer gehad...5w40 dacht ik.
Hij gebruikt nu zo`n 1 liter tegen 2500/3500 schat ik. Nu bij 700km kan ik nog geen verlies ontdekken. Ik heb hem half op de stok...volgooien doe ik niet meer, dat is alleen maar verspilling..dat zuipt veel meer olie.
Ik moet zeggen dat ik altijd wel scheur..trap hem overal vol in..zal ook wel het gebruik stimuleren.
Gr Tommy
Ik denk dat bij mij vooral het probleem was dat de dealer mij 0w30 had gegeven. Dat is dunner dan die olie die ik normaal had. Dit is tevens olie die maar 20dkm mee gaat.
Nu heb ik weer m`n oude type olie van de dealer gehad...5w40 dacht ik.
Hij gebruikt nu zo`n 1 liter tegen 2500/3500 schat ik. Nu bij 700km kan ik nog geen verlies ontdekken. Ik heb hem half op de stok...volgooien doe ik niet meer, dat is alleen maar verspilling..dat zuipt veel meer olie.
Ik moet zeggen dat ik altijd wel scheur..trap hem overal vol in..zal ook wel het gebruik stimuleren.
Gr Tommy
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Kan iemand onderbouwen waarom een benzine motor meer verbruikt wanneer deze op de staart getrapt wordt. Mijn logica is, vol op de staart trappen betekend hogere cylinder druk en minder onderdruk = minder olie via de zuigervereren dat omhoog kan komen.
Waar gaat de olie dan naar toe?
:?:
ps: ik zit nu op 0w30, en verbruikt nog steeds geen noemenswaardige hoeveelheid olie. afgevuld op het midden van de stok, 3000km op gereden nog steeds psies in het midden.
ps2: voor mijn gevoel is 0w30 te dun als je hem op de staart trapt. motor voelt korrilig aan dan.
Waar gaat de olie dan naar toe?
:?:
ps: ik zit nu op 0w30, en verbruikt nog steeds geen noemenswaardige hoeveelheid olie. afgevuld op het midden van de stok, 3000km op gereden nog steeds psies in het midden.
ps2: voor mijn gevoel is 0w30 te dun als je hem op de staart trapt. motor voelt korrilig aan dan.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je rijd hem wel altijd eerst rustig warm mag ik hopen?tommytommy schreef:Bedankt voor de informatie!!
Ik denk dat bij mij vooral het probleem was dat de dealer mij 0w30 had gegeven. Dat is dunner dan die olie die ik normaal had. Dit is tevens olie die maar 20dkm mee gaat.
Nu heb ik weer m`n oude type olie van de dealer gehad...5w40 dacht ik.
Hij gebruikt nu zo`n 1 liter tegen 2500/3500 schat ik. Nu bij 700km kan ik nog geen verlies ontdekken. Ik heb hem half op de stok...volgooien doe ik niet meer, dat is alleen maar verspilling..dat zuipt veel meer olie.
Ik moet zeggen dat ik altijd wel scheur..trap hem overal vol in..zal ook wel het gebruik stimuleren.
Gr Tommy
Mijn D5 met 244.5xx op de teller verbruikt met af en toe aardig hard werken ook nog geen druppel olie
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
5w40 er in gedaan vandaag, rijdt weer als een zonnetje. maar wat is olie duur geworden :S 117,- + filter
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- kalkaanslag
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.06.2008 - 21:48
- Locatie: Wijdewormer
Ik lees hier oa: 1 liter / 5000 km!! voor 2.4i op LPG et cetera.
De mijne bevat 10W40 en verbruikt een kleine 1 liter / 20.000 km bij een huidige km-stand van 235.000 km op LPG.
De mijne bevat 10W40 en verbruikt een kleine 1 liter / 20.000 km bij een huidige km-stand van 235.000 km op LPG.
Volvo S60 '01 - 2.4 LP i - Aut.
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
hoger olieverbruik is vaak een combinatie van factoren
slijtage zuiger/olieschraap veren - slijtage zuiger t.o.v. cilinderwand ( kan zelfs kantelen van zuiger veroorzaken ) - overdruk in carter - slijtage klepsteel t.o.v. klepgeleider in combinatie met verharde ( niet meer soepele ) klepgeleider oliekeerringen
daarnaast word de olie ook gebruikt voor smering en koeling van de turbo-lagers
dunnere olie zal in deze gevallen ook nog bijdragen tot een hoger olie verbruik
vorige auto ( S40 1.9D ) begon olie te verbruiken na 10.000 km ( hoefde dus nimmer olie bij te vullen ( altijd nieuwe olie + filter bij 15.000 km )
(nieuwe olie was wel altijd snel vervuild )
huidige S60 D5 8000 km gereden nu : nog steeds op het niveau als bij aanschaf en gering vervuild
wat wel opviel : garage had bij aanschaf ( grote beurt ) de olie afgevuld tot 2 streepjes onder MAX ( tevens huidige status)
slijtage zuiger/olieschraap veren - slijtage zuiger t.o.v. cilinderwand ( kan zelfs kantelen van zuiger veroorzaken ) - overdruk in carter - slijtage klepsteel t.o.v. klepgeleider in combinatie met verharde ( niet meer soepele ) klepgeleider oliekeerringen
daarnaast word de olie ook gebruikt voor smering en koeling van de turbo-lagers
dunnere olie zal in deze gevallen ook nog bijdragen tot een hoger olie verbruik
vorige auto ( S40 1.9D ) begon olie te verbruiken na 10.000 km ( hoefde dus nimmer olie bij te vullen ( altijd nieuwe olie + filter bij 15.000 km )
(nieuwe olie was wel altijd snel vervuild )
huidige S60 D5 8000 km gereden nu : nog steeds op het niveau als bij aanschaf en gering vervuild
wat wel opviel : garage had bij aanschaf ( grote beurt ) de olie afgevuld tot 2 streepjes onder MAX ( tevens huidige status)