Cruise Control

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volv0
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2007 - 14:09

Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo 940 uit '91. Ik ben op zoek naar een cruise control systeem wat ik zelf kan inbouwen. Nu heb ik wat gezocht op internet maar kan eigenlijk weinig vinden. W

Wie kan mij vertellen waar ik een doe-het-zelf pakket zou kunnen aanschaffen en waar ik daarbij op moet letten.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volv0 schreef: Wie kan mij vertellen waar ik een doe-het-zelf pakket zou kunnen aanschaffen en waar ik daarbij op moet letten.
Geweldige optie, die CC, ik heb hem er zelf ingebouwd, in mijn auto.
Het is een los systeem, wat alleen prik en een snelheidssignaal (vanachter de tellerbak) nogig heeft, verder staat het op zichzelf.

Ik heb er een redelijk uitgebreide beschrijving van op de site van www.volvo700vereniging.nl gezet.
Als je zoekt op de site, zul je een aantal pagina's van mij vinden, 1 ervan met de onderdelenlijst, de handleiding en de werking ervan.
Mijn alias is dezelfde als hier.
(http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12029)
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Dat moet je haast bij elke automatrailen wel kunnen kopen.

Als ik moest en kon kiezen zou ik er 1 nemen met een memory functie, dat is b.v. bij een stoplicht vandaan en in 1 keer tikken naar 50 km per uur, 2 x naar 80 km per uur enzo.

Dat is het enigste goede wat in mijn Ford Scorpio 2.9 Ghia standaard zat, en ik mis in mijn Volvo 940, daar zit wel CC in, maar zonder zo'n memory functie, die zit er wel op, maar houdt maar 1 snelheid vast totdat je remt, in tegenstelling tot die andere auto.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hulzie schreef:Dat moet je haast bij elke automatrailen wel kunnen kopen.
NEEEE, man, Volvo origineel, veel netter!
Die aftermarkets worden al gauw erg prijzig als ie ook op basis van het snelheidssignaal moet gaan regelen. De meesten regelen op basis van gaskleppositie, dus kun je bergop of bergaf weer bijregelen.
Been there, done that > Waardeloos.

Origineel Volvo is ook veel netter in onze bakstenen, er staat een set voor een 700 serie te koop op marktplaats.
In theorie zou die ook in de 9-serie moeten passen.
De 9-serie maakt gebruik van de 9-pins CC in plaats van de in Nagele aangeboden 8-pins. Verschil in werking is me geheel onduidelijk, zelfs de CC-hendel is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hulzie schreef:..... totdat je remt, in tegenstelling tot die andere auto.
Voor 17 euro meer, ontkoppelt ie ook op je koppeling, vooropgesteld dat je geen automaat hebt...;-)
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Uiteraard staat die standaard netter.
Maar ik doel op de functie van een uitgebreider memory functie.
Als verwend volvo rijder, heb ik natuurlijk, lui als ik ben, een automaat!!
Gebruikersavatar
WillemH
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.02.2006 - 23:17
Locatie: Vries

Hallo,

Op de site van Conrad staat een leuk systeem voor €219,00

Groet, Willem
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

WillemH schreef:Op de site van Conrad staat een leuk systeem voor €219,00
Zelf weten, maar ik blijf het zonde vinden.
Mijn Cruise control set kostte ("compleet" van marktplaats) 75 euro inclusief verzenden.
Helaas was de set niet compleet en het ik er voor 61 euro onderdelen bij moeten kopen (klein grut) om het werkend in de auto te krijgen.

Echt, kies voor orgineel, is veel mooier. Een Volvo hoort geen knop te hebben waarmee je 50 gaat rijden of 80......
Maar goed, zelf beslissen...........;-)
Gebruikersavatar
WillemH
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.02.2006 - 23:17
Locatie: Vries

Dat is de goedkoopste versie maar daar heb ik het niet over.
Eerst kijken, dan oordelen.
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Het beste kun je gaan zoeken naar John Gold. Deze doe het zelfs zijn erg makkelijk in te bouwen en zijn zeer compleet. Ook kwa instelling van reactie met verschillende voortuigen. Dacht dat ze bij Conrad deze hebben. ( niet dus )

maar dit zijn wat opties die je hebt :

http://link.marktplaats.nl/144345315
http://www.boscarcomfort.nl/johngoldcruisecontrol.html


Heb deze eerder in mijn Ford Escort RS turbo ingebouwd gehad en de auto's erna diezelfde tot nu dan omdat me 960 er al een standaard heeft :P
is eventueel wel te koop maar dit is een oude versie waarbij er magneten aan een as zitten die de snelheid opneemt. De nieuwere john gold werkt op toerental .

Succes ermee...
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

WillemH schreef: Eerst kijken, dan oordelen.
Gedaan.

Nog steeds vind ik de orginele variant het mooiste.
Ik moet wel zeggen dat voor deze 219 euro je er inderdaad eentje krijgt die snelheid regelt op basis van toerental/snelheidsignaal, dus bergop/af is geen punt.
Helaas zag ik ook in de gebruiksaanwijzing dat de memory-module optioneel is als bediening dus het maar de vraag is of het erbij zit.

Voor 219 euro kun je bijna de hele set nieuw bij de dealer krijgen, gok ik zo.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Origineel is t mooiste. Anders heb je zo'n malle set er in. Ik zal binnenkort nog ns bij de dealer vragen hoe het zit, ik wil t ook wel graag hebben.

Baseman, is t moeilijk in te bouwen voor iemand die a-technisch is?
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Cojones schreef: Baseman, is t moeilijk in te bouwen voor iemand die a-technisch is?
Nee, totaal niet.
Draadje aanprikken onderaan de relaistray en het snelheidssignaal achterop de teller zjn de grootste 2 uitdagingen.
Als je een complete set kunt krijgen en je checked van te voren of je alles hebt (en dat is zo) zit het spul met een uurtje of twee, op je gemak, op zijn plek.
Lees anders effe de inbouwinstructie op volvo700vereniging.nl, die ik in de postings ergens hierboven geplaatst heb. Echt appeltje eitje.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Oh top, maargoed, eerst even de distributie en andere snaartjes (laten) doen, dan de bumpers, dan nieuwe bandjes en uitlijnen, en dan de andere leuke hebbedingetjes.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Volv0
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2007 - 14:09

Superbedankt allemaal voor de tips, ben toch voor de Gold Cruise AP-300 gegaan. Heel erg gemakkelijk in te bouwen voor hen die niet al te technisch zijn maar het wel denken ;)

Doet het prima, heb er een controler bij gekocht die ook een memory functie heeft, briljant. Werkt erg fijn.

Nogmaals bedankt voor alle tips

Groeten

Michiel
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”