Een aantal vragen betreffende mijn Volvo 460 uit 1990:
1) hoe kan ik de verlichting van de verwarmingsschuifjes vervangen? Wel toevallig dat beide lampjes stuk zijn. Er hangt wel nog een losse stekker achter met 4 draden. Hoort die er misschien in of is dit een voorbereiding voor de turbo versies?
2) de richtingaanwijzer blijft niet in z'n stand staan bij rechtsaf richting aangeven. Ik heb al een nieuwe hendel geplaatst, maar dit verhelpt het probleem niet. Maar het is super irritant.
3) wat vage motorproblemen:
- temperatuur van de motor loopt hoog op, tot 80%. Thermostaat is vervangen
- zo nu en dan hangt er in het interieur een sterke brandstoflucht
- echt zuinig rijden doe ik niet, ongeveer 350 km op 40 liter
- met starten de meest rare dingen: de ene keer (met name 's ochtends) geen probleem, de andere keer loopt ie als een natte krant. Toerental varieert dan continu tussen de 800 en de 1500 en hij houdt stevig in en schokt aan alle kanten. Meestal is dit na een minuut of 5 wel over.
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Volvo 460: aantal vragen
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
-
- 1st Gear member
De lampjes zijn makkelijk te vervangen. De schuifknopjes voorzichtig lostrekken en daarna het panneel voorzichtig verwijderen. De lampjes zitten aan de buitenkant en zijn van die kleine steeklampjes.
Heb je alleen de hendel vervangen of ook de behuizing van het stuur schoongemaakt? Er wil nog wel eens stof en vuil in komen.
Voor je laatste punt heb ik 1,2,3, geen oplossing omdat het meerdere problemen betreft. Je zult elk probleem iets specifieker moeten benoemen.
Heb je alleen de hendel vervangen of ook de behuizing van het stuur schoongemaakt? Er wil nog wel eens stof en vuil in komen.
Voor je laatste punt heb ik 1,2,3, geen oplossing omdat het meerdere problemen betreft. Je zult elk probleem iets specifieker moeten benoemen.
- Iroll
- 6th Gear member
Als je met 80% 80graden bedoelt, dat is de normale bedrijfstemp. van het koelwater. Olie mag wel 120graden worden op lange hete ritten.
Benzine lucht moet je snel wat aan doen, er lekt ergens iets. Volg je neus, en check alle brandstofleidingen. Als er ergens benzine lekt zal je ook niet zuinig rijden, niet mee doorrijden! Of de boel vliegt een keer in de fik, of je loopt een benzine vergiftiging op, dat spul is erg giftig!
De symptomen van het slechte lopen en starten doet me denken aan een los contact, kijk eerst eens naar die van de koelwater sensor (deze zou ook kapot kunnen zijn) Die zit onder de 1e rechtse bougie. Het beste is om alle stekkers die je kunt vinden los te halen en goed schoontemaken met contactspray.
ps: die avatar van je, kan je nou niet iets vrolijkers bedenken? Nodigde me niet echt uit om een vraag van je te beantwoorden.
Benzine lucht moet je snel wat aan doen, er lekt ergens iets. Volg je neus, en check alle brandstofleidingen. Als er ergens benzine lekt zal je ook niet zuinig rijden, niet mee doorrijden! Of de boel vliegt een keer in de fik, of je loopt een benzine vergiftiging op, dat spul is erg giftig!
De symptomen van het slechte lopen en starten doet me denken aan een los contact, kijk eerst eens naar die van de koelwater sensor (deze zou ook kapot kunnen zijn) Die zit onder de 1e rechtse bougie. Het beste is om alle stekkers die je kunt vinden los te halen en goed schoontemaken met contactspray.
ps: die avatar van je, kan je nou niet iets vrolijkers bedenken? Nodigde me niet echt uit om een vraag van je te beantwoorden.
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Punt 1 moet wel lukken, van de week ff nieuwe lampjes halen.
Punt 2: de behuizing is verder schoon, dus dat is het probleem niet. De aanwijzer blijft gewoon 90% niet hangen in de betreffende stand voor rechtsaf richting aangeven
Punt 3: ik heb alle stekkers in de motor al schoongemaakt met contactspray. Er zijn dus inderdaad een aantal verschillende symptomen:
- de motortemperatuur hoort altijd halverwege te staan, maar bij mij dus bijna tegen het rood aan. De thermostaat was al vervangen, dus die is het vast niet.
- benzine lucht heb ik niet meer geroken, dus zal wel goed zijn.
- wat het starten en stationair lopen betreft, er is geen pijl op te trekken. Dit weekend veel relatief korte afstanden gereden en de motor liep prima. En zojuist, na een paar uurtjes stil te hebben gestaan liep de motor de eerste minuten weer heel erg stoterig en hieldt deze in. Ik snap er niks van.
Wat betreft de avatar: aangepast.
Punt 2: de behuizing is verder schoon, dus dat is het probleem niet. De aanwijzer blijft gewoon 90% niet hangen in de betreffende stand voor rechtsaf richting aangeven
Punt 3: ik heb alle stekkers in de motor al schoongemaakt met contactspray. Er zijn dus inderdaad een aantal verschillende symptomen:
- de motortemperatuur hoort altijd halverwege te staan, maar bij mij dus bijna tegen het rood aan. De thermostaat was al vervangen, dus die is het vast niet.
- benzine lucht heb ik niet meer geroken, dus zal wel goed zijn.
- wat het starten en stationair lopen betreft, er is geen pijl op te trekken. Dit weekend veel relatief korte afstanden gereden en de motor liep prima. En zojuist, na een paar uurtjes stil te hebben gestaan liep de motor de eerste minuten weer heel erg stoterig en hieldt deze in. Ik snap er niks van.
Wat betreft de avatar: aangepast.
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Heeft iemand een of meerdere antwoorden op mijn prangende vragen? Dank vast!
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
- Iroll
- 6th Gear member
Dat de richtingaanwijzer niet blijft hangen komt waarschijnlijk doordat het veertje slap is geworden. Er zit in de behuizing een klein veertje waarbovenop een kogeltje zit. Dat kogeltje wordt in de uitsparing van de RA gedrukt en houdt hem in de stand vast. Of de uitsparing waar het kogeltje invalt is versleten door gebrek aan smering. Probeer een Volvo manual en parstboek te krijgen, dat sleutelt een stuk makkelijker. Of download er een van de download pagina van het 480-europe forum.
Inhouden komt waarschijnlijk door de gasklep sensor. Dat is een zwart kastje onder het gasklep huis. Haal de stekker eens los en ga dan rijden. Als het inhouden weg is dan is deze sensor versleten of vervuilt van binnen. Hij trekt dan wel langzamer op met de stekker los. Maak ook het gasklephuis goed schoon met bijv. carb of remmenreiniger. De gasklep raakt vervuilt met zwarte olie aanslag en kan dan niet meer lekker soepel sluiten: resultaat toerental schommelt en reinig gelijk de stappenmotor van binnen en de slangen daarvan. Deze zit voorop de motor (2.0l) boven de bougies,is een rond buisvormig apparaat met twee slangen eraan verbonden.
Je avatar ziet er een stuk beter uit, succes met het sleutelen!
http://www.volvo-480-europe.org/index.php
Inhouden komt waarschijnlijk door de gasklep sensor. Dat is een zwart kastje onder het gasklep huis. Haal de stekker eens los en ga dan rijden. Als het inhouden weg is dan is deze sensor versleten of vervuilt van binnen. Hij trekt dan wel langzamer op met de stekker los. Maak ook het gasklephuis goed schoon met bijv. carb of remmenreiniger. De gasklep raakt vervuilt met zwarte olie aanslag en kan dan niet meer lekker soepel sluiten: resultaat toerental schommelt en reinig gelijk de stappenmotor van binnen en de slangen daarvan. Deze zit voorop de motor (2.0l) boven de bougies,is een rond buisvormig apparaat met twee slangen eraan verbonden.
Je avatar ziet er een stuk beter uit, succes met het sleutelen!
http://www.volvo-480-europe.org/index.php
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Wat de richtingaanwijzer betreft: deze is vervangen, dus het zou vreemd zijn als beide hendels hetzelfde probleem zouden hebben. ik zal nog eens kijken binnenkort.
Gasklephuis is goed schoongemaakt en stappenmotor ook. Inhouden en andere problemen met starten is ook maar 1 op de 8 keer of zo dat dit voorkomt en altijd maar een paar minuten. Zal de stekker van die sensor morgen eens testen.
Gasklephuis is goed schoongemaakt en stappenmotor ook. Inhouden en andere problemen met starten is ook maar 1 op de 8 keer of zo dat dit voorkomt en altijd maar een paar minuten. Zal de stekker van die sensor morgen eens testen.
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Nog mensen die iets aan dit topic kunnen toevoegen? Problemen zijn nog steeds niet verholpen hoewel ik de gasklepsensor nog niet geprobeerd heb.
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
- Iroll
- 6th Gear member
Kijk eens goed naar de stekkertjes van de injectoren en hun bedrading. Het lijkt er toch op dat er ergens een electrische verbinding niet goed is omdat het maar af en toe optreed. Kan ook aan de ontsteking liggen, vervang de bougies, verdeelkap, rotor en bekabeling.
-
- 2nd Gear member
Hey!
Ik wil even inhaken op het gasklepverhaal... Bij de B18U zit boven het de klep de injector, maar wanneer de huis schoongemaakt wordt met remmenreiniger moet deze er dan af? Anders kan je er lastig bij.
En zo ja moeten er dan geen benzineleidingen los e.d.??
Hoi!
Bas
Ik wil even inhaken op het gasklepverhaal... Bij de B18U zit boven het de klep de injector, maar wanneer de huis schoongemaakt wordt met remmenreiniger moet deze er dan af? Anders kan je er lastig bij.
En zo ja moeten er dan geen benzineleidingen los e.d.??
Hoi!
Bas
-
- 4th Gear member
Ik had ook een probleem met de richtingaanwijzer, die bleef niet goed staan omdat de rubber tegen de stuurkolom bij koud weer te stug was. Ik heb hem toen los gehaald uit de stuurkolom (de rubber) zodat er een beetje speling op zat. In de zomer had ik nergens last van...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Nou, de status is als volgt inmiddels:
- lampjes waren makkelijk te doen
- richtingaanwijzer nog geen tijd voor gehad
- motorproblemen zijn opgelosten (zo lijkt het nu tenminste) dankzij nieuwe rotor/verdelerkap
Maar dan komt het:
De motortemperatuur is in orde, echter wordt er een verkeerde waarde doorgegeven aan het instrumentenpanneel in de auto. Het schijnt dat dit veelvuldig voorkomt. Hoe kan ik zorgen dat de temperatuur weer juist wordt doorgegeven?
En nog een leuke:
Met tanken slaat de pomp steeds af, de eerste 15 liter ongeveer. Steeds een beetje en de pomp gaat uit. Zodra er dus wat in de tank zit, kan ik 'm in 1 keer volgooien. Iemand een idee?
- lampjes waren makkelijk te doen
- richtingaanwijzer nog geen tijd voor gehad
- motorproblemen zijn opgelosten (zo lijkt het nu tenminste) dankzij nieuwe rotor/verdelerkap
Maar dan komt het:
De motortemperatuur is in orde, echter wordt er een verkeerde waarde doorgegeven aan het instrumentenpanneel in de auto. Het schijnt dat dit veelvuldig voorkomt. Hoe kan ik zorgen dat de temperatuur weer juist wordt doorgegeven?
En nog een leuke:
Met tanken slaat de pomp steeds af, de eerste 15 liter ongeveer. Steeds een beetje en de pomp gaat uit. Zodra er dus wat in de tank zit, kan ik 'm in 1 keer volgooien. Iemand een idee?
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
-
- 5th Gear member
Nee, heb ik ook.
Wat vaak helpt is het vulpistool ietsje eruit te trekken en naar boven te houden. Zodat de benzine erin kan lopen en de lucht eruit.
Vaak komt dit doordat lucht naar boven wil en dan de benzine meeneemt (luchtbellen als het ware)
Wim
Wat vaak helpt is het vulpistool ietsje eruit te trekken en naar boven te houden. Zodat de benzine erin kan lopen en de lucht eruit.
Vaak komt dit doordat lucht naar boven wil en dan de benzine meeneemt (luchtbellen als het ware)
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Ja precies, dat is meestal ook wel wat ik doe. Maar reuze vervelend. Overigens heb ik er bij de Shell geen last van. Heel raar.
Oja, en ik heb iets te vroeg gejuigd. Motor loopt toch nog steeds niet lekker met een koude start. Het valt op dat dit alleen maar 's avonds voorkomt. Meestal als ik bij m'n werk wegga rond 18 uur.
Oja, en ik heb iets te vroeg gejuigd. Motor loopt toch nog steeds niet lekker met een koude start. Het valt op dat dit alleen maar 's avonds voorkomt. Meestal als ik bij m'n werk wegga rond 18 uur.
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
-
- 5th Gear member
ik heb gemerkt dat je tankpistool iets naar achteren moet draaien met het handvat. dit verhielp het schokkend tanken.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
De motorproblemen zijn niet opgelost.
De temperatuur loopt nog steeds te hoog op, maar ik vermoedt dat de radiateur verstopt zit. Zou dat het verklaren?
En wat betreft het stotteren: ik heb echt alles geprobeerd, maar nog steeds stottert de auto soms bij een koude start de eerste paar minuten en houdt heel erg in. Boven de 3000 toeren overigens niet, maar dat rij je liever niet met een koude motor. En het is bijna altijd na een minuut of 5 weg. Iemand nog suggesties?
De temperatuur loopt nog steeds te hoog op, maar ik vermoedt dat de radiateur verstopt zit. Zou dat het verklaren?
En wat betreft het stotteren: ik heb echt alles geprobeerd, maar nog steeds stottert de auto soms bij een koude start de eerste paar minuten en houdt heel erg in. Boven de 3000 toeren overigens niet, maar dat rij je liever niet met een koude motor. En het is bijna altijd na een minuut of 5 weg. Iemand nog suggesties?
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
Ik had net met starten dat de auto weer zo stotterde. Toen ik de stekker van de sensor onder de gasklep loshaalde viel de motor stil. Volgens mij zou die gewoon moeten blijven lopen in dit geval. Dus kan iemand bevestigen dat ik die sensor eerst eens kan proberen te vervangen?
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990