Distributie vervangen is met het juiste gereedschap erg simpel, tweede set handen is ook erg handig (om de riem even op zn plaats te houden)
Ik moet er zeer binnenkort weer aan geloven, zal eens kijken of ik er misschien een fotoreportage van kan maken ^^
distributieriem vervangen
-
- 4th Gear member
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Mijn ervaring is eerst de bevestigingsbout van de stuurbekrachtigingspomp loshalen (M15), dan de stelmoer van diens poelie losdraaien (M13).PGMM schreef:Ik heb stuurbekrachtiging en airco dus een lange poly-v riem, die er niet af wilde, zelfs niet bij geheel geloste spanmoer. Dan maar meteen de krukaspoelie eraf (motor op BDP van cilinder 1, 8mm bout in het blokkeergat) en dan gaat de poly-v riem er heel eenvoudig af.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Iroll
- 6th Gear member
Hier is een handige thread van het 480europe forum hoe de distributie te vervangen incl. foto's. Is prima zelf te doen, zeker als er geen airco in de weg zit. En je spaart aardig wat arbeidsloon uit!
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=14059
- Iroll
- 6th Gear member
Leuk Volvo weetje:merk SKF)
SKF is een Zweedse fabriek die lagers produceerd en zij hadden de naam Volvo gepatenteerd. Op een gegeven moment besloten ze ook auto's te gaan produceren en de naam Volvo daarvoor te gaan gebruiken. Later is Volvo helemaal zelfstandig geworden tot Ford de zaak overnam. Volvo=ik rol en slaat dus van oorsprong op de door SKF geproduceerde lagers.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Voor degenen die niet doorkijken: deze thread is met foto's van een uitvoering mèt airco en stuurbekrachtiging, dus extra serviceIroll schreef:Hier is een handige thread van het 480europe forum hoe de distributie te vervangen incl. foto's. Is prima zelf te doen, zeker als er geen airco in de weg zit. En je spaart aardig wat arbeidsloon uit!

Even voor de duidelijkheid: als je alleen stuurbekrachtiging hebt zit de pomp -onder- de dynamo en past alles op de poly-v riem. Als je s/b èn airco hebt zit de compressor van de airco onder de dynamo en is er dus geen plek meer voor de sb-pomp. Deze zit dan -boven- de dynamo. Daarom zit er dan bijv. een koperen leiding over/naast de dynamo (en moet je die dus verwijderen wil je de dynamo vervangen). Omdat het dan allemaal even te 'druk' wordt zit de dynamo dan op een aparte (4-groefs) poly-v riem.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 3rd Gear member
euhm zark die stuur bekrachtigings pomp die boven de dynamo zit is de airco :S dus als je daar darmen van gaat los halen kan je je airco terug gaan laten hervullen
en is het niet omdat de waterpomp een stuk achter de distributie riem zit dat deze best mee vervangen word?
greetz jan
en is het niet omdat de waterpomp een stuk achter de distributie riem zit dat deze best mee vervangen word?
greetz jan
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Misschien hebben we verschillende versies, maar bij mij kun je heel makkelijk zien dat dat apparaat boven de dynamo van de stuurbekrachtiging is: rubber slangen lopen naar reservoir sb-olie en opendraaien schroef van koper/messing leiding doet hydraulische (sb) olie stromen, niet airco-gas.
Ook is mij tot nog toe altijd doen geloven dat de waterpomp in de 400-serie niet aan de distributieriem vast zit.
--
Edit: even voor de zekerheid: een gearceerd plaatje van hoe ik me meen te herinneren dat de sb-leiding loopt (niet geheel zichtbaar). Nogmaals, ik kan me vergissen, maar ik weet het toch bijna zeker dat getekende delen direct in verbinding staan en indien zo dat getekend zwarte deel de pomp is van de stuurbekrachtiging en niet van de airco...
Ook is mij tot nog toe altijd doen geloven dat de waterpomp in de 400-serie niet aan de distributieriem vast zit.
--
Edit: even voor de zekerheid: een gearceerd plaatje van hoe ik me meen te herinneren dat de sb-leiding loopt (niet geheel zichtbaar). Nogmaals, ik kan me vergissen, maar ik weet het toch bijna zeker dat getekende delen direct in verbinding staan en indien zo dat getekend zwarte deel de pomp is van de stuurbekrachtiging en niet van de airco...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
Zou kunnen heb overtijd precies eens gezien dat de airco vanboven zat, heb jij bij jou sb een koperleiding? ik in ieder geval niet
greetz Jan
EDIT: I stand corrected is idd de servo pomp en de compressor zit eronder heb even het werkplaatshandboek opengetrokken
greetz Jan
EDIT: I stand corrected is idd de servo pomp en de compressor zit eronder heb even het werkplaatshandboek opengetrokken
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Jan, deze foto is van een 480 (zie d-riem post paar items naar boven), dus sowieso niet van mijn geliefde 440. Maar ik meen me te herinneren dat het ongeveer zo eruit ziet zoals jij ook bevestigt. Ik heb iig wel een koper (of is het messing? geen idee eigenlijk) leiding van de pomp boven/rechts langs de dynamo zitten (heb hem moeten demonteren tijdens het vervangen van de dynamo dus dat die er zit weet ik zeker
). Als jij die niet hebt wil ik graag zien hoe het er bij jou uit ziet, ben benieuwd naar hoe de motorruimte anders ingedeeld kan worden! (zit te bedenken waar ruimte gewonnen kan worden...)

-
- 2nd Gear member
www.wsdata.tk, daar kun je een hoop informatie vinden. (wat bij mij overigens niet geheel bleek te kloppen) Ik heb zelf mijn distributie vervangen, dit kostte mij, incl spanrollen €77,- incl BTW. De onderdelen heb ik besteld via estateservices, erg professioneel bedrijf met scherpe prijzen en goede levering. Ben zelf in het bezit van een 2-koloms autobrug, luchttol en momentsleutel... dat scheelt een hoop:)
De distributie werkte bij mij als volgt:
• Multi-riem verwijderd
• Pullie losgehaald met luchttol
• Oude riem en spanner/geleider eraf gehaald
• Nieuwe erop gemonteerd
• Bovenste tandwiel van de nokkenas met streepje omhoog
• Onderste tandwieltje met streek naar beneden
• Bij het vlieg staat vervolgens een gradenverdeling, hierbij zet je de inkeping op het vliegwiel gelijk met de 0 graden streep.
• Vervolgens span je de riem door een m8 boutje bij de spanrol erin te draaien, deze draai je handvast.
• Draai het blok een keer en kijk of je de riem een kwartslag kan draaien, als dat het geval is staat de riem goed.
• Vervolgens alles aandraaien en rijden maar!
Voor foto´s van mijn project:
http://struikridder.spaces.live.com/photos/
De distributie werkte bij mij als volgt:
• Multi-riem verwijderd
• Pullie losgehaald met luchttol
• Oude riem en spanner/geleider eraf gehaald
• Nieuwe erop gemonteerd
• Bovenste tandwiel van de nokkenas met streepje omhoog
• Onderste tandwieltje met streek naar beneden
• Bij het vlieg staat vervolgens een gradenverdeling, hierbij zet je de inkeping op het vliegwiel gelijk met de 0 graden streep.
• Vervolgens span je de riem door een m8 boutje bij de spanrol erin te draaien, deze draai je handvast.
• Draai het blok een keer en kijk of je de riem een kwartslag kan draaien, als dat het geval is staat de riem goed.
• Vervolgens alles aandraaien en rijden maar!
Voor foto´s van mijn project:
http://struikridder.spaces.live.com/photos/
- Riekel
- Starter
Onze Volvo maakt sinds een tijdje ook een piepend geluid bij het starten en meestal gaat dit over als de motor wat warmer wordt. Ik denk dat het dus aan de spanrol of geleiderol ligt. Ik heb op dit forum zoveel mogelijk dingen gelezen over het vervangen van de distributieriem (dat kan dan in één moeite door), want als het even kan wil ik dit zelf aanpakken. Moet goed te doen zijn volgens mij.
Eén ding waar ik toch nog een beetje mee zit is de riemspanning. Volgens de vraagbaak heb je een riemspanningsmeter nodig en ook volgens www.wsdata.tk kun je daar niet zonder. Toch hoor ik hier op het forum steeds dat mensen dat een beetje op gevoel doen. Je moet hem bijvoorbeeld net een kwartslag kunnen draaien las ik hierboven. Is dit niet een beetje vaag? Als hij te strak staat gaat hij kapot en hetzelfde geldt als hij te los staat. Je motor is dan alsnog naar de galamiezen als hij na een kilometertje of 1000 toch te strak stond.
Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Eén ding waar ik toch nog een beetje mee zit is de riemspanning. Volgens de vraagbaak heb je een riemspanningsmeter nodig en ook volgens www.wsdata.tk kun je daar niet zonder. Toch hoor ik hier op het forum steeds dat mensen dat een beetje op gevoel doen. Je moet hem bijvoorbeeld net een kwartslag kunnen draaien las ik hierboven. Is dit niet een beetje vaag? Als hij te strak staat gaat hij kapot en hetzelfde geldt als hij te los staat. Je motor is dan alsnog naar de galamiezen als hij na een kilometertje of 1000 toch te strak stond.
Kan iemand hier iets meer over zeggen?