Energielabel V50 1.6D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
knutmo
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.02.2008 - 10:22

Waarom heeft een V50 1.6d met een gemiddeld verbruik van 5.0/100 en een CO2-emissie van 132 g/km een energielabel B, terwijl een VW Passat 1.9TDI bluemotion met een verbruik van 5.2/100 en een uitstoot van 137 g/km een energielabel A ?


Je zou toch denken dat een lager verbruik en een lagere uitstoot ook leidt tot een lager energielabel.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Passat zit in een hogere klasse, daarom gaat dat mis!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
denivan
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 20.11.2007 - 15:25
Locatie: Antwerpen

Als dit om het nederlandse systeem gaat, heeft het dan niet te maken met de verhouding tussen uitstoot en grootte van de wagen ? (sorry voor de nederlanders, maar dat is trouwens een ridicule redenering).

In Belgie valt hij trouwens in klasse C, daar gaat het puur om de uitstoot, maar stellen ze nogal hoge eisen :

Afbeelding
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Volgens mij klopt het dat de lengte/grootte van de auto mede bepaald in welke klasse de auto valt. Als de V50 iets langer zou zijn viel deze ook in klasse A.
In Belgie valt hij trouwens in klasse C, daar gaat het puur om de uitstoot
Lijkt mij niet meer dan logisch als je het milieu technisch bekijkt
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
oldostofjas
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 06.03.2006 - 19:50
Locatie: Nijkerk

JW71 schreef:Volgens mij klopt het dat de lengte/grootte van de auto mede bepaald in welke klasse de auto valt. Als de V50 iets langer zou zijn viel deze ook in klasse A.
Dan zou ie natuurlijk weer meer verbruiken...
V70 2016 D4 GT8
knutmo
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.02.2008 - 10:22

Het komt er dus op neer dat de overheid mij beloont met een hogere BPM korting als ik een grotere, lelijkere, vuilere, meer diesel slurpende auto kies. Zijn ze weer lekker mee bezig!





(ok, op lelijkheid zit geen extra BPM korting, maar hallo! een passat!!! wat een monsterlijk lelijk ding zeg!!)
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Dan zou ie natuurlijk weer meer verbruiken...
Dat hoeft niet persé zo te zijn. Ik weet niet waar de grens ligt maar als de auto 10 cm langer is hoeft ie niet meer te verbruiken, maar dat zullen we nooit zeker weten. Maar het gaat er toch om of een auto milieu vriendelijker is of niet? Nu kan een auto die meer verbruikt en meer uitstoot maar iets langer is, als milieu vriendelijker bestempeld worden dan een iets kortere maar minder verbruikende auto. Aardig voorbeeld is de Smart diesel, de zuinigste diesel die er is (toch?) maar komt niet in de buurt van label A. Niet dat je snel in een Smart zal zien rijden maar da's een ander verhaal.
(ok, op lelijkheid zit geen extra BPM korting, maar hallo! een passat!!! wat een monsterlijk lelijk ding zeg!!)
=D>
V60 D4 Kinetic
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Volgens mij gaat het om het buitenoppervlak van de auto... Ik heb eens gelezen dat een Focus 5 deurs in categorie C viel, maar dat een Wagon met dezelfde motor en ongeveer 5% hoger verbruik in B viel. Kwam omdat de Wagon net een grotere buitenoppervlak had en daardoor in een andere schaal viel...

Zoals Denivan al zei: weer een knap staaltje Nederlandse logica.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”