Kabelschoentjes aan de LPG tank doorgeroest /verbrand

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miro1904
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
Locatie: Emmen

Hallo allemaal,

Sinds een week loopt mijn V70 niet meer op LPG, na een tankbeurt was het ineens afgelopen. Gelukkig rijdt hij nog wel op benzine. Heb al wel een afspraak gemaakt bij mijn dealer, maar omdat ik weet dat het zoeken naar een storing in de papieren kan lopen, ben ik zelf maar eens gaan zoeken. Zekeringen gecontroleerd, aansluitingen nagelopen, hier en daar een beetje contactspray en hij liep weer op LPG! De volgende dag dus niet meer..
Vanmiddag alles nog een keer langsgelopen, pomp in de LPG tank deed het ook, en zowaar liep hij ineens ook weer op LPG. Net toen ik de boel weer wilde dichtbouwen voelde ik toevallig aan de kabelboom die naar de brandstofpomp gaat: GLOEIEND HEET!!. (onderdeel H op de foto).Gelijk kontakt eraf, de boel laen afkoelen en even later de rubberen beschermdop aan de tankkant erafgehaald. Daar werd ik niet vrolijk van: alles gecorrodeerd en gesmolten isolatiemateriaal. Niet echt veilig meer dus. Nu mijn vragen:
  • Hoe kunnen de kabelschoentjes zo verroesten? (Door vocht haha, maar hoe komt dat daar?
  • De aansluitingen aan de tankkant moeten worden schoongemaakt, maar welk risico loop ik dat ze afbreken als ik begin te schuren?
  • Wie weet of ik de hele kabelboom moet vervangen?
  • Is dit nog iets om zelf te doen, of naar de garage of de LPG specialist?
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Kabelboom zal niet in zijn geheel vervangen hoeven worden, hoogstens tot buiten de tankkap, daar solderen en een krimpkous erover of een verbinding maken met AMP-stekkers (1e keuze is beter)
Waar de corrosie vandaan komt , misschien van condens dat kan ontstaan tijdens het tanken omdat de tank op dat moment afkoeld door de koude LPG??
Er zitten trouwens wel erg veel stekkerverbindingen onder de kap dit zijn allemaal potenciele storingen.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
Miro1904
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
Locatie: Emmen

Ja ik vond het ook allemaal een beetje 'houtje-touwtje'werk. De foto is trouwens niet van mijn auto, maar ziet er wel net zo uit. Alles ligt los en als je de kap er op zet moet je oppassen dat er geen draden tussen zitten. Blijft mijn grootste angst dat de stekkervoetjes aan de gastank afbreken als ik ze probeer los te maken. Iemand hiervoor een idee?
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Als het stekkervoetje van de gasafsluiter afbreekt af zo beschadigd is dat een goede verbinding niet meer mogelijk is dan moet je toch de spoel vervangen, als je het zelf doet kan het ook niet erg veel kosten en ik denk dat de afsluiter niet uit de tank hoeft om de spoel te vervangen.
(misschien kan je heel de gastank op de TV leggen, want ik zit net Uri Geller te kijken)
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
Miro1904
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
Locatie: Emmen

Vandaag in de garage de kabelschoentjes laten vervangen en alle kontakten weer roestvrij gemaakt. Hij loopt weer als vanouds op LPi!
(heb de tip van Joostb toch maar niet opgevolgd, hahaha)
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

succes ermee!
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”