Ik heb een V70 R AWD uit 2004. Tegen het einde van de garantieperiode heb ik in 2006 door een erkende Volvo dealer een einde garantie controle laten uitvoeren. Hierbij heb ik meteen voor nieuwe schijven en remmen laten monteren. Veder rondom nieuwe banden.
Nog geen 1800 km verder liep de achterrem (rechts) geheel stuk. Remstof zou de oorzaak zijn van het niet terugspringen van de handrem. De reparatie koste meer dan E 1000,-. De schijven moesten worden vervangen; eentje was ernstig beschadigd! Schijven vervangen = blokken vervangen en ga maar door...........
Met de dealer heb ik nu een verschil van mening. Ik ben van mening dat men bij de controle de achterrem had moeten inspecteren. Dan had men de remstof gezien; was alles schoongemaakt en dus geen probleem. Overigens ben ik verder zeer te spreken over de dealer.
Wie heeft ervaring met dit soort zaken?
Groet,
Smiti
Remprobleem bij V70 R AWD
Heb je de voering gezien van de handrem? Ik vermoed namelijk dat de voering van de schoen is gebroken.
Dit is een bekend probleem, ook bij jouw dealer. Dus controle afhankelijk van km-stand is zeer verstandig.
Remstof zal je daar trouwens nauwelijks aantreffen. Lijkt mij een broodje aap verhaal.
Wat is de Km-stand?
Dit is een bekend probleem, ook bij jouw dealer. Dus controle afhankelijk van km-stand is zeer verstandig.
Remstof zal je daar trouwens nauwelijks aantreffen. Lijkt mij een broodje aap verhaal.
Wat is de Km-stand?
-
- Starter
Ik heb niets gezien van de stukken. De handremvoering was blijven zitten. Vervolgens is de hele constructie van de handrem krom getrokken en uiteindelijk afgebroken. Dit schijnt aan het lagerhuis vast te zitten.
Bij de controle had de R 79500 gereden en bij de scgade net plm 81300.
Nu staat er 94800 op de teller.
Bij de controle had de R 79500 gereden en bij de scgade net plm 81300.
Nu staat er 94800 op de teller.
Ik kan me er zo niets bij voorstellen.
De voering zit met een simpele constructie "vast" op de ankerplaat (vergelijkbaar met remvoering bij een auto met trommelremmen).
De binnenzijde van de schijf fungeert als trommel.
Zoals ik al aangaf, de opmerking remstof kan ik niets mee.
De handrem wordt namelijk (normaliter) alleen gebruikt om de auto stil te houden.
Dus slijten doet de voering in feite niet.
Wat er wel is gebeurd is mij een raadsel.
Ik zou de oude onderdelen opvragen, foto's maken en hier plaatsen.
De voering zit met een simpele constructie "vast" op de ankerplaat (vergelijkbaar met remvoering bij een auto met trommelremmen).
De binnenzijde van de schijf fungeert als trommel.
Zoals ik al aangaf, de opmerking remstof kan ik niets mee.
De handrem wordt namelijk (normaliter) alleen gebruikt om de auto stil te houden.
Dus slijten doet de voering in feite niet.
Wat er wel is gebeurd is mij een raadsel.
Ik zou de oude onderdelen opvragen, foto's maken en hier plaatsen.

-
- 1st Gear member
Hoi,smiti schreef:Ik heb een V70 R AWD uit 2004. Tegen het einde van de garantieperiode heb ik in 2006 door een erkende Volvo dealer een einde garantie controle laten uitvoeren. Hierbij heb ik meteen voor nieuwe schijven en remmen laten monteren. Veder rondom nieuwe banden.
...
Kan je mij vertellen wat een "einde garantie controle" inhoud? Mijn auto loopt namelijk ook tegen het einde van z'n garantie periode..
Groeten,
Erik
-
- 3rd Gear member
Als ik het zo lees dan zou ik opteren voor garantie.
Bekend euvel of niet, remstof of niet (lijkt mij overigens vreemd want dan zou elke V70 daar last van moeten hebben), de dealer zou tijdens de vervanging hier naar moeten kijken.
Ben benieuwd hoe dit met je dealer opgelost wordt/is.
Bekend euvel of niet, remstof of niet (lijkt mij overigens vreemd want dan zou elke V70 daar last van moeten hebben), de dealer zou tijdens de vervanging hier naar moeten kijken.
Ben benieuwd hoe dit met je dealer opgelost wordt/is.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
- Rofoxc70
- 2nd Gear member
Heb dezelfde ervaring dit weekend meegemaakt. De handremkabel was vrijdag gebroken en direct een afspraak bij de Volvodealer gemaakt. Maandag jl kon ik hem voor reparatie brengen. Zaterdag hoorde ik allerlei ongewone geluiden onder de auto en heb voor het eerst de Volvo Assistance gebeld. De Wegenwacht heeft na het opkrikken van de auto geconstateerd dat de remschoenen waren gebroken en de oorzaak waren van het gekraak. Gevolgd van dit alles was dat de hele achterwielnaaf en remmen beschadig waren.smiti schreef:Ik heb een V70 R AWD uit 2004. Tegen het einde van de garantieperiode heb ik in 2006 door een erkende Volvo dealer een einde garantie controle laten uitvoeren. Hierbij heb ik meteen voor nieuwe schijven en remmen laten monteren. Veder rondom nieuwe banden.
Nog geen 1800 km verder liep de achterrem (rechts) geheel stuk. Remstof zou de oorzaak zijn van het niet terugspringen van de handrem. De reparatie koste meer dan E 1000,-. De schijven moesten worden vervangen; eentje was ernstig beschadigd! Schijven vervangen = blokken vervangen en ga maar door...........
Met de dealer heb ik nu een verschil van mening. Ik ben van mening dat men bij de controle de achterrem had moeten inspecteren. Dan had men de remstof gezien; was alles schoongemaakt en dus geen probleem. Overigens ben ik verder zeer te spreken over de dealer.
Wie heeft ervaring met dit soort zaken?
Groet,
Smiti
Bij de garage is vandaag alles gerepareerd:
. schoenen 2 zijden vervangen
. handremkabel achter vervangen
. achterwielnaaf en lagerhuis vervangen aan 1 zijde
Vraag blijft of dit nu allemaal is onstaan door domme pech of nalatig onderhoud?
:?
Volvo XC70 D4 GT 2015 Nordic+ Luxury, Intellisafe Pro Line, Twilight bronze en Hazel Brown
V60 D5 AWD GT R-design Polestar tuned 2011 Electric Silver metallic
V60 D3 GT 2011 Black Sapphire metallic
XC70 D5 GT Summum 2007 Black Sapphire metallic
2002 Ashgold V70 XC 2.4T benzine
V60 D5 AWD GT R-design Polestar tuned 2011 Electric Silver metallic
V60 D3 GT 2011 Black Sapphire metallic
XC70 D5 GT Summum 2007 Black Sapphire metallic
2002 Ashgold V70 XC 2.4T benzine
- degids
- 3rd Gear member
Dus als ik het goed begrijp heeft de V70 schijven achter (niet meer dan logisch inderdaad), maar is er ten behoeve van de handrem een trommelrem-achtige constructie toegevoegd? Ik ben natuurlijk geen autotechnicus, maar het lijkt mij maar een houtje-touwtje-oplossing... :roll:
Met een automaat heb je gelukkig toch niet zoveel te maken met de handrem..
Met een automaat heb je gelukkig toch niet zoveel te maken met de handrem..

- edraket
- 7th Gear member
Bij 2 ton de remschoenen vervangen en je hebt er geen last van. Inderdaad komen vaak de voeringen los, en dat kan wel eens vervelend aflopen zoals hierboven. Schoentjes kosten 50 euro, dus zijn de kosten niet.Vervangen is een uurtje werk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15