Alarmlichten doen het niet OPGELOST

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Matthijs-B
Starter

Dag,

mijn alarmlichten doen het alleen wanneer het contact aan staat of de motor draait. Zonder contact geen alarmlichten wat erg onhandig en ook gevraalijk kan zijn.

Heeft iemand ideen waar ik de storing kan vinden of hier eerder problemen mee gehad?

Ik heb alle contactpunten al nagelopen, schoongemaakt en van contactspray voorzien.

Dank alvast voor elke suggestie!

Matthijs

Volvo 480 turbo
rene en erica
4th Gear member

kwam er laatst achter dat de mijne dat ook doet.wel 480 geen turbo.ik heb me er nog niet in verdiept en ook nog niet aan gestoort.
groet'n uut grunn
coyote1980
2nd Gear member
Contacteer:

Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
rene en erica
4th Gear member

relais op de cem:dat klinkt als electronica voor gevorderden.
groet'n uut grunn
Matthijs-B
Starter

coyote1980 schreef:Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
@coyote
wat moet ik me voorstellen met een relais onder de motorkap? Er zit daar inderdaad electronica. Is dat voor de alarmlichten?

Dat wordt dus meten dit weekend...
SchoutenCC
5th Gear member

Het hoort te zijn volgens onderstaand schema. Misschien de moeite waard om het eens na te lopen, kijken of de draden wel goed lopen? Zo nee, zorg dat het zo loopt; zo ja, dan is het misschien idd wat meer gevorderd (bijv. in de cem).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
coyote1980
2nd Gear member
Contacteer:

Matthijs-B schreef:
coyote1980 schreef:Ik verwacht een probleem met een relais op de CEM, tenzij de alarmlichten ook via een relais onder de motorkap lopen, dan kan dat het ook nog zijn.
@coyote
wat moet ik me voorstellen met een relais onder de motorkap? Er zit daar inderdaad electronica. Is dat voor de alarmlichten?

Dat wordt dus meten dit weekend...
Onder de motorkap zit (in ieder geval bij mij MY95) aan de bestuurderskant vlak voor de voorruit zo'n driehoekige kap met afgeronde randen. Als je die verwijdert met de schroef in het midden van de kap dan zitten er diverse relais onder. Ik weet dus alleen niet zeker of er een (en zoja: welke) relais zit voor de alarmlichten.

Ik zou de CEM demonteren en even openmaken, wellicht dat meteen ergens corrosie opvalt of iets anders naars.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

@coyote: in die relais bak zit geen aansturing voor de knipperlichten. Die aansturing zit alleen in de CEM.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
coyote1980
2nd Gear member
Contacteer:

480S60 schreef:@coyote: in die relais bak zit geen aansturing voor de knipperlichten. Die aansturing zit alleen in de CEM.
Had al zo'n vermoeden, maar nu weten we het zeker :wink:
Matthijs-B
Starter

@480S60 Bedankt voor het schema. Na het weekend post ik m'n ervaringen!
480S60
4th Gear member
Contacteer:

480S60 geeft de dank door aan Zark3
Met vriendelijke groeten,
Arjen
rene en erica
4th Gear member

ik wacht wel even tot na het weekend als matthijs-B iets meer weet.schema's lezen is namelijk niet mijn sterkste punt. :turn-l:
groet'n uut grunn
SchoutenCC
5th Gear member

Schema's lezen is op zich niet moeilijk, je moet gewoon "in stukken denken". In samengestelde schema's moet je dingen kunnen wegdenken. Hier moet je bijv. de richtingaanwijzers (en iig de stuurkolomschakelaar) wegdenken, die zijn niet van belang.

Het schema laat zich (in taal uitgeschreven) als volgt 'lezen':
- In de CEM zijn drie draden van belang: stroom (zekering #17 = 30A) (draad B2), eentje die direct naar de alarmlicht-schakelaar gaat (draad A2, wit/bruin van kleur) en eentje (draad B4, groen/bruin van kleur) die naar zowel de stuurkolomschakelaar als naar de alarmlichtschakelaar gaat.
- Van de draden aan de alarmlicht-schakelaar (7 stuks) zijn behalve de genoemde twee er nog twee naar de lampjes plus de dashboard-indicatoren (links = groen/rood, rechts = groen/geel), eentje voor de alarm-indicator op het dashboard (groen/zwart) en eentje voor de aarde (in principe bruin van kleur).

Ik zou denken dat als je auto dit probleem altijd al heeft gehad (iig sinds dat jij hem hebt) dat er waarschijnlijk iets in de bedrading is gebeurd. Eerste verdachte lijkt me iemand die creatief is geweest met een radio-installatie?

PS: 480S60, dank voor de dank ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
rene en erica
4th Gear member

toen ik de auto kocht was de audiobedrading inderdaad om te huilen.ik heb alle kroonsteentjes en kabelschoenjes en 3!!! oude antennekabels er uit gehaald en er weer orginele stekkers ingezet.2 draden aan elkaar solderen lukt dus nog wel.ook 12 volt meten gaat prima.maar zodra er printplaten weerstanden en dergelijke in beeld komen haak ik af.
groet'n uut grunn
SchoutenCC
5th Gear member

Dan is het waarschijnlijk een kwestie van verkeerde draadjes aan elkaar - zoek de 12V-draden van de alarmlichtschakelaar (wrsch wit-bruin) en kijk of daar spanning op staat met en zonder contact aan. Eventueel dus omgooien naar een constante spanningsdraad.
Matthijs-B
Starter

bij mij geen kroonsteentjes, CEM is prachtig schoon.... en opeens herinner ik me een zelfde probleem wat ik ooit met een Mini heb gehad: de schakelaar van de alarmlichten is versleten. Hij komt 3 mm te ver naar buiten waardoor de contacten elkaar niet meer raken. Eenvoudig een nieuwe schakelaar plaatsen en probleem opgelost. Dank voor alle bijdragen!

Heb nu wel een vreemd en lastig ander probleem.
Wanneer het contact uitstaat (sleutel in mn hand) en op de rem trap, lijkt het alsof het contact aangaat: lichten, infocentre, oliedruk etc alles gaat aan. Terwijl ik de sleutel in mijn hand heb....

Ik verdenk een versleten hoofdlichtschakelaar die lekstroom geeft.

Ga dus maar op zoek naar een paar nieuwe schakelaren
Iroll
6th Gear member

Ik denk eerder een massa probleem van je remlichten. Dan kan je dit soort rare onverklaarbare effecten krijgen.
rene en erica
4th Gear member

Zark3 schreef:Dan is het waarschijnlijk een kwestie van verkeerde draadjes aan elkaar - zoek de 12V-draden van de alarmlichtschakelaar (wrsch wit-bruin) en kijk of daar spanning op staat met en zonder contact aan. Eventueel dus omgooien naar een constante spanningsdraad.
dit kan ik met mijn multi metertje nog wel even kontroleren.
groet'n uut grunn
Matthijs-B
Starter

Probleem opgelost!

Geen massaprobleem: na lang zuchten en vloeken en verdiepen in electrische schema's bleek het de lichtschakelaar zelf te zijn. In de schakelaar bleek door slijtage er kortsluitingen gemaakt te worden waardoor er lekstroom via remcircuit naar contactcircuit kon komen. Nieuwe lichtschakelaar en alles doet het weer naar behoren. Zelfs H10, de kapotte lampjes verklikker werkt naar behoren!

Op naar de APK!
rene en erica
4th Gear member

ik neem aan dat je een nieuwe alarmlichtschakelaar bedoelt en niet die om je gewone verlichting aan te zetten???
groet'n uut grunn
Plaats reactie

Terug naar “De 480”