Hallo iedereen Ik meld me even aan omdat ik een vraag heb. Ik heb enkele weken geleden een V40 gekocht van 2000, een 2.0 Benzine. Ik ben er heel tevreden over, ik heb er een zeer leuke auto bij!
Deze auto heeft 155.000km. Vinden jullie het nog verstandig om hier LPi in te leggen? Iedereen hier raadt het me af, maar ik denk dat Volvo toch zeer geschikt is hiervoor. Ik weet dat de kleppen dan veel heter worden enzo, maar tegenwoordig is er toch overal kleppensmering voorzien...
Damn. Nu ja, zoveel rijd ik niet meer, dus waarschijnlijk zou het eerder een nuloperatie geworden zijn qua winst. Bovendien ben ik zelf al niet te vinden voor gepeuter aan motoren.
Waar de vorige schrijvers negatief zijn over gas, kan ik erg positief zijn. Mijn vorige V40 1800 122 pk. bouwjaar 2001 heeft op z'n sloffen 200.000 km. gedraaid en nooit problemen gegeven. Ook bij inruil liep de auto nog uitstekend op gas. Af en toe heb ik nog een beetje spijt wat betreft het verbruik van m'n huidige S60 in vergelijking met de V40. 1 op 12 was heel normaal, met veel snelweg km. kwam ik op 1 op 14. Als je mijn mening vraagt zeg ik doen. (maar ik ben bevooroordeeld met mijn S60 benzine)
Veel wijsheid toe gewenst.
Oké, bedankt Brandje! Vrijdag gaat hij naar de garage voor een volledig nazicht, groot onderhoud, stuur rechtzetten (ik kan er niet tegen dat dat stuur niet perfect recht staat als de banden recht staan!), uitbalanceren, etc en dan bevraag ik mij daar ook nog eens.
V40B schreef:Vrijdag gaat hij naar de garage voor een volledig nazicht, groot onderhoud, ....
etc en dan bevraag ik mij daar ook nog eens.
ja dat moet je net daar vragen. :roll:
dat is net zoiets als dat je een lekker brood wil, en vervolgens eentje gaat halen in de supermarkt i.p.v. de (warme) bakker.
@V40B
Ben je echt een dame, zoals je in je profiel aangeeft?
Zo ja, laat je dan door Ludo (is hier de perfecte gas voorlichter ) per PM alle ins en outs van gas vertellen.
Hij zal zeer lovend zijn. Maar wees ook kritisch, het is duurder dan je denkt. En dan kom je bij Bart Simpson en ondergetekende uit.
Een goede garage zal ook eerlijk zijn. Er zijn echter garages die het of de hemel in prijzen, of totaal afkappen (mede omdat ze er geen verstand van hebben).
Vergeet daarbij niet dat de Volvo organisatie al sinds 2000 geen aftermarket gasinbouw meer ondersteunde.
Als laatste: Als je niet meer dan 15.000 km per jaar rijdt. Zonder enige twijfel op benzine blijven rijden.
Ja, hoor, echte dame (maar met voor de helft benzine in het bloed )
Die garage vertrouw ik, bestaat al sinds 1945 (zegt de website), en alle Volvo's van deze contreien komen van daar.
Uw laatste bedenking is hetgene dat me al van het begin doet twijfelen. Vroeger reed ik 40.000km per jaar, maar sinds een half jaar werk ik 90% vd tijd thuis... Tussen de 15 en de 20d km zal ik wel rijden, dénk ik!
Na alles overwogen te hebben denk ik dat ik best op benzine blijf rijden... Alhoewel... AAAH, de twijfel :roll:
niet de kosten van Belgie en Nederland doorheen halen.
het telmachientje rekent hier gunstiger dan in NL.
de vraag is natuurlijk ook hoe lang je nog wil doorgaan met je huidige wagen.
is dat maar een 2-3 tal jaren, dan is het niet echt de moeite.
is dat nog een 5-6 tal jaren, dan kan je van je besparing die je doet, over 5 jaar een nieuwe auto kopen.
Ik heb twee weken geleden een Lpi installatie laten inbouwen in mijn V40 uit 1997 met een 1.8 motor. Km stand was 230.000 km.
De installatie kost 1950 euro. Ik heb het bij Mesman in Eindhoven (Son) laten inbouwen.
Van te voren heb ik de motor laten nakijken en ook een compressie test laten doen. De compressie was nog volgens fabrieks waarden.
Nu heeft deze motor wel hydraulische klepstoters, dat maakte de beslissing wel makkelijker.
Ik ben nu een zeer tevreden gasrijder, vooral als ik net getankt heb.
Ik wil nog jaren met deze auto rijden en dat moet ook zeer zeker lukken.
Het is zeer zeker een afweging vanwege de kosten. Voor mij met de kilometers die ik maak heb ik met de huidige benzineprijs de installatie er na ongeveer 14 maanden uit en ga ik er alleen maar aan verdienen.
Het voordeel is dat ik twee jaar volledige garantie, dus op arbeidsloon en onderdelen, op de installatie heb en dat ik mij er dus geen zorgen om hoef te maken.
Mesman zei zelfs nog dat hij de week ervoor nog een 850 met meer dan 400.000 km op de teller een installatie had ingebouwd.
De afweging moet je zelf maken.
Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Ik heb in een 18 jaar oude Volvo 440 LPI ingelegd. Nieuwprijs van LPI installatie e1700,-. Na 2 jaar probleemloos te rijden heb ik het aanschafbedrag eruit. Mijn 440 had precies 150.000km op de teller. Compressie op alle 4 cilinders was volgens fabriekswaarden. Auto verbruikte 0.5ltr olie per 10.000km. Nu na 2 jaar en 35.000km (dus 17.500km per jaar) staat de auto meer stil dan dat ik er mee rijd. Maar het is nog steeds prettig om voor e22,- te tanken en daar 400km mee te kunnen rijden. De auto rijdt veel soepeler en verbruikt nog even veel (weinig) olie.
Ik heb positieve ervaringen met LPG. Ik leg in mijn volgende auto (al zal ik misschien maar 8000-9000km per jaar rijden tegenwoording ivm fiets naar mijn werk) weer lpg. Al is het maar het lage bedrag per tankbeurt. Meerprijs per maand voor belasting is maar e35,- per maand voor mijn auto. Dus na 1 tankbeurt per maand verdien ik al op de lpg installatie... En mijn kleppen staan na 2 jaar nog precies zoals het moet...
Maar wat anderen zeggen, het kan ook mis gaan. Motorblok wordt warmer op LPG (zie het goed op mijn boordcomputer). Maar ik rijd vrij rustig met de auto, dus ik voorzie geen problemen verder...
Succes met de keuze.
- katalysator kapot
- voorvorklagers aan vervanging toe
- banden zijn krom (nee, niet velgen; BANDEN. Zijn nochtans Uniroyals met goed profiel!), waardoor stuur trilt, enkel bij lage snelheden. UItbalanceren helpt nu dus geen flikker, nieuwe banden wel.
- LPI is niet de moeite om te leggen: installatie zou voor mijn auto 2.500€ kosten.
Hij heeft voor de rest groot onderhoud gehad, verwarmde spiegels en achterruitontdooiing werken weer, nieuwe ruitenwissers, nieuwe blokken en schijven vooraan, dus nu kan hij er weer even tegenaan. Bijna 700€ kwijt. Valt over het algemeen nog mee. Nieuwe matjes zijn besteld, over katalysator denk ik nog na.
Bedankt iedereen voor de tips! Oja, van zodra het hier stopt met regenen trek ik foto's!