Binnenkort moet de blauwe baksteen (740 sedan, 1986) voor de APK.
Mijn gordels spannen niet meer goed en de stof is erg stug geworden.
Daarmee kom ik niet door de APK; dat is duidelijk.
Het spannen is vermoedelijk wel weer goed te krijgen door het loopwerk schoon te maken en te smeren; de stof van de gordel zelf vertrouw ik echter niet meer, of is dat weer soepel te krijgen?
Zijn gordels van latere modellen 740 / 940 over te zetten?
Moet dan ook het gedeelte waar het inklikt (heeft vast een naam) overgezet worden?
Ik begrijp dat er ook modellen zijn met een mechanische gordelspanner? Is dat praktisch? Is het (eenvoudig) over te zetten?
Uiteraard ga ik op zoek naar gordels uit een auto die niet bij een ongeval betrokken is geweest ivm betrouwbaarheid van de gordel.
Autogordels voorin vervangen - wat past er allemaal?
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik kan je zowiezo vertellen dat er verschil zit tussen de vanger(en dus ook de steker) in mijn MY '86 740 en die van MY '90(nieuwe neus).
Dit kwam ik ooit proef ondervindelijk tegen bij het inbouwen van 2 pluche zetels.
Voor de rest zou ik het niet durven zeggen.
Dit kwam ik ooit proef ondervindelijk tegen bij het inbouwen van 2 pluche zetels.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Hmm, interessant. Iemand die beiden al eens heeft overgezet? Paste het?Fat Rat schreef:ik kan je zowiezo vertellen dat er verschil zit tussen de vanger(en dus ook de steker) in mijn MY '86 740 en die van MY '90(nieuwe neus).
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Ik heb de gordels inmiddels nog een paar keer goed schoongemaakt met een BioTex sopje en nagespoeld.
Ze rollen wel iets beter op maar zullen binnenkort toch nog vervangen gaan worden.
Toevallig nog iemand die weet van welke modellen / modeljaren ze passen in mijn 1986'er?
Ze rollen wel iets beter op maar zullen binnenkort toch nog vervangen gaan worden.
Toevallig nog iemand die weet van welke modellen / modeljaren ze passen in mijn 1986'er?
- Fat Rat
- 5th Gear member
als ik moest gokken zou ik roepen modeljaar '85 tot en met '89(de oude neus dus) van de 740 zonder dat je de vanger hoeft te wissellen.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Hmm, ja, dat lijkt me gezien de neus inderdaad wel een mogelijkheid.Fat Rat schreef:als ik moest gokken zou ik roepen modeljaar '85 tot en met '89(de oude neus dus) van de 740 zonder dat je de vanger hoeft te wissellen.
Maar juist die vanger is snel te vervangen dus als een nieuwere ook past zou dat de mogelijkheden vergroten.
Ik streef er toch naar om zoveel mogelijk te vervangen door gebruikte onderdelen en hoe nieuwer de onderdelen, hoe meer kans dat het nog wat bruikbaar is, is mijn achterliggende gedachte

Misschien moet ik gewoon eens bij de sloper in Gorredijk langs en vergelijken.
Als het blijkt te passen is dat weer een leuke toevoeging aan m'n 740 topic.
Het is leuk om zo toch weer iets toe te voegen aan het forum, waar ik ook weer veel informatie vind.
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik heb in het verleden van een forum lid hier weleens gehoord dat hij een gordel met andere vanger in z'n 240 had gemonteerd dan wat origineel was...
Dat ging overigens over een 240 DL sedan ook uit '86.
Dan lijkt mij dat er dus vast ook wel wat anders eventueel in de 740 zou moeten passen.
Dan lijkt mij dat er dus vast ook wel wat anders eventueel in de 740 zou moeten passen.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Ik denk dat ik ook eens de sloperij langs ga op zoek naar gordels voor een 240; mogelijk dat het gelijk of tenminste uitwisselbaar is.Fat Rat schreef:ik heb in het verleden van een forum lid hier weleens gehoord dat hij een gordel met andere vanger in z'n 240 had gemonteerd dan wat origineel was...
En die zijn ook tot in de 90's geproduceerd