muffe lucht in interieur; filters vervangen?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
volvolvo
1st Gear member

ik heb sinds kort een muffe lucht in de auto. bij tijd en wijle, volgens mij als de airco even aanslaat.

ik heb bij m'n laatste beurt (niet bij Volvo) het filter laten vervangen dat onder/achter dashboardkastje zit.

is er een filter dat ik over het hoofd zie en wat nu de eigenlijke boosdoener is?

dank alvast voor jullie meedenken.

groet
wouter
Oceanracer
Geartronic member

Er is maar 1 interieurfilter en dat zit bij jouw model V70 inderdaad onder het dashboardkastje.

- Wanneer je waterafvoer bij de parafan niet goed is, loopt er regenwater via je filter naar je interieur, wat tot stankoverlast kan leiden.
- Wanneer er in/aan de verdamper vocht achterblijft, kan dit ook gaan meuren door schimmels. Deze dienen met een anti-geurbehandeling te worden verwijderd.
- Je kunt ook eerst proberen je verdamper te drogen door 5 tot 10 minuten voor aankomst de compressor uit te schakelen met de daarvoor bedoelde schakelaar.
- Persoonlijk gebruik ik in deze tijd van het jaar de airco in het geheel niet. Stinkt er ook niets.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvolvo
1st Gear member

Oceanracer schreef:Er is maar 1 interieurfilter en dat zit bij jouw model V70 inderdaad onder het dashboardkastje.

- Wanneer je waterafvoer bij de parafan niet goed is, loopt er regenwater via je filter naar je interieur, wat tot stankoverlast kan leiden.
- Wanneer er in/aan de verdamper vocht achterblijft, kan dit ook gaan meuren door schimmels. Deze dienen met een anti-geurbehandeling te worden verwijderd.
- Je kunt ook eerst proberen je verdamper te drogen door 5 tot 10 minuten voor aankomst de compressor uit te schakelen met de daarvoor bedoelde schakelaar.
- Persoonlijk gebruik ik in deze tijd van het jaar de airco in het geheel niet. Stinkt er ook niets.
beste oceanracer,
dank voor antwoord.

dat levert echter nog ene paar vragen op:

1. waar zit die parafan dan?
2. hoe moet die antigeurbehandeling worden uitgevoerd? (moet er iets in de verdamper worden gespoten en, zo ja, hoe moet dat dan?
3. die waterafvoer van de parafan, is dat een gat in de bodem of een afvoerslang; waar zit die dan?

kortom, je merkt het. je 'spreekt' met een echte leek met anderhalve linkerhand.

ik zou je reactie zeer op prijs stellen (in mijn race richting 1 linker- en 1 rechterhand)

groet
wouter
Oceanracer
Geartronic member

1. Dat is de kunststof afwerkplaat onder je voorruit. Wanneer je de motorkap opent, is deze beter zichtbaar. Helemaal links en rechts zit een waterafvoer, met een soort van raster wat blaadjes en stokjes tegen moet houden. Deze willen nog wel eens verstoppen. Gewoon met de hand even leegscheppen en even flink doorspoelen met de tuinslang er op.
2. Er wordt inderdaad een spuitbus leeg gespoten in je kachelsysteem. Hiervoor wordt de toegansbuis gebruikt van de recirculatiestand. Hoe e.e.a. precies in zijn werk gaat weet ik niet. Dus of de ventilator moet draaien of juist niet en zo. Maar dat zal dan wel weer op dat spuitbusje staan.
3. De doorvoer van de parafan zelf is maar een paar centimeter lang. Het water wordt via diverse "buisjes" door de motorruimte naar beneden geloosd. Ik vind het een beetje gammel overkomen, maar normaal gesproken moet het goed genoeg werken. Bij een eventuele verstopping, loopt het water echter via je interieurfilter de auto in.

Wanneer het gebruik van de airco niet wordt veranderd, zal de geurbehandeling na verloop van tijd herhaald moeten worden.

succes
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”