Koelvloeistof spuit om m'n oren

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Miss Orange
Starter

Vandaag geraced op zandvoort met een Volvo 460 1.7 turbo. Tijdens de tweede race (de motor was aardig op temperatuur) stoomde het ineens onder mijn kap vandaan. Het koelvloeistof reservoir was nagenoeg leeg. Bijgevuld en opnieuw gaan racen. Na 2 rondjes weer hetzelfde, weer gestopt. Nu was ie echt leeg, heb 5 liter moeten bijvullen !!!

Na ff afkoelen wilde ik de motor starten met de dop nog niet op het koelvloeistofreservoir, maar snel gestopt want het spoot er uit, leek wel een fontein. Dop er dan maar op en opnieuw starten, maar voor de motor echt aansloeg spoot de koelvloeistof uit 6 gaten uit de dop van het reservoir (dop lijkt niet helemaal ok, want het veertje in de dop is er uit, maar kan dit dit probleem veroorzaken?????)

Toen maar definitief gestopt om eerst te onderzoeken wat er nu mis is.
Hebben jullie een idee??????? :roll:
steven460
5th Gear member
Contacteer:

koelvloeistof schiet niet zomaar uit het resevoir...
Ik denk dat er ergens lucht in het systeem komt. (pakking defect)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
edraket
7th Gear member

Die dop heeft zeker wel een belangrijke functie. Deze zorgt er namelijk voor dat de juiste druk op het koelsysteem blijft staan. Pas als er teveel vloestof wordt bijgevuld loopt de druk veel te hoog op en zal de dop het teveel aflaten.
Ik ben bang dat je koppakking het erg zwaar heeft gehad. Als je 5 liter hebt moeten bijvullen, en ook nog eens over een circuit bent wezen boenderen is het gebeurd vermoed ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Als de koelvloeistof gaat koken, neemt de druk ineens snel toe. Doet je waterpomp het goed? Heeft het koelsysteem voldoende capaciteit om een "race-motor" te koelen? (is ie gekieteld?)

(****
Ik heb een Mazda 323 gehad, met een gaatje in de radiator. Na twee uur snelweg (~130 km/h, dat vond ie al hard..... :lol: ) parkeren, niets aan de hand, maar motor uit, en toen begon ie te spuiten. Het nog hete blok bracht de koelvloeistof, die niet meer rondgepompt werd, aan het koken, en blies in no time de radiator leeg.
****)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”