Volvo vrienden,
Ik ben dan wel de 'blije' bezitter van een XC70 D5 MY08 vol lekkers maar ik ben diep bedroefd over het samenspel tussen motor en bak.
Hiervoor reed ik een V70 MY07 D5 Sports Edition met handbak en wat reed dat super !
Nu komt het vermogen niet uit de verf (ben natuurlijk ook zwaarder met de XC) maar bij het wegrijden is alleen een hoop herrie waar te nemen maar echt vooruit gaat ie niet. Veel slip dus en pas vanaf 50 km/h kan je met het gaspedaal spelen om hem eerst in een hogere versnelling te laten vallen en dan met gas op koppel rijden.
Ik was een weekje naar Oostenrijk maar heb bijna 95% van de tijd op handschakeling gereden. Zelfs boven de 160 wil hij in D modus met veel gas terugschakelen. Daar zit ik dus niet op te wachten.
Voor de liefhebbers: 215 op de teller is het eindpunt.
Maar goed: wat nu? Ik hoor links en rechts over Fasttech. Een bezoek daar zou wonderen kunnen verrichten. Niet alleen meer power maar ook de bak kan afgeregeld worden????
Wie heeft ervaring?
Groet, Wim
xc70 D5 my08 Geartronic tunen.
-
- 1st Gear member
V70 D5 Sports Edition my07, zilver, 18 inch, schuifdak, donker glas, verlaagd.
XC70 D5 GT sum my08, schuifdak, venti.leer, nog geen 19 inch, spoiler, donker glas
XC60 D5 mom my08
V70 D5 Sports Edition GTR my07, zwart, 18 inch, schuifdak, privacy glass
div. duitsers
V70 D5 R-design 205 pk GT, MY11, zwart, schuifdak, Xenon, privacy.
XC70 D5 GT sum my08, schuifdak, venti.leer, nog geen 19 inch, spoiler, donker glas
XC60 D5 mom my08
div. duitsers
- Lambert
- 5th Gear member
Ik heb een zeer goede ervaring met Rica en de nieuwe D5, net twee jaar mee gereden, ik heb meerdere keren met een geartronic gereden en nu een nieuwe V70 besteld, maar weer met een handbak. Met name om de reden die jij beschrijft. Ik denk trouwens dat een tuner met een testbank exact jouw wens kan instellen... Ik ga binnenkort met mijn nieuwe V70 naar Rica in Enkhuizen, eerst de auto op de bank, en daarna tunen en weer meten..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Hotpants1983
- 1st Gear member
Sport Edition D5 schreef:Volvo vrienden,
Ik ben dan wel de 'blije' bezitter van een XC70 D5 MY08 vol lekkers maar ik ben diep bedroefd over het samenspel tussen motor en bak.
Hiervoor reed ik een V70 MY07 D5 Sports Edition met handbak en wat reed dat super !
Nu komt het vermogen niet uit de verf (ben natuurlijk ook zwaarder met de XC) maar bij het wegrijden is alleen een hoop herrie waar te nemen maar echt vooruit gaat ie niet. Veel slip dus en pas vanaf 50 km/h kan je met het gaspedaal spelen om hem eerst in een hogere versnelling te laten vallen en dan met gas op koppel rijden.
Ik was een weekje naar Oostenrijk maar heb bijna 95% van de tijd op handschakeling gereden. Zelfs boven de 160 wil hij in D modus met veel gas terugschakelen. Daar zit ik dus niet op te wachten.
Voor de liefhebbers: 215 op de teller is het eindpunt.
Maar goed: wat nu? Ik hoor links en rechts over Fasttech. Een bezoek daar zou wonderen kunnen verrichten. Niet alleen meer power maar ook de bak kan afgeregeld worden????
Wie heeft ervaring?
Groet, Wim
Beste Wim,
Waar ik nou heel benieuwd naar ben is waarom je er naderhand bent achtergekomen dat een geartronic automaat nix voor jou is. Ik mag toch aannemen dat er tijdens het aankoopproces een proefrit is gemaakt?
C30 T5 Summum Geartronic Mob. Line Dynaudio, Season-Line, Dynamic Line, Sports
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Zat me dat (ten aanzien van die proefrit) ook net af te vragen.
(onderschrijf die ervaring overigens geenszins)
(onderschrijf die ervaring overigens geenszins)
-
- 1st Gear member
Heb veel ervaring met Audi (multitronic en tiptronic) en VW DSG. Vooral die laatste is gewoon helemaal goed. Tiptronic die hetzelfde principe kent als de geartronic was heel goed op koppel te rijden. Heb ooit met een V70 D5 geartronic gereden en dat was een betere harmonie dan wat ik nu heb. XC niet gereden. Doe nooit zo lang over een auto kopen. Verdenk het gewicht en de programmering van het gezapige karakter. Vinden waarschijnlijk veel mensen fijn. Ik rij zelf altijd flink door en hou erg van power onderin. Maar er is hoop in de tunershoek als ik het zo bekijk.
Lambert: mooie auto heb je besteld. Alu railing?
Lambert: mooie auto heb je besteld. Alu railing?
XC60 D5 mom my08
div. duitsers
XC60 D5 mom my08
div. duitsers
-
- 2nd Gear member
Wim, ik heb nog geen ervaring maar ik verwacht dat door het hogere koppel na tuning de bak in de praktijk wat vroeger zal schakelen.
Die van mij (levering april) wordt gechipt bij de dealer door rica. Ik hoefde er nauwlijks naar te vragen want momenteel wordt volgens zeggen de helft van de zware volvo's en dan bedoel ik xc70/xc90 d5 bij aflevering onder handen genomen.
Ook bij een andere dealer waar ik in onderhandeling was voor de xc70 werd gevraagd of hij gechipt moest worden en rekende zelfs geen meerprijs.
Ik krijg sterk de indruk dat volvo nederland deze praktijken oogluikend toestaat want ze verkopen daardoor gewoon meer auto's en zeg nu zelf een auto van zo'n 70000 euro moet toch minstens 200 pk hebben.
Die van mij (levering april) wordt gechipt bij de dealer door rica. Ik hoefde er nauwlijks naar te vragen want momenteel wordt volgens zeggen de helft van de zware volvo's en dan bedoel ik xc70/xc90 d5 bij aflevering onder handen genomen.
Ook bij een andere dealer waar ik in onderhandeling was voor de xc70 werd gevraagd of hij gechipt moest worden en rekende zelfs geen meerprijs.
Ik krijg sterk de indruk dat volvo nederland deze praktijken oogluikend toestaat want ze verkopen daardoor gewoon meer auto's en zeg nu zelf een auto van zo'n 70000 euro moet toch minstens 200 pk hebben.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Per 11/13: V60 PIH
- Lambert
- 5th Gear member
YepLambert: mooie auto heb je besteld. Alu railing?
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Lambert
- 5th Gear member
Ik ga voor 226 PK !!70000 euro moet toch minstens 200 pk hebben

History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
daar kan ik me gezien het tarief van rica in dit geval erg weinig bij voorstellenkameel1 schreef:Ook bij een andere dealer waar ik in onderhandeling was voor de xc70 werd gevraagd of hij gechipt moest worden en rekende zelfs geen meerprijs..
Ik kan je garanderen dat Volvo dat niet oogluikend toestaat ze flikkeren je in voorkomende gevallen ook heel vrolijk uit de garantiekameel1 schreef:Ik krijg sterk de indruk dat volvo nederland deze praktijken oogluikend toestaat want ze verkopen daardoor gewoon meer auto's en zeg nu zelf een auto van zo'n 70000 euro moet toch minstens 200 pk hebben.
-
- 1st Gear member
Heb nog is even op de site van Rica zitten speuren maar ze kunnen de software ook gewoon opsturen zodat je zelf de tuning kan uitvoeren. Leuk voor een wat oudere auto maar niet voor mij. Wil toch wel weten dat het goed wordt uitgevoerd en de check/metingen vooraf en achteraf zijn daarbij toch wel van belang lijkt me. Risico in de vorm van schade aan bak/motor geloof ik niet in. Daar is al van alles over gezegd. Het aantal motorschades agv tuning zijn in mijn ogen te verwaarlozen. Mede door de reserves die door fabrikanten worden ingebouwd en door de goede kwaliteit brandstof in dit deel van europa. Kijk ook maar bij VW / Audi / SEAT. Gewoon af dealer chippen... Zijn volgens mij ABT producten maar maakt niet uit. Als er teveel problemen uit voort zouden komen waren deze mannen er allang mee gestopt !!
Als er nog meer mensen zijn met ervaringen bij Rica of Fasttech hoor ik het graag !
Als er nog meer mensen zijn met ervaringen bij Rica of Fasttech hoor ik het graag !
XC60 D5 mom my08
div. duitsers
XC60 D5 mom my08
div. duitsers
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Die in jouw ogen te verwaarlozen kans op schade gaat Volvo iig niet aan jouw (of je dealer) uitkeren, in Belgie is motortunen inmiddels bij wet niet meer toegestaan.
Volvo for life
- kmser
- 4th Gear member
In belgie is er in het minst controle hiernaar (de locale politie rijdt zelf met opgevoerde d5's). Als je gewoon de loomheid van de automaat wil wegwerken, meld het aan de tuner en vraag wat ze eraan kunnen doen, als dat het doel is moet de motor niet eens meer belast worden (maar als je tuned ga je toch altijd voor iets meer).
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als de dealer de tuning zelf aangeboden heeft, en dit uitvoert voor aflevering, (al dan niet tegen bijbetaling), en gewoon garantie geeft op de auto, dan is hij als ondernemer hiervoor verantwoordelijk. Geen enkele rechter in Nederland die de dealer gelijk gaat geven als hij om redenen van de (door hem uitgevoerde) tuning weigert de schade onder garantie te repareren. Tenzij de dealer bewijs kan overleggen dat de klant akkoord is gegaan met het vervallen van de garantie op zijn nieuw te leveren auto..bart simpson schreef:Die in jouw ogen te verwaarlozen kans op schade gaat Volvo iig niet aan jouw (of je dealer) uitkeren, in Belgie is motortunen inmiddels bij wet niet meer toegestaan.
Dat dit indruist tegen garantievoorwaarden van Volvo, en dat Volvo in een dergelijk geval niet uitkeert, dat is dan de dealer z'n probleem.
Dat in andere gevallen de garantie vervalt als de motor getuned wordt vind ik begrijpelijk, zelfs vanzelfsprekend. Als mensen hun auto willen aanpassen buiten de specificaties van de fabrikant om, moeten ze dat zelf weten, en ik vind het niet meer dan logisch dat de garantie & evt. coulance dan komt te vervallen.
Ik vind het dan ook vreemd dat dealers dit aanbieden als 'service' naar klanten toe, geeft toch een beetje aan dat ze geen kennis hebben van de garantievoorwaarden (of bewust het risico nemen), en dat ze niet achter de standaard motorvermogens van Volvo staan..
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- Lambert
- 5th Gear member
Ik heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar nog niet eerder zo'n heldere samenvatting gehoord! Volgens mij heb je helemaal gelijk.Als de dealer de tuning zelf aangeboden heeft, en dit uitvoert voor aflevering, (al dan niet tegen bijbetaling), en gewoon garantie geeft op de auto, dan is hij als ondernemer hiervoor verantwoordelijk. Geen enkele rechter in Nederland die de dealer gelijk gaat geven als hij om redenen van de (door hem uitgevoerde) tuning weigert de schade onder garantie te repareren. Tenzij de dealer bewijs kan overleggen dat de klant akkoord is gegaan met het vervallen van de garantie op zijn nieuw te leveren auto..
Dat dit indruist tegen garantievoorwaarden van Volvo, en dat Volvo in een dergelijk geval niet uitkeert, dat is dan de dealer z'n probleem.
Dat in andere gevallen de garantie vervalt als de motor getuned wordt vind ik begrijpelijk, zelfs vanzelfsprekend. Als mensen hun auto willen aanpassen buiten de specificaties van de fabrikant om, moeten ze dat zelf weten, en ik vind het niet meer dan logisch dat de garantie & evt. coulance dan komt te vervallen.
Ik vind het dan ook vreemd dat dealers dit aanbieden als 'service' naar klanten toe, geeft toch een beetje aan dat ze geen kennis hebben van de garantievoorwaarden (of bewust het risico nemen), en dat ze niet achter de standaard motorvermogens van Volvo staan..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- 3rd Gear member
ben vorig jaar nog met m'n seat naar de keuring geweest, met de powerbox er nog in (VOL in 't zicht) en niks opmerking over gehad...bart simpson schreef:Die in jouw ogen te verwaarlozen kans op schade gaat Volvo iig niet aan jouw (of je dealer) uitkeren, in Belgie is motortunen inmiddels bij wet niet meer toegestaan.
m'n sportluchtfilter, schakelpook, getinte ruiten staan wel gewoon op 't attest vermeld (go figure)

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het stuk is ook helemaal juist, heb het zelf ook meermalen zo geschreven, die dealer die het je aanbied en de suggestie wekt dat fabrieksgarantie is suggereert ook dat iedere official dealer een mogelijk probleem voor je oplost, dat is dus niet zo.
Toch is het tunen van 126pk naar 226 pk in Belgie nu stomweg bij wet verboden en in Nederland ook niet zomaar toegestaan, er moet vanwege de vermogenstoename van > 40% een rdw keuring gedaan worden waarbij een aantal dingen opnieuw gecontroleerd gaan worden, waaronder zonder enige twijfel nu ook de CO2 uitstoot (waarbij je mogelijk nog wat BPM bij mag bijbetalen) zonder die keuring voldoe je niet meer aan de oorspronkelijke typegoedkeuring en heb je een probleem in voorkomende gevallen ten aanzien van verzekering.
Ook dat wordt door sommige dealers gedaan zonder dat zij ook maar weten welke konsekwenties hun handeling zou kunnen hebben, jij blijft als eigenaar en opdrachtgever overigens altijd zelf verantwoordelijk c.q. aansprakelijk
Toch is het tunen van 126pk naar 226 pk in Belgie nu stomweg bij wet verboden en in Nederland ook niet zomaar toegestaan, er moet vanwege de vermogenstoename van > 40% een rdw keuring gedaan worden waarbij een aantal dingen opnieuw gecontroleerd gaan worden, waaronder zonder enige twijfel nu ook de CO2 uitstoot (waarbij je mogelijk nog wat BPM bij mag bijbetalen) zonder die keuring voldoe je niet meer aan de oorspronkelijke typegoedkeuring en heb je een probleem in voorkomende gevallen ten aanzien van verzekering.
Ook dat wordt door sommige dealers gedaan zonder dat zij ook maar weten welke konsekwenties hun handeling zou kunnen hebben, jij blijft als eigenaar en opdrachtgever overigens altijd zelf verantwoordelijk c.q. aansprakelijk
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je mag dan niet door een rood licht rijden maar omdat toch niemand je aanhoudt kan het wel?mYst schreef:ben vorig jaar nog met m'n seat naar de keuring geweest, met de powerbox er nog in (VOL in 't zicht) en niks opmerking over gehad...bart simpson schreef:Die in jouw ogen te verwaarlozen kans op schade gaat Volvo iig niet aan jouw (of je dealer) uitkeren, in Belgie is motortunen inmiddels bij wet niet meer toegestaan.
m'n sportluchtfilter, schakelpook, getinte ruiten staan wel gewoon op 't attest vermeld (go figure)
Doet men wel CO2/uitstoot tests?
- kmser
- 4th Gear member
Alles kan als niemand het ziet? Het is een filosofie. Ik pas hem wel alleen maar toe op belachelijke wetten. (en neen, mijn wagen is 100% standaard)
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
BMW F800ST MY09
BMW F800ST MY09
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
die "belachelijke" wetten gelden dus alleen voor anderen? raar land dat België
-
- 3rd Gear member
ze doen co2 tests, maar m'n powerbox heeft een aan/uitschakelaar 
als ik dat ding opzet blaast ie namelijk een pak zwarte rook uit :razz:
aan je motor sleutelen mag idd niet, maar mijn egr is ook dicht, kat leeggemept en chippen kan mss ook nog wel 'ns gaan gebeuren (veel kans bij iig
)
je moet daar gewoon niks over zeggen he
m'n ibiza tdi (EVO 1) heeft stock 110 pk, na enige aanpassingen (waaronder ook die powerbox) heeft hij er 'n goeie 140 :twisted:

als ik dat ding opzet blaast ie namelijk een pak zwarte rook uit :razz:
aan je motor sleutelen mag idd niet, maar mijn egr is ook dicht, kat leeggemept en chippen kan mss ook nog wel 'ns gaan gebeuren (veel kans bij iig

je moet daar gewoon niks over zeggen he

m'n ibiza tdi (EVO 1) heeft stock 110 pk, na enige aanpassingen (waaronder ook die powerbox) heeft hij er 'n goeie 140 :twisted: