Goedemorgen heren,
Ik ben aan het rondkijken voor een volvo alleen vraag ik me af of er specifieken verschillen zijn tussen de 740, 850 of 940 behalve uiterlijk dan, mijn voorkeur gaat uit naar een 850 automaat maar is dit verstandig met een caravan erachter van +/- 1000kg ??
Ik hoop dat jullie me een goede raad kunnen geven, dit word namelijk mijn eerste volvo en ben nou niet bepaald een autotechicus.
M.v.g.
Aanschaf volvo
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41227
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
740 en 940 zijn compleet andere auto's dan de 850.
Een 850 met automaat en caravan is geen enkel probleem. daar lacht ie om
.
Kijk voor aankooptips voor een 850 even op www.volvo850forum.nl
Een 850 met automaat en caravan is geen enkel probleem. daar lacht ie om

Kijk voor aankooptips voor een 850 even op www.volvo850forum.nl
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Beiden mogen 1600kg's trekken, maar zou zelf voor die 850 gaan vanwege het betere onderstel en de lekkere motor
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.09.2007 - 16:25
- Locatie: Emmeloord
Hallo,
verschil tussen 7/900 serie en een 850 is dat de 850 voorwielaandrijving heeft en de 7/900 achterwielaandrijving.
Groet
verschil tussen 7/900 serie en een 850 is dat de 850 voorwielaandrijving heeft en de 7/900 achterwielaandrijving.
Groet
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28.01.2008 - 19:43
- Locatie: Zeewolde
De 940/960 serie met de starre achteras en achterwielaandrijving zijn, als het gaat om het trekken van een caravan, betere trekkers dan de series met de voorwielaandrijving. Ze kunnen eenvoudig meer gewicht op de haak hebben zonder daar last van te hebben. De 940/960 serie gedraagt zich ook meer als een limousine. Ze zorgen ervoor dat je vanzelf tot rust komt. De 850 en S70 serie daagt veel meer uit tot sportief gedrag. De auto kan dat ook beter.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen welk soort rijder je bent. In duurzaamheid maakt het niet uit. Volvo staat voor duurzaam, degelijk en veilig. Succes met kiezen.
Willem
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen welk soort rijder je bent. In duurzaamheid maakt het niet uit. Volvo staat voor duurzaam, degelijk en veilig. Succes met kiezen.
Willem
S70
2.5
full options
2.5
full options
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Louter uit veiligheid zou ik dan toch voor de 850 gaan, te meer deze voorwiel aangedreven is wat op zich al veiliger is dan achterwiel aandrijving (het is niet voor niets dat Volvo gestopt is met achterwiel aangedreven auto's produceren.)
(Heb ooit eens een achterwiel aangedreven 900 reeks op een smalle beijzelde weg zien zwalpen van links naar rechts met z'n kont , terwijl ik er achter met mijn voorwiel aangedreven V70 gewoon mooi recht bleef rijden.)
Het is een modernere wagen technisch gezien ten op zichte van de 740 / 940.
En het veiligheids arsenaal is ook groter ( frontale en zijdeligse airbags en SIPS.
Maar voor een zware (1000kg) caravan te trekken is achterwiel aandrijving wel iets geschikter. Het is natuurlijk de vraag of je er dikwijls mee op reis gaat hé.
Aan de hand daarvan zou je kunnen uit zoeken wat er het beste is voor jou.
Groetjes,
(Heb ooit eens een achterwiel aangedreven 900 reeks op een smalle beijzelde weg zien zwalpen van links naar rechts met z'n kont , terwijl ik er achter met mijn voorwiel aangedreven V70 gewoon mooi recht bleef rijden.)
Het is een modernere wagen technisch gezien ten op zichte van de 740 / 940.
En het veiligheids arsenaal is ook groter ( frontale en zijdeligse airbags en SIPS.
Maar voor een zware (1000kg) caravan te trekken is achterwiel aandrijving wel iets geschikter. Het is natuurlijk de vraag of je er dikwijls mee op reis gaat hé.
Aan de hand daarvan zou je kunnen uit zoeken wat er het beste is voor jou.
Groetjes,
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 10:15
Heren bedankt voor jullie reacties!!
Mijn conclusie 740/850 en 940 kan alle 3 ieder hebt zijn voor en nadelen, motorisch zijn ze alle betrouwbaar.
Dan zal het waarschijnlijk toch de 850 worden, vind voorwielaandrijving toch wel fijner en wil niemand tregen het hoofd stoten maar vind de 850 toch mooier. ::lol:
Nogmaals bedankt
Mijn conclusie 740/850 en 940 kan alle 3 ieder hebt zijn voor en nadelen, motorisch zijn ze alle betrouwbaar.
Dan zal het waarschijnlijk toch de 850 worden, vind voorwielaandrijving toch wel fijner en wil niemand tregen het hoofd stoten maar vind de 850 toch mooier. ::lol:
Nogmaals bedankt
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Volvo is voornamelijk gestopt met het produceren van achterwiel aandrijving omdat dit simpelweg duurder is. En zeker niet omwille van de veiligheid. Qua veiligheid hebben de 850 dezelfde aspecten als de 900 serie na MY95.den toerist schreef:Louter uit veiligheid zou ik dan toch voor de 850 gaan, te meer deze voorwiel aangedreven is wat op zich al veiliger is dan achterwiel aandrijving (het is niet voor niets dat Volvo gestopt is met achterwiel aangedreven auto's produceren.)
(Heb ooit eens een achterwiel aangedreven 900 reeks op een smalle beijzelde weg zien zwalpen van links naar rechts met z'n kont , terwijl ik er achter met mijn voorwiel aangedreven V70 gewoon mooi recht bleef rijden.)
Het is een modernere wagen technisch gezien ten op zichte van de 740 / 940.
En het veiligheids arsenaal is ook groter ( frontale en zijdeligse airbags en SIPS.
Maar voor een zware (1000kg) caravan te trekken is achterwiel aandrijving wel iets geschikter. Het is natuurlijk de vraag of je er dikwijls mee op reis gaat hé.
Aan de hand daarvan zou je kunnen uit zoeken wat er het beste is voor jou.
Groetjes,
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
qua beheersbaarheid niet en wat kan een starre as en wat bladveren nu kosten?volvorider schreef:Volvo is voornamelijk gestopt met het produceren van achterwiel aandrijving omdat dit simpelweg duurder is. En zeker niet omwille van de veiligheid. Qua veiligheid hebben de 850 dezelfde aspecten als de 900 serie na MY95.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Inderdaad qua beheersbaarheid heb je een voorwiel aangedreven wagen sneller terug in de hand dan een achterwiel aangedreven wagen.
De achterwiel aangedreven Volvo's hadden 'rode motoren' En die motoren (achterwiel aangedreven modellen) wou Volvo uit hun gamma bannen wegens de voorkeur aan veiligheid te geven.
De achterwiel aangedreven Volvo's hadden 'rode motoren' En die motoren (achterwiel aangedreven modellen) wou Volvo uit hun gamma bannen wegens de voorkeur aan veiligheid te geven.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de starre achteras kan niet in de schaduw van de multilink achteras staan qua volgzaamheid
Volvo for life
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
bart simpson schreef:qua beheersbaarheid niet en wat kan een starre as en wat bladveren nu kosten?volvorider schreef:Volvo is voornamelijk gestopt met het produceren van achterwiel aandrijving omdat dit simpelweg duurder is. En zeker niet omwille van de veiligheid. Qua veiligheid hebben de 850 dezelfde aspecten als de 900 serie na MY95.
Bladveren, dat klinkt spannend, kan jij ze aanwijzen onder mijn 740??
Voor heb ik gewone standaard onafhankelijk veerpoten...
Achter zitten in de veerschotels toch echt gewonen (schroef?) veren....
Ik heb ooit 1X een akkefietje gehad dankzij de achterwiel aandrijving, ging met een grote zwier waarin ik controle wilde herstellen op het verkeerde punt van de rotonde af, had dit me voorwielaandrijving gebeurt dan had ik mogelijk op hetzelfde punt de rotonde verlaten. Enige mogelijke verschil was dan geweest dat ik de auto waarschijnlijk af had kunnen schrijven omdat je voortrein dan iets gevoeliger is voor beton blokken.den toerist schreef:Inderdaad qua beheersbaarheid heb je een voorwiel aangedreven wagen sneller terug in de hand dan een achterwiel aangedreven wagen.
De achterwiel aangedreven Volvo's hadden 'rode motoren' En die motoren (achterwiel aangedreven modellen) wou Volvo uit hun gamma bannen wegens de voorkeur aan veiligheid te geven.
Niet alle achterwiel aandrijvers hadden de zogenoemde Red Blocks, de 760 GLE en de 960 2.5 en 3 liter beschikten over dan wel de PRV 2.8 liter V6(760 GLE) danwel over de door Volvo zelf ontwikkelde 6 in lijn in de 2.5 of 3.0 liter uitvoering.
Nou heeft de latere 960 ook geen starre as meer maar een multilink en dat is weer totaal iets anders.
Feit is gewoon dat voor wiel aangedreven die nieuwe mode is en dat auto's lichter zijn met voorwiel aandrijving en schijnt ook goedkoper te produceren. Het zal ook zeker meegespeelt hebben bij Volvo dat er het Red Block eigenlijk wel een beetje aan het einde van z'n latijn was. De eerste incarnatie daarvan komen we namelijk al tegen in de katterug, al is de eerste serie B14 (of was het B16) groen en niet rood.
Maar mijn mening is dat je mits eenmaal de rauwe kracht en de heerlijk grom/brom van een Red Block gevoelt te hebben en de rust van een achterwiel aangedreven auto dat je dan niks anders meer wil.
Maargoed ik zal dan hopelijk ook binnenkort mijn Tank gaan vervangen door een nieuwe Tank in de vorm van zeer waarschijnlijk een 940.
Maar back ontopic
De keuze 740/940 of 850 is heel persoonlijk denk ik, al zal een 850 motortechnisch gezien misschien minder moeite hebben met de caravan omdat daar vaak iets krachtiger motoren in liggen. Aan de andere kant een 940 lpt (welke vanaf MY95 of 96 geintroduceerd zijn) laten zich bijvoorbeeld makkelijk chippen naar een 180 ofzo pk(220 was de max ongeveer dacht ik maar let bij het tunen ook even op de wetgeving om problemen te vermijden) met 300NM koppel.
Mijn advies in zulke zaken blijft altijd maar, ge proefrijden en probeer wat jezelf het fijnste vind!!
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 10:15
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Heeel mooi! Geniet ervan.Flappy schreef:[link=target_http://www.volvo-forum.nl/album_page.php?pic_id=1445]Foto[/link]
(Hij is vrijwel identiek aan de mijne, ik heb alleen geen automaat)