Na wat toerentalproblemen (460 1.8i, 206.000 km, goed onderhouden) heb ik alle vacuum slangetjes nagekeken.
Het bleek dat een van de slangetjes (klein slangetje van waar de carterventilatie de luchtinlaat in gaat, naar achter op de carburatorvoet) vol sludge zat. Het zit trouwens niet op de oliepeilstok of de vuldop, en het koelvloeistofpeil is nog prima.
Uiteindelijk bleek ook dat de dikke slang van de carterventilatie ook echt vol mayonaise zat.
Beide slangen heb ik schoongemaakt. Ik denk echter dat de carterpot (of hoe dat heet) ook vol troep zit. Ik denk dat dit te veel is om met een oliewissel of een flinke snelwegrit weg te krijgen.
1) Is er een manier om dit schoon te maken? Kun je die pot verwijderen of zo?
2) het bovengenoemde kleine vacuumslangetje dat de carburatorvoet in gaat, moet je op een soort van uitstekend pijpje steken. Er lijkt hier een soort van stalen dopje met een heel klein gaatje in te zitten. Weet iemand waar dat voor is? Het lijkt op een soort van restrictiegaatje, of de uiteinde van een sensor of iets dergelijks. Kun je dit ding of het gaatje schoonmaken of doorprikken?
Sorry voor al mijn vragen, maar van een pot vol boterige mayo in de motor schrok ik wel even...
sludge in carterventilatie
- Iroll
- 6th Gear member
De oliescheidinsgpot is waarschijnlijk nooit vervangen. Je kan hem of vervangen door hem met een grote tang eruit te trekken, er zit dus geen schroefdraad!. Je sloopt hem dan hoogst waarschijnlijk dus zorg dat je een nwe hebt. Maar dat valt niet mee omdat je er niet echt lekker bij kunt komen, Volvo heeft daar speciaal gereedschap voor. Of je kunt hem loskoppelen en op de carterventilatie slang een carterfilter plaatsen. Is minder goed voor het milieu maar maakt voor de motor niets uit. De aansluiting op het spruitstuk moet je dan afdoppen. Deze aansluiting heeft inderdaad een restrictie om te voorkomen dat er teveel lucht aangezogen wordt via het carter, hoort er dus zo uit te zien.
oa bij BCCP zijn deze filtertjes te verkrijgen.
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... 423.029606
oa bij BCCP zijn deze filtertjes te verkrijgen.
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... 423.029606
- dr hilus
- 2nd Gear member
Duidelijk antwoord. Dankjewel!
Toch nog wat vragen:
- wat bedoel je precies met de oliescheidingspot? Google kent het woord namelijk niet, dus ik zou ook niet weten welk reserveonderdeel je dan zou moeten bestellen.
Ik ga er van uit dat je de pot bedoelt die aan de rechter onderzijde van de motor komt, en waaruit de carterventilatieslang richting de luchtinlaat komt?
(zoeken op google...)
Oh, ik denk dat een oliescheider bedoelt?
Toch nog wat vragen:
- wat bedoel je precies met de oliescheidingspot? Google kent het woord namelijk niet, dus ik zou ook niet weten welk reserveonderdeel je dan zou moeten bestellen.
Ik ga er van uit dat je de pot bedoelt die aan de rechter onderzijde van de motor komt, en waaruit de carterventilatieslang richting de luchtinlaat komt?
(zoeken op google...)
Oh, ik denk dat een oliescheider bedoelt?
-
- 5th Gear member
Oliescheidingspot zit voorop je motor, dat is dat zwarte ding waar de slang aan vast zit.
Er hoort origineel nog een isolatieschuimpje omheen te zitten.
Deze pot zorgt ervoor dat de olie via een labyrint terug loopt in je carter en dat de lucht naar de inlaat wordt doorgelaten. De lucht moer erdoor kunnen dus er mag geen ophoping van sludge zijn.
Gr Wim
Er hoort origineel nog een isolatieschuimpje omheen te zitten.
Deze pot zorgt ervoor dat de olie via een labyrint terug loopt in je carter en dat de lucht naar de inlaat wordt doorgelaten. De lucht moer erdoor kunnen dus er mag geen ophoping van sludge zijn.
Gr Wim
- dr hilus
- 2nd Gear member
Ah, dan begrijp ik wat jullie bedoelen, er zit inderdaad nog wat isolatieschuim omheen. Er komt wel wat lucht uit als de motor draait, dus helemaal vol zit de oliescheidingspot niet.
En, in al mijn onkundigheid, kun je die dan zomaar lostrekken/wrikken/breken? Dat gaat enigzins tegen mijn gevoel in....
Waar zou je een nieuwe kunnen kopen? Op partsbase/hbase bijvoorbeeld staat ie niet.
En, in al mijn onkundigheid, kun je die dan zomaar lostrekken/wrikken/breken? Dat gaat enigzins tegen mijn gevoel in....

Waar zou je een nieuwe kunnen kopen? Op partsbase/hbase bijvoorbeeld staat ie niet.
- Iroll
- 6th Gear member
Dat is 'm inderdaad! Je zal toch moeten draaien en wrikken en tegelijkertijd naar boven trekken. Wat wil werken is de buitenkant van de bevestiging verhitten, heb je grote kans dat hij losschiet. Maar kijk uit met de vlam!! Of vragen bij de dealer om hem te vervangen, die hebben speciaal gereedschap als het goed is. Volvo noemt het trouwens gewoon oliescheider en niet zoals ik dus eerder zei "oliescheidingspot". Dat leek me een duidelijker omschrijving van dat geval. Ik denk dat het wel zo verstandig is om ook je olie + filter te vervangen als je de boel weer op orde hebt.
- dr hilus
- 2nd Gear member
Helder!
Ik zal er van het weekend eens mee aan de slag gaan.
De beschrijvingen elders op het forum over het niet op temperatuur komen van de motor (een kwart tot een derde, tenzij je motor stationair draaiend stilstaat of in de file, dan loopt de temperatuurmeter wel op naar halverwege) , een koude interieurverwarming zal de thermostaat het niet meer doen.
Dat zal dan wel de grootste veroorzaker zijn van de sludge (hoooooop ik....)
De thermostaat zal ik dus ook maar vervangen...
Ik zal er van het weekend eens mee aan de slag gaan.
De beschrijvingen elders op het forum over het niet op temperatuur komen van de motor (een kwart tot een derde, tenzij je motor stationair draaiend stilstaat of in de file, dan loopt de temperatuurmeter wel op naar halverwege) , een koude interieurverwarming zal de thermostaat het niet meer doen.
Dat zal dan wel de grootste veroorzaker zijn van de sludge (hoooooop ik....)
De thermostaat zal ik dus ook maar vervangen...
- dr hilus
- 2nd Gear member
Vandaag oliewissel en de thermostaat vervangen en hmmmmm, wat een zalige interieurwarmte. En de motor is ook binnen een paar kilometer mooi op temperatuur.
En thermostaat vervangen bij de 1.8 is inderdaad een klusje van niets. Drie kwartiertjes, met enige uitloop vanwege bibberende vingers van de kou en opwarmen met koffie
Het kan ook in 20 minuutjes.
Ik zal na een weekje blazen eens kijken hoe het staat met de vieze drab in de carterventilatie.
En thermostaat vervangen bij de 1.8 is inderdaad een klusje van niets. Drie kwartiertjes, met enige uitloop vanwege bibberende vingers van de kou en opwarmen met koffie

Ik zal na een weekje blazen eens kijken hoe het staat met de vieze drab in de carterventilatie.
- stefmen
- 3rd Gear member
Ik weet dat het probleem opgelost is maar dr hilus, wat waren jou oorspronkelijke problemen? Ik heb ook toerental problemen en zag dat jij deze ook had.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- dr hilus
- 2nd Gear member
Ehm, het toerental bleef vrij willekeurig hangen rond bijvoorbeeld 1300 of 1800 toeren, opvallend genoeg alleen als de airco aanstond.
Ik vraag me af of er trouwens een oorzakelijk verband is tussen deze twee problemen, dat lijkt me niet zo heel waarschijnlijk.
Ik heb er eerder ook wel over gepost.
Ik vraag me af of er trouwens een oorzakelijk verband is tussen deze twee problemen, dat lijkt me niet zo heel waarschijnlijk.
Ik heb er eerder ook wel over gepost.
- stefmen
- 3rd Gear member
Ja, ik heb nu eigenlijk hetzelfde probleem(alleen dan altijd, niet alleen met airco aan).. Ik heb die dikke slang al schoon gemaakt, maar het probleem blijft. Zie ook mijn andere topic over "Toerental te hoog". Wat heeft bij jou uiteindelijk het probleem verholpen denk je?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
- dr hilus
- 2nd Gear member
Om eerlijk te zijn: geen idee.
Meestal na een rondje vacuumslangetjes controleren, doorblazen, stekkertjes + rotor/verdelerkap schoonmaken is het probleem tijdelijk weg. Helaas blijft hij wel af en toe wat kuren houden.
Het probleem is dat toerentalproblemen (in ieder geval in mijn auto) lastig te reproduceren zijn. Hierdoor wordt het probleemzoeken lastig.
Meestal na een rondje vacuumslangetjes controleren, doorblazen, stekkertjes + rotor/verdelerkap schoonmaken is het probleem tijdelijk weg. Helaas blijft hij wel af en toe wat kuren houden.
Het probleem is dat toerentalproblemen (in ieder geval in mijn auto) lastig te reproduceren zijn. Hierdoor wordt het probleemzoeken lastig.