spoorstangen vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

omdat ik speling op mijn rechter stuurkogel heb,wil ik deze gaan vervangen.
is dit zelf te doen,of heb je speciaal volvo-gereedschap nodig?

wat is verstandig, allebei de zijden vervangen, of eerst een zijde.
en zouden julie dan de binnenste en de buitenste stuurstang
tegelijkertijd doen?
ik kan nl. nergens op het forum een beschrijving vinden vh vervangen
vd spoor/stuurstangen
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is het de spoorstang of stuurkogel waar je het over hebt? Je noemt ze namelijk door elkaar!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hoi ed,
de stuurkogel zit toch in de binnenste spoor/stuurstang?
ik wil denk ik allebei (binnenste en buitenste) stuurstangen vervangen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ed, ik las net in het s60 topic dat jij een stuurkogel hebt laten vervangen.
stuurt je auto nu ook anders?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De stuurkogel zit aan de buitenkant, aan het fusee, de spoorstang aan de binnenkant, in het stuurhuis.
Mijn auto trok altijd wat naar rechts, dat is nu over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ok,maar in de binenste spoorstang zit onder de rubber manchet
toch ook een stuurkogel?
als je speling aan het wiel voelt, als je het wiel li en re vastpakt,en je kunt het wat bewegen,
waar zit dan doorgaans de speling?
is dat op de buitenste stuurkogel,
of de binnenste spoorstang? #-o
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meestal de buitenste, maar uiteraard even (laten) checken welke het is. De binnenste is lastiger te vervangen omdat je daar speciaal gereedschap voor nodig hebt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik heb inmiddels de binnenste en de buitenste in huis.
zo te zien, kun je hem zo het stuurhuis in draaien met het draadeind,
dan zit er een soort van knobbel met daarin een kogel.
op die knobbel zitten 4 vlakke kanten waarmee je deze vast kunt zetten.
is dit juist?
op vadis zag ik ook dat er speciaal gereedschap voor was, maar kan er niet achterkomen waarom dit nodig is.
ed,weet jij waarom ik speciaal gereedschap nodig zou zijn?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

dit bedoel ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij moet je de "as" in het stuurhuis waar het scroefrdaad in zit blokkeren om de stuurkogel te kunnen lossen. Ik heb deze nog niet vervangen, maar ik denk dat ik deze zou laten doen, ondanks dat ik een verfent sleutelaar ben. Je kunt er ook bijna niet bij zonder brug.

Laat je ervaringen weten, ik ben daar zeer benieuwd naar. Enneh wel zelf uitlijnen hè!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

as zaterdag wil ik er mee aan,als het weer het tenminste toelaat.
ik heb nog even op vadis gekeken,en ze hebben het daar over een tegenhouder die zo dicht mogelijk bij de begrenzer geplaatst moet worden,
en dan word er een soort van beugel overheen gezet
en daar zo je hem dan mee los moeten krijgen.

maar aangezien ik niet over dit volvo gereedschap(9997019en 9997020)
beschik, wil ik het zo maar proberen. evt met een griptang oid.
ik zie het somber in,ook al omdat ik niet over een brug beschik.
heb jij mischien nog een idee hoe je aan dit speciaale gereedschap kunt komen? (nee, niet bij de dealer haha)

aan de andere kant, vervangen ze bij universele garage,s denk ik ook wel eens een binnenste spoorstang,en ik kan mij voorstellen
dat die ook niet allemaal over speciaal volvo gereedschap beschikken.


ps.
ik had al eens gelezen dat jij zelf met behulp van touwtjes
de wielen zelf had uitgelijnd.
hoe gaat dat in zn werk?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hier een afbeelding
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Uitlijnen staat al beschreven op dit form. Even zoeken, hoef ik niet opnieuw te typen. Ik weet dat veel mensen hun wenkbrouwen hierover ophalen, maar het is echt geen rocket science, en als je weet wat je doet gaat dat perfect. Ik heb hem al een paar keer zo uitgelijnd, en de auto spoort perfect, geen overmatige bandenslijtage enz.

De universele garage heeft hier ook vast wel een universeel iets voor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

nou,vandaag dan de binnenste en buitenste spoorstangen en de beide draagarmen vervangen!
bijna gehele dag zoet geweest,maar dat kwam door een reparatie"tussendoor" die niet gepland stond,en nogal wat tijd vergde.
ik durf het haast niet te zeggen, maar bij het monteren vd draagarmen de fussee in de draagarm plaatsen,toch iets te hard aan de aandrijfas getrokken,waardoor de kogels losschoten! @#$%$#$


ik had indertijd het topic van tommy-tommy gelezen,en wist hoeveel ellende dit gaf.
maar,eigen schuld dikke bult! (had ik ze maar beter vast moeten zetten)

iig ben ik blij dat alles er weer onder zit.
de binnenste spoorstang zat zeer vast, en wou allen los met een zeer grote "moordenaarstang".
is dus gelukt zonder speciaal volvo-gereedschap

heb de sporing eerst op het oog afgesteld, en moet zeggen ,het valt niet tegen.
de auto stuurt direkter en iets strakker.

ik wil nog proberen om de sporing zelf te doen,maar kan nergens vinden hoe
ed dat doet.
ik bedoel dan:waar bevestig je de touwtjes? en dan?
ben bang dat ik dit toch zou moeten laten doen.
alleen,vindt maar eens een GOEDE uitlijner!

dus als iemand nog een goed adres weet, om uittelijnen in drente, dan hoor ik graag.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”