Aankomend weekend ben ik van plan om het oliefilter te gaan vervangen en mijn B20 verse olie te geven.
Nu hoorde ik dat het verstandig was om een origineel Volvo filter te plaatsen en geen universeel filter. Iemand een idee waarom dat is??
En mijn 2e vraag....... Hoeveel en welke olie moet ik gaan halen?
10W?? 15W??? 40?? 45?? 50?? Wie kan het me vertellen?
In Hayes staat iets over Castrol GLX maat dat is een merk dus dat mag ool shell, esso of iets anders zijn. Over de dikte en viscositeit staat kan ik niets vinden..
Verse olie B20
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Inderdaad altijd de originele oliefilters van Volvo of MAN(=de fabrikant voor Volvo) gebruiken. Daar zit een terug slag klep in zodat de olie uit het filter niet terug loopt het carter in als hij stilstaat. Dan bouwt hij dus weer snel oliedruk op bij het starten met een vol filter. Gebruik alleen oldtimer olie, in moderne olie ontbreekt oa het zinkadditief (ZDDP) wat de volvo blokken met onder liggende nokkenas nodig heeft voor de smering van de nokkenas. Bijv. Millers of Brezan oldtimer olie 20w50. In een B20 gaat 3,75ltr olie, dat is incl. het oliefilter. Denk ook aan het koperen afsluit ringetje onder de aftapplug!
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Bedankt voor de snelle reactie.. Er zit een Brezan in Zeist toch ? Ga ik daar olie halen.. Speciale oldtimer olie zei je? Zal wel weer een dure olie zijn. Zodra het speciaal is, kassa... 

Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:10
- Locatie: Makkum
- Contacteer:
Die dure olie hoeft niet beslist hoor, bij een beetje autospecialist heb je wel 20 middeltjes om je auto te verbeteren van benzinepowerplus tot zinkkleppenhechtspray of bougievonkversterker....
Een 15W40 of 20W50 van bijvoorbeeld Valvoline ofzo is ook prima. Zou niet bij de Lidl of Aldi of Action olie kopen, maar verder....
Een 15W40 of 20W50 van bijvoorbeeld Valvoline ofzo is ook prima. Zou niet bij de Lidl of Aldi of Action olie kopen, maar verder....
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Volvo S80 2.5 D Mobility 1999
Volvo V70 2.5 D Europa 1999, MY 2000
Volvo V70 TDI Europa 1998, MY 1999
Volvo 850 GLT 2.5-20V 1993
Volvo Amazon Kombi 1969
Volvo for Life!
Volvo S80 2.5 D Mobility 1999
Volvo V70 2.5 D Europa 1999, MY 2000
Volvo V70 TDI Europa 1998, MY 1999
Volvo 850 GLT 2.5-20V 1993
Volvo Amazon Kombi 1969
Volvo for Life!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Doe er ALSJEBLIEFT goede merk olie in!!
De nokkenas van de B18/B20 is nogal slijtgevoelig, en dat voorkom je met Valvoline, Castrol etc.
Verder is volgens mij het verschil met andere oliefilters, dat er een by-pass is, voor als het filter verstopt mocht raken. Dan hou je dus tóch oliedruk!
De nokkenas van de B18/B20 is nogal slijtgevoelig, en dat voorkom je met Valvoline, Castrol etc.
Verder is volgens mij het verschil met andere oliefilters, dat er een by-pass is, voor als het filter verstopt mocht raken. Dan hou je dus tóch oliedruk!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
gebruik zelf iig altijd kroon olie! en mocht je het koperen ringetje nou vergeten zijnn nieuw te kopen kan je hem ook even uitgloeien boven het gasfornuis...!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
EN hieraan wil ik even toevoegen nadat ik een jaar op action olie gereden te hebben het hele blok super smerig werd van binnen. De olie ziet er nu na een aantal weken bijna net zo doorzichtig uit als toen ik het kocht.whitehorsekart schreef:Doe er ALSJEBLIEFT goede merk olie in!!
De nokkenas van de B18/B20 is nogal slijtgevoelig, en dat voorkom je met Valvoline, Castrol etc.
Verder is volgens mij het verschil met andere oliefilters, dat er een by-pass is, voor als het filter verstopt mocht raken. Dan hou je dus tóch oliedruk!
Je motorblok zal ook niet veel sneller kapot gaan met goedkope olie, maar wat is nou een 10'tje extra in een jaar?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
Ik gebruik de klassieke olie van Milner. (niet duur)
Op de beurs gehaald met een gratis filtertje.
Over het uitgloeien van het ringetje....wel ff laten schrikken in water.
Op de beurs gehaald met een gratis filtertje.
Over het uitgloeien van het ringetje....wel ff laten schrikken in water.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Als dat ringetje mij ziet schrikt het al genoegkreftie schreef:Ik gebruik de klassieke olie van Milner. (niet duur)
Op de beurs gehaald met een gratis filtertje.
Over het uitgloeien van het ringetje....wel ff laten schrikken in water.
