hallo allemaal,....
ik ben sinds een week een trotse bezitter van een 440 uit 94 met 120dklm
op de teller.....
de auto is echt super netjes onderhouden (altijd bij dezelfde volvo dealer)
en de spatborden achter zijn al helemaal vervangen (uitgeslepen ) en opnieuw gespoten....bij volvo schadeherstel
deze auto heb ik bij de dealer gekocht zonder garantie omdat anders de prijs toch te hoog was...
nou is het volgende aan de hand...de tempratuurmeter komt maar een kwart omhoog en de kachel is lauw te noemen (naar langere tijd snelweg warmer) en het verbruik blijkt toch aardig stevig te zijn 1 op 10..dus ik dacht thermostaat defect toch?/
nou komt mijn vraag is er een bepaalde speciale manier van ontluchten naardat ik de thermo. vervangen heb?
vraag twee ik krijg hem soms moeilijk op contact (krijg de sleutel niet gedraaid) iemand een idee?
en soms schakelt hij erg zwaar van de een naar de twee of andersom??
ik hoor het wel gr. Fred
thermostaat
- Auk
- 6th Gear member
Beste Fred.
De koelvloeistof slangen kun je gewoon ontluchten met een nippel die daarop zit. Een rode is dat..
Je moet je motor even goed warm laten lopen, je kachel op volle toeren zetten, dus goed warm stoken, de nippel open draaien en in je buizen drukken om het lucht eruit te drukken... zo gepiept!
Als je m niet op contact krijgt moet je ff aan het stuur draaien, het wil wel eens dat stuurslot erin springt!
Schakelen kan liggen aan de bak olie... misschien moet je die eens verversen, helpt veel!
Succes!
De koelvloeistof slangen kun je gewoon ontluchten met een nippel die daarop zit. Een rode is dat..
Je moet je motor even goed warm laten lopen, je kachel op volle toeren zetten, dus goed warm stoken, de nippel open draaien en in je buizen drukken om het lucht eruit te drukken... zo gepiept!
Als je m niet op contact krijgt moet je ff aan het stuur draaien, het wil wel eens dat stuurslot erin springt!
Schakelen kan liggen aan de bak olie... misschien moet je die eens verversen, helpt veel!
Succes!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 5th Gear member
- thermostaat ontluchten: langzzm vullen, waar je rode stopjes op de slangen zitten even ontluchten, dan rijden en regelmatig de eerste week het koelvloeistof nivo controleren.
- contact: probeer eerst eens inspuiten/inpoederen met grafiet. Als dat niet werk even andere sleutel proberen. Derde optie ander contactslot, maar dat gaat in eerste instantie wel erg ver. Je krijgt dan ook andere sleutel voor contactslot of je moet op nummer kunnen bestellen.
- Schakelen : onderzijde van de auto alle gewrichten van de schakelmechanisme goe insluiten met WD40 of gewone olie. Dan gaatie als "het mes en de boter".
Wim
- contact: probeer eerst eens inspuiten/inpoederen met grafiet. Als dat niet werk even andere sleutel proberen. Derde optie ander contactslot, maar dat gaat in eerste instantie wel erg ver. Je krijgt dan ook andere sleutel voor contactslot of je moet op nummer kunnen bestellen.
- Schakelen : onderzijde van de auto alle gewrichten van de schakelmechanisme goe insluiten met WD40 of gewone olie. Dan gaatie als "het mes en de boter".
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
sorry heren het ging inderdaad om een 1.8 benzine weet zo ff niet welke motorcode deze heeft het is een 8 klepper monopoint injectie in ieder geval
bedankt voor jullie reactie heb ik morgen weer wat te doen!!!
V.G Fred.C
bedankt voor jullie reactie heb ik morgen weer wat te doen!!!
V.G Fred.C
- Iroll
- 6th Gear member
Kan zijn dat de schakelbusjes van de schakelstang versleten zijn, kosten weinig en zijn niet al te moeilijk te vervangen op een brug. Er zitten er 3. Daarna smeren met vet, olie of WD40 werkt maar even. Ik zou iig, zoals Auk zegt de versnellingsbak olie vervangen. Gebruik alleen originele volvo olie. Daar zitten speciale smeerstoffen in die de bronzen onderdelen niet aantasten. Goedkopere versnellingsbak olie sloopt je bak binnen 15000km!
Contactslot zou ik geen grafiet of kruipolie voor gebruiken, dit geleidt stroom en kan rare electrische problemen veroorzaken. Beter is WD40 of andere dunne olie.
Contactslot zou ik geen grafiet of kruipolie voor gebruiken, dit geleidt stroom en kan rare electrische problemen veroorzaken. Beter is WD40 of andere dunne olie.
-
- 4th Gear member
Hoewel je geen garantie erbij genomen hebt is het wel te verwachten dat ze een goed werkende auto afleveren, gewoon terug gaan dus.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- Auk
- 6th Gear member
Iroll, wat voor onderdelen noem jij bronz in de versnellingsbak? De schakelvorken? Naar mijn weten wordt er alleen gebruik gemaakt van messing, staal (een mix van messing en staal) en aluminium.
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 1st Gear member
hallo heren bedankt voor de vele reacties....nog ff een vraagje jullie hadden het over nippels op de slangen waarmee je het koelsysteem makkelijk kunt ontluchten maar die zitten op mijn volvo niet gemonteerd....hoe kan ik dan het beste te werk gaan met vervangen van de thermostaat..? gewoon de onderste radiator slang eraf en dan naar het vervangen de thermostaat de radiator weer afvullen? maar dan blijft er een hoop lucht in de cilinderkop hoe krijg je dat eruit of gaat dat vanzelf goed als je hem ff laat lopen? en inderdaad ik denkmaar dat ik ff terrug ga voor het schakel probleem want het wordt er niet beter op......
gr. fred.c
gr. fred.c
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Ontluchtingsnippels zijn inderdaad niet altijd gemonteerd geweest. Wat je dan kan doen voor ontluchten is gewoon draaien met expansievat open. Daarna bijvullen en eerste paar dagen in de gaten houden en bijvullen indien nodig. Daarentegen, als je toch al terug gaat voor je schakelproblemen, laat hun dit gewoon doen onder garantie?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
Het contact inspuiten met grafiet is niet zo'n heel goed idee is mijn ervaring. Het slot wordt dan "lui" heb ik het idee, waardoor de sleutel heel gemakkelijk een standje terug gaat als je over een drempel of zo gaat. Mijn vorige volvo had dat probleem. Inspuiten met contactspray is een beter idee.
- Ron440Fleet
- 2nd Gear member
Koelvloeistof zover mogelijk vullen.
Verwarming compleet open op stand 4 daarna in de slangen knijpen zodat je de overgebleven lucht stimuleerd om verder te gaan en uiteindelijk bij de vulopening eruit te komen.
Zakt het niveau in het vultankje dan net zolang bijvullen tot je geen bubbles meer ziet.
Ik kreeg ineens een hoop koelvloeistof uit de vultank vanwege een flinke luchtbel dus schrik niet hiervan.
Idd eerste paar dagen niveau controleren.
Bij mij klein kwartiertje werk geweest geloof ik, en als ik het kan dan kan iedereen het volgens mij
Grt Ron
Verwarming compleet open op stand 4 daarna in de slangen knijpen zodat je de overgebleven lucht stimuleerd om verder te gaan en uiteindelijk bij de vulopening eruit te komen.
Zakt het niveau in het vultankje dan net zolang bijvullen tot je geen bubbles meer ziet.
Ik kreeg ineens een hoop koelvloeistof uit de vultank vanwege een flinke luchtbel dus schrik niet hiervan.
Idd eerste paar dagen niveau controleren.
Bij mij klein kwartiertje werk geweest geloof ik, en als ik het kan dan kan iedereen het volgens mij

Grt Ron
-
- 5th Gear member
uhhh, verwarming stroom altijd volle bak koelvloeistof door, ongeacht of je de verwarming "vol open zet" . Je regelt met de knop alleen de luchtzijdige kant, dus of de lucht door de verwarming gaat of erlangs.
Je kunt de verwarming het beste op koel zetten,, dan wordt de motor het snelste warm, dus gaat de koeling het eerste door de gewone radiateur lopen en krijg je hem het snelste ontlucht.
Kleine beetjes lucht die toch nog blijven zitten komen er in de loop van de week wel uit, dus blijf vloeistofnivo dan controleren.
WIm
Je kunt de verwarming het beste op koel zetten,, dan wordt de motor het snelste warm, dus gaat de koeling het eerste door de gewone radiateur lopen en krijg je hem het snelste ontlucht.
Kleine beetjes lucht die toch nog blijven zitten komen er in de loop van de week wel uit, dus blijf vloeistofnivo dan controleren.
WIm
Wim
-
- 1st Gear member
Hallo heren heb afgelopen week de thermostaat vervangen, deze was niet kapot maar er is de vorige(bij de vorige eigenaar) keer met vervangen v/d thermostaat zoveel vloeibare pakking gebruikt dat deze helemaal in de thermostaat vast zat waardoor deze nooit meer kon sluiten.....dus alles nieuw erin en iets minder vloeibare pakking gebruikt....werkt weer super voor het contactslot heb ik gewoon een nieuwe gehaald bij de dealer koste me iets van 55 euro en was erg gemakkelijk te monteren pinnetje indrukken eruit trekken nieuwe erin klusje van niets....de versnellingsbak die zo zwaar schakelde ben ik terug geweest...ze hadden verlopig geen tijd om er naar te kijken heb dus zelf olie bij de automatriaal zaak gekocht (met de goede eigenschappen dit wel gevraagt bij volvo welke ik moest hebben) oude olie eruit nieuwe erin was ook zo klaar ( erg fijn sleutelen zo'n volvo) en ja hij doet het weer als een nieuwe....dus ook opgelost..!! nou alleen nog maar velgen,... A.B op de C.V,... andere grill (zwart of gaas) ,...(witte knipperlichten achter wel complete units wel te verstaan.. had ik er ook al ingezet v/d week) (en ook al een open air filter met aanzuigbuis met verse lucht voorziening erin gezet),... compleet tectieleren v/d bodem,... staalflex remslangen voor....etc etc....heb nog wel wat wensen maar hij word erg mooi zal binnekort wat foto"s plaatsen....
groetjes Fred :twisted: :twisted: :twisted:
groetjes Fred :twisted: :twisted: :twisted: