V70 onderhoud dure grap in Australie

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Weer even een berichtje vanuit Down Under. We zijn ondertussen weer een aantal weken verder en we hebben de eerste problemen achter de rug.

Het eerste wat gebeurde was dat de accu kapot ging toen mijn vrouw 25 km buiten Sydney stond, die was al 5 jaar oud en gewoon op. Kan gebeuren, ware het niet dat dit natuurlijk gebeurde terwijl we al wel lid waren geworden van de NRMA (Australische ANWB) maar nog niet betaald hadden en er dus even mooi $150,- in rekening werd gebracht om naar de auto te komen kijken. Tel daarbij de $250,- die de nieuwe accu kostte op en je zit al op $400,- (ongeveer 250 Euro).

Een paar dagen nadat de accu vervangen was ging het motor management lampje branden, implicerend dat we naar de garage moesten. Afspraak gemaakt en meteen ook maar een kleine beurt in laten plannen, het lampje was ondertussen alweer een paar keer uit gegaan en weer aan gegaan. Bij de garage aangekomen stond er wel een leuke verassing te wachten, in plaats van de beloofde S40 leenauto kreeg ik een XC90 mee (3.2 V6). Helaas was dat ook het enige leuke van die dag. De "schade" toen ik de auto weer op kwam halen:
  • 2 nieuwe achterbanden
  • rubberen elleboogstuk luchtinlaat
  • 2 nieuwe Remblokken achter
  • Kleine beurt
Totale kosten $1289,- dus ongeveer 850 Euro. Wel kreeg ik nu dus ook te horen wat de "kloenk" nu precies was waar ik al eerder over schreef. De compressor van de airco schakelt niet meer uit en dat produceert dus dat geluid. Daar is niets aan te doen, zolang de airco werkt is er geen probleem. Pas als de airco stopt met werken krijgen we nog een keer een dure garage rekening. Dat zien we dan tegen die tijd wel weer.

Helaas leeft Murphy ook aan deze kant van de wereld. De dag nadat de auto naar de garage was geweest begon de auto enorm te stotteren en is ook een aantal keer afgeslagen, ook het motor management lampje brande weer. Uiteraard gebeurde dit weer bij mijn vrouw, gelukkig was zij dicht in de buurt van de garage toen het gebeurde en ze heeft het terrein van de garage ook nog gehaald, net voor sluitingstijd. Met een leen S40 is ze naar huis gereden met de mededeling dat ze er de volgende dag meteen naar zouden kijken.

De volgende dag was natuurlijk de dag dat onze container met spullen uit Nederland arriveerde, dus dat kwam ook weer lekker uit qua planning. Rond 11 uur kwam het telefoontje dat de Mass Air Flow Sensor kapot was. Die kost hier even $700,- oftewel 500 Euro. Toch maar laten vervangen want zonder rijdt de auto niet. Meteen ook maar toestemming gegeven om het koppelingshuis schoon te laten maken, dat zat onder het vet en smeer en daar konden ze dan toch bij. Al me al weer een rekening van $1004,- voor onze Volvo.

Dus de afgelopen weken waren redelijk duur, ik kan me nu voorstellen waarom iedereen ons waarschuwde dat we geen Europese auto moesten gaan rijden omdat de onderdelen zo duur zijn. Totaal hebben we $2693,- (1750 Euro) uitgegeven in de laatste paar weken aan onze auto, hopelijk blijft het daar voorlopig bij. We weten in ieder geval dat de airco er nog een keer aan zit te komen. Het is maar goed dat de salarissen hier in Australie een stuk hoger zijn dan in Nederland anders was het helemaal niet te betalen geweest.

Ondanks de vele kosten zijn we toch zeer tevreden over de auto en uiteraard houden we de auto nu. Hij moet zich eerst maar weer eens terugverdienen de komende tijd.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En het viel allemaal niet meer onder garantie?

(als je schrijft dat je container nog moet aankomen zit je er volgens mij niet zo lang) Of heb je hem uit NL meegenomen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Dag Paul,

We zitten hier nu een maand of 2 ondertussen. Een container doet er ongeveer 2 maanden over voordat deze hier aangekomen is en door de douane. Eigenlijk 5 weken voor vervoer en dan 3 weken douane.

We hebben de auto hier gekocht ongeveer 5 weken geleden en helaas geldt hier de "regel" dat auto's ouder dan 10 jaar niet verkocht hoeven te worden met garantie. Dus zo ook in ons geval.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

:onfire: Wie was er nu eigenlijk 5 jaar oud en op? Je vrouw of die accu?
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Gelukkig niet mijn vrouw anders was het een dure grap geweest om haar mee te nemen naar Australie...

De accu was 5 jaar oud. De eerste 11 jaar dat de auto op Australische wegen rondgereden heeft was deze van een Chinese zakenman die voor meer dan de helft van het jaar in Hong Kong verbleef, vandaar de lage kilometerstand (89.000 km). Weinig kilometers betekent echter niet minder slijtage, het betekent andere slijtage. Dan klaagden wij wel eens in Nederland over teveel verkeersheuvels, hier zitten gewoon gaten in de weg met een omtrek van een centimeter of 40 waar je je banden op kapot kan rijden.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Al met al is het nog altijd goedkoper dan even terugrijden naar Nederland ::wink:

Enne... liever dat dan wat met jullie gezondheid!

Leuk trouwens zo'n berichtje uit Austr.Ik wil ook al jaren die kant op maar mijn vrouw wil niet :-x

Succes daar en een lang en gezond leven toegewenst.

Gr Peter
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Dat is wel veel voor een accu, Bas ($250,-).......
Daar hoeft toch ook geen Europees exemplaar in maar gewoon een vergelijkbaar type "Made in Australia" ;-)

Hopelijk heb je nu niet veel pech meer met de V70.

Good luck,
Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

@ Peter, ik ben lid geworden van een Nederlands forum omdat het EN makkelijker is EN omdat ik hier nog geen Volvo forum gevonden heb.

@ Rob, normaal is een accu ook niet zo duur, echter deze kwam uit de laadbak van de NRMA auto. Hier verkoopt de ANWB dus ook reserve-onderdelen ter plekke. Het probleem was dat we de auto wel af konden laten slepen (maximaal 25 km) maar alle garages waren op dat moment al gesloten (5 uur 's middags). Dan slepen ze je dus daar naar toe en kan je het verder zelf uitzoeken, OF je koopt ter plekke een accu en dan kan je gewoon naar huis rijden. Duur was het toch al en als je je vrouw dan aan de telefoon hebt die al 2 uur stil staat en naar huis wil dan koop jij ook ter plekke een nieuwe accu.

Hopelijk hebben we nu geen pech meer met de V70, het is en blijft een fantastische auto. OK, het verbruik is astronomisch door de stadskilometers en het filerijden maar hij rijdt heerlijk, genoeg power om echt goed mee te komen en hij is heerlijk comfortabel.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

aussie-bas schreef:@ Peter, ik ben lid geworden van een Nederlands forum omdat het EN makkelijker is EN omdat ik hier nog geen Volvo forum gevonden heb.
Bas, er is wel een internationale "collega" van ons forum: http://www.volvo-forums.com/ misschien kun je daar ook Australische Volvo-liefhebbers vinden.

Gr, Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Nou..dat klinkt veel belovend.

Ik ga binnenkort voor het eerst op voor de 150,000km beurt met mijn Volvo V70 uit 1999. De auto heeft altijd netjes zijn onderhoudsbeurtjes gehad, maar ik ben toch benieuwd wat de dealer straks in petto heeft. Ik heb de auto onlangs met 141,000km op de klok gekocht.

Nog geen echte problemen gehad, al lijkt het er wel op dat het electrische gedeelte van de Volvo het zwakste punt is. Lampjes die gaan branden en dan weer uit gaan and so forth.

Ik wil de auto toch in eerste instantie door de Volvo dealer laten onderhouden. Even kindje kijken. Als het niks is dan zijn er genoeg alternatieven in Melbourne, die het wellicht goedkoper en net zo goed kunnen doen.

Succes met de inburgering.

Cheers
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Hey, een mede-Nederlandse Australier.. Dat zien we graag.

Onze V70 heeft ook altijd netjes zijn beurten gehad hoor, bij de volvo dealer zelfs. Nadeel van de onze is dat deze (te) weinig gereden heeft en nu dat wij de auto echt dagelijks gebruiken er van alles kapot lijkt te gaan. Een auto die lang stil staat slijt ook maar op andere gebieden.

Als alles goed is hoeven we in ieder geval de eerste 15.000 km niet meer terug, blijft toch afwachten natuurlijk met een auto van 11 jaar oud. Volgens de dealer was de auto verder in uitstekende staat, er zullen echter altijd zaken kapot gaan.

Succes bij de garage.

Hoe ben je eigenlijk in Australie terecht gekomen?
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Dit keer met het vliegtuig. :-)

Ik neem aan dat mijn verhaal niet veel anders is, dan de meeste Nederlanders die nu in Australie wonen. Niet belangrijk voor dit forum.

Belangrijker is dat ik nu voor het eerst Volvo rijd en dat ik de V70 steeds meer begin te waarderen. 'Ons' model dan. De stijling vind ik met de dag mooier vinden en dat ondekt ik nu eigenlijk pas na de aankoop.

Heb wel wat kleine zorgen, maar dat 'will come out of the wash' om maar een van de vele Australische uitdrukkingen te gebruiken. Ik kende Volvo niet (anders dan de taxi in Nederland), dus het is even afwachten hoe de auto bevalt. Prima tot zover, maar ik begin de auto nu pas te leren kennen.

Voordeel in Australie is dat er over het algemeen netjes gereden wordt. Niemand die het in zijn hoofd haalt om harder dan 110km/u op de snelweg te rijden. De auto krijgt het dus nooit echt voor zijn kiezen. Problemen zijn vaak op een ander vlak te verwachten omdat de auto's veel koude starts maken en veel korte stukjes rijden (en dus niet goed op temperatuur komt). Gemiddeld rijdt een Australier maar 15,000 km per jaar met zijn auto. Daarnaast zijn de wegen door de bank genomen beneden maat (lees: slecht)

Heel verhaal. We zien verder wel.

Cheers
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Hmmmm.....ik begin me een klein beetje zorgen te maken. Heb ik een lemon gekocht?

Na 9,000 probleemloze kilometers heb ik wel geconstateerd dat de rechtervoorband aan de binnenkant volledig versleten is. Het linnen van de band is zichtbaar, terwijl het loopvlak nog prima is. De band lijkt op de een of andere manier aan de binnenkant veel wrijving te krijgen. De twee voorbanden zijn nog geen 20,000km 'oud'. Wellicht niet goed uitgebalanceerd. Toch vervelend, want hier had ik juist om gevraagd na de proefrit. Nu moet er dus een nieuwe band onder. Wellicht twee want het is beter om er twee tegelijkertijd te doen. Kosten: Ongeveer 400 dollar. Ik vond de auto al zo vreemd sturen. Ik moet veel corrigeren en hij wil steeds 'weglopen'. Het kraakt ook zo nu en dan, maar dat zal die bekende witte ring wel zijn. Die zal een lik vet moeten hebben.

Daarnaast begin het ABS/TRACS off lampje ook wel erg vaak te branden. Dat duidt op een probleem in de ABS unit heb ik op dit forum gelezen. Een bekend probleem. Wellicht dit ook het niet functioneren van de cruise control verklaart. Reparatie van ABS unit is ongeveer 300 dollar, heb ik me laten vertellen.

Het valt me overigens ook op dat de auto erg veel warmte afgeeft. Als ik thuis kom en de auto parkeer dan merk ik dat er erg veel warmte onder de motorkap vandaan komt (vrij logisch natuurlijk). De motorkap is met name boven de expansievaatje (koelvloeistof) gewoon heel erg warm. De temperatuurmeter op het dashbord geeft echter normale waarden aan. Ik heb al aan de turbo lopen denken, maar die zit achter de motor. De turbo staat er om bekend heel erg warm te worden, maar die is het dus niet. Ik ben er nog niet over uit.

Ik heb idee dat de auto gewoon niet goed is 'afgeleverd'. Men (klein dealertje) heeft niet, zoals het hoort, alles netjes nagelopen. Althans dat denk ik. Ik stoor me vreselijk aan al dit soort kleine dingetjes. De auto mag dan wel 9 jaar oud zijn, maar hij heeft altijd zijn Volvo onderhoudsbeurten gehad. Met 'maar' 141,000km op de klok is, dacht ik, een Volvo net ingelopen. Ik mag er toch van uit gaan door al dat Volvo onderhoud, dat de auto in orde is. De volvo dealer gooit zijn naam niet te grabbel, toch?

De bekleding van de achterklep zit ook los. Hier wil ik wat aan gaan doen, want ik wil van de rammel af zijn. Een paar nieuwe klemmetjes.

Ik vind het toch wel vervelend. Volvo deed mij altijd denken aan: kwaliteit, degelijkheid en ook wel 'sportief'. Na het lezen van de berichten op dit forum en mijn eigen ervaringen tot op heden, moet ik mijn beeld toch een beetje bijstellen ben ik bang. Ik heb ooit eens een VW Golf 1.8 gehad en daar heb ik 250,000km zonder noemenswaardige problemen in gereden. Alleen banden en ooit eens een deel van de uitlaat vervangen. Meer niet. Alles was na 250,000 nog orgineel. Het was een probleemloze auto. Dat is mijn referentiekader.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja al heb je alle boekjes, kan je altijd met problemen komen van de vorige eigenaar of iets.

Tsja risico, maar sterkte ermee!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Ik zag ineens dat er weer commentaar op mijn topic stond dus toch maar even gekeken. Ik ben dus niet de enige met wat "aanloopproblemen" na aanschaf van een Aussie Vo'vo.

Om je wat betreft de temperatuur wat gerust te stellen, dat heeft de mijne ook. Als ik uitstap komt de warmte me tegemoet, terwijl de temperatuurmeter normale waarden aangeeft. Dus, tenzij we beiden een probleem hebben, lijkt me dat normaal.

Dat van je banden is iets serieuzer en vervelender. Helaas kan je er weinig aan doen behalve vervangen. Heb je trouwens geen garantie meer? In NSW is het zo dat auto's die minder dan 10 jaar oud zijn met garantie geleverd moeten worden. De mijne is 11 jaar oud dus ik viste net achter het net.

Ik moet zeggen dat ik verder geen problemen meer gehad heb met mijn auto. Er zit nog een rammel voor in als ik een bocht wat te hard neem, maar volgens de garage kunnen ze daar niets aan doen en ooit zal mijn airco unit vervangen moeten worden maar zolang deze nog werkt, gewoon laten zitten.

Wat is je verbruik trouwens? Groot nadeel van wonen in Sydney is het feit dat de hele stad altijd moervast staat en dat ik dus het grootste gedeelte van de ritten stil sta. Als het al rijdt, gaat het heuvelop dus mijn verbruik zit op dit moment ergens rond de 17 liter/100 km oftewel 1 op 5.8
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

wat een verbuik! :shock: Je zou er bijna Hybride voor gaan rijden... :oops:

Wat kost een litertje brandstof daar?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
beeper
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.10.2007 - 15:43

sjesus, het kan dus nog erger, ik rijd 1 op 7,8 (2.5 t aut) met alleen stadsverkeer, dat vond ik al erg..
V70 2.5 T aut. Nautic Blue '98
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Een litertje loodvrije brandstof kost hier op dinsdag ongeveer $1,33 (€0,88 ) en op zaterdag/zondag ongeveer $1,48 (€0,98 ) afhankelijk of het een feestdag is ja of nee. Met Pasen stond de meter hier op $1,50 (€1,00 ). De prijzen schommelen hier nogal en volgens de oliemaatschappijen heeft dat te maken met het aanbod aan ruwe olie.... Dus altijd tanken op dinsdag, je ziet hier dan ook wel eens rijen auto's staan te wachten om te tanken. Het vreemde hier ook is dat diesel duurder is dan benzine.

Vergeet niet dat Sydney vrij heuvelachtig is en ontzettend veel verkeerslichten heeft. Je kan hier rustig 5 minuten staan te wachten voor een verkeerslicht en als je er zo een stuk of wat hebt onderweg naar je werk dan schiet je verbruik natuurlijk omhoog door telkens weer afremmen, stilstaan, optrekken.

En hybrides kan je hier tweedehands bijna niet vinden en niemand wil ze rijden. Hier is het nog steeds; "bigger is better". Eigenlijk heb ik nog een "kleine" motor, het is geen 6-cilinder en hij heeft "maar" 2,5 liter inhoud. De meeste auto's hier hebben toch minimaal een 3 liter V6 oplopend tot een 6 liter V8 voor de grotere Holdens. Ik wil niet weten wat voor brandstofverbruik zij hebben.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Het verbruik is eigenlijk heel netjes, maar ik rijd voornamelijk wat langere afstanden (heen en weer naar ons vakantiehuisje aan de kust) van ongeveer 80km. Ik haal 7-8 litertjes per 100 km. Heel netjes dus. Ik tank de rode Shell benzine (rode vultang).

De Volvo is onze 'tweede' auto. Inderdaad de meeste Australiers rijden hier in 6 cylinder auto's met een inhoud van 3.0 - 6.0 liter. Onze andere auto is een Ford Territory en die heeft een motor van 4 liter. Daar haal ik over het algemeen maar 400km uit een tank van 65-70 liter. Het rijdt allemaal heerlijk, maar het verbruik is wat hoog. Maar goed als je aanhangwagens wil trekken dan gaat dat allemaal heel erg soepel en makkelijk vanwege het vermogen wat je voorhanden hebt.

Inmiddels twee nieuwe voorbanden onder de Volvo geplaatst. De Volvo rijdt weer heerlijk. Alles netjes uitgebalanceerd. De Volvo beurt staat gepland voor eind April. Ik ben benieuwd.

Al met al hoef ik niet te klagen. Nu bijna 10,000km zonder grote problemen.

Ik wil wat spulletjes kopen om de leren bekleding op te frissen. Wat dat betreft ben ik een pietje precies. Ik wil het allemaal weer piekfijn in orde hebben.

We zien wel. Ik wil de Volvo ook eens op zijn staart trappen. Ik wil dat vermogen eens voelen. Een 2.5T moet toch een krachtpatser zijn.
Gebruikersavatar
aussie-bas
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:20
Locatie: Sydney

Het is inderdaad een aardige krachtpatser ja, al zal je dat beter merken in Nederland dan hier omdat hier in Australie in verhouding meer krachtige auto's rondrijden.

Het vermogen is hier vooral fijn in het heuvelachtige landschap in en rondom Sydney. Je kan merken dat de auto al bij lage toeren veel vermogen heeft. Je ziet dan ook wel het actuele verbruik naar 50 liter/100 km :crazy: schieten.

Ik wel er nog wel voor zorgen dat de Volvo ook onze 2e auto wordt, op termijn komt er een 4WD bij, hopelijk op LPG om dagelijks mee naar mijn werk te rijden en over 3 weken ga ik op voor mijn motor rijbewijs en komt er ook een scootertje voor in de stad.

Voor de geinteresseerden, je motorrijbewijs halen is hier vrij gemakkelijk. Je schrijft je in voor een cursus van 2 ochtenden waarin je de basisprincipelen uitgelegd krijgt inclusief een praktijk oefeningen (achtjes draaien, bochten nemen, slalommen om pionnetjes, etc.) op een afgesloten circuit. Dit kost $72 (50 Euro) en is inclusief motor huur, helm, etc. Als je dit succesvol afsluit doe je nog een theorie test, dit kost $35 (20 Euro) en dan krijg je je "Learner permit". Hiermee mag je de weg op op een motorfiets met maximaal 650CC. Na 3 maanden kan je dit om laten zetten in een "Provisional license", dit is wederom een test maar deze keer maar 1 ochtend, kost $108 (70 Euro). Een jaar nadat je je "Provisional license" gehaald hebt, betaal je nog een keer $45 (30 Euro) en dan heb je je motorrijbewijs. Niks geen dure motor rijlessen of examens van 300 Euro, totale kosten 170 Euro ::lol: . Dit kan je zelfs in Nederland weer om laten zetten in een Nederlands motorrijbewijs.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”