Het eerste wat gebeurde was dat de accu kapot ging toen mijn vrouw 25 km buiten Sydney stond, die was al 5 jaar oud en gewoon op. Kan gebeuren, ware het niet dat dit natuurlijk gebeurde terwijl we al wel lid waren geworden van de NRMA (Australische ANWB) maar nog niet betaald hadden en er dus even mooi $150,- in rekening werd gebracht om naar de auto te komen kijken. Tel daarbij de $250,- die de nieuwe accu kostte op en je zit al op $400,- (ongeveer 250 Euro).
Een paar dagen nadat de accu vervangen was ging het motor management lampje branden, implicerend dat we naar de garage moesten. Afspraak gemaakt en meteen ook maar een kleine beurt in laten plannen, het lampje was ondertussen alweer een paar keer uit gegaan en weer aan gegaan. Bij de garage aangekomen stond er wel een leuke verassing te wachten, in plaats van de beloofde S40 leenauto kreeg ik een XC90 mee (3.2 V6). Helaas was dat ook het enige leuke van die dag. De "schade" toen ik de auto weer op kwam halen:
- 2 nieuwe achterbanden
- rubberen elleboogstuk luchtinlaat
- 2 nieuwe Remblokken achter
- Kleine beurt
Helaas leeft Murphy ook aan deze kant van de wereld. De dag nadat de auto naar de garage was geweest begon de auto enorm te stotteren en is ook een aantal keer afgeslagen, ook het motor management lampje brande weer. Uiteraard gebeurde dit weer bij mijn vrouw, gelukkig was zij dicht in de buurt van de garage toen het gebeurde en ze heeft het terrein van de garage ook nog gehaald, net voor sluitingstijd. Met een leen S40 is ze naar huis gereden met de mededeling dat ze er de volgende dag meteen naar zouden kijken.
De volgende dag was natuurlijk de dag dat onze container met spullen uit Nederland arriveerde, dus dat kwam ook weer lekker uit qua planning. Rond 11 uur kwam het telefoontje dat de Mass Air Flow Sensor kapot was. Die kost hier even $700,- oftewel 500 Euro. Toch maar laten vervangen want zonder rijdt de auto niet. Meteen ook maar toestemming gegeven om het koppelingshuis schoon te laten maken, dat zat onder het vet en smeer en daar konden ze dan toch bij. Al me al weer een rekening van $1004,- voor onze Volvo.
Dus de afgelopen weken waren redelijk duur, ik kan me nu voorstellen waarom iedereen ons waarschuwde dat we geen Europese auto moesten gaan rijden omdat de onderdelen zo duur zijn. Totaal hebben we $2693,- (1750 Euro) uitgegeven in de laatste paar weken aan onze auto, hopelijk blijft het daar voorlopig bij. We weten in ieder geval dat de airco er nog een keer aan zit te komen. Het is maar goed dat de salarissen hier in Australie een stuk hoger zijn dan in Nederland anders was het helemaal niet te betalen geweest.
Ondanks de vele kosten zijn we toch zeer tevreden over de auto en uiteraard houden we de auto nu. Hij moet zich eerst maar weer eens terugverdienen de komende tijd.