Hallo allemaal... even een klein vraagje voor de echte kenners...
Onze V70 2.5 diesel heeft een vreemd kwaaltje;
Bij volledig insturen (voornamelijk naar links) en tegelijk optrekken vanuit stilstand is het net alsof de hele auto opschuift. Zeg maar net alsof 'ie dan over z'n rechtervoorwiel wegglijd....
:?
De auto is volledig uitgelijnd, en toen we met deze vraag terug kwamen, zie die monteur dat het wellicht komt doordat de linker voorband aan de buitenzijde praktisch geheel is afgesleten, en aan de binnenzijde nog zeker 5mm profiel heeft.
Heeft iemand enig idee of dat kan kloppen of wat dit is?
vreemd kwaaltje
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Als een band zo scheef slijt, is het sowieso een reden de boel goed na te laten kijken. Of is dat uitlijnen kortgeleden gebeurd? Dan banden vervangen. Neem toch aan dat je daar niet te lang op door wil rijden. Een beetje rollen bij zijdelingse krachten is natuurlijk wel normaal, hoe hoger de wang, hoe meer een band dat zal doen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Is sowiezo niet verstandig...volledig insturen (voornamelijk naar links) en tegelijk optrekken vanuit stilstand
Er staat dan maximale druk op je aandrijfassen hetgeen de levensduur niet ten goede komt.
Wat maakt dat je extreem onderstuur krijgt is hiervandaan lastig te zeggen. 't Kan inderdaad met je banden te maken hebben, maar ook met je differentieel bijvoorbeeld. Probeer het eens met iets minder stuuruitslag zou ik zeggen...
Succes!
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
het kan ook zijn dat je tegen de uitslagbegrenzer aan zit,en als je dan optrekt of de auto in of uitveert,dan krijg je dit euvel ook.Bij volledig insturen (voornamelijk naar links) en tegelijk optrekken vanuit stilstand is het net alsof de hele auto opschuift. Zeg maar net alsof 'ie dan over z'n rechtervoorwiel wegglijd....
soms helpt het invetten vd stuuruitslagbegrenzer een tijdje.
mods edit
quote hersteld
geen glans zonder wrijving
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27.12.2007 - 22:45
Ik had iets soortgelijks, de garage heeft er enkele keren naar gekeken en kon niets vinden. Sinds kort rijd ik met (nieuwe) winterbanden en lijkt het heuvel verholpen.
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ik heb het zelfde euvel, met achteruit rijden.
's ochtends bij het achteruitrijden (van de op rit af) maak ik een scherpe stuur beweging naar links. Dan voelt het als of er iets 'schurkt'/aanloopt.
Is dat dan de stuurslag begrenzer ? of de band die iets aanloopt?
's ochtends bij het achteruitrijden (van de op rit af) maak ik een scherpe stuur beweging naar links. Dan voelt het als of er iets 'schurkt'/aanloopt.
Is dat dan de stuurslag begrenzer ? of de band die iets aanloopt?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je kunt dat stuk plastic wel wegbuigen/wegdrukken waardoor je er geen last (meer) van hebt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Ik had het ook met m'n oude banden. Ik had van de zomer voor banden met nog geen 2 mm profiel meer en aan de buitenzijde waren ze glad. Bij het maken van een bocht leek het net alsof de auto aan de voorkant over de banden rolt. Ik had de auto pas uit laten lijnen. Toen ik de winterbanden (nieuw) monteerde was dit weg! Dus het kan zeker wat mij betreft kloppen wat de garage zij!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Als een band slijt van 8mm (nieuw winterband 10 mm nieuw) naar 2mm veranderd er nogal wat in de geomatriek van de voorwielophanging. De schuurstraal komt namelijk wat lager te liggen en dit kan je stuureigenschappen (nadelig) beinvloeden.
De schuurstraal is de denkbeeldige kruising van de hartlijn van de fuseekogel een de hartlijn van de band.
Dit is vooral te merken als je nieuwe banden monteerd, dat de auto aanzienlijk lichter stuurt dan met oude banden. Dit is vooral merkbaar met auto's zonder stuurbekrachteging, de wat oudere rijders onder ons zullen dit wel herkenen.( heeft dus te maken met verandering van de schuurstraal )
MAW De monteur van de garage zou wel eens gelijk kunnen hebben !
De schuurstraal is de denkbeeldige kruising van de hartlijn van de fuseekogel een de hartlijn van de band.
Dit is vooral te merken als je nieuwe banden monteerd, dat de auto aanzienlijk lichter stuurt dan met oude banden. Dit is vooral merkbaar met auto's zonder stuurbekrachteging, de wat oudere rijders onder ons zullen dit wel herkenen.( heeft dus te maken met verandering van de schuurstraal )
MAW De monteur van de garage zou wel eens gelijk kunnen hebben !