Hallo
Laat ik me even voorstellen, ik ben jack ekkart 17jaar oud en kom uit helmond. Ik heb nu van mijn vader een volvo 740gl uit 1985 gekregen met een b230K voor de kenners onder ons.
er is zo'n 10.000km geleden een beurtje aangedaan, hij liep toen nog uitstekend, toen zijn we in de tussentijd eens zonder benzine komen staan, nou benzine ingedaan maar dat hielp niet.
toen hebben we de mechanische brandstofpomp laten vernieuwen.
liep toen ook nog goed. daarna is hij zonder problemen spanje op en neer geweest na deze reis begon hij sterk onregelmatig te lopen.
Het onregelmatige lopen: als je hem koud start is alles goed, de choke werkt dan, eenmaal als de choke ermee ophoudt begint hij slechter te lopen, lager in de toeren tot het blok erg heen en weer schudt vervolgens hoger in de toeren en dit herhaald zich een hele poos.
eenmaal als je flink wat gas geeft hoor je vanuit de carburateur dat hij meer lucht aanzuigt dan benzine. Waar kan dit aanliggen, waar moet ik naar kijken, ik weet geen raad.
hier een paar foto's van mijn 700 serie
http://jackmaatje.hyves.nl/album/138610 ... 96/0/dd1o/
http://jackmaatje.hyves.nl/album/138610 ... _state__=1
bij voorbaat dank
jack
Help! mijn B230K loopt onregelmatig
- Fat Rat
- 5th Gear member
Hmm een '85er GL is meestal(altijd??) uitegerust met een B230K, de B230F werd toen nog niet geleverd hier voor zover ik weet. Feit dat je het hebt over een carburateur en mechanische brandstofpomp bevestigen dat, gezien de B230F een injectiemotor is met een 2 tal elektrische pompen.
Ik zag op de foto's dat er ook een gasvulopening op het rechter achterpaneel zit. Is die installatie nog aanwezig, en zo ja hoe loopt de motor op gas??
Heb je het benzinefilter al eens vervangen, zit kort bij de mechanische pomp op het blok tussen een benzineslang.
Trekt de motor wel goed en loopt deze ook goed op toeren of gaat alles misschien iet wat moeizaam??
Om alvast maar met wat tips te komen, loop alle vacuum slangen rond de carburateur even na.
Er zijn 3 afstelmogelijkheden voor het type carburateur Pierburg 2B5 welke op het B230K blok zit. Je kan onder andere de aanslag van de gasklep iets verstellen waardoor stationair iets meer brandstof en lucht aangezogen zou moeten worden waardoor de boel weer netter zou moeten lopen.
Onder de gasrol zaten dacht ik aan de voorkant en achterkant ook nog 2 stelschroeven, maar het precieze hoe en wat daarvan weet ik niet uit mijn hoofd en kan op het moment m'n haynes ook niet vinden.
Maar gezien het probleem ineens ontstaat zou je ook nog kunnen denken aan een probleem in de ontsteking, rotor en verdelerkap nog goed?, bougie kabels allemaal nog goed? en bougies allemaal nog goed?
Zeker op gas is dat ook erg belangrijk. Heb daar van de zomer namelijk zelf ook problemen mee gehad, steeds onregelmatige loop en alleen in de hogere toeren een beetje willen trekken, bleek achteraf een 6 maanden oude(12 tot 14 DKM) Bosch bougiekabel die stuk was....
Ik zag op de foto's dat er ook een gasvulopening op het rechter achterpaneel zit. Is die installatie nog aanwezig, en zo ja hoe loopt de motor op gas??
Heb je het benzinefilter al eens vervangen, zit kort bij de mechanische pomp op het blok tussen een benzineslang.
Trekt de motor wel goed en loopt deze ook goed op toeren of gaat alles misschien iet wat moeizaam??
Om alvast maar met wat tips te komen, loop alle vacuum slangen rond de carburateur even na.
Er zijn 3 afstelmogelijkheden voor het type carburateur Pierburg 2B5 welke op het B230K blok zit. Je kan onder andere de aanslag van de gasklep iets verstellen waardoor stationair iets meer brandstof en lucht aangezogen zou moeten worden waardoor de boel weer netter zou moeten lopen.
Onder de gasrol zaten dacht ik aan de voorkant en achterkant ook nog 2 stelschroeven, maar het precieze hoe en wat daarvan weet ik niet uit mijn hoofd en kan op het moment m'n haynes ook niet vinden.
Maar gezien het probleem ineens ontstaat zou je ook nog kunnen denken aan een probleem in de ontsteking, rotor en verdelerkap nog goed?, bougie kabels allemaal nog goed? en bougies allemaal nog goed?
Zeker op gas is dat ook erg belangrijk. Heb daar van de zomer namelijk zelf ook problemen mee gehad, steeds onregelmatige loop en alleen in de hogere toeren een beetje willen trekken, bleek achteraf een 6 maanden oude(12 tot 14 DKM) Bosch bougiekabel die stuk was....
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
En niet te vergeten mijn 15 jaar oude verdelerkap met mogelijk even oude rotorFat Rat schreef:Hmm een '85er GL is meestal(altijd??) uitegerust met een B230K, de B230F werd toen nog niet geleverd hier voor zover ik weet. Feit dat je het hebt over een carburateur en mechanische brandstofpomp bevestigen dat, gezien de B230F een injectiemotor is met een 2 tal elektrische pompen.

En wat dacht je van originele, blauwe bougiekabels die vermoedelijk al 22 jaar in de auto gemonteerd zaten

Ook een setje nieuwe bougies (NGK is erg goed; zo'n 16 euro per 4) kan wonderen verrichten.
Probeer in iedergeval de verdelerkap los te halen.
Hij zit op een "onmogelijke" plek maar het is toch goed te doen.
Een klein ringsleuteltje 8 en geduld

Als het er uit ziet zoals in onderstaand topic, dan is het aan vervanging toe

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=315644#315644
- jackvolvo
- 1st Gear member
sorry, inderdaad een b230k verkeerd gekeken ik zag het vandaag ook onder de streepjescode op het blok.
hij levert gewoon power zowel in lage als hoge toeren, vandaar dat ik het best vreemd vind.
Er ligt geen gas meer in, ik zou ook niet weten wanneer deze erin zou hebben gezeten,maar hij liep goed.
Ik zou alles even nalopen en checken dan kan ik hopelijk weer verder.
alvast bedankt voor de tips.
met vriendelijke groet
jack
hij levert gewoon power zowel in lage als hoge toeren, vandaar dat ik het best vreemd vind.
Er ligt geen gas meer in, ik zou ook niet weten wanneer deze erin zou hebben gezeten,maar hij liep goed.
Ik zou alles even nalopen en checken dan kan ik hopelijk weer verder.
alvast bedankt voor de tips.
met vriendelijke groet
jack
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Als de choke uitgaat dan loopt hij slechter?
Lijkt dus een te arm mengsel?
Lijkt dus een probleem met de carburateur.
Sproeier(s) verstopt?
De brandstofpomp is al vervangen zei je, dus die zou in orde moeten zijn.
Dat kan je overigens ook testen door het ingaande slangetje op de carburateur los te halen en die in een colafles te hangen.
Laat iemand vervolgens de motor starten en kijk of de pomp voldoende brandstof doorpompt. Er moet een flink straaltje uitkomen.
Sproeier(s) verstopt?
Dat kan je overigens ook testen door het ingaande slangetje op de carburateur los te halen en die in een colafles te hangen.
Laat iemand vervolgens de motor starten en kijk of de pomp voldoende brandstof doorpompt. Er moet een flink straaltje uitkomen.
- jackvolvo
- 1st Gear member
okee bedankt ik zal dit nakijken.MaGNeT schreef:Als de choke uitgaat dan loopt hij slechter?
Sproeier(s) verstopt?
bedankt voor de tip, je hoort er zo spoedig mogelijk meer over.
- jackvolvo
- 1st Gear member
beste mensen
bedankt voor alle hulp, ik heb het euvel eindelijk gisteravond verholpen.
het bleek een vacuum slangetje te zijn, de garage waar hij laatst is geweest heeft blijkbaar alle slangen losgehaalt van de carb. en in sommige, schroeven erin gedraaid en andere weer aangesloten.
Nou ben ik gister wezen kijken en denken en toen kwam ik er uiteindelijk uit.
nogmaals bedankt voor de suggesties.
vriendelijke groet jack
het bleek een vacuum slangetje te zijn, de garage waar hij laatst is geweest heeft blijkbaar alle slangen losgehaalt van de carb. en in sommige, schroeven erin gedraaid en andere weer aangesloten.
vriendelijke groet jack
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Mooi om te horen!jackvolvo schreef:beste mensen
vriendelijke groet jack
Veel veilige kilometers toegewenst