Ik reed gisteren naar Hannover op en neer. Op de terugweg had mijn medepassagier het koud, dus de ECC aan zijn kant een graadje hoger. Bleek uit de middenroosters koude lucht te komen. Regelaar nog maar een graadje hoger (mijne dus op 21, die van hem op 23), nog steeds koude lucht uit die roosters. Toen voelden we eens aan het bedieningspaneel van de ECC, bleek dat op plaatsen erg warm te zijn, ook in de buurt van de sensor (roostertje op dat paneel).
Mijn vragen:
1) Hoort dat paneel zo warm te worden ?
2) Waarom komt er toch nog koude lucht uit dat middenrooster ondanks de ingestelde hoge temperatuur ?
3) Ik las op dit forum wel een post van iemand, die het ventilatortje achter die sensor eens had schoongemaakt. Heeft iemand anders dit wel eens gehad/gedaan ?
Ik heb het forum al afgezocht, maar kwam niets vergelijkbaars tegen, vandaar deze post.
Temperatuur airco
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Hoe dat met dat paneel zit weet ik niet.
volgens mij komt uit de middelste roosters alleen koude lucht ik moet toch eens kijken.
Maar volgens mij is dat met die gescheiden temp zones (ik heb het ook) het zelfde als een zwembad verdelen in 1 helft pissers en de andere voor de niet pissers 8-[
HET MENGT
gooi maar eens een met helium gevulde ballon in de auto en neem een rotonde. of wissel van snelheid.
bij remmen schiet hij naar achter (lichter dan lucht) en bij acceleratie komt hij naar voren.
zo gaat het ook met je warme lucht.
OK als je je hand voor het rooster houd zal het warmer zijn maar ik denk niet dat de passagier het echt een graadje warmer gaat krijgen.
volgens mij komt uit de middelste roosters alleen koude lucht ik moet toch eens kijken.
Maar volgens mij is dat met die gescheiden temp zones (ik heb het ook) het zelfde als een zwembad verdelen in 1 helft pissers en de andere voor de niet pissers 8-[
HET MENGT
gooi maar eens een met helium gevulde ballon in de auto en neem een rotonde. of wissel van snelheid.
bij remmen schiet hij naar achter (lichter dan lucht) en bij acceleratie komt hij naar voren.
zo gaat het ook met je warme lucht.
OK als je je hand voor het rooster houd zal het warmer zijn maar ik denk niet dat de passagier het echt een graadje warmer gaat krijgen.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Ik heb het even gecheckt, maar uit de middelste roosters komt ook warme lucht.
Dat je echt gescheiden luchtstromen en dus klimaatzones krijgt, waag ik ook te betwijfelen. Waar het om gaat is, dat ondanks dat mijn zone op 21 stond en die van hem op 23 er toch koude lucht uit de middenroosters kwam. Ik had een vest aan en kan met redelijke mate van zekerheid roepen, dat het geen 23 graden was in de auto. Dus vanwaar die koeling ?
Dat je echt gescheiden luchtstromen en dus klimaatzones krijgt, waag ik ook te betwijfelen. Waar het om gaat is, dat ondanks dat mijn zone op 21 stond en die van hem op 23 er toch koude lucht uit de middenroosters kwam. Ik had een vest aan en kan met redelijke mate van zekerheid roepen, dat het geen 23 graden was in de auto. Dus vanwaar die koeling ?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Ik denk als je langere stukken rijdt de warmte die je motor produceert ook mee gaat tellen dus warmt de cabine mee op dit wil de airco koelen of anders gezegd hij hoeft minder warmte te produceren om aan het ingestelde resultaat te komen.
Wat ook een mogelijkheid is is de zon die op je voorruit schijnt en dus die sensor in dat bolletje aanspreekt waardoor de airco ook weer gaat koelen.
Ik vind trouwens de ecc in het donker aangenamer werken dan overdag, dus zonder invloed van de zonne warmte.
Als er specialisten zijn die hier meer over weten lees ik dat graag.
Wat ook een mogelijkheid is is de zon die op je voorruit schijnt en dus die sensor in dat bolletje aanspreekt waardoor de airco ook weer gaat koelen.
Ik vind trouwens de ecc in het donker aangenamer werken dan overdag, dus zonder invloed van de zonne warmte.
Als er specialisten zijn die hier meer over weten lees ik dat graag.
V60 Plus Dark. Fusion red.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 09.08.2007 - 13:26
Beste,
Zelfde probleem gehad, achter dat roostertje op het middenconsole zit de temp. sensor. Voor deze sensor zit een molentje dat de lucht naar de sensor zuigt en ja ook stof en vuil. Dit molentje zal verstopt zitten en raakt overhit.
Opengooien en kuisen die handel.
Greets
Zelfde probleem gehad, achter dat roostertje op het middenconsole zit de temp. sensor. Voor deze sensor zit een molentje dat de lucht naar de sensor zuigt en ja ook stof en vuil. Dit molentje zal verstopt zitten en raakt overhit.
Opengooien en kuisen die handel.

Greets
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
ik merk het zelfde, zodra er koelere lucht uit het systeem komt is het clima paneel behoorlijk warm. De fan van het clima paneel draait nog prima.
(aanjager stand op 2 led-streepjes)
(aanjager stand op 2 led-streepjes)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///