Stotteren bij het starten +/- 5min (440 1.8i LPG/benz '94)

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Remy_W
2nd Gear member
Contacteer:

Goedenmiddag!

Allereerst maar heel ge-eikt: Een gelukkig, gezond, welvarend 2006.

Mijn geluk is al snel voorbij, namelijk het volgende.

De motor van me 440 startte eerst niet in 1x. Was altijd 2x starten, waarschijnlijk verdeelkap/rotor.

Sinds de gigantische sneeuwbui laatst (misschien toeval), start ie wel in 1x, alleen stottert de motor enorm. Bij gas geven voel je ook dat ie inhoudt, en het toerental is lager dan normaal. Al geef je gas dan lijk je op beginnend broekie. Zowel op LPG als op benzine.

Nu keek ik vanochtend eens onder de motorkap, en het viel me op dat de bougie, tweede van links, allemaal vonkjes om zich heen had. De motor stotterde ook weer. De vonkjes waren tevens redelijk krachtig en pijnlijk... Maar het was nog vroeg.

Ik heb de motor uitgezet en het kapje rondom de bougie, en de bougie zelf even schoongemaakt. De motor stotterde niet toen ik 'm weer startte, en heeft dit tot nu ook niet meer gedaan. Maar of dat door me schoonmaakklusje komt... Zodra de motor warm is heb ik er trouwens geen last van. Alleen bij koude motor en max. 5min.

Type: 440 1.8i uit '94 op LPG/benzine. 197dkm
volvomarc
1st Gear member

Hallo,

Ik heb ooit iets soortgelijks gehad met een oude VW Jetta (jawel), daarbij waren de bougiekabels (en eigenlijk het hele hoogspanningsgedeelte) versleten.

Als je terwijl de motor loopt de kabel vastpakt en een schok krijgt is dat niet de bedoeling. Betekent dat er veel stroomverlies over de kabel plaatsvindt, waardoor deze niet in de bougie terecht komt. Grote kans dat je bougiekabels dan oud zijn, het rubber droog en broos geworden. Wellicht zie je ook kleine haarscheurtjes in de kabel.

De oplossing is dan de kabels vervangen en als lapmiddeltje heb je spuitbussen (bij de autohandel). Spuit daarmee alle hoogspannings-delen van de motor in en hij doet het weer even ietsje beter.

Groeten,
Marc
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Even iets anders... een auto op lpg start tegenwordig niet meer op gas maar benzine dat doet hij 30 sec gaat daarna over op gas...

En ik raad aan om gewoon de hele hoogspanningsbedrading te vervangen en kijk meteen de rotor en verder na. Is echt geen over bodige luxe om dat mee te vervangen..mits pas vervangen :wink:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
wpee
5th Gear member

Bedrading met doppen en al vervangen
Doorslag door poreus worden waarschijnlijk

Succes
Wim
Remy_W
2nd Gear member
Contacteer:

Even snelle reactie... hoor eigenlijk aan het werk te zijn namelijk ;)

Maar bedankt voor de tips! En ik ga morgen (vrijedag) es even kijken.
Neem aan dat ik dit zelf wel moet kunnen doen...

Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”