typegoedkeuring USA volvo

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
nimbo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2008 - 22:23

Hallo
Ik heb onlangs een Volvo 240GL Stationwagon geimporteerd uit de USA (California)
Bouwjaar 1982, modeljaar 1983 met een B23F motor.
Ben gisteren naar de RDW geweest maar ze geven geen kenteken af aangezien ze er geen typegoedkeuring van hebben.
Heeft iemand anders dit meegemaakt en hoe kan deze papierwinkel opgelost worden.
Groetjes
Nimbo
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

misschien niet helemaal legaal, maar je kan een rotte 240 kopen. Hieruit het frame nummer slijpen of inslaan in je andere auto. Kenteken overzetten et voila!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ferdy schreef:misschien niet helemaal legaal, maar je kan een rotte 240 kopen. Hieruit het frame nummer slijpen of inslaan in je andere auto. Kenteken overzetten et voila!
helemaal niet legaal ook goed? er is hier geen typegoedkeuring voor een Amerikaanse Volvo, die moet je opnieuw individueel laten keuren, bijvoorbeeld bij de Tüv in Lelystad
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Maar als er ooit al eens 1 geimporteerd is dan is er toch een type goedkeuring?
Of heb je zo'n uniek exemplaar dat je de eerste bent in Nederland... Dat is dan wel gaaf natuurlijk..
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

er zijn toch wel meerdere amerikaanse uitvoeringen lijkt me... een paar topics hieronder nog een met een kapotte koplamp... maar of dat ook een station is...?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

hesened schreef:Maar als er ooit al eens 1 geimporteerd is dan is er toch een type goedkeuring?
Of heb je zo'n uniek exemplaar dat je de eerste bent in Nederland... Dat is dan wel gaaf natuurlijk..
als de RDW zegt van niet zou ik die geloven
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Een typegoedkeuring zul je niet krijgen. Deze kan volgens mij alleen worden afgegeven door de fabrikant.

Wat je nog zou kunnen doen is contact opnemen met Volvo en navragen of er toch geen Europese typegoedkeuring is voor die auto. Ik heb dat destijds voor een Volvo Amazon cabrio gewoon gevraagd via www.volvocars.nl en had binnen een dag antwoord. (De RDW kan het mis hebben in haar administratie, toch? Ik zou de RDW niet direct geloven.)

Anders krijg je bij de RDW een individuele keuring.
Meer informatie is te vinden op http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... isgoed.htm
Helaas is dit een relatief duur grapje (volgens die pagina circa 3000 euro).

Succes!
Groeten Lars
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb eens gehoord dat mensen eerst een Duits kenteken aanvragen en deze vervolgens gemakkelijk over laten zetten in een Nederlandse.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ferdy schreef:Ik heb eens gehoord dat mensen eerst een Duits kenteken aanvragen en deze vervolgens gemakkelijk over laten zetten in een Nederlandse.
iets hierboven deed ik diezelfde suggestie al
ferdy schreef:misschien niet helemaal legaal, maar je kan een rotte 240 kopen. Hieruit het frame nummer slijpen of inslaan in je andere auto. Kenteken overzetten et voila!
helemaal niet legaal ook goed? er is hier geen typegoedkeuring voor een Amerikaanse Volvo, die moet je opnieuw individueel laten keuren, bijvoorbeeld bij de Tüv in Lelystad
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Als ze in andere landen soepeler zijn, dan is dat inderdaad een optie.
Als een auto eerder is geregistreerd in een EU-lidstaat of in een EVA-land (Europese Vrijhandels Associatie), moet de RDW hem ook accepteren en een Nederlands kenteken afgeven.

Overigens denk ik dat het door de motor komt. Volgens mij is de B23F niet in Nederland of Zweden oid geleverd, zie ook http://www.volvo200.org/modellen/model83.htm
Dit zal je VIN bevestigen, zie
http://www.vlvworld.com/indexframe.html ... n81-96.htm
Waar je weer uithaalt hoe het zit met de motor, zie
http://www.vlvworld.com/engspecs.html
En je ziet dat voor de B23F geldt:
B23F: fuel injection low compression version for US market
Omdat dit ook verwerkt zit in je typeplaatje denk ik dat een motor wisselen voor het verkrijgen van het kenteken niet gaat werken.
nimbo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2008 - 22:23

Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie reakties. Het motornummer was inderdaad ook een van de problemen bij de RDW keuring.
Ik heb contact gehad met Volvo Cars Nederland en deze hebben mij een typegoedkeuring van de B23F motor opgestuurd. Ik neem maandag contact op met de RDW om de aanvullende typegoedkeuring van de B23F te bespreken. Maar misschien is dat nog niet voldoende. Heeft iemand evaringen met de TUV of met de Belgische RDW ?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Is het misschien een idee om eens even contact op te nemen met een VOLVO specialist (eventueel bij je in de buurt) die ook wel eens VOLVO's uit de USA importeert?

Bijvoorbeeld: volvo140klassiekers in Geldermalsen, Toncar, Scandcar, SLubo, Thom de Jong, etc. Die hebben de ervaring lijkt mij.

Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20830
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vreemd, heel vreemd waarom is een typegoedkeuring voor een auto van 1983 noodzakelijk? Alle typegoedkeuringen voor auto's uit die periode zijn al verlopen.

Er rijden genoeg (ex)amerikaanse auto's rond in Nederland.
Heeft het RDW weer iets nieuws bedacht.

Als de papieren in orde zijn. De auto voldoet aan de eisen uit het voertuigreglement (dus mogelijk moet je andere koplampen monteren) dan kan het RDW de auto niet afkeuren om deze in Nederland de weg op te laten gaan. Het heeft niets met het type motor te maken.

Volgens mij is er iets anders aan de hand. En klopt er met de papieren die bij de auto zitten iets niet.
Graag wat meer duidelijkheid over wat er precies gezegd is!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
erik265
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 25.06.2006 - 21:43
Locatie: Zuidhorn

Ik heb twee jaar geleden mijn geimporteerde Californiaan laten keuren bij het RDW in Groningen en dat zonder gezeik over een typegoedkeuring. Omdat de Amerikaanse modellen afwijkende type-omschrijvingen gebruikten, kan dit wel verwarring opleveren. Volgens het VIN-nummer is mijn diesel een 265, maar in het kenteken staat dat het een 245 is. Ze hebben gewoon gekozen voor een Nederlandse uitvoering die er het dichtst bij in de buurt kwam.
Volgens mij speelt het een grote rol wat voor keurmeester je treft, of er moet inderdaad meer aan de hand zijn.

Trouwens: foto's??? :wink:
1980 GL Diesel (USA)
nimbo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2008 - 22:23

Daar ben ik weer.
Vandaag weer contact met de RDW gehad. Het verhaal is dat mijn auto alleen bestemd is voor de USA en nooit een toelating heeft gehad in Nederland.
De RDW moet een 4 cijferige Nederlandse typegoedkeuring hebben anders willen ze de auto niet goedkeuren. Wellicht moet ik naar een andere RDW lokatie om het daar te proberen. Overigens heeft Volvo Nederland contact gezocht met Volvo Zweden om aan de hand van het VIN-nummer alle gegevens te krijgen. Deze stuurt Volvo Nederland mij op en wellicht dat dit een mogelijke oplossing is. Lof voor Volvo Nederland die zijn echt behulpzaam.
Toch belachelijk dat ik voor een perfekte auto van 25 jaar met aantoonbaar een eigenaar en slechts 89000 mile op de klok ongeveer 1000 euro voor een individuele keuring zou moeten betalen.
Ik heb wel foto's maar die zijn allemaal te veel MB om te kunnen attachen.
Ik kijk de volgende keer wel of ik iets mee kan sturen.

groeten
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

erik265 schreef:Ze hebben gewoon gekozen voor een Nederlandse uitvoering die er het dichtst bij in de buurt kwam.
Volgens mij speelt het een grote rol wat voor keurmeester je treft, of er moet inderdaad meer aan de hand zijn.
Inderdaad, sommige keurmeesters kunnen een Belgische typegoedkeuring nog niet eens vinden in het systeem :-( en oeken dan maar iets in hun systeem wat erop lijkt. Auto's van binnen de EU mogen ze nl. niet weigeren.

Mijn advies is:ga naar een ander rdw station. Nog beter is als je iemand vindt die hetzelfde type auto met succes uit Amerika heeft ingevoerd.
Als je het kentekennummer weet is dat voldoende.
Gebruikersavatar
Weesje
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 29.03.2006 - 13:19
Locatie: (GLD)

Heb ongeveer de zelfde problemen gehad toen ik een 164 uit zweden
wou importeren. Toen wilden ze bij de RDW ook de type goedkeuring
hebben omdat de 164 een amerikaanse uitvoering was (terwijl die nooit
Zweden uit was geweest).
Volvo Nederland en Volvo Zweden hebben zeer snel voor de benodigde
papieren gezorgt, meer dan lof.
Bij de tweede keer bij de RDW was er een andere keurmeester die nog
niet eens om de type goedkeurings papieren vroeg.
Blijft een rare gang van zaken bij de RDW, geen peil op te trekken dus.
proud owner of a:
- 1969 Amazon B20B - 1986 240 GL B23 - 2001 V40 1.8
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20830
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ohw ja ik lees hier dat je een 4-cijferige code moet hebben.
Dat zijn dus de laatste 4 cijfers van je chassisnummer. De zogenaamde meldcode Dat weet het RDW ook donders goed. In Nederland stond dat ook in 1982 nog niet in je kentekenbewijs hoor. Dus je hebt een eikelige keurmeester die de regels niet kent getroffen.

Beklag doen en opnieuw maar nu naar een ander keuringsstation.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Is het inmiddels gelukt om je auto in te voeren en een Nederlands kenteken te krijgen?
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
nimbo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2008 - 22:23

Hallo allemaal

Het is gelukt uiteindelijk gelukt om mijn Amerikaanse Volvo op kenteken te krijgen.

Nadat ik een brief van Volvo Nederland had gekregen waarin alle gegevens van de auto stonden, ben ik weer vol goede moed naar het RDW keuringstation in den Bosch geweest voor een herkeuring. Volvo Nederland in Beesd heeft alle medewerking verleend. Helaas werd de auto niet goedgekeurd omdat ik inderdaad de verkeerde keurmeester had, zelfs niet na telefonisch overleg met de keurmeester in Den Bosch met Volvo Nederland.
Een typische ambtenaar was het die de regeltjes voor 100% hanteert en niet in staat is om met enig creatief denkvermogen een typegoedkeuring af te geven.
Vervolgens ben ik naar de RDW in Veldhoven gereden en daar trof ik een keurmeester die gelukkig wel in staat was om de regels te interpreteren om een type goedkeuring af te geven.
Ik heb de keurmeester in Veldhoven bedankt met een lekkere slagroomtaart.

Hiep hiep hoera
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”