Automaat S60 D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
louis
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Sinds twee maanden ben ik de trotse eigenaar van een volvo S60 D5 automaat uit 2002 met 101.000 km op de teller.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische auto is om in te rijden.

Toch wil ik graag een en ander weten over het functioneren van de automaat.
Toen ik hem kocht moest ik als de auto bijvoorbeeld voor een stoplicht stilstond de rem ingetrapt blijven houden omdat de auto anders direct weg wilde rijden.
Nu heb ik regelmatig dat wanneer ik stil sta en de rem ingetrapt heb ik de automaat voel schakelen. Het zijn steeds twee korte schokken achter elkaar.
Het rare is dat ik gewoon stil sta.
Het lijkt wel of de automaat schakelt tussen D en P of N. Want als ik vervolgens wil weg rijden en de rem los laat merk ik dat de auto niet direct weg wil rijden. Het lijkt wel of de auto vergrendelt staat. Vaak na 2 a 3 seconden nadat ik de rem losgelaten heb voel je de automaat weer schakelen en begint de auto weg te rijden.
Op het moment dat ik voel dat de auto begint te rijden kan ik weer gas geven.
Als ik voor die tijd gas geef schakelt de automaat met een harde tik in.

Dit doet zich ongeveer 1 op de 3 keer voor als ik bv voor een stoplicht of in de file stil sta.
Zit het remsysteem misschien gekoppelt aan de automaat?
Zo ja is dit af te stellen?
Wat zijn jullie ervaringen met een automaat?
:lol:

Ik hoor graag van jullie.
Darmee
2nd Gear member

Volgens het instructieboekje schakelt de automaat bij stationair toerental van D naar N om het wegrijden bij stoplichten te voorkomen ("kruipen").
Als hij voortdurend heen en weer schakelt is het stationair toerental iets te hoog. Misschien wil je dealer dat wat verlagen.

Het met een klap inschakelen bij gas geven kan je voorkomen door je voet wat langzamer van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen (de bak schakelt dan intussen naar D).
Die klap is kennelijk een typisch D5 kwaaltje. Mijn D5 automaat van 2002 doet dat ook, terwijl mijn vorige S60, automaat die op benzine/lpg reed, dat niet had.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mijn huidige XC70 is de 2e D5 die ik rijd en ik kan me niets bij die 'klappen' voorstellen?
De dealer kan de automaat zo nakijken.
Misschien is het aardig om te weten dat de automaat 'leert' van de rijstijl van de berijder. Je kunt dat ook laten resetten zodat de bak weer in z'n oorspronkelijke specificatie is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb nog nooit ergens info gelezen over hoe dat "leren"van de automaat precies werkt. Heb jij er ergens info over, Ben?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
louis
2nd Gear member

bedankt voor jullie reactie.

Helaas wordt het steeds erger.
Het doet zich nu ook voor als ik van D naar R ga en anders om.
In het begin schakelde de automaat meteen om nu moet ik even wachten.
Het is niet lang, hooguit twee seconden, maar wel vervelend zeker als je een paar keer moet steken met inparkeren.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.
Zou het misschien aan de olie kunnen liggen?

Het stationair toerental zit tussen de 700 en 800 toeren.
Ik weet niet of dat voor een diesel te hoog is maar ik zal eens informeren bij de dealer.

Groetjes Louis
T5Fred
3rd Gear member

Toerental lijkt me goed. Wellicht is het resetten inderdaad een goede (en goedkope) optie. Vervolgens zou ik ook even de olie laten verversen, ze zeggen dat die bakken voor het leven gesmeerd zijn maar nieuwe olie kan nooit geen kwaad. Wellicht heeft de auto een "zwaar" leven achter de rug. Ik heb het een jaar geleden ook (preventief) laten vervangen. De bak heeft nu 180.000kms gedraaid en doet het nog perfect.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik zou even bij de dealer op visite gaan :D
Darmee
2nd Gear member

Sorry T5Fred, dat ik je moet tegenspreken:
Het toerental voor de D5 moet 650-700 zijn. Ik heb daarover een discussie met mijn dealer gehad vanwege het kruipen van de auto bij stoplichten.

In het voorjaar gebruikte ik gedurende een paar weken veel taxi's in Stockholm. Dat zijn bijna allemaal D5s met automaten. Ik heb in al die auto's op het stationair toerental gelet: dat was ongeveer 650.

Overigens waren ook de kilometerstanden hoopgevend: veel boven de 200.000 en volgens de chauffeurs zonder technische problemen. De uitzondering was de recordhouder met 380.000 op de teller. Die had de automaat moeten vernieuwen.

Hoe zit dat trouwens met het resetten? Gaat de bak daarna weer een leertraject in?
T5Fred
3rd Gear member

Darmee schreef:Sorry T5Fred, dat ik je moet tegenspreken
Geen probleem, ik weet ook niet alles :D
Rest mij Louis te adviseren er mee naar de dealer te gaan.....
Ben
Executive Member
Contacteer:

Darmee schreef:Hoe zit dat trouwens met het resetten? Gaat de bak daarna weer een leertraject in?
Voor zover ik het heb begrpen is het antwoord JA :D
Denniskl
5th Gear member

Kan dat ook met de S40, 2.0 T automaat?
En wat merk ik er van?
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Frumpy
5th Gear member

Het lijkt wel of de auto vergrendelt staat. Vaak na 2 a 3 seconden nadat ik de rem losgelaten heb voel je de automaat weer schakelen en begint de auto weg te rijden.
Op het moment dat ik voel dat de auto begint te rijden kan ik weer gas geven.
Als ik voor die tijd gas geef schakelt de automaat met een harde tik in.
Dat lijkt wel de software. Af fabriek is die hierop geprogrammeerd, soort beveiliging dat die niet direct wegloopt als je de rem loslaat.

Vond het bij mijn S80 altijd uiterst irritant om een paar secondes te moeten wachten bij het wegrijden.
Heb bij de dealer een software-upgrade laten uitvoeren, waarbij dit eruit gehaald werd. Weet niet meer precies hoe ze het noemden, maar het was iets als TMC of TCM software-upgrade.
Denniskl
5th Gear member

Ik moet ook altijd mijn rem vast houden bij het stoplicht.
Ik vind dit zelf niet vreemd ofzo...
Ik moet wel altijd even wachten als ik van Neutraal naar Drive schakel.
Dan moet hij even overschakelen en dan voel je hem ook even...
Meer niet.
Maar dat is ook een S40, 2.0 T automaat...
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Ben
Executive Member
Contacteer:

Dat zeg ik :P
Ben schreef:Ik zou even bij de dealer op visite gaan :D
Ludo
6th Gear member

Denniskl schreef:Ik moet ook altijd mijn rem vast houden bij het stoplicht.
Ik vind dit zelf niet vreemd ofzo...
Ik moet wel altijd even wachten als ik van Neutraal naar Drive schakel.
Dan moet hij even overschakelen en dan voel je hem ook even...
Meer niet.
Maar dat is ook een S40, 2.0 T automaat...
het is een koppeling die de vooruitaandrijving loslaat.
wanneer je dan de rem loslaat schakeld de koppeling weer in en word de aandrijving hervat.
het wachten is afhankelijk van de stand van de pook:
2 seconden in stand D als de auto stilstaat.
5 seconden bij N naar D.
louis
2nd Gear member

bedankt voor jullie reacties.

Ik ga binnenkort even langs de dealer.
Ik ga proberen of de dealer de vertragingen kan verminderen.
Het vreemde is wel dat toen ik hem kocht de automaat hier helemaal geen last van had.
Nu ben ik een erg rustige rijder dus misschien heeft de automaat zich wel aan mijn rijstijl aangepast.
Maar toch vind ik het vreemd dat als je de rem loslaat je af en toe enkele seconden moet wachten totdat de automaat naar D overschakelt.

Het verschilt ook erg, de ene keer schakelt hij direct de andere keer duurt het 3 seconden.
Ook erg vervelend als je als eerste voor het stoplicht staat en het groen wordt. Probeer de auto's achter je maar duidelijk te maken dat je niet direct weg kan rijden.
Darmee
2nd Gear member

Louis,

Goed idee. Houd je ons op de hoogte?
Darmee
2nd Gear member

Op www.vvspy.com (een ander Volvo-forum) is de klacht van de bruusk inschakelende automaat ook aan de orde, maar hier voor de T5 (zie onder S60 - 2002 transmission issues).
Daar is sprake van een "neutral control" die sinds het modeljaar 2002 niet meer gemonteerd wordt. Iemand enig idee of dat ook voor de D5 geldt en hoe je die "neutral control"zou kunnen uitschakelen?
sjoebert
2nd Gear member

neutral controll kan dmv software en vida uitgezet worden. is dus niet zelf te doen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Frumpy
5th Gear member

Darmee schreef:
Daar is sprake van een "neutral control" die sinds het modeljaar 2002 niet meer gemonteerd wordt.
Zal wel een later modeljaar zijn. Mijn S80 (modeljaar 2002) had het ook nog. Heb het meteen softwarematig laten aanpassen bij de dealer. Uiterst irritant die paar seconden wachttijd, en oncomfortabel bij het wegrijden.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”