Hallo allemaal,
Sinds dit weekend wil na een lange rit mijn auto niet meer starten. De accu is nog goed, want ik heb gewoon stroom in de wagen, echter na het omdraaien van de sleutel hoor je wel een tik onder de motorkap maar de startmotor draait niet rondt. Aan de interieurverlichting is wel te zien dat het omdraaien van de sleutel flink wat stroom trekt. Als je auto aanduwt (het moest helaas twee keer gebeuren om thuis te komen) slaat de motor meteen aan.
Is het zo dat het startrelais waarschijnlijk wel ok is, maar de startmotor opeens dood? Zo ja, is het moeilijk om die uit te bouwen?
Ik heb begrepen dat het van onderen moet namelijk..
Het gaat om een 440 1.8 monopoint injectie uit 95.
groeten,
Sjoerd
Auto start niet
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Sorry, ik was vergeten te vermelden dat overstarten dus ook niet werkte, vandaar dat mijn vermoeden dus naar de startmotor ging....
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Lijkt erop dat de bendix van de startmotor vast zit. Probeer eens een klap met een hamer op de startmotor te geven, daardoor wil ie nog weleens losschieten. Als dit werkt weet je wat het probleem is: startmotor vervangen, geen leuke klus omdat je er idd lastig bij kunt komen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Ok, de bendix? Maakt ook niet uit, denk je dat ik er met een hamer van boven bij kan? Of moet ik dan via onderen ertegenaan rammen? Moet ik dan nog iets verwijderen denk je? Dank je voor je reactie trouwens!
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Klinkt inderdaad alsof je startmotor op het punt van overlijden staat.
Je kunt van bovenaf, vanaf rechts achter de motor (staand voor je voiture) net een mooie tik geven op de bovenste bout van de startmotor. Meestal is een bescheiden tikje genoeg.
Je hebt dan meestal ergens tussen de 1 en 100 keer starten kado gekregen. Je weet dus nooit hoelang het goed gaat. Je kunt het risico nemen door de komende tijd met je hamer op pad te gaan, als je wilt kun je de reparatie dan uitstellen tot iets beter weer...
Je kunt van bovenaf, vanaf rechts achter de motor (staand voor je voiture) net een mooie tik geven op de bovenste bout van de startmotor. Meestal is een bescheiden tikje genoeg.
Je hebt dan meestal ergens tussen de 1 en 100 keer starten kado gekregen. Je weet dus nooit hoelang het goed gaat. Je kunt het risico nemen door de komende tijd met je hamer op pad te gaan, als je wilt kun je de reparatie dan uitstellen tot iets beter weer...

-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Heej, dankjewel voor je reactie. Dit klinkt wel als een korte termijn oplossing, ik zal het eens gaan proberen. Hopen dat ik het vervangen kan uitstellen, heb daar deze maand geen tijd voor. Von t het vooral vervelend omdat ik bij het vervangen onder de auto moet, ik heb nergens een brug of een put namelijk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
je kan ook door middel van tegels een ophoging maken waar je op kan rijden. zo heb ik ook wel thuis gewerkt. of een stoepje zoeken ofzo
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
als je overstart en je probeert gelijk te starten dan lukt dit inderdaad niet.
Laat de 2e auto even 5 minuten draaien met verhoogd toerental dan heeft jouw accu even de tijd om bij te laden.
De dunne kabels geven zoveel verlies tijdens starten dat dit niet werkt.
Laat de 2e auto even 5 minuten draaien met verhoogd toerental dan heeft jouw accu even de tijd om bij te laden.
De dunne kabels geven zoveel verlies tijdens starten dat dit niet werkt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Die droge tik die je hoort, is de startmotor die op een dood punt staat, of gewoon vast zit. Vlak na de tik zie je idd de accuspanning teruglopen omdat je de accu zwaar aan het belasten bent.
Ik heb het ook een keer gehad, en dat heeft de monteur op maandagmorgen niet leuk gevonden. (Die zat verschillende keren klem met zijn vingers.) Ik moet er wel bij zeggen dat ik een 480 GT Turbo heb, en die heeft wat meer dingen dicht in de buurt van de startmotorzitten als een 440 1.8 monopoint.
Ik heb het ook een keer gehad, en dat heeft de monteur op maandagmorgen niet leuk gevonden. (Die zat verschillende keren klem met zijn vingers.) Ik moet er wel bij zeggen dat ik een 480 GT Turbo heb, en die heeft wat meer dingen dicht in de buurt van de startmotorzitten als een 440 1.8 monopoint.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08.01.2008 - 23:19
Ok, het lukte me vanmorgen niet om een flinke tik te geven tegen de startmotor, ik kan er zo lastig bij dat ik niet verder kom dan een laf klopje. Heb nu een druppellader geleend om de accu vol te laden, wellicht is dat de boosdoener. Mocht ie dan wel starten dan check ik de laadstroom wel even, anders is t de accu. Maar ik ga vooralsnog uit van een kapotte startmotor. is deze zelf te reviseren/zijn daar setjes voor te koop?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Druppelladers werken zo langzaam dat je wel een week moet wachten.
Als het een echte druppellader is. Verkijk je er dus niet op als hij weer niet start.
Druppelladers zijn enkel bedoeld om de accu vol te houden. Ze hebben zo weinig laad capaciteit dat ze alleen net iets meer kunnen laden dan de zelfontlading van de accu. Ze hebben dus bijna niets "over" om een lege accu op te laden.
Ga anders even langs een garage om je accu te laten testen, kost vaak niets. Ze hebben er een tacng voor. Gewoon meten met de multimeter zegt niets als je gewoon 12V of meer afleest.
Als het een echte druppellader is. Verkijk je er dus niet op als hij weer niet start.
Druppelladers zijn enkel bedoeld om de accu vol te houden. Ze hebben zo weinig laad capaciteit dat ze alleen net iets meer kunnen laden dan de zelfontlading van de accu. Ze hebben dus bijna niets "over" om een lege accu op te laden.
Ga anders even langs een garage om je accu te laten testen, kost vaak niets. Ze hebben er een tacng voor. Gewoon meten met de multimeter zegt niets als je gewoon 12V of meer afleest.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Vergeet ook niet te controleren of je accu nog wel genoeg gedestileerd water heeft ,als je te weinig hebt belooft dit ook niet veel goeds. Omdat als het peil laag is je de accu gauw beschadigt.
Zoals Wpee ook al zei,Even langs de garage om je accu en dergelijke te testen. Dit kost 9 van de 10 keer niks
-Wiebe
Zoals Wpee ook al zei,Even langs de garage om je accu en dergelijke te testen. Dit kost 9 van de 10 keer niks

-Wiebe
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...