Vreemde geluiden?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Klaas62
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.02.2008 - 10:30

Sinds kort ben ik de trotste bezitter van een tweede hands Volvo V 70 D5 van 2002 met een tellerstand van 185.000 km.

Nu meen ik dat de motor stationair (koud) wel een wat rauw geluid maakt? Zou het kunnen zijn dat de stoters/kleppen dit geluid veroorzaken of is dit normaal? Dienen de kleppen gesteld te worden?

Tevens hoor ik ook bij het stationair (800 toeren) draaien van de motor soms een wat moeilijk te omschrijven geluid, wat te vergelijken is met een riem die met tussenpozen af en toe sjirpend aan slijt? Mogelijk zijn dit de veren van de koppelingsplaten of heeft het iets met de climaatcontrol te maken? Wanneer ik maar een fractie het gaspedaal indruk is dit geluid verdwenen.

Wie kan hier iets zinnig over meedelen?

In afwachting,

Klaas.
Gebruikersavatar
rene 850
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.01.2008 - 13:48

ik had laatst bij de auto van mijn broer ook zo'n geluid een renault megane coupe.
ik kon maar niet ontdekken waar het vandaan kwam.
belde hij mij laatst opeen avond op,m'n motor loopt maar het dynamolampje brand.
ik ooh dan ligt de riem er af m'n broer kijken nee hoorde riem zit er op.
toen ik ging kijken blijkt er in de poelie een trillingsdemper te zitten.
de poelie bestaat dan uit twee delen en tussen die twee delen zit rubber.
dat rubber was er tussen uit en draaide allen het binnenste deel van de poelie maar.
ik weet niet of de d5 ook een trillingsdemper heeft maar het schijnt vaker te gebeuren bij auto's met trillingsdempers o.a. ook bij vw.
dat rauwe lopen ja diesel lopen als ze koud zijn meestal wat rauw en hoor je wat andere geluiden als ze warm zijn.
groeten rene
volvo 850 gle '92
Gebruikersavatar
Flash
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
Locatie: Gelderland

Lol nou al er een merk is met wazige problemen en torenhoge prijzen is het

Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd

Maar even terugkomend een antwoord.

* De auto heeft hydraulische klepstoters, deze hoeven dus niet te worden afgesteld en kunnen inderdaad bij koud weer, koude start even wat meer geluid maken. Dit geluid zal wel na een paar minuten weg moeten gaan. Erg belangrijk is de olie keuze hierin. Een goede dieselolie voor iets kouder weer zou dit geluid aanzienlijk kunnen verkorten. Ik rijd 5W-40 fullsyn. Alleen ik rij geen diesel maar de olie die ik gebruik is eigenlijk voor lagere temperaturen bedoeld dan in nederland voorkomend. Voordeel een fullsyn. kan tot erg hoge temperaturen dus de top temp. van deze olie zal ik zeker in nerderland ook niet halen. Over het gehele bereik is deze dus iets dunner. In kort nederlands.

* verder zou het kunnen zijn dat je de climate control hoort regelen inderdaad. De auto is ook zo erg stil. LOL. Wat zou kunnen is dat je een luchtslangetje even iets harder hoort aanzuigen. Deze meet namenlijk de temperatuur van binnen in de auto door middel van een vacuumslangtetje in de auto. Luister als het lukt eens onder de motorkap naar dit geluid..... Aircopomp in en uitschakelen? Auto ontluchting? Of iets dergelijks. ALs het geluid specifiek is is deze zo te herkennen onder de kap.

s6 ermee
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”