Ik rij sinds een paar weken met een V50 D5 handbak (inmiddels 8000km op de klok) en ik ben er lyrisch over. Wat een prachtmachine en qua geluid is ie naar mijn mening helemaal niet rumoerig (de C30 1.6D die ik een tijdje heb gereden was rumoeriger). Als je rustig rijdt, hoor je hem niet en als je flink gas geeft, heeft de 5-cylinder een machtig mooi geluid.
Realistisch gezien is een 2.0D natuurlijk meer dan genoeg (In nederland is zelfs een 1.6D genoeg). Maar het is wel heeeeeeeeeeeeeel fijn om een D5 te rijden.
Als ik je zou mogen adviseren zou ik mijn keuze laten afhangen van het geld wat je wilt/kunt/mag uitgeven. Daar mee bedoel ik te zeggen: als andere opties voor jou zwaarder wegen dan de keuze voor een andere motor zou ik voor die opties gaan: een D5 zonder ECC is in de zomer ook gewoon warm van binnen
Met andere woorden: als de D5 binnen handbereik is, voorzien van alle opties die jij wilt, zou ik zeggen: GAAN VOOR DIE D5. Als je moet inleveren op comfort om een zwaardere motor te kunnen kopen: neem de 2.0D met alle opties.
Wat betreft de mening over het rumoerig zijn: alle tests (autoweek etc) zijn tot nu toe uitgevoerd met een geartronic en in mijn beleving (heb ik test mee gereden) is die ook rumoeriger als een handbak
Veel suc6 met je keuze.