Sinds kort de trotse eigenaar van een volvo 940 2.3 Gl Estate. Topwagen. Oud beestje uit 1992 met 380.000 km op de teller. Ik wil graag alles motorisch etc nalopen. Heeft iemand een handboek voor mij. Ik ben geen monteur maar hoop een aantal zaken toch wel zelf na te kunnen lopen. Voor dingen die ik zelf nietkan ga ik naar een volvomonteur.
Hoop dat iemand me kan helpen aan een handboek.
PS ik hoor zoveel verhalen over ditributieriem etc. Lijkt wel of dit het belangrijkste deeel van eeen motor is. Of komt het omdat onderdeel relatief geodkoop is maar eventuele schade relatief grooot.
Een volvo liefhebber
technisch handboek 940
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Het breken van een distributieriem (timingbelt) kan schade veroorzaken als het een zogenaamde "interference" motor is.
De krukas (crankshaft) draait rond en drijft de nokkenas (camshaft) aan met een distributieriem. Deze loopt over tandwielen en een spanrol (zie plaatje - willekeurige 16 klepper).
Die nokkenas duwt de kleppen (valves) open en deze veren weer dicht.
Deze riem heeft tanden en staat getimed zodat het precies op het goede moment gebeurt.
Als de riem breekt of de tanden verspringen kunnen kleppen open staan en tegelijkertijd de zuigers de kleppen raken. Dan heb je schade.

Bij de meeste oude Volvo blokken is het echter non-interference.
Dan kunnen de zuigers de kleppen niet raken omdat er genoeg ruimte is.
(De 16 kleppers, aangepaste snelle nokkenassen die de kleppen verder openduwen en de B230K Heron uitgezonderd; deze zijn wel "interference").
Ik had voorheen een Toyota 1.6 16v, deze was ook non-interference.
Diesels zijn eigenlijk altijd interference door de hoge compressie; de zuigers moeten de lucht steviger samendrukken omdat diesel ontbrandt door hoge compressie; je hebt geen bougies of vonk nodig.
Jouw motor heeft dus als het goed is ook geen schade bij een gebroken distributieriem; het is alleen vervelend om stil te vallen en daarom kan je hem beter met regelmaat (iedere X jaar of X kilometer; vaak 6 jaar of 100.000km) vervangen.
De krukas (crankshaft) draait rond en drijft de nokkenas (camshaft) aan met een distributieriem. Deze loopt over tandwielen en een spanrol (zie plaatje - willekeurige 16 klepper).
Die nokkenas duwt de kleppen (valves) open en deze veren weer dicht.
Deze riem heeft tanden en staat getimed zodat het precies op het goede moment gebeurt.
Als de riem breekt of de tanden verspringen kunnen kleppen open staan en tegelijkertijd de zuigers de kleppen raken. Dan heb je schade.

Bij de meeste oude Volvo blokken is het echter non-interference.
Dan kunnen de zuigers de kleppen niet raken omdat er genoeg ruimte is.
(De 16 kleppers, aangepaste snelle nokkenassen die de kleppen verder openduwen en de B230K Heron uitgezonderd; deze zijn wel "interference").
Ik had voorheen een Toyota 1.6 16v, deze was ook non-interference.
Diesels zijn eigenlijk altijd interference door de hoge compressie; de zuigers moeten de lucht steviger samendrukken omdat diesel ontbrandt door hoge compressie; je hebt geen bougies of vonk nodig.
Jouw motor heeft dus als het goed is ook geen schade bij een gebroken distributieriem; het is alleen vervelend om stil te vallen en daarom kan je hem beter met regelmaat (iedere X jaar of X kilometer; vaak 6 jaar of 100.000km) vervangen.
- Fat Rat
- 5th Gear member
Meestal is het breken van de distributieriem een schadepost van 1000 tot 1500 euro en dat betekent vaak het afschrijven van een wat oudere auto.
Dit terwijl het vervangen een 200 tot 300 euro ofzo kost.
Heb het van het voorjaar zelf gedaan en was voor riem + spanrol(ook belangrijk om mee te nemen) en v-snaren een 80 euro aan onderdelen kwijt.
Vandaar dat veel mensen het er over hebben.
Ik kan ook wel zien dat veel mensen het niet zien zitten om aan een auto van een 1000 euro direct nog 250 euro te moeten verspijkeren om niet het risico te lopen dat heel de motor vastloopt.
Als je een zelf sleutelaar (in wording)bent, dan zou ik ook eens hier kijken. www.volvo700vereniging.nl
Heb het van het voorjaar zelf gedaan en was voor riem + spanrol(ook belangrijk om mee te nemen) en v-snaren een 80 euro aan onderdelen kwijt.
Ik kan ook wel zien dat veel mensen het niet zien zitten om aan een auto van een 1000 euro direct nog 250 euro te moeten verspijkeren om niet het risico te lopen dat heel de motor vastloopt.
Als je een zelf sleutelaar (in wording)bent, dan zou ik ook eens hier kijken. www.volvo700vereniging.nl
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Heb jij de Heron kop dan?Fat Rat schreef:Meestal is het breken van de distributieriem een schadepost van 1000 tot 1500 euro en dat betekent vaak het afschrijven van een wat oudere auto.

- Fat Rat
- 5th Gear member
nope heb een 1000531, heron is 1000631
Maar goed dat is een verhaal wat redelijk algemeen op gaat.
Onze red blocks zijn gemiddeld genomen veilig.
De 16 kleppers en heron koppen natuurlijk niet.
Maar goed het is toch fijn om zeker te weten dat je riem niet op springen staat. Heb van de zomer een Clio zien overlijden door het knappen van de riem.
Maar goed dat is een verhaal wat redelijk algemeen op gaat.
Onze red blocks zijn gemiddeld genomen veilig.
De 16 kleppers en heron koppen natuurlijk niet.
Maar goed het is toch fijn om zeker te weten dat je riem niet op springen staat. Heb van de zomer een Clio zien overlijden door het knappen van de riem.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Riem wisselen is voor een doe het zelfer ca 3 uur werk.
Ik heb een GLE en heb het net gedaan, je hoeft geen waterpomp te vervangen, daar lopen andere riemen overheen, ik was voor 45 euro klaar, (distributieriem en V snaren)
Ik heb een GLE en heb het net gedaan, je hoeft geen waterpomp te vervangen, daar lopen andere riemen overheen, ik was voor 45 euro klaar, (distributieriem en V snaren)
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Foutje 35 euro voor de V snaren en 75 euro voor de riem en de spanrollen.
Bedoel je dat boek wat standaard bij aflevering bij de auto hoort? Zo ja, dan kan ik die van mij wel even door de PDF scanner heenhalen.
Bedoel je dat boek wat standaard bij aflevering bij de auto hoort? Zo ja, dan kan ik die van mij wel even door de PDF scanner heenhalen.
- Johnny V
- 2nd Gear member
Ik bestel hier meestal mijn werkplaatshandboek. kijk maar op de site of die van u erbij staat.http://www.asnbooks.nl/
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als je het gewone instructie boekje bedoeld, ik heb gisteravond de moeite genomen hem in te scannen en heb er een PDF file van gemaakt en kan um je via www.dropload.com doe toekomen.
Ook voor anderen die en 940 hebben, zowel hand als automaat bak staat erin, ik geloof alle uitvoeringen, heb zelf een GLE
Ook voor anderen die en 940 hebben, zowel hand als automaat bak staat erin, ik geloof alle uitvoeringen, heb zelf een GLE
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je kijkt verkeerd, staat in de map volvo940 en dan kom je er terecht
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ja je hebt nu de goede
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je hebt ut boek niet voledig binnengehaald voor zover ik kan zien, je PC is uitgevallen, maar je kan opnieuw proberen, ik laat um het weekend gewoon aan staan