olie in koelvloeistof

Voor kenners: de "Roffel"
rene999
1st Gear member

Hallo,

Na mijn vakantie ontdekte ik ineens dat in mijn koelvloeistofreservoir olie zit. De kleur van de koelvloeivloeistof is lichtbruin en ondoorzichtig. Als ik een tijdje gereden heb komt er uit de overdrukdop koelvloeistof lekken/ spuiten. Uit mijn uitlaat komt geen andere rook dan normaal.

Wat is dit ?? en wat kost het ongeveer om te maken ??

Lekke koppakking?
lekke pakking?

Ik rij in een V70 classic AWD uit 1998 met 172000 km op de teller

Alvast bedankt voor de reacties !
C 30 T5
4th Gear member

Als er uit de overdrukdop vloeistof uitspuit betekend dit normaal dat er een lek zit van de cilinder naar het koelsysteem waardoor deze druk kan opbouwen. Echter kan het nu zo zijn dat er zoveel olie bij is gekomen dat het koelsysteem te vol zit. en met warm worden ( lees uitzetten van de vloeistof ) naar buiten geperst wordt

Ik denk dat de koppakking doorgeslagen is van oliekanaal naar het koelsysteem.Dit is een grote en prijzige klus om te laten repareren.
Zou er niet te lang mee doorrijden anders gaat je turbo ook nog naar de filestijnen
Zou er uiteindelijk een goede garage naar laten kijken.

De andere kleur uit de uitlaat is deze grijs of blauw ?
rene999
1st Gear member

De andere kleur uitlaatrook is grijs.. maar deze kleur heb ik altijd al gehad.. wel balen zeg dat het zo`n grote en dure klus wordt. Maar bedankt voor je reactie.. ook al een paar jaar geleden een nieuwe turbo er in gehad, dus ik zit er zeker niet op te wachten dat de turbo kapot gaat.
marc 1
Starter

het kan ook nog zijn dat de oliekoeler in de radiateur lekt.
edraket
7th Gear member

Bijna zeker dat de radiateur vervangen moet worden. Hierin zit ook een oliekoeler, en deze is dan doorgeslagen waardoor olie en koelvloeistof kunnen mengen. Onder geen beding de kop eraf laten halen, wat de garage ook zegt voordat zeker is dat het de radiateur niet is! Kost je anders heel veel geld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
C 30 T5
4th Gear member

Even wachten ,motorolie gaat NIET door de radiateur, de enigste koeler die hier doorloopt is de warmtewisselaar van de automaat, en dan nog alleen als er een automaat onder zit.

Onder aan de achterkant van het blok zit wel een warmtewisselaar die de olie in koude (in de opwarmfase ) toestand verwarmd.
Deze zou inderdaad ook lek kunnen zijn.Koelwater aansluiting simpelweg overbruggen met een pijpje en je weet in een week tijd of er olie in het koelsysteem komt.
Deze olie lekt dan uit de koelwateraansluitingen op de warmtewisselaar.
rene999
1st Gear member

De motor heeft op de terugweg zeker ook 1 liter olie verbruikt.. ongeveer 1000 km mee gereden. Deze olie is waarschijnlijk in de koelvloeistof gekomen..
edraket
7th Gear member

C 30 T5 schreef:Even wachten ,motorolie gaat NIET door de radiateur, de enigste koeler die hier doorloopt is de warmtewisselaar van de automaat, en dan nog alleen als er een automaat onder zit.

Onder aan de achterkant van het blok zit wel een warmtewisselaar die de olie in koude (in de opwarmfase ) toestand verwarmd.
Deze zou inderdaad ook lek kunnen zijn.Koelwater aansluiting simpelweg overbruggen met een pijpje en je weet in een week tijd of er olie in het koelsysteem komt.
Deze olie lekt dan uit de koelwateraansluitingen op de warmtewisselaar.
Hoe weet jij dat zo zeker?? De motorolie gaat namelijk bij de turbo modellen WEL door de radiateur naast de automaat koeler (indien van toepassing).
De oliekoeler achter het blok die jij bedoelt is alleen bij de 2.4 modellen, vanaf MY 2000 dus! Aangezien René een '98-r heeft....

Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat het de koeler is. Rijd er in elk geval niet mee door. De turbo gaat namelijk stuk, en je koelsysteem vervuilt hopeloos!
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
C 30 T5
4th Gear member

Ik zet er geen krat bier op ik drink het liever zelf op ! Maar er zijn toch wel enkele plaatsen waar de olie bij het koelwater kan komen.

1) Koppakkining doorgeslagen.

2) Oliekoeler.

3) Turbo.

4) Cilinderkop gescheurd.

Ik moet wel bekenen dat het eigenlijk probleemloze motoren zijn ,dus als er iets mis is moet er gezocht worden, en dit is denk ik zo'n geval.
Dat Rene999 hier niet vrolijk van wordt is duidelijk, maar doorijden met olie in je koelsysteem is nooit verstandig.
rene999
1st Gear member

Bedankt voor jullie reacties..

Hij staat nu bij de garage en dan gaan ze testen welke soort olie er in het koelvloeistofsysteem zit. Dan kunnen ze pas bekijken wat er precies aan de hand is.

Ik hou jullie verder wel op de hoogte.

Groet, rené
toppertje
6th Gear member

het ook nog zijn dat je een lekke koppakking hebt of een gescheurde kop waardoor je dus compressiedruk op het koelsysteem krijgt.
als je dan verder redeneerd, dan heb je bv. minder compressiedruk in een cylinder, waardoor de zuigerveren niet meer goed tegen de cylinderwand
worden gedrukt.
dit kan evt. het hoge olieverbruik verklaren.
als hij 1 lit olie het koelsysteem in zou gooien,dan is denk ik de vloeistof
wel iets donkerder van kleur dan lichtbruin

succes
geen glans zonder wrijving
edraket
7th Gear member

Olie en water geeft een hele vieze lichtbruine smurrie, dus dat kan goed hoor.

Ik ben erg benieuwd wat de conclusie van de garage is. De kans is groot dat ze aangeven dat de koppakking stuk is. In dat geval meteen posten hier, want daar moet je grote vraagtekens bij zetten.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene999
1st Gear member

De garage kon inderdaad melden dat bijna zeker de koppakking stuk is. Ik heb op dit moment geen idee wat ik hier verder mee aan moet. Ik laat hem nog maar niet repareren en leen op dit moment wel de auto van mijn ouders. Het motorseizoen staat gelukkig ook weer voor de deur....
rene999
1st Gear member

daar komt ie hoor... ik heb net de auto opgehaald om het een en ander even rustig tegen elkaar af te wegen... knapt net voor mijn huis een leiding die naar de radiator loopt en de hele motor zit onder de koelvloeistofsmurrie.. waarschijnlijk zoveel druk opgebouwd dat de leiding is geknapt.. op dit moment heb ik echt geen idee meer wat ik moet doen.. hoe maak je het trouwens schoon ?? kan dat met een hoge druk reininger ?? of gewoon met een doekje wasbenzine, terpentine etc...
Niek
1st Gear member

Ha Rene,
Balen, ik heb bij mijn 2.5 1999 van de zomer hetzelfde gehad. Ik heb geen oliekoeler en geen radiateur waar ook olie doorheen loopt. Bij mij heb ik wel de koppakking laten vervangen en het probleem is nu over. Het rare was dat er aan de oude pakking niks te zien was en ook de kop slechts minimaal krom was. (is wel gevlakt).
Tsja, over je portemonnaie kan je slechts zelf beschikken. Succes
Niek
C 30 T5
4th Gear member

rene999 schreef:daar komt ie hoor... ik heb net de auto opgehaald om het een en ander even rustig tegen elkaar af te wegen... knapt net voor mijn huis een leiding die naar de radiator loopt en de hele motor zit onder de koelvloeistofsmurrie.. waarschijnlijk zoveel druk opgebouwd dat de leiding is geknapt.. op dit moment heb ik echt geen idee meer wat ik moet doen.. hoe maak je het trouwens schoon ?? kan dat met een hoge druk reininger ?? of gewoon met een doekje wasbenzine, terpentine etc...
De koelvloeistof verdampt op den duur en blijft een klein beetje vettig de olie blijft zitten. Als je het laat repareren zou ik vragen of de reperateur ook de moterruimte reinigt/wast.
Wat betreft het knappen van de slang, dit komt door de olie die bij het koelwater zit. De olie tast de rubber en kan niet meer tegen de druk die het systeem opbouwt.

TIP; Als het over de hond is kan het ook nog wel over de staart, laat alle rubber slangen ook meteeen vervangen vroeg of laat kom je hier mee te staan.

succes ermee en sterkte !
edraket
7th Gear member

Nogmaals en ik kan het niet voldoende benadrukken: test eerst de radiator. Zet perslucht op de olieleiding die de radiateur in gaat en kijk of er bellen ontstaan in het koelreservoir. De afgaande oliekant afsluiten met een slangklemmer.

Ik kan je melden dat zelfs dealers de koppakking vervangen terwijl de koeler stuk is. En dat is geen fabel, maar heb ik uit eigen ervaring! De koppakking wordt vervangen, en er wordt dan gemeld: oh meneer, de radiator is ook wel slecht en moet eigenlijk wel vervangen worden. Dan blijft de meter op ongeveer 2500 euro steken.

Overigens zijn er speciale middeltjes om je koelsysteem inwendig te reinigen. Koelsysteem met water vullen, middel erbij en even laten draaien. Dat moet je vaak herhalen. Ook door rijden (warm worden) vervuilt je koelsysteem heel erg, en bovendien lossen al je slangen op. Het is niet uitgesloten dat je daardoor later problemen krijgt met je koelsysteem.

Als je bovenstaand in acht neemt is het heel onverstandig dat je gewoon met de auto blijft rijden. Wordt een heel dure reparatie zo!

Overigens zeg ik niet dat de koppakking het probleem niet kan zijn, maar voordat je de kop eraf trekt zou ik zeker willen weten dat de koeler goed is.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Bij een 10 jaar oude auto is de radiator ook niet het beste onderdeel meer, dus zal vervanging sowieso al niet lang op zich laten wachten. Het lijkt mij dan ook geen slecht idee hier mee te beginnen. En niet bij de dealer natuurlijk, want die vraagt daar een godsvermogen voor. En die doet het echt niet beter, of met een betere radiateur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
edraket
7th Gear member

Mee eens, de kans dat hij gaat lekken is ook vrij groot. Meestal houden ze het rond hun tiende levensjaar voor gezien. Dan ben je ook niet afhankelijk van de garage, en hoef je je niet "verplicht" te voelen de koppakking te laten vervangen.

Nog een vraag: staat (of stond) de auto bij een dealer of een universele garage?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene999
1st Gear member

Heren,

Met spijt moet ik jullie melden dat ik de auto niet meer laar reparen.. de kosten werden naar mijn idee onoverzichtelijk.. dit reparen en dat reparen.. hij is gisteren ingeruild voor.. jaja.. een VW polo.. tijdelijk geen Volvo meer voor mij.. Ik heb hem slecht 1,5 jaar in bezit gehad en in die tijd is hij behoorlijk vaak gerepareerd. Het is natuurlijk een wagen van 10 jaar oud, dus er kwamen vast nog wel veel meer kosten aan.. Ik dank jullie voor de reacties en trouwens ik kreeg er nog €6000,- inruil voor nadat ik zelfs heb gemeld dat de koppakking stuk was.. gaat waarschijnlijk direct naar een handelaar.. dus als je hem tegenkomt, dan weet je wat er mis mee is ( 45-PT-SJ) .

Groeten,

René
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”