In januari heb ik aan mijn 3 jaar oude V50 een carterdekselllekkage gehad door een onbekend voorwerp op de snelweg.
Deze is door de Volvo-dealer gerepareerd (€1000,-). Hierbij zijn zij vergeten de motorbeschermkap onder de motor opnieuw te monteren.
Niet geheel toevallig kreeg ik een maand na deze reparatie weer lekkage , nu door een verkeersdrempel waarover ik al 3 jaar rij.
Daarna kwam ik erachter dat de beschermkap niet gemonteerd was.
Ik verwijt de garage een reparatie wanprestatie. Je begrijpt de garage ontkent dit.
Wie gaat deze schade betalen?
Wie heeft raad?
Alvast bedankt,
Stan
Schade door drempel aan carterdeksel.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Die beschermkap hoort er natuurlijk op te zitten. Echter, als ik kijk naar de constructieve degelijkheid van de kap acht ik het goed mogelijk dat je met kap de carter ook lek had gereden.
In het grensgeval, net wel of net niet lek had de kap denk ik wel geholpen.
De vraag is, waarom de kap er niet was. Grote kans dat deze ook vervangen moest worden met de vorige lekkage.
Is de auto een leaseauto? Zo ja, dan heb je kans dat deze op instructie van de leasemaatschappij niet is vervangen.
Bij een eigen auto zou ik aansturen op een regeling, waarbij de schade gedeeld wordt.
In het grensgeval, net wel of net niet lek had de kap denk ik wel geholpen.
De vraag is, waarom de kap er niet was. Grote kans dat deze ook vervangen moest worden met de vorige lekkage.
Is de auto een leaseauto? Zo ja, dan heb je kans dat deze op instructie van de leasemaatschappij niet is vervangen.
Bij een eigen auto zou ik aansturen op een regeling, waarbij de schade gedeeld wordt.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
- Locatie: NL
Niks regeling, niets delen. Daarmee beken je zelf schuld en waarom zou je dat doen? Het niet monteren van de kap is gewoon nalatigheid en de dealer is daardoor automatisch aansprakelijk voor alle (mogelijkerwijs, je moet het aannemelijk zien te maken) daaruit voortvloeiende schade.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die kap had er natuurlijk opgehoord, maar wat denk je zelf dat een plastic kap had tegengehouden?
Volvo for life
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Ik denk dat het zeker had gescheeld! Die kappen zijn niet veel, maar als het een groot deel van de klap opvangt, was het zaakje misschien wel heel gebleven.bart simpson schreef:Die kap had er natuurlijk opgehoord, maar wat denk je zelf dat een plastic kap had tegengehouden?
Ik zou in iedergeval de discussie met de dealer aangaan.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 13:30
De auto is vanmijzelf.
De kap heet volgens de importeur officieel ''motorbeschermplaat''
en is bedoeld voor steenslag, regen en stof.
De kap is tevens voorzien van een extra kunststof omhulsing welke bij bevestiging om de carter sluit.
Overigens weet ik niet waar en waardoor de inslag ontstaan is, zat samen met vrouw en kind in de auto en geen van ons heeft wat gemerkt.
Het meest waarschijnlijke leek mij een drempel.
De kap heet volgens de importeur officieel ''motorbeschermplaat''
en is bedoeld voor steenslag, regen en stof.
De kap is tevens voorzien van een extra kunststof omhulsing welke bij bevestiging om de carter sluit.
Overigens weet ik niet waar en waardoor de inslag ontstaan is, zat samen met vrouw en kind in de auto en geen van ons heeft wat gemerkt.
Het meest waarschijnlijke leek mij een drempel.
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Het lijkt mij dat je om te beginnen je garage schriftelijk aansprakelijk moet stellen voor de schade. Jij hebt geconstateerd dat de beschermplaat ontbrak en als ik je verhaal goed begrijp ontkent de dealer niet dat zij hem bij de vorige reparatie vergeten zijn te monteren. (hoe kan zoiets? Zou een monteur niet opvallen dat hij onderdelen over houdt?)
Het kan natuurlijk ook zijn dat je de plaat domweg verloren bent, in dat geval wordt het al lastiger aan te tonen dat dit de schuld van de garage is..
Maar goed, als duidelijk is dat men de plaat vergeten is te monteren, dan zal de garage moeten opdraaien voor de schade die het gevolg is. Het kan zijn dat de garage stelt dat de schade ook met plaat zou zijn ontstaan, maar de bewijslast daarvoor ligt bij hen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je de plaat domweg verloren bent, in dat geval wordt het al lastiger aan te tonen dat dit de schuld van de garage is..
Maar goed, als duidelijk is dat men de plaat vergeten is te monteren, dan zal de garage moeten opdraaien voor de schade die het gevolg is. Het kan zijn dat de garage stelt dat de schade ook met plaat zou zijn ontstaan, maar de bewijslast daarvoor ligt bij hen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Misschien ben je de beschermkap wel kwijt geraakt bij een aanvaring met een verkeersdrempel...
Oftewel, die garage heeft een uitvluchtmogelijkheid om te ontkennen dat ze er iets aan konden doen.
Je zou evt. een monteur van een andere garage eens kunnen laten kijken naar de plaats van de kap met de vraag: "is het mogelijk dat de kap losgescheurd is?"
En pas daarna de discussie aangaan met de eigen garage.
Oftewel, die garage heeft een uitvluchtmogelijkheid om te ontkennen dat ze er iets aan konden doen.
Je zou evt. een monteur van een andere garage eens kunnen laten kijken naar de plaats van de kap met de vraag: "is het mogelijk dat de kap losgescheurd is?"
En pas daarna de discussie aangaan met de eigen garage.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Flash
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
- Locatie: Gelderland
Als je deze hard raakt zonder de kap, raak je deze ook hard met de kap....dus KLAP!!!!
En sorry maar dan maakt het weinig uit of ie eronderzit.
Verder een carterpan reparatie kan ook gedaan worden met een tweedehands carterpan en dan ben je zeer zeker geen 1000,- euries kwijt. Bonnetje nakijken of ie is doorgerekend naar je bij de laatste reparatie.
Succes ermee..
En sorry maar dan maakt het weinig uit of ie eronderzit.
Verder een carterpan reparatie kan ook gedaan worden met een tweedehands carterpan en dan ben je zeer zeker geen 1000,- euries kwijt. Bonnetje nakijken of ie is doorgerekend naar je bij de laatste reparatie.
Succes ermee..
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die schade is geen direct gevolg van het ontbreken van de kap, de schade komt mogelijk door het wat fors nemen van een drempel, mogelijk is hij door het ontbreken wel ernstiger uitgevallen, laat een onafhankelijk schade expert er eens naar kijken.HSRN850 schreef:Ik denk dat het zeker had gescheeld! Die kappen zijn niet veel, maar als het een groot deel van de klap opvangt, was het zaakje misschien wel heel gebleven.bart simpson schreef:Die kap had er natuurlijk opgehoord, maar wat denk je zelf dat een plastic kap had tegengehouden?
Ik zou in iedergeval de discussie met de dealer aangaan.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Even voor mijn beeldvorming, dit gaat dus over de oorspronkelijke motorbeschermkap die de eerste maal ook al zo'n uitstekende bescherming had geboden tegen het 1e "onheil van buitenaf"?Stan50 schreef:In januari heb ik aan mijn 3 jaar oude V50 een carterdekselllekkage gehad door een onbekend voorwerp op de snelweg.
Deze is door de Volvo-dealer gerepareerd (€1000,-). Hierbij zijn zij vergeten de motorbeschermkap onder de motor opnieuw te monteren
Denk dat bij het 2e onheil gezien de eerste ervaring die kap het verschil ook niet had betekend, of zie ik het nu verkeerd?Stan50 schreef:Mijn motorbeschermkap stond nog doelloos te wachten tegen de muur van de werkplaats...
Mijn kentekennummer met krijt erop vermeld.
De werkplaatschef vond het inderdaad niet ''netjes'' dat deze door de monteur vergeten was.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
- Locatie: NL
Nou jongens, een plastic kap kan wel degelijk wat afvangen. Tuurlijk hamer je er zo een spijker doorheen, maar als de auto over de volle breedte een drempel raakt dan doet de kap precies waar hij voor is; beschermen.
Het verhaal van 'onderweg verloren door een drempel' lijkt mij gewoon onzin. Die kap zit volgens mij met een tiental schroefmoeren vastgedraaid, dat raak je niet zomaar kwijt. (zeker niet zonder het te merken)
Het verhaal van 'onderweg verloren door een drempel' lijkt mij gewoon onzin. Die kap zit volgens mij met een tiental schroefmoeren vastgedraaid, dat raak je niet zomaar kwijt. (zeker niet zonder het te merken)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Drempel zal niet zachtjes genomen zijn, dat lijkt me duidelijk. Als deze drempel al 3 jaar op deze wijze genomen wordt zegt dat iets over de degelijke constructie ervan.
Maar goed, ik zal een poging doen de beschermende werking van de kap vanuit een rationele, mechanica invalshoek te benaderen (en niet vanuit een gekleurde invalshoek). Bij het 1e onheil: onbekend voorwerp op snelweg. Dit kan een puntig voorwerp zijn geweest waardoor dit voorwerp door de beschermkap heen is gekomen, is dan vrij weinig voor nodig.
Bij het 2e onheil, de drempel, sluit ik me aan bij eXite. Is een kwestie van drukverdeling en dan kan zo'n kap best wat hebben.
Onderaan de streep rest mij wel het gevoel dat je hier niet helemaal vrijuit gaat. :roll: , maar ik was er niet bij natuurlijk

Maar goed, ik zal een poging doen de beschermende werking van de kap vanuit een rationele, mechanica invalshoek te benaderen (en niet vanuit een gekleurde invalshoek). Bij het 1e onheil: onbekend voorwerp op snelweg. Dit kan een puntig voorwerp zijn geweest waardoor dit voorwerp door de beschermkap heen is gekomen, is dan vrij weinig voor nodig.
Bij het 2e onheil, de drempel, sluit ik me aan bij eXite. Is een kwestie van drukverdeling en dan kan zo'n kap best wat hebben.
Onderaan de streep rest mij wel het gevoel dat je hier niet helemaal vrijuit gaat. :roll: , maar ik was er niet bij natuurlijk
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die kappen zijn bedoeld om de auto gestroomlijnder te maken, ze dekken de onderzijde netjes af, en geleiden de lucht beter, ze zitten wel de koeling soms wat in de weg, bij b.v. de S60 missen ze op het grootste deel van de turbomotoren, gewoon omdat de motoren anders te warm worden, zouden die als het de hier gesuggereerde bescherming biedt die bescherming soms niet nodig hebben?
Je raakt hem idd doorgaans niet kwijt zonder het te merken, als hij aan de voorkant losscheurt vangt hij ineens alle rijwind waardoor hij tegen de straat gaat slaan.eXite schreef:Die kap zit volgens mij met een tiental schroefmoeren vastgedraaid, dat raak je niet zomaar kwijt. (zeker niet zonder het te merken)