hallo
een collega heeft met zijn volvo 440 1.8i bouwjaar 1995 met geen 60000km op de teller hetvolgende voor
recent groot onderhoud gehad en alle riemen en waterpomp vervangen
plots gaat de watertemperatuur van ongeveer de helft zeer snel naar maximum en het waarschuwingslampje begint te branden.
Zet je de motor af en start opnieuw is het euvel weg.
In de garage (geen volvo garage) werden vervangen radiatortemperatuurschakelaar en thermostaat zonder effect op het probleem.
Tevens heb ik vastgesteld dat wanneer het euvel zich voordoet, je een geklik hoort vanachter het luchtcontrolepaneel (dwz airco- verwarming- ventilator geheel)
airco aan, of af, verwarming op of uit, het heeft allemaal geen invloed
Wie kan mij hierin helpen??
Ik sta voor een raadsel
Hetvolgende dat ik zelf ga vervangen is de watertemeperaatsensor naast de verdeler (blijkbaar garage niet aan gedacht- kan foutief signaal zijn) maar wat met het geklik.
Tevens zakt het stationair toerental van 1000 (is dit trouwens het normaal toerental van deze wagen met airco ) naar zo'n 900 toeren.???
een raadsel
raar volvo 440 probleem
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ik zou zeggen de zensor of de print achter de temperatuurmeter.
Sensor = vervangen
als het dan nog niet over is de print nasolderen, en dan moet je wel veel uitbouwen!
Komt vaker voor.
Wim
Sensor = vervangen
als het dan nog niet over is de print nasolderen, en dan moet je wel veel uitbouwen!
Komt vaker voor.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47
hallo
ja de sensor is mijn volgende stap
wat ik raar vind is het geklik vanachter de ventilatorschakelaar/verwarrmingsregelaar ed.
Het temperatuurcircuit van de waterkoeling is toch niet verbonden met het airco circuit denk ik.
en toch valt mij dat geklik op wanneer de overververhittingssensor oplicht
Tevens valt het toerental iets terug tot 900 ip v 1000 toeren
Wie weet welk het normaal stationair toerental is voor een volvo 4401.8i met airco
dank u
ja de sensor is mijn volgende stap
wat ik raar vind is het geklik vanachter de ventilatorschakelaar/verwarrmingsregelaar ed.
Het temperatuurcircuit van de waterkoeling is toch niet verbonden met het airco circuit denk ik.
en toch valt mij dat geklik op wanneer de overververhittingssensor oplicht
Tevens valt het toerental iets terug tot 900 ip v 1000 toeren
Wie weet welk het normaal stationair toerental is voor een volvo 4401.8i met airco
dank u
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 21:47
Hoi
Stationair toerental Volvo 440/460 met motortype B18U is 902 toeren.
NB De toerenteller van de volvo kan een 100 toeren afwijken.
Een analoge meter is het nauwkeurigst bij volle schaaluitslag.
Je kunt het bij een garage laten controleren, hangen ze de sensor op het blok en je kun het zo aflezen. Moet je gewoon eens vragen als je daar toch voor iets anders moet zijn.
Stationair toerental Volvo 440/460 met motortype B18U is 902 toeren.
NB De toerenteller van de volvo kan een 100 toeren afwijken.
Een analoge meter is het nauwkeurigst bij volle schaaluitslag.
Je kunt het bij een garage laten controleren, hangen ze de sensor op het blok en je kun het zo aflezen. Moet je gewoon eens vragen als je daar toch voor iets anders moet zijn.
Dus jij houdt van scheuren?..........koop een kalender
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 22:47
hallo
een beetje laat antwoord maar misschien interessant voor anderen
na eennieuwe temp sensor, thermostaat wat bleek het uiteindelijk te zijn
slechte massacontact aan motorblok
Niets meer enniets minder
dus steeds masacontact controleren
een beetje laat antwoord maar misschien interessant voor anderen
na eennieuwe temp sensor, thermostaat wat bleek het uiteindelijk te zijn
slechte massacontact aan motorblok
Niets meer enniets minder
dus steeds masacontact controleren
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Welk massacontact? Waar op het blok bedoel ik dan?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.