ik zou opa en oma gewoon in hun eigen auto laten rijden heb je het probleem niet.
Wat ook uitkomst biedt en als je van te voren boekt is een een vlucht via transavia ofzo, zit je zo mee in Nice/Toulon/Girona.
Ben je misschien 80 euro kwijt. Maar je mist de kosten van de overnachting als je met zo'n volle bak rijdt.
Wij doen dat al jaren zo (en nog steeds), wij hebben altijd familie-reuinie in Spanje, wonen natuurlijk allemaal allang niet meer thuis. En dan 2 weken spanje is altijd erg leuk en gezellig. Ik rij dan meestal met mijn vader even naar Spanje (doe je iets van 13-15 uur over) en de rest vliegt als het hen uitkomt.
Dus ik zou die opa en oma gewoon laten vliegen op eigen kosten en daar nu niet een auto op laten afhangen.
Wie heeft DRIE kinderen van 12 tot 18 jaar in z'n V70?
- Paul
- Geartronic member
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ha Paul,Paul schreef:ik zou opa en oma gewoon in hun eigen auto laten rijden heb je het probleem niet.
Wat ook uitkomst biedt en als je van te voren boekt is een een vlucht via transavia ofzo, zit je zo mee in Nice/Toulon/Girona.
Dus ik zou die opa en oma gewoon laten vliegen op eigen kosten en daar nu niet een auto op laten afhangen.
De bedoeling is uitstapjes naar dierentuin enz., niet naar Spanje. Doen we nu regelmatig, zou jammer zijn als dat met de tweeling erbij niet meer kan.
Gr. SP
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
you are spot on:trompetje schreef:Nog over die MPV als andere optie:
Er wordt wel gezegd dat een derde bankje als in een V70 veiliger is:
Bij de derde zitrij van een MPV/SUV zit je met je rug tegen de achterdeur, dus met je romp in de kreukelzone van de auto. Met een tegen de rijrichting in geplaatst derde bankje als in een V70 zit je alleen met je voeten/benen in de kreukelzone, en igv frontale aanrijdingen vangt het bankje de persoon (kind?) op, ipv de gordel.
Zijwaardse opvang door "gordijn airbags" oid is er achterin een V70 niet (bij de normale achterbank wel), ik weet niet of dat bij andere auto's wel zo is.
Harde feiten hierover heb ik niet, maar ik vind het wel geloofwaardig klinken.
Volvo station wagons are consistently rated among the safest vehicles on the roads. During all of this time Volvo Cars of North America has never been contacted regarding an injury or death for an occupant of the third seat in a crash.
kijk waarom wij het gedaan hebben:
http://www.haringen.eu/Volvostory_new.htm
Weliswaar een 740(die zijn ruimer achterin dan een V70) maar het gaat om het idee
Overigens als er iemand achterop rijdt blijft dat compartiment intact:

zelfs met een busje..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- kmser
- 4th Gear member
In principe zijn er vanachter geen echte kreukelzones (toch niet als vanvoor). Als je een achterkant echt wil indeuken moet je al met een landcruiser op een toyota starlet rijden (geen mooi zicht).
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- Polarbaer
- 2nd Gear member
Mooi verhaal!! Wij hebben iets soortgelijks gedaan: sinds zaterdag rijden we een V70 classic met bankje achterin, 10 jaar oud, maar prachtige wagen!+++t blijft behelpen+++ schreef: kijk waarom wij het gedaan hebben:
http://www.haringen.eu/Volvostory_new.htm
Weliswaar een 740(die zijn ruimer achterin dan een V70) maar het gaat om het idee
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Wij hebben 3 kinderen: 16, 13 en 11 jaar. De oudste twee, dochters, zijn niet al te groot. De achterbank doet lekker breed aan en daar kun je dus goed zitten. Ik denk dat een MPV met aparte stoelen uiteindelijk voor hen wat ruimer zou zitten. Ik heb zelf indertijd o.a. proefgereden in een Zafira, maar qua rijgenot en comfort haalt het niet bij een V70. En dat gaat op lange afstanden ook meewegen.
Ook heb ik een derde bankje achterin. Bevalt prima, 't is veilig voor kleiner spul en makkelijk in of uit te klappen.
Ook heb ik een derde bankje achterin. Bevalt prima, 't is veilig voor kleiner spul en makkelijk in of uit te klappen.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi Roel,BlackSapphire schreef:Wij hebben 3 kinderen: 16, 13 en 11 jaar. De oudste twee, dochters, zijn niet al te groot. De achterbank doet lekker breed aan en daar kun je dus goed zitten. Ik denk dat een MPV met aparte stoelen uiteindelijk voor hen wat ruimer zou zitten. Ik heb zelf indertijd o.a. proefgereden in een Zafira, maar qua rijgenot en comfort haalt het niet bij een V70. En dat gaat op lange afstanden ook meewegen.
Dank voor je reactie! Begrijp ik het wel goed dat alle 3 de kinderen normaalgesproken op de achterbank (dus 2e zitrij) vertoeven? Je dochters zijn niet al te groot, je zoon wel? Past dat ook goed?
Over die MPV: je denkt dat dat ruimer voor ze zou zitten. Bedoel je ruimer in de (been)lengte, of in de breedte? Ik heb eens de breedte van een V70 achterbank opgemeten en die was 1,42m. Een nog bredere auto heb ik tot nu toe nog niet gezien. Moet wel bekennen dat ik nog nooit naar een zafira heb gekeken.
Groet SP
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Klopt, alle drie op de 2e rij. Onze zoon is de langste van de drie en wordt nog wel langer is de verwachting. Soms zeggen langere mensen dat het niet al te handig achterin zitten is omdat je je voeten niet lekker weg kunt steken onder de voorstoelen, wat bijv. bij een Passat wel kan.SelwinPieter schreef:
Hoi Roel,
Dank voor je reactie! Begrijp ik het wel goed dat alle 3 de kinderen normaalgesproken op de achterbank (dus 2e zitrij) vertoeven? Je dochters zijn niet al te groot, je zoon wel? Past dat ook goed?
Over die MPV: je denkt dat dat ruimer voor ze zou zitten. Bedoel je ruimer in de (been)lengte, of in de breedte? Ik heb eens de breedte van een V70 achterbank opgemeten en die was 1,42m. Een nog bredere auto heb ik tot nu toe nog niet gezien. Moet wel bekennen dat ik nog nooit naar een zafira heb gekeken.
Groet SP
Ik kan niet veel elke MPV spreken, maar je hebt er bij waar je als passagier achterin min of meer je eigen 'stoel' hebt (dus geen bank). Dat lijkt meer ruimte te bieden dan wel te suggereren. Maar je hebt gelijk: de achterbank is heerlijk breed, dus bipsen met omvang kunnen daar best terecht.
Roel
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Da's nog wat om over na te denken... Naar aanleiding daarvan nog enkele vragen:BlackSapphire schreef: Soms zeggen langere mensen dat het niet al te handig achterin zitten is omdat je je voeten niet lekker weg kunt steken onder de voorstoelen, wat bijv. bij een Passat wel kan.
1. Zijn jouw kinderen alle 3 al zo lang dat de voeten op de grond staan?
2. Was er ook een tijd dat de kinderen zonder stoeltje op de achterbank konden zitten (dat ze daar al lang genoeg voor waren) maar niet met de voeten bij de vloer konden? In dat geval moet de stoel namelijk naar voren anders passen bungelende voetjes er niet tussen.
Dus jouw oorspronkelijke opmerking van meer ruimte in een MPV had betrekking op de lengte, niet de breedte. Duidelijk! Ik zie inderdaad dat de beenlengte van passagiers in een V70 een probleem kan zijn gegeven de omstandigheid dat ik erg lange benen heb en de stoel helemaal naar achteren moet en dan ook nog op de tuimelstand achterover.Ik kan niet veel elke MPV spreken, maar je hebt er bij waar je als passagier achterin min of meer je eigen 'stoel' hebt (dus geen bank). Dat lijkt meer ruimte te bieden dan wel te suggereren. Maar je hebt gelijk: de achterbank is heerlijk breed, dus bipsen met omvang kunnen daar best terecht.
Groet,
Selwin Pieter
Selwin Pieter
-
- 3rd Gear member
Wat denk je dat er in deze omstandigheden aan ruimte overblijft achter de bestuurderstoel in een MPV? Behalve dan dat deze stoel dan niet gebruikt wordt als er voldoende andere zitplaatsen zijn.SelwinPieter schreef:Ik zie inderdaad dat de beenlengte van passagiers in een V70 een probleem kan zijn gegeven de omstandigheid dat ik erg lange benen heb en de stoel helemaal naar achteren moet en dan ook nog op de tuimelstand achterover.
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Voor dat ik antwoord: ik hou niet van MPV's EN ik wil een V70, dus de wil is erJJDD schreef: Wat denk je dat er in deze omstandigheden aan ruimte overblijft achter de bestuurderstoel in een MPV? Behalve dan dat deze stoel dan niet gebruikt wordt als er voldoende andere zitplaatsen zijn.

Dat gezegd hebbende vind ik de Smax een echte stuiterauto (is en blijft een Ford), nog meer dan onze huidige auto. De Smax is wel erg groot, al oogt 'ie niet zo (maar dat komt denk ik doordat hij hoger is vanwege het MPV zijn).
De S80 (vorig model, nieuwe waarschijnlijk ook) is overigens genereuzer voor achterpassagiers. Misschien omdat het een executive / directieauto is die ook voor mensen met chauffeur wordt gebruikt...
Groet,
Selwin Pieter
Selwin Pieter
- den toerist
- 5th Gear member
Regels in België
Nieuwe Europese wet
Vanaf 1 september 2006 gaan er strengere regels gelden voor het gebruik van kinderautozitjes voor kinderen. Het gebruik van autogordels en goedgekeurde kinderautozitjes en zitverhogers wordt verplicht voor alle kinderen met een lengte tot 1,35 meter voor vervoer voor- én achterin de auto (was eerst alleen voorin). Zijn er geen autogordels aanwezig, dan mag een kind jonger dan 3 jaar niet in de auto worden vervoerd!
De regels vanaf 1 september 2006
Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten voorin én achterin de auto een kinderautostoeltje of zittingverhoger gebruiken. Kinderen groter dan 1,35 m (tot 12 jaar) moeten een autogordel gebruiken en bij voorkeur voor extra veiligheid ook een zittingverhoger gebruiken.
Bovendien moeten kinderautostoeltjes en zittingverhogers goedgekeurd zijn volgens ECE-reglement 44/03 of 44/04. Dit is herkenbaar aan het oranje keurmerk met de code ECE R 44/03 of 04 op het stoeltje. Heeft de auto een airbag voorin, dan mag een kind jonger dan drie jaar niet voorin vervoerd worden. Ook het vervoer van kinderen ouder dan drie jaar op deze airbagplaats wordt afgeraden. De bestuurder van een auto is er verantwoordelijk voor dat kinderen in het juiste autostoeltje worden vervoerd.
Uitzonderingen op de regels
Allereerst is het niet toegestaan om meer kinderen in de auto te voeren dan het aantal beschikbare gordels. Kinderen van drie jaar en ouder mogen op een derde zitplaats (met gordel) in de auto worden vervoerd als er op dezelfde zitbank al twee zitjes in gebruik zijn en er geen ruimte is voor een derde.
Nieuwe Europese wet
Vanaf 1 september 2006 gaan er strengere regels gelden voor het gebruik van kinderautozitjes voor kinderen. Het gebruik van autogordels en goedgekeurde kinderautozitjes en zitverhogers wordt verplicht voor alle kinderen met een lengte tot 1,35 meter voor vervoer voor- én achterin de auto (was eerst alleen voorin). Zijn er geen autogordels aanwezig, dan mag een kind jonger dan 3 jaar niet in de auto worden vervoerd!
De regels vanaf 1 september 2006
Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten voorin én achterin de auto een kinderautostoeltje of zittingverhoger gebruiken. Kinderen groter dan 1,35 m (tot 12 jaar) moeten een autogordel gebruiken en bij voorkeur voor extra veiligheid ook een zittingverhoger gebruiken.
Bovendien moeten kinderautostoeltjes en zittingverhogers goedgekeurd zijn volgens ECE-reglement 44/03 of 44/04. Dit is herkenbaar aan het oranje keurmerk met de code ECE R 44/03 of 04 op het stoeltje. Heeft de auto een airbag voorin, dan mag een kind jonger dan drie jaar niet voorin vervoerd worden. Ook het vervoer van kinderen ouder dan drie jaar op deze airbagplaats wordt afgeraden. De bestuurder van een auto is er verantwoordelijk voor dat kinderen in het juiste autostoeltje worden vervoerd.
Uitzonderingen op de regels
Allereerst is het niet toegestaan om meer kinderen in de auto te voeren dan het aantal beschikbare gordels. Kinderen van drie jaar en ouder mogen op een derde zitplaats (met gordel) in de auto worden vervoerd als er op dezelfde zitbank al twee zitjes in gebruik zijn en er geen ruimte is voor een derde.
- den toerist
- 5th Gear member
De regels in Nederland:
Bijzondere gevallen en uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen op de nieuwe regels. Deze zijn er, omdat niet altijd van u of van anderen verlangd kan worden dat er (voldoende) kinderzitjes voorhanden zijn of geplaatst kunnen worden. Uiteraard is het altijd verstandig om voor de meest veilige manier van vervoer te kiezen. En bijvoorbeeld een kinderzitje mee te geven wanneer uw kind met iemand anders meerijdt.
Let op: kinderen jonger dan 3 jaar mogen uitsluitend vervoerd worden in een kinderzitje (dit geldt niet in een taxi of bus).
Vanaf 1 mei 2008 geldt dat er in auto’s die op alle plaatsen gordels hebben niemand meer zonder gordels mag worden vervoerd. Het aantal passagiers mag dan dus niet groter zijn dan het aantal gordels. Zijn er bijvoorbeeld achterin drie gordels, dan mogen daar niet meer dan drie kinderen zitten.
Te weinig plaats
Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.
Bijzondere gevallen en uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen op de nieuwe regels. Deze zijn er, omdat niet altijd van u of van anderen verlangd kan worden dat er (voldoende) kinderzitjes voorhanden zijn of geplaatst kunnen worden. Uiteraard is het altijd verstandig om voor de meest veilige manier van vervoer te kiezen. En bijvoorbeeld een kinderzitje mee te geven wanneer uw kind met iemand anders meerijdt.
Let op: kinderen jonger dan 3 jaar mogen uitsluitend vervoerd worden in een kinderzitje (dit geldt niet in een taxi of bus).
Vanaf 1 mei 2008 geldt dat er in auto’s die op alle plaatsen gordels hebben niemand meer zonder gordels mag worden vervoerd. Het aantal passagiers mag dan dus niet groter zijn dan het aantal gordels. Zijn er bijvoorbeeld achterin drie gordels, dan mogen daar niet meer dan drie kinderen zitten.
Te weinig plaats
Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Ik heb geen enkel probleem met drie kinderen van 17, 15 en 12 achterin. Alle ruimte. In de breedte ook stuk comfortabeler voor hen dan in mijn vorige wagen: een Passat Sedan. Het kan verkeren...
Roel
- Max
- 7th Gear member
In mijn XC70 geen probleem achterin met 3 "kinderen"van 19 (1.91), 16 (1.83), 15 (1.65).Plc schreef:(... een xc70 ...??)
Wat wel kan schelen dat ik maar relatief korte benen heb zodat mijn stoel niet ver naar achteren hoeft.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 2nd Gear member
SelwinPieter,
Een beroemd econoom (Keynes, volgens mij) heeft eens gezegd "in the long run, we're all dead"
. Tien jaar vooruit plannen is zoiets als voorspellen wat het weer is in Lutjebroek volgend jaar gisteren (mocht je iets meer willen weten over "toeval", dan schijnt ene meneer Taleb een lezenswaardig boek hierover geschreven te hebben met als titel "de zwarte zwaan"). Ik zou zeggen volg je gevoel en koop een Volvo. Mochten de kids niet meer zo comfortabel zitten achterin, dan hoor je dat vanzelf en is het vroeg genoeg om te overwegen een andere auto te kopen. Of de kids niet meer mee te nemen
Mocht je voor zekerheid willen gaan, dan is een VW Passat van bouwjaar 1988 tot 1996 aan te bevelen. Zelden een auto gereden met zoveel ruimte achterin.
Een beroemd econoom (Keynes, volgens mij) heeft eens gezegd "in the long run, we're all dead"

Mocht je voor zekerheid willen gaan, dan is een VW Passat van bouwjaar 1988 tot 1996 aan te bevelen. Zelden een auto gereden met zoveel ruimte achterin.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
- piotrV70
- 5th Gear member
Dat is helemaal geen gedoe (meer). Ophalen op een exportkenteken, naar huis rijden, zonder afspraak naar de RDW, betalen en rijden. Easy as that.SelwinPieter schreef:Ha Bart,bartv70 schreef: Hoi,
Haal van de Belgische (nieuw)prijs de BTW eraf en zet dan 42,3%(BPM) bovenop deze nettoprijs, dan heb je ongeveer de Nederlandse prijs.
:-x
BartV70
Daar mag je dan wel een korting op loslaten als het geen nieuwe meer is. In Duitsland heb ik ook zitten kijken, maar ik heb geen zin in al dat gedoe met importeren...
-
- 1st Gear member
Drie meiden (11,15 en 17, geen kleintjes) achterin, halve bagageruimte voor Newfoundlander, dakkoffer en nivoregeling, stoel niet te ver naar achteren en het gaat prima hoor. Vroeger in de 945, nu in de V70 D5.
Hou doe,
Derk
Hou doe,
Derk
(eerst 2 x Saab 96 tweetakt......, was wel heeeeeel leuk) 144S, 740 Est., 940 Est., 940 Est. LPT LPi (2x), nu V70 D5 + 940 Est LPT LPi
-
- 1st Gear member
De reden dat wij onlangs een V70 aanschaften was dat het de enige stationwagen is waar drie kinderstoelen naast elkaar passen (zie ook test in autoweek nr??). Ik heb uiteraard ook gekeken naar een MPV maar om diverse redenen: te duur (nwe Galaxy) of te onbetrouwbaar (o.a. Espace van 2005 en ouder) of verouderd model (VW Sharan) niet gekozen voor een MPV.
Als er drie grote kinderstoelen naast elkaar passen (wat overigens ook te maken heeft met de vorm van de achterbank) dan moeten drie tieners er ook wel in passen. Overigens valt mij de (been)ruimte tussen achterbank en voorstoelen in de V70 wel een beetje tegen, in mijn Passat zat dat echt ruimer. Op alle andere gebieden is de V70 de Passat ruim de baas...
Als er drie grote kinderstoelen naast elkaar passen (wat overigens ook te maken heeft met de vorm van de achterbank) dan moeten drie tieners er ook wel in passen. Overigens valt mij de (been)ruimte tussen achterbank en voorstoelen in de V70 wel een beetje tegen, in mijn Passat zat dat echt ruimer. Op alle andere gebieden is de V70 de Passat ruim de baas...
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
XC90 2.5T 2004