Twee problemen met Volvo S80 2.4 170PK 2001 G3

ar146ti
Starter

Probleem 1:

Ik weet niet of iemand er hier ook last van heeft. Maar sinds kort heeft mijn S80 een heel vreemd iets, wanneer ik namelijk aan het stuur draai zoemt hij als een gek. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Soms doet hij het de hele dag en dan weer een week niet..... Je voelt de zoem ook in het stuur, ik denk zelf dat het iets met de stuurbekrachtiging te maken heeft.

Probleem 2:

Waar ik ook helemaal gek van word (en de garage heeft zich er al rot naar gezocht maar zegt niets te kunnen vinden) is dat de auto behoorlijk vreemde bonkgeluiden maakt. Net nog even een stukje gereden en mensen kijken gewoon om als je langs ze rijdt. Je voelt er verder niets van maar ik begin me er behoorlijk aan te irriteren. Dit is overigens al vele duizenden kilometers zo, dus ik zit eraan te denken om binnenkort nieuwe schokdempers te laten monteren. Of heeft iemand een andere tip? Het is vooral aan de voorizijde de auto maar soms ook achter, en het geluid is te typeren als bonk/kloenk.....het treedt op de meest gekke momenten op, heeft niets te maken met slecht wegdek.

Misschien herkennen jullie iets van deze problemen?
avanderendeS80
2nd Gear member

Probleem 2 heb ik ook gehad nou ja bij mij was dit wel met slecht wegdek bij mij waren het toen de schokbrekers
Volvo S80 2.5TD *Verkocht* , My other hobby : bmw r1200c
toppertje
6th Gear member

probleem 1: check je olie niveau vd stuurbekrachtiging maar eens.

probleem 2: kloenk/bonk geluiden zijn div volvo niet vreemd,(helaas)
geen glans zonder wrijving
ar146ti
Starter

toppertje schreef:probleem 1: check je olie niveau vd stuurbekrachtiging maar eens.

probleem 2: kloenk/bonk geluiden zijn div volvo niet vreemd,(helaas)
Ik heb het niveau al gecheckt en dat is goed.... Maar waar zouden die gekke geluiden dan aan liggen (stabilisatorstangen zijn al 2x vervangen), ik verdenk toch de schokbrekers.
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member

Klinkt erg bekend! Deze beide ''klachten'' heb ik ook met mijn S80. Mijn S80 heeft nu 140.000 km gelopen, en die van jou?

Dat ''zoemen '' van het stuur doet hij bij mij overigens heel af en toe als hij koud is en net gestart is. Ik zal het peil van de olie ook eens checken.

Dat gebonk heb ik ook. Dat doet hij al sinds ik hem heb (gekocht bij 88.000km) en nu nog steeds. Toevallig heb ik 2 weken geleden de schokbreker lagers en de veerschotels vervangen. Ik kreeg dit advies van een Volvo monteur, hij vertelde dat dit wel vaker voorkwam bij de V70 en S80 modellen. Het heeft in mijn geval echter niets geholpen.

Ik ben van plan om binnenkort toch nog maar eens even bij die monteur te vragen of hij er nog eens naar wil kijken, wij kunnen er zelf niets aan vinden. De ophanging is net helemaal los geweest (ook fusee kogels vervangen), en verder vonden we dus geen vreemde dingen.

Het bonken doet zich onder verschillende omstandigheden voor. Soms bij het nemen van een drempel, maar volgens mij vooral bij het sturen. Verder valt mij op dat het zich vooral voordoet wanneer de auto even gestaan heeft (een paar uur). Als je eenmaal al een stukje gereden hebt, dan hoor ik het volgens mij veel minder vaak, maar niet nooit.

Laten we hopen dat we het ooit nog eens gaan vinden. Ik sluit de schokbrekers in ieder geval niet uit. Het is wel een knap irritant geluid.
ar146ti
Starter

M.A. Trilsbeek schreef:Klinkt erg bekend! Deze beide ''klachten'' heb ik ook met mijn S80. Mijn S80 heeft nu 140.000 km gelopen, en die van jou?

Dat ''zoemen '' van het stuur doet hij bij mij overigens heel af en toe als hij koud is en net gestart is. Ik zal het peil van de olie ook eens checken.

Dat gebonk heb ik ook. Dat doet hij al sinds ik hem heb (gekocht bij 88.000km) en nu nog steeds. Toevallig heb ik 2 weken geleden de schokbreker lagers en de veerschotels vervangen. Ik kreeg dit advies van een Volvo monteur, hij vertelde dat dit wel vaker voorkwam bij de V70 en S80 modellen. Het heeft in mijn geval echter niets geholpen.

Ik ben van plan om binnenkort toch nog maar eens even bij die monteur te vragen of hij er nog eens naar wil kijken, wij kunnen er zelf niets aan vinden. De ophanging is net helemaal los geweest (ook fusee kogels vervangen), en verder vonden we dus geen vreemde dingen.

Het bonken doet zich onder verschillende omstandigheden voor. Soms bij het nemen van een drempel, maar volgens mij vooral bij het sturen. Verder valt mij op dat het zich vooral voordoet wanneer de auto even gestaan heeft (een paar uur). Als je eenmaal al een stukje gereden hebt, dan hoor ik het volgens mij veel minder vaak, maar niet nooit.

Laten we hopen dat we het ooit nog eens gaan vinden. Ik sluit de schokbrekers in ieder geval niet uit. Het is wel een knap irritant geluid.
Je omschrijving van beide problemen klopt precies. Ik heb ook de hele ophanging al uit elkaar laten halen en nieuwe stabilisatorstangen etc. laten plaatsen maar het scheelt niets. Dus ik denk dat ik toch maar eens nieuwe schokdempers ga laten plaatsen want ik denk dat deze voor dit zeer irritante geluid zorgen (het is eigenlijk ook het laatste wat het nog zou kunnen zijn). Het past gewoon niet bij de auto. Heb je zo'n netjes afgewerkte auto (nota bene het topmodel van Volvo) en dan bonkt hij alsof er het onderstel van een Lada onderhangt. De mijne heeft 250.000 kilometers gelopen en is sinds 150.000 kilometers in mijn bezit. Je kunt er inderdaad geen peil op trekken wanneer hij bonkt, dan is het in een bocht, dan is het wanneer je over een heuvel rijdt, dan op een rechte weg....kortom totaal onvoorspelbaar. Het klopt inderdaad dat na een stuk rijden het minder lijkt te zijn, maar weg is het nooit.
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member

Ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat van het vervangen van de schokbrekers.
avanderendeS80
2nd Gear member

M.A. Trilsbeek schreef:Klinkt erg bekend! Deze beide ''klachten'' heb ik ook met mijn S80. Mijn S80 heeft nu 140.000 km gelopen, en die van jou?

Je hebt het hier over als de auto een tijdje lang heeft gestaan, zou dit dan niet de schokbrekers kunnen zijn die blijven hangen op een niveau en vervolgens los komen wanneer je een drempel of een wat minder weg dek treft ? Bij mij was het namelijk precies het zelfde als jullie vertellen en bij mij waren het toen de schokbrekers. Dus het lijkt me zeker verstandig om eens te kijken als de schokbrekers van de auto af zijn om te zien of er iets mis mee is.
Volvo S80 2.5TD *Verkocht* , My other hobby : bmw r1200c
Mijn volvo s80
2nd Gear member

Dat gebonk heb ik ook laatste 3 maanden.Deze Volvo s80 heb ik sinds oktober 2007.Kenis van mij is monteur en hij heeft gezocht maar kon niets vinden.Het lijkt alsof iets in chasie van auto slaat maar duidelijke oorzak kan ik niet vinden.Ik denk dat dempers niet probleem zijn want die zouden ook geluid maken bij nemen van drempel maar dat is niet zo.Soms hoor ik het als ik lichte bocht neem soms als ik rechtdoorrij.Snap niets van.Het moet iets los zijn het kan niet anders maar het is zoeken.Als het warmer wordt ga ik met die kenis zoeken en als ik iets vind zet ik dat gelijk hier.
Volvo S80 2.4 Automaat Benzine Bj 2000 sinds juli 2008 Vialle G3
BertjeB
3rd Gear member

Ik heb hetzelfde probleem en we zijn niet de enigen hiermee, ook is er al veel over geschreven.
Een oplossing is er echter nog niet voor gevonden.....helaas. :cry:

groet Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Exeres
6th Gear member

onze S80 heeft ook bijna 100.000 km gereden (nog vrij nieuw dus :D ), en de laatste tijd hebben we idd ook soms het geluid van 'bonkend metaal'..iets wat zeer vreemd is..
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

stabilisatorstangetjes?
Volvo for life
BertjeB
3rd Gear member

bart simpson schreef:stabilisatorstangetjes?
die zijn bij mij helaas zonder resultaat vervangen.

greetzzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Mijn volvo s80
2nd Gear member

Vanavoond heb ik weer dat gebonk gehad.Toen ik wilde wegrijden hoorde ik achtermij dat geluid en toen ik reemde niets.Dan weer wel en zo voort.ik werd gek.Zou het kunnen dat die geluid kom van remschijven of blokken of van automatischebak.Ik heb in mijn auto niets wat vrij kan bevegen om die geluid te kunnen maken.
Volvo S80 2.4 Automaat Benzine Bj 2000 sinds juli 2008 Vialle G3
Erwin
Starter

De Bonk/Kloenk kwam bij mij uit de schokdempers voor. Laten vervangen en sindsdien geen last meer van. Bij deze reparatie is tevens de ophanging van de uitlaat achter vernieuwd, was voor mij ook een kandidaat voor dit geluid.
S80 2.4 Benzine Executive 1999.
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Uitlaatophanging al gecontroleerd? Wil wel eens dat de rubbers losraken/doorslijten wat de incidentele 'KLOENK' veroorzaakt...
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Veezeventig
2nd Gear member

Probleem 1 klinkt mij als muziek in de oren. Heb ik dus ook!!! Toevallig vandaag nog bij de dealer navraag daarover gedaan. Hij kwam met het idee om de hydrolische pomp eerst te vervangen, want dat is het goedkoopst. Als dat dan nog niet helpt dan zou het het stuurhuis moeten zijn.
Bij nakijken op www.hbase.nl (en je kenteken inkloppen en enter geven) vind je voor jou auto hele lijsten van onderdelen. Onder het kopje onderstel en dan bij stuurpompen e.d. staan wat prijzen! Hydr. pomp tussen de 255 en 279 euri en voor een stuurhuis tussen de 405 en 425 euri.
Hopenlijk dat je hier wat aan hebt.
Veezeventig
2nd Gear member

Probleem 1 nu gevonden. Het is bij mij de hydraulische pomp van de stuur bekrachtiging! Totale kosten, dus incl. origineel nieuw onderdeel, demontage, montage, hydraulieke olie, enz., enz., 440 Pleuri!!
Als het zo is dat je hydraulieke oliepeil onder het minimum zit is de kans groot dat het je stuurhuis is. Dan ben je wel behoorlijk duurder uit!
Veezeventig
2nd Gear member

De hydraulische pomp van de stuurbekrachtiger is vervangen!! EN wat rijdt dat weer stil, en zonder gezoem/gefluit. Het koste natuurlijk een aardige duit, maar voor dat geld had ik niet zo'n zelfde auto weer terug.
Oh ja, eer ik het vergeet. Als je de originele van volvo neemt, dan kun je kiezen met of zonder pouli er al op! Neem dan maar met de pouli er op, want we hebben geprobeerd de oude over te zetten, maar koste een uur werk, wat uiteindelijk er in resulteerde dat alsnog de pomp met de reeds gemonteerde pouli gehaald moest worden omdat de pouli niet van de oude pomp af te krijgen was zonder beschadiging(en)!!! En reken maar uit wat een uur arbeidsloon kost incl. BTW!!!
Ronny Sauselé
1st Gear member
Contacteer:

Goedemorgen,

Ik ben sinds het begin van 2008 in het bezit van een volvo s80 uit 1999 in de kleur metallic pearl bruin. Er waren nogal wat problemen mee waar ik van op de hoogte was.
Ik had ook last van probleem 1. (het gezoem of zeurend geluid) Was behoorlijk irritant. Toen ik alle delen van de stuurbekrachtigingsinstallatie had gecontroleerd, bleek er in het kleine olireservoier een stukje van een plastic pijpje afgebroken te zijn. Hierdoor kwam een koperen busje wat normaal vast hoort te zitten in het pijpje onder in het reservoir te liggen.
Om het probleem te verhelpen heb ik bij de dealer gewoon een nieuw reservoir besteld. (kosten: 35,00 Euro) Daar kun je toch geen ellende van hebben. En het stuurt weer geweldig! \:D/

Ook heb ik last van probleem 2.
Dit komt bij mij doordat de rubbers welke om de stuurkogels zitten versleten zijn. Hierdoor krijg je wanneer je over drempels rijdt het geluid zoals eerder omschreven is.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Plaats reactie

Terug naar “S80”