Hallo allemaal,
Ik ben weer in de weer geweest met de temperatuur van het koelwater. Die blijft al een tijdje boven de horizontaal stand hangen....
Goed om te weten dat ie het voorheen wel goed heeft gedaan... en dat de temperatuur van de vloeistof in het expannsie-vat ook goed warm was....zoals het hoort.
Nu blijkt dat de temperatuur van het koelwater dat buiten het thermostaat omloopt, dus ook het expansie-vat en de radiator zelfs behoorlijk koud is. De rest is kneite heet, maar toch niet zo heet dat de Fan al aanspringt.
Het thermostaat heb ik gecontroleerd in een pannetje water en hij gaat ongeveer 5 mm open. Dat lijkt me helaas (ik had liever gezien dat ie kapot was)genoeg, met de hand kan ik m ook niet verder open krijgen. Ik vraag me af of de waterpomp wel goed loopt. Voor de zekerheid heb ik toch een thermostaat besteld. Verder, als ik in de toevoer-slangen knijp die naar de radiator lopen , loopt het expansie vat snel vol, dus daar zit niet echt iets verstopt lijkt me. Iemand een idee wat het probleem is of hoe ik dit aan moet pakken? Hoe kan ik de pomp controleren... ?
Groeten Jpaul
Temperatuur loopt op ..
- JPvB
- 1st Gear member
Ooh btw: het is een 760 gle V6 uit 1983. Een prachtig exemplaar..
Erg weinig kilometers (80.000) , .. en dit kan er natuurlijk goed mee te maken hebben!
Ik hoor graag van jullie.
JP
Erg weinig kilometers (80.000) , .. en dit kan er natuurlijk goed mee te maken hebben!
Ik hoor graag van jullie.
JP
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- JPvB
- 1st Gear member
Hai allemaal,
ik heb de proef op de som genomen: de nieuwe thermostaat laat nog een dagje op zich wachten en ik heb het zonder thermostaat weer terug in elkaar gezet. Met een tijdelijke o-ring pakking uit een tube. resultaa. De motor komt gelukkig nauwelijks op temperatuur, hij haalt de midden stand niet eens. Het expansie vat blijft welliswaar ook vrij koel, maar de radiateur is goed op temperatuur. Dit stelt me wel gerust. Morgen hopelijk de nieuwe erin en dan zou het allemaal weer goed moeten zijn. wat er aan de oude thermostaat niet deugt weet ik niet. Adieu
Jpaul
ik heb de proef op de som genomen: de nieuwe thermostaat laat nog een dagje op zich wachten en ik heb het zonder thermostaat weer terug in elkaar gezet. Met een tijdelijke o-ring pakking uit een tube. resultaa. De motor komt gelukkig nauwelijks op temperatuur, hij haalt de midden stand niet eens. Het expansie vat blijft welliswaar ook vrij koel, maar de radiateur is goed op temperatuur. Dit stelt me wel gerust. Morgen hopelijk de nieuwe erin en dan zou het allemaal weer goed moeten zijn. wat er aan de oude thermostaat niet deugt weet ik niet. Adieu
Jpaul
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- JPvB
- 1st Gear member
vervolg...
en toch, ook met het nieuwe thermostaat (92 graden)loopt de temperatuur weer op
tot nog wel eenhogere temperatuur lijkt het...
de waterpomp hoef ik niet al te zeer te verdenken.
Des te meer de Fan. Hoe kan ik die checken? het is een Fan die tussen de radiateur en het blok zit. Met een visco koppeling heet dat.
Is het een goed advies om een 87 graden therm. erin te zetten??
iemand advies??
groeten Jpaul
en toch, ook met het nieuwe thermostaat (92 graden)loopt de temperatuur weer op
tot nog wel eenhogere temperatuur lijkt het...
de waterpomp hoef ik niet al te zeer te verdenken.
Des te meer de Fan. Hoe kan ik die checken? het is een Fan die tussen de radiateur en het blok zit. Met een visco koppeling heet dat.
Is het een goed advies om een 87 graden therm. erin te zetten??
iemand advies??
groeten Jpaul
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- Fat Rat
- 5th Gear member
nou die fan kan het haast ook niet zijn. Meeste keren dat het mis gaat met de visco koppeling blijft de fan altijd op volle toeren meedraaien, inplaats van bij koude op een verlaagd tempo mee te draaien. De fan is dan ook met een riem vanaf de krukas aangedreven. (althans bij de red blocks)
Zou eerder je radiator oid verdenken van verstopping, of misschien ergens een luchtbel in het koelsysteem die de doorstroming verhindert.
Waarom verdenk je de waterpomp niet btw??
Zou eerder je radiator oid verdenken van verstopping, of misschien ergens een luchtbel in het koelsysteem die de doorstroming verhindert.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Inderdaad, je hebt meer kans dat die fan altijd mee gaat draaien en dat zou hooguit een te lage temperatuur of langzaam opwarmen verklaren.Fat Rat schreef:nou die fan kan het haast ook niet zijn. Meeste keren dat het mis gaat met de visco koppeling blijft de fan altijd op volle toeren meedraaien, inplaats van bij koude op een verlaagd tempo mee te draaien. De fan is dan ook met een riem vanaf de krukas aangedreven. (althans bij de red blocks)
Is er eigenlijk wel écht iets aan de hand met de temperatuur zelf?
Zou het niet kunnen dat de uitlezing verkeerd is door een defecte meter of temp sensor?
- Oceanracer
- Geartronic member
De nieuwe thermostaat kan ook defect zijn. Ik heb dat hier meer dan eens gelezen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JPvB
- 1st Gear member
Hi allemaal ,
ik lees jullie ideeen en mijn gedachten gaan nu het meest naar de Fan uit. Ik heb het thermostaat er even uitgehaald en ben erbij gebleven toen hij opwarmde. Ik heb voor de tijd even de koelslangen dichtgeknepen. het duurde dus niet lang voordat hij opwarmde. DE FAN kon ik met een doek heel makkelijk tegenhouden. Dat was ook toen de temperatuur opgelopen was tot wat boven de horizontaal. EN dat bleef zo. terwijl de motor liep kon ik m beide kanten op draaien. Zodra ik m losliet ging hij snel meedraaien en zoals het leek draait ie mee met de as. Meer gas hogere.. snellere fan. Maar ik kon m ook telkens gemakkelijk stoppen. Hoe moeilijk moet je m kunnen stoppen? hoe zwaar moet het aanvoelen? Bij stationair kon ik de fan een tik de verkeerde kant op geven en dan draaide hij een halve slag voordat hij omdraaide en mee ging draaien.
Over de electrische Fan. Dan bedoelen jullie een fan die aangedreven wordt door een externe motor...?
De conditie van de radiateur en het koelwater zijn heel goed. Die vrees ik niet.
Even een andere vraag.... hoe lukt het om gemakkelijk alle lucht uit het koelsysteem te krijgen. Bij openen en dichtmaken van het thermostaathuis liep er telkens 1.0 liter uit weg , wat ik netjes opving en weer terugmikte als het weer in elkaar zat. Als ik in de slangen knijp klotst het meteen in het expansie vat. Communicatie is er wel duidelijk. Alleen weet ik niet of de slangen vol staan met koelvloeistof. Wat is trouwens de capacitieit van de waterpomp?
Als de waterpomp kapot zou zijn dan zou het toch allemaal al wel echt oververhit zijn geraakt.
Jpaul
ik lees jullie ideeen en mijn gedachten gaan nu het meest naar de Fan uit. Ik heb het thermostaat er even uitgehaald en ben erbij gebleven toen hij opwarmde. Ik heb voor de tijd even de koelslangen dichtgeknepen. het duurde dus niet lang voordat hij opwarmde. DE FAN kon ik met een doek heel makkelijk tegenhouden. Dat was ook toen de temperatuur opgelopen was tot wat boven de horizontaal. EN dat bleef zo. terwijl de motor liep kon ik m beide kanten op draaien. Zodra ik m losliet ging hij snel meedraaien en zoals het leek draait ie mee met de as. Meer gas hogere.. snellere fan. Maar ik kon m ook telkens gemakkelijk stoppen. Hoe moeilijk moet je m kunnen stoppen? hoe zwaar moet het aanvoelen? Bij stationair kon ik de fan een tik de verkeerde kant op geven en dan draaide hij een halve slag voordat hij omdraaide en mee ging draaien.
Over de electrische Fan. Dan bedoelen jullie een fan die aangedreven wordt door een externe motor...?
De conditie van de radiateur en het koelwater zijn heel goed. Die vrees ik niet.
Even een andere vraag.... hoe lukt het om gemakkelijk alle lucht uit het koelsysteem te krijgen. Bij openen en dichtmaken van het thermostaathuis liep er telkens 1.0 liter uit weg , wat ik netjes opving en weer terugmikte als het weer in elkaar zat. Als ik in de slangen knijp klotst het meteen in het expansie vat. Communicatie is er wel duidelijk. Alleen weet ik niet of de slangen vol staan met koelvloeistof. Wat is trouwens de capacitieit van de waterpomp?
Als de waterpomp kapot zou zijn dan zou het toch allemaal al wel echt oververhit zijn geraakt.
Jpaul
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik ken de constructie van de B280 niet echt, maar is de snaar van de koelfan wel goed genoeg gespannen en slipt deze niet??
Kan me dan voorstellen als de spanning niet genoeg is dat de fanriem slipt en dat de fan ook makkelijk tegen te houden is...
Kan me dan voorstellen als de spanning niet genoeg is dat de fanriem slipt en dat de fan ook makkelijk tegen te houden is...
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- Oceanracer
- Geartronic member
Wat wordt er hier toch steeds gesuggereerd over die fan? Onder normale omstandigheden gaat die echt niet draaien. Als hij bij deze buitentemperaturen toch aanslaat is er toch echt iets mis met je koelsysteem.
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik maak me toch echt zorgen als mijn fan niet meedraait....
De red blocks van voor ergens halverwege jaren 90 hebben allemaal een riem aangedreven fan.... De PRV motoren ook volgens mij.
Maar ik verdenk de fan niet direct alhoewel dat gene wat JPvB beschrijft wat betreft het tegenhouden ervan ook niet helemaal goed kan zijn...
De visco koppeling dient om de fan niet of nauwelijks mee te laten draaien, wat dan weer wel het makkelijk tegenhouden zou kunnen verklaren als de visco koppeling in werking is getreden. Normaal gesproken als deze defect is dan draait de fan constant op volle snelheid mee en valt niet terug in een lager tempo op het moment dat de motor koel genoeg is.
De red blocks van voor ergens halverwege jaren 90 hebben allemaal een riem aangedreven fan.... De PRV motoren ook volgens mij.
Maar ik verdenk de fan niet direct alhoewel dat gene wat JPvB beschrijft wat betreft het tegenhouden ervan ook niet helemaal goed kan zijn...
De visco koppeling dient om de fan niet of nauwelijks mee te laten draaien, wat dan weer wel het makkelijk tegenhouden zou kunnen verklaren als de visco koppeling in werking is getreden. Normaal gesproken als deze defect is dan draait de fan constant op volle snelheid mee en valt niet terug in een lager tempo op het moment dat de motor koel genoeg is.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik snap je redenatie. Maar van JPvB zijn verhaal begreep ik dat de temperatuur oploopt met zowel de nieuwe als de oude thermostaat en alleen zonder thermostaat loopt de temperatuur niet tot nauwelijks op. Dit kan dus niet door de fan worden veroorzaakt. Ik heb dus mijn twijfels over die nieuwe thermostaat.
Hoelang heb je de auto al en hoelang doet dit probleem zich nu voor?
Hoelang heb je de auto al en hoelang doet dit probleem zich nu voor?
- JPvB
- 1st Gear member
De fan draait mee zoals ik al zei. Maar ik herinner mij dat ie echt hard meeloeide als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Als ik in de auto zit / zat voorheen, kon ik dat geluid goed onderscheiden van het normale motorgeluid. Als je de kap open hebt , sta je te dichtbij om zo'n geluid te kunnen onderschijden.
de auto heb ik een jaar nu en heeft 80.000 gelopen. Echt een beauty dus!
de staat van de motor is echt verschrikkelijk goed (ahum...!) radiateur lijkt me ook niets mis mee. De thermostaten lijken beide hetzelfde te doen. En de fan lijkt niet super hard mee te draaien. Morgen zal ik m maar weer ns met thermostaat laten lopen en dan de fan controleren.
het probleem kwam twee maanden geleden. Nadat ik lampjes in het dashboard en achter de klokekn had vervangen. De spanningsregelaar is wel goed en doorgemeten. en... IK verdenk nog steeds ook de temperatuur sensor zelf ( die voor het instrumenten paneel dus). Er zou dus verder wel eens niets aan de hand kunnen zijn. ...dat kan toch kloppen??
de auto heb ik een jaar nu en heeft 80.000 gelopen. Echt een beauty dus!
de staat van de motor is echt verschrikkelijk goed (ahum...!) radiateur lijkt me ook niets mis mee. De thermostaten lijken beide hetzelfde te doen. En de fan lijkt niet super hard mee te draaien. Morgen zal ik m maar weer ns met thermostaat laten lopen en dan de fan controleren.
het probleem kwam twee maanden geleden. Nadat ik lampjes in het dashboard en achter de klokekn had vervangen. De spanningsregelaar is wel goed en doorgemeten. en... IK verdenk nog steeds ook de temperatuur sensor zelf ( die voor het instrumenten paneel dus). Er zou dus verder wel eens niets aan de hand kunnen zijn. ...dat kan toch kloppen??
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
Als ik het goed begrijp is het probleem direct ontstaan na het monteren van de nieuwe lampjes. Ik geloof niet zo in toeval, dus ik denk ook niet meer dat je het in het motorcompartiment moet zoeken.
- JPvB
- 1st Gear member
Ja nee! ik heb dat gevoel soms ook. Maar ik heb toch een een koude radiateur gevoeld , na een beste stadsrit. Dat thermostaat moet dicht hebben gestaan. Maar met de nieuwe thermostaat is de radiateur wel lekker warm. maar de temperatuur ook nog ver boven de horizontaal. Zonder thermostaat blijft ie gelukkig erg koel (maar de doorstroming door het thermostaat huis is dan wel erg goed). Morgen alles maar wer ns in elkaar zetten en warm rijden en dan de Fan op snelheid controleren. Of ie nog woest meeloeit als ie heet is. Hoe kan ik de temperauur van de koelvl controleren met een externe meter? dat gaat niet 123 denk ik?
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
Toen je zonder thermostaat rond reed, was toch de rit dat je blok (lees: radiator) niet warm werd? Ik ga er van uit dat je alleen het gat hebt afgedicht, waardoor de grote circulatie direct al op gang kwam. Dan duurt het inderdaad een eeuwigheid voor de boel een beetje warm wordt. Zeker als je in je auto ook de kachel vol open hebt staan.
- JPvB
- 1st Gear member
nee nee, ik heb voordat ik ook maar iets heb vervangen een keer een erg koele radiator gevoeld (met hoge! aanwijzing temp). Daarna de thermostaat vervangen en dan ook een te warme radiator (en hoge aanwijzing temp). Daarna zonder thermostaat en dan te koele motor. (volgens temp meter).
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- JPvB
- 1st Gear member
ik heb weer wat geklust en de motor laten warmdraaien. Als de sensor in het dashboard juist is ( wat ik inmiddels betwijfel)
dan is het het de hoogste tijd voor de fan om aan te springen.
De clip , die aan de kop van de fan zit, heb ik losgepeutert (dan zou de fan constant meedraaien), maar moet zo even een stukje rijden om te checken wat hij doet...
Heb ook nog met Marco Schmidt gesproken en die zegt dat ik het eigenlijk niet in de thermostaat of koelsysteem moet zoeken.
Met rijwind op 90 km per uur moet ie eigenlijk horizontaal komen te staan. Dus lijkt het de wijzer in het dashboard die fout is
ik voel dat ik weer helemaal terug bij af ben, en het eenelectrisch probleempje is.....
De temperatuur sensor heb ik gemeten koud 1450 ohm en als ie 'heet'' (boven horizontaal) dan is ie 120 ohm.
Volgens een haynes boek zit ie dan ongeveer op 85 graden ofzo.. (...87 ohm ..90 grad / 217 ohm is 60 graden...) , daar iets tussenin dus. Ik heb net gereden en dan meet hij 120 ohm dus zeker geen 90 graden en de radiateur is ook 'koud', dus dat kan goed kloppen.
DE fan draait als een dolle mee, maar let op. NU ik de sensor weerstand een paar keer heb doorgemeten geeft ie nu ineens
super heet max max aan in het dashboard!! een kortsluiting dus toch? Ik denk dat als het kabelschoentje tegen het chassis contact maakt hij ook 'uit maxt'! En zelfs als je het contact UIT zet blijft ie op max staan en zakt ie niet terug naar de horizontaal stand.
Trek ik de multistekker eruit achterop het dashbooard dan blijft ie ook lekker op max staan. Ok hij is teruggeduwt naar normaal stand. En ook de clip van de fan is weer zoals hij hoort.
dit is dus een heel andere kwestie ineens , nietwaar. Hoe op te lossen? Is de temp-unit in het dashboard te vervangen?
Ik zal ook de Volvo-electrotecnicus weer eens bellen.. (ik weet niet veel meer van ohms volts en amperes.)
De draad wit /geel naar de sensor meet 0.5 ohm en is dus ook wel goed. Mmmmmmmmmmmm....
Iemand een idee??
760 GLE sedan april-1983
80.000 km
dan is het het de hoogste tijd voor de fan om aan te springen.
De clip , die aan de kop van de fan zit, heb ik losgepeutert (dan zou de fan constant meedraaien), maar moet zo even een stukje rijden om te checken wat hij doet...
Heb ook nog met Marco Schmidt gesproken en die zegt dat ik het eigenlijk niet in de thermostaat of koelsysteem moet zoeken.
Met rijwind op 90 km per uur moet ie eigenlijk horizontaal komen te staan. Dus lijkt het de wijzer in het dashboard die fout is
ik voel dat ik weer helemaal terug bij af ben, en het eenelectrisch probleempje is.....
De temperatuur sensor heb ik gemeten koud 1450 ohm en als ie 'heet'' (boven horizontaal) dan is ie 120 ohm.
Volgens een haynes boek zit ie dan ongeveer op 85 graden ofzo.. (...87 ohm ..90 grad / 217 ohm is 60 graden...) , daar iets tussenin dus. Ik heb net gereden en dan meet hij 120 ohm dus zeker geen 90 graden en de radiateur is ook 'koud', dus dat kan goed kloppen.
DE fan draait als een dolle mee, maar let op. NU ik de sensor weerstand een paar keer heb doorgemeten geeft ie nu ineens
super heet max max aan in het dashboard!! een kortsluiting dus toch? Ik denk dat als het kabelschoentje tegen het chassis contact maakt hij ook 'uit maxt'! En zelfs als je het contact UIT zet blijft ie op max staan en zakt ie niet terug naar de horizontaal stand.
Trek ik de multistekker eruit achterop het dashbooard dan blijft ie ook lekker op max staan. Ok hij is teruggeduwt naar normaal stand. En ook de clip van de fan is weer zoals hij hoort.
dit is dus een heel andere kwestie ineens , nietwaar. Hoe op te lossen? Is de temp-unit in het dashboard te vervangen?
Ik zal ook de Volvo-electrotecnicus weer eens bellen.. (ik weet niet veel meer van ohms volts en amperes.)
De draad wit /geel naar de sensor meet 0.5 ohm en is dus ook wel goed. Mmmmmmmmmmmm....
Iemand een idee??
760 GLE sedan april-1983
80.000 km
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- JPvB
- 1st Gear member
hallo allemaal,
Ok, het enige dat ik niet voor elkaar krijg is de fan actief mee laten blazen door er een fohn op te zetten. Alleen zodra ik de motor start, draait de fan even actief mee maar na 20 seconden is dat over. Moet ik me zorgen maken over de fan of niet? Hoe kan ik de fan verder testen?
Inmiddels ben ik met mn aandacht terug bij het dashboord. De sensor heb ik zo'n btje doorgemeten en de draad er naar toe lijkt ok (o.5 ohm)
Alleen: ik merkte dat zodra ik de XTRA-aarde draad (die blijkbaar nodig was!!) die vast zit in de hoek van het instrumenten paneel, los maak... het volgende gebeurt:
(met draaiende motor) - ZONDER massa draad : loopt de Temp meter tot DIEP in het rood ( hij loopt dus nog verder op)
: de voltmeter geeft 14 volt
.... zodra ik het (stads) licht aandoe: gaat de toerenteller uit / Volt meter geeft '0' volt aan / beide knipperlichtindicators gaan branden en het grootlicht waarschuwingslampje gaat branden / en de voltmeter reageert erg gevoelig op bv de knipperlichten
- sluit ik de XTRA massa draad weer aan: dan loopt de Temp meter wat milimeters terug (maar niet genoeg)
: en het dashboard regaeert verder weer normaal op het aan / uit schakelen van het licht / de voltmeter reageert minimaal op ascessoires.
Hoe moet ik hier nu gaan trouble shouten.?? waarschijnlijk een voor een de stekkers er uit trekken en kijken wat voor effect het heeft op de verschillende tellers..
wie helpt mij... Ideeen zijn erg welkom
Ok, het enige dat ik niet voor elkaar krijg is de fan actief mee laten blazen door er een fohn op te zetten. Alleen zodra ik de motor start, draait de fan even actief mee maar na 20 seconden is dat over. Moet ik me zorgen maken over de fan of niet? Hoe kan ik de fan verder testen?
Inmiddels ben ik met mn aandacht terug bij het dashboord. De sensor heb ik zo'n btje doorgemeten en de draad er naar toe lijkt ok (o.5 ohm)
Alleen: ik merkte dat zodra ik de XTRA-aarde draad (die blijkbaar nodig was!!) die vast zit in de hoek van het instrumenten paneel, los maak... het volgende gebeurt:
(met draaiende motor) - ZONDER massa draad : loopt de Temp meter tot DIEP in het rood ( hij loopt dus nog verder op)
: de voltmeter geeft 14 volt
.... zodra ik het (stads) licht aandoe: gaat de toerenteller uit / Volt meter geeft '0' volt aan / beide knipperlichtindicators gaan branden en het grootlicht waarschuwingslampje gaat branden / en de voltmeter reageert erg gevoelig op bv de knipperlichten
- sluit ik de XTRA massa draad weer aan: dan loopt de Temp meter wat milimeters terug (maar niet genoeg)
: en het dashboard regaeert verder weer normaal op het aan / uit schakelen van het licht / de voltmeter reageert minimaal op ascessoires.
Hoe moet ik hier nu gaan trouble shouten.?? waarschijnlijk een voor een de stekkers er uit trekken en kijken wat voor effect het heeft op de verschillende tellers..
wie helpt mij... Ideeen zijn erg welkom
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
sedan, groen, 81.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zou je graag helpen, maar qua elektro-techniek reikt mijn kennis niet zo ver. Ik wens je dan ook alle succes toe.