wat duurt dat starten lang!?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno V40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:20
Locatie: Amersfoort

Hallo Volvovrienden,

Ik heb een probleempje met starten. Ik heb half november een V40 diesel 95pk uit 2000 gekocht. 130.000km gelopen. Het duurt vaak 4 a 5 seconden, of soms ook duidelijk langer, voordat de motor aanslaat. Er zit net een nieuwe accu in (70Ah, 600A), startmotor doet gewoon z'n werk. Begin december is ie bij de dealer geweest voor een 135.000km-beurt en heb toen dit ongemak gemeld. Hij is een nachtje blijven staan bij de garage, omdat dit vooral gebeurt als de auto lang heeft stil gestaan. De volgende ochtend startte hij echter zonder problemen, na 2 seconden (uiteraard na 't voorgloeien). Volgens de dealer is de druk in de cilinders ook goed (geen lekke koppakking). Wat kan het zijn? Gloeibougies vervangen? Of het startrelais? Als de motor dat uiteindelijk wel aanslaat, komt er vaak een wit wolkje uit de uitlaat. Als de motor is uitgeschakeld en ik start 'm direct of een uur later weer dan is het geen enkel probleem: direct lopen na gloeien. Zoals gezegd heb ik de auto pas een kleine twee maanden en weet ik nog niet hoe hij bij hogere temperaturen zal starten. Het is ook niet altijd zo dat, hoe kouder de motor is, hoe slechter hij start... In m'n vorige V40, ook een diesel 95pk, heeft de ANWB een keer een andere accu (iest zwaarder) gezet. Die monteur zette vaak een wat zwaardere accu in wat oudere auto's. Die V40 was toen bijna 6 jaar en had iets meer dan 2 ton gelopen. Kan dat er toch mee te maken hebben?? Gewoon even iets meer startvermogen? Ik hoop op dit forum een antwoord te vinden voordat ik veel arbeidsloon ga betalen voor het zoeken.

Wie weet 't?

groeten,
Menno
V70 D5 Edition II 163pk april 2004 & V40 1.9D Europa 95pk feb. 2000
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik heb een Ford diesel gehad, daar moest ik minimaal twee keer gloeien. Probeer dat eens uit.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Kleppen stellen misschien?
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Menno,

Lijkt mij een algemeen probleem met diesels, wat veelvuldig voorkomt!!
(ook bij andere merken, bekijk maar eens andere forums!!)
Kleppen stellen wil wel eens helpen?
Ik heb ook een Ford gehad, in de winterdag 2x voorgloeien dan direct starten, en lopen!! met name bij (zeer)koude starts.
er loopt niks beter dan benzine zomer of winter !! + 30 of -20 !!
heb zelf gas /diesel/benzine gereden, en ja daar komt tie weer:
- Gas is om op te koken,
- diesels voor tractors/ vrachtwagens
- en benzine voor (personen)auto's :D
helaas een bekende "kreet"op diverse forums.

succes,
Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Gas is om op te koken,
- diesels voor tractors/ vrachtwagens
- en benzine voor (personen)auto's
Wat een flauwekul zeg :-x
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

we zijn niet allemaal in de gelukkige omstandigheid van een "D5"
we hadden het toch over personenwagens :lol: :lol:
dus :wink:

Henk
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Oké oké :lol: :lol: ik zeg niks meer! :lol:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Ikke wel,

vindt het klinkklare onzin Henk. :?
Denk toch niet dat ik de staatskas onnodig ga spekken.
Rij al 15 jaar diesel en wil niets anders meer.

Wat je v40 betreft: In de winter start de mijne wat slechter, in de zomer kijk ik niet eens naar het gloeilampje. In de winter wel, dan duurt het ook wel wat langer voor hij aanslaat, maar geen 5 sec. Maar als hij verder goed rijdt etc, dan zou ik er nog geen probleem van maken. heb zelf 2 weken terug een nieuwe accu gehaald. Als de spanning te laag is, dan start hij gewoon niet, hoor je alleen maar tikken van een of ander relais, dus dat maakt niet zoveel uit.
Heb ook de 95 pk versie, november 1999.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

laat de klepspeling controleren als er met uitlezen niets uitkomt.....
Stellen is een dure grap,maar dat is dan niet anders.
is ook wel weer een oplossing voor........
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ramon&Ramon schreef:laat de klepspeling controleren als er met uitlezen niets uitkomt.....
Stellen is een dure grap,maar dat is dan niet anders.
is ook wel weer een oplossing voor........
En die oplossing ligt eventueel dus bij Ramon&Ramon?

Maar inderdaad ook ik denk aan mogelijk kleppen stellen. Mijn ervaring is dat zelfs de dealer daar bij de diesels niet naar kijkt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Menno V40
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:20
Locatie: Amersfoort

2 of 3 keer voorgloeien heeft geen zin.
En kleppen stellen, is dat niet wat vroeg bij 135.000km?? Ik kan inderdaad de klepspelingen wel eens laten controleren.
Verder ben ik zeer tevreden over m'n diesel....

groeten,
Menno

P.S. Ik kreeg ook een tip dat de "voorgloeiautomaat" wellicht kapot is. Iemand ervaring mee?
V70 D5 Edition II 163pk april 2004 & V40 1.9D Europa 95pk feb. 2000
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Menno V40 schreef:2 of 3 keer voorgloeien heeft geen zin.
En kleppen stellen, is dat niet wat vroeg bij 135.000km?? Ik kan inderdaad de klepspelingen wel eens laten controleren.
Verder ben ik zeer tevreden over m'n diesel....

groeten,
Menno

P.S. Ik kreeg ook een tip dat de "voorgloeiautomaat" wellicht kapot is. Iemand ervaring mee?
Het is wat vroeg maar je weet niet wat de vorige eigenaar met de auto gedaan heeft. (heeft ie em wel goed warmgereden etc.)

Bij bijvoorbeeld oudere gasauto's moest het soms bij elke 50.000 km. Als er verkeerd mee gereden is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

er zijn veel mensen die hun diesel niet goed laten voorgloeien.
als die lampjes uit zijn is het vaak nog te vroeg. :cry:

(dit is trouwens mijn ervaring bij een andr merk. :lol: )
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Een collega van mij had dit ook met zijn V40 diesel uit 1999. Nieuwe gloeibougies er in en hij start weer als nooit tevoren.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De klepspeling moet regelmatig worden gecontroleerd,helaas doen dealers dit bijna nooit.
En te strakke kleppen bij 100000 km komt zeer vaak voor.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nog even terug komend of de oplossing bij mij ligt?
de oplossing ligt dus puur bij het stellen van de kleppen,het enige wat ik aangeef is dat het ongeveer tussen de 500 en 600 euro kost bij de dealer...
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Dat is een hele duit voor klepstellen. Bij mijn 440 koste het toen rond de €70. Als ik jou was zou ik toch eens een andere dealer zoeken. Ben je soms bij broekhuis? Die weet ook altijd zulke rekeningen te schrijven.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Remon schreef:Dat is een hele duit voor klepstellen. Bij mijn 440 koste het toen rond de €70. Als ik jou was zou ik toch eens een andere dealer zoeken. Ben je soms bij broekhuis? Die weet ook altijd zulke rekeningen te schrijven.
Ik weet niet waar Ramon&Ramon zit maar ik weet wel dat ie gelijk heeft. Het kleppenstellen van een V/S40 (renault) dieselmotor is namelijk heel wat ingewikkelder dan het kleppenstellen bij een 440 (renault)benzinemotor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Halleluja, dat wist ik niet dat het echt zo veel geld koste. Dan zijn de onderhoudskosten door de jaren heen voor een diesel ook niet lager als voor een benzine waar veel mensen op af gaan.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”