Hallo,
Vanmiddag trok ik op van 50 naar 80. Toen ineens een plof en geen motorvermogen meer.
Hier wat gegevens:
- Nog 20 Km doorgereden naar huis
- Motor B5244T3 (turbo dus)
- Auto V70 XC AWD 2001
- Reed alleen nog met weinig gas geven, heel langzaam naar de 80 km/u.
- Bij iets meer gas geven hield de motor in (mengsel?)
- Motor klinks als een "eencylinder", hoop herrie, maar klinkt niet echt "mechanisch"
- lichtjes ploffen in uitlaat bij loslaten gas (mengsel?)
- temperatuur bleef normaal
- geen blauwe rook oid
- geen stank
- geen olie in koelwaterreservoir
- het werd niet erger tijdens het laatste stukje rijden
Ik kan niet zeggen waar het geluid vandaan komt. Ik dacht eerst aan aan een breuk in de luchtleiding vanaf de turbo, maar ik kan niets vinden.
Heeft iemand een idee of tip?
Bedankt,
Arthur
Een plof en alle motorvermogen was weg
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 00:01
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Het zou kunnen dat je ETM (gasklephuis) de geest heeft gegeven.
Kan alleen de plof nog niet thuis brengen..........
Kan zijn dat 1 of 2 van je bobine's het hebben begeven. Maar........?
Ik denk dat het uitlezen van de computer in deze een snelle diagnose zal opleveren.
Wat is km-stand en wat is onlangs nog gerepareerd cq vervangen?
Kan alleen de plof nog niet thuis brengen..........
Kan zijn dat 1 of 2 van je bobine's het hebben begeven. Maar........?
Ik denk dat het uitlezen van de computer in deze een snelle diagnose zal opleveren.
Wat is km-stand en wat is onlangs nog gerepareerd cq vervangen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 00:01
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Hallo Alex,
Bedankt voor de reactie, km-stand is 240.000km. Ik heb hem pas een aantal maanden, er is in die tijd niets vervangen. Daarvoor wel dealer-onderhouden.
Hij rijdt op LPG/LPI, (met Flashlube kleppensmering), maar daar zie ik vooralsnog geen verband mee).
Arthur
P.S. Geluk bij een ongeluk: afgelopen zaterdag teruggereden uit Zuid-Zwitserland...
Bedankt voor de reactie, km-stand is 240.000km. Ik heb hem pas een aantal maanden, er is in die tijd niets vervangen. Daarvoor wel dealer-onderhouden.
Hij rijdt op LPG/LPI, (met Flashlube kleppensmering), maar daar zie ik vooralsnog geen verband mee).
Arthur
P.S. Geluk bij een ongeluk: afgelopen zaterdag teruggereden uit Zuid-Zwitserland...
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Ik heb hetzelfde meegemaakt, er loopt een slang/buis in de lengterichting onder de motor door waar de turbo op is aangesloten, deze was eraf geknalt, vervolgens bleek dat de bevestigingoogjes van de slang/buis af waren gebroken, daardoor kwam de slang meer te hangen... en toen ik gas gaf, knalde deze eraf... wellicht kun je het zien aan de onderzijde, het is een soort slang/buis van kunststof, deze zou je wellicht dan heen en weer kunnen bewegen, terwijl deze vast hoort te zitten..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Ik denk dat het verhaal van @Lambert logischer is.
Zou in ieder geval de plof verklaren.
Zou in ieder geval de plof verklaren.
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Misschien een back-fire, zou ergens een slang los kunnen liggen.Hij rijdt op LPG/LPI
Denk anders dat het verhaal van Lambert een eind in de richting komt.
Succes !
EDIT; er zou ook nog een lambda sonde uit de uitlaat gescheurd kunnen zijn, maar dan zal er wel een lampje van het managment moeten gaan branden.
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
ik kan me herinneren dat het een rechthoekige buis was in U-vorm
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
LPi heeft geen last van backfire, dacht ik? (vloeistof injectie......)C 30 T5 schreef:Misschien een back-fire, zou ergens een slang los kunnen liggen.Hij rijdt op LPG/LPI
Denk anders dat het verhaal van Lambert een eind in de richting komt.
Succes !
EDIT; er zou ook nog een lambda sonde uit de uitlaat gescheurd kunnen zijn, maar dan zal er wel een lampje van het managment moeten gaan branden.
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Lamberts verhaal klinkt ook mij plausibel in de oren. Ik heb eens iets vergelijkbaars meegemaakt, was wel geen Volvo, maar betrof ook een slang, die eraf geschoten was. Vervelende is vaak, dat die net op een plek zit, waar je moeilijk bij kunt en die je dus ook moeilijk ziet.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Had ook zo'n plof met een D5. Was die turboslang gescheurd.
Zal idd wel zo'n slang zijn.
Zal idd wel zo'n slang zijn.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Het is niet zo heel erg makkelijk te zien want de XC70 (V70 ook?) heeft een beschermplaat aan de onderkant van de motor zitten.
Vind het verhaa van Lambert erg aannemelijk.
Succes ermee.
PS: wel even laten weten wat het was. We zijn erg benieuwd.
Vind het verhaa van Lambert erg aannemelijk.
Succes ermee.
PS: wel even laten weten wat het was. We zijn erg benieuwd.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 00:01
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Net naar de Volvo-dealer geweest. Chef werkplaats hoorde de motor: "het lijkt wel of er bougie uitligt".
Knap gehoord, want dat bleek het ook te zijn: de schroefdraad in de motor was compleet verdwenen en de bobine beschadigd.
De bougie zal wel hebben gerammeld, net zolang tot de draad in het blok weg was.
Nu komen er een coil en een nieuwe bobine in en hopelijk draait alles dan weer als vanouds.
Knap gehoord, want dat bleek het ook te zijn: de schroefdraad in de motor was compleet verdwenen en de bobine beschadigd.
De bougie zal wel hebben gerammeld, net zolang tot de draad in het blok weg was.
Nu komen er een coil en een nieuwe bobine in en hopelijk draait alles dan weer als vanouds.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Dat klinkt als een hele goeie werkplaats chef!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Ik heb dit pas geleden ook gehad. De verbindingssok (rubbermanchet)van de luchtinlaatbuis naar de turbo vanuit de intercooler was er afgeschoten. De buis loopt dwars over het motorblok en duikt bij het schutboard naar beneden. De klem is vervangen en de sok is weer vastgezet. Ik had een uitruk voor de brandweer (vrijwilliger)en trapte flink door en was ook in 1x mijn vermogen kwijt en een bult lawaai. #-o ( normaal neem ik de auto van mijn vrouw mee) De motorgegevens werden op dat moment bevroren en vastgelegd in storingsdiagnosegeheugen. Dit konden ze later zo uitlezen bij de volvospecialist, hoe hard ik reed, welk toerental, lucht en brandstofverbruik, motortempratuur, enz. De computer gaf ook gelijk het probleem aan + een paar andere vage meldingen over portierslot linksachter en een andere serieuze melding de motorthermostaat.Deze heb ik ook laten vervangen.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Tja, zat in de buurt, nu kan ik de plof verklaren.vaan schreef:Net naar de Volvo-dealer geweest. Chef werkplaats hoorde de motor: "het lijkt wel of er bougie uitligt".
Knap gehoord, want dat bleek het ook te zijn: de schroefdraad in de motor was compleet verdwenen en de bobine beschadigd.
De bougie zal wel hebben gerammeld, net zolang tot de draad in het blok weg was.
Nu komen er een coil en een nieuwe bobine in en hopelijk draait alles dan weer als vanouds.

Dit heb ik nog niet eerder gehoord.
Dan moet die bougie los hebben gezeten, of er heeft met het indraaien van de bougie al niet veel draad meer in hebben gezeten.
Degene die de bougie erin (en uit) heeft gedraaid, moet dit dan opgemerkt hebben.
Dan moet het die boven in Groningen zijn geweest. Maar dat was een Peugeot garage.C 30 T5 schreef:Vast een monteur geweest van de anwb garage test
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 00:01
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Hij is hiervoor in Zwolle in onderhoud geweest, wsch. wel dealer, even kijken als het boekje en bijbehorende auto weer terug zijn.
En nu we het erover hebben: ik ben altijd erg tevreden over Volvodealer Henk Scholten in Nijmegen. Ze denken erg goed mee en lossen gewoon je probleem op. Meestal kom ik er met rare dingen: lekkende LPI-injectoren op een onmogeljke plaats, skid plate van een ander type monteren, nieuwe relaisschakeling voor injectoren van de 960 verzinnen in plaats van de slechte Vialle-oplossing, iets verzinnen voor de rammelende turbo in een 245, uitlaatspruitstuk van een 940 snel vlakken en dat soort zaken.
En nee, ik heb verder geen enkele binding met dit bedrijf.
En nu we het erover hebben: ik ben altijd erg tevreden over Volvodealer Henk Scholten in Nijmegen. Ze denken erg goed mee en lossen gewoon je probleem op. Meestal kom ik er met rare dingen: lekkende LPI-injectoren op een onmogeljke plaats, skid plate van een ander type monteren, nieuwe relaisschakeling voor injectoren van de 960 verzinnen in plaats van de slechte Vialle-oplossing, iets verzinnen voor de rammelende turbo in een 245, uitlaatspruitstuk van een 940 snel vlakken en dat soort zaken.
En nee, ik heb verder geen enkele binding met dit bedrijf.