Hoi allemaal,
Sinds het afstellen van de positiesensor van de gasklep en het schoonmaken van de stationairklep, is het toerental bij een koude start te laag (ca 500 t p/m). De koudestart sensor is vervangen, evenals bougiekabels, verdelerkap, etc. LMM lijkt nog goed. Waar kan ik verder nog kijken? Het lijkt alsof de choke niet werkt. Warme start gaat prima.
Sinds kort maakt de startmotor bij de koude start ook een rauw geluid bij het aanslaan van de motor. Ook dit is minder of weg bij een warme start.
Zouden deze twee problemen met elkaar te maken kunnen hebben? In oudere topics heb ik de oplossing niet gevonden.
Met vriendelijke groet,
Merijn
480 turbo (10-1992)
probleem koude start (en startmotor?)
- Iroll
- 6th Gear member
Lijkt erop dat het tandwiel (de bendix) van de startmotor niet gelijk loskomt als de motor aanslaat. Als de motor warm is gaat het door de warmte allemaal wat soepeler. Denk dat ie vervangen moet worden, is niet goed voor het tandwiel van het vliegwiel waar de startmotor op aangrijpt.Sinds kort maakt de startmotor bij de koude start ook een rauw geluid bij het aanslaan van de motor. Ook dit is minder of weg bij een warme start.
Te laag toerental bij koude motor kan komen door de watertemp.sensor onder de 1e bougie of door de LMM die niet goed is. Met een warme motor, contact aan (motor uit) de stekker loshalen en de weerstand (ohm) meten op het 1e en laatste stekkeraansluiting op de LMM. Moet rond de 382 ohm zitten, liever meer als minder. Of de stationairmotor (stappenmotor) gaat niet ver genoeg open met een koude motor. Trek de stekker ervan eens los en maak deze goed schoon, check op beschadiging van stekker/bedrading en maak 'm van binnen ook goed schoon.
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reactie.
Ik heb de (nieuwe) temp. sensor doorgemeten: weerstand van ca. 730 ohm (warm, contact aan). De LMM geeft slechts een weerstand van ca. 120 ohm (warm, contact aan). Dat is dus te weinig. De motor gaat echter wel bokken wanneer de stekker los is.
De stationairklep heb ik al schoongemaakt. Weet iemand de meetwaarden van een goede stationairklep? Of is de lage weerstand van de LMM zo duidelijk dat deze vervangen moet worden?
Groet,
Merijn
Ik heb de (nieuwe) temp. sensor doorgemeten: weerstand van ca. 730 ohm (warm, contact aan). De LMM geeft slechts een weerstand van ca. 120 ohm (warm, contact aan). Dat is dus te weinig. De motor gaat echter wel bokken wanneer de stekker los is.
De stationairklep heb ik al schoongemaakt. Weet iemand de meetwaarden van een goede stationairklep? Of is de lage weerstand van de LMM zo duidelijk dat deze vervangen moet worden?
Groet,
Merijn
- Iroll
- 6th Gear member
Probeer eerst eens je diagnose box uittelezen en kijk wat die geeft als storingscode. Weet je al wat meer.
http://www.troublecodes.net/Volvo/
Deze is misschien wat duidelijker en uitgebreider:
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml
http://www.troublecodes.net/Volvo/
Deze is misschien wat duidelijker en uitgebreider:
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml
-
- 1st Gear member
Hoi,
Bij de 480 turbo kunnen geen storingscodes worden uitgelezen heb ik gehoord. Er zit wel een kastje waar ik toch eens naar ga kijken dit weekend. Misschien dat het toch wel kan...
Is het mogelijk d.m.v. de stelschroef de LMM zodanig aan te passen dat de gewenste weerstand wordt gemeten?
Overigens heeft de boardcomputer de laatste dagen kuren, namelijk het tijdelijk oplichten van ALLE led, voornamelijk bij het starten. Lijkt dit op een massaprobleem?
[moeilijke dagen voor de 480
]
Groet,
Merijn
Bij de 480 turbo kunnen geen storingscodes worden uitgelezen heb ik gehoord. Er zit wel een kastje waar ik toch eens naar ga kijken dit weekend. Misschien dat het toch wel kan...
Is het mogelijk d.m.v. de stelschroef de LMM zodanig aan te passen dat de gewenste weerstand wordt gemeten?
Overigens heeft de boardcomputer de laatste dagen kuren, namelijk het tijdelijk oplichten van ALLE led, voornamelijk bij het starten. Lijkt dit op een massaprobleem?
[moeilijke dagen voor de 480

Groet,
Merijn
- Iroll
- 6th Gear member
Je kan gewoon de storingscodes uitlezen, kastje zit er toch in? De probe in gat #2 steken, en daarna het contact aanzetten (niet starten) om te gaan uitlezen, zie sites. Pen en papier erbij om de codes op te kunnen schrijven.
De weerstand van de LMM kan je idd dmv de stelschroef instellen. Het oplichten van de boardcomputer zou kunnen liggen aan slechte verbinding van stekkers achter het dashboard. Maak ze schoon met contactspray en druk ze goed aan, dit wil weleens helpen als je geluk hebt.....
De weerstand van de LMM kan je idd dmv de stelschroef instellen. Het oplichten van de boardcomputer zou kunnen liggen aan slechte verbinding van stekkers achter het dashboard. Maak ze schoon met contactspray en druk ze goed aan, dit wil weleens helpen als je geluk hebt.....
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Als het goed is ontbreekt pinnetje 2 bij de turbo-motoren Waardoor je de motor niet uit kunt lezen.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- Cruising 480
- 2nd Gear member
Als je van de startmotor de bussen en het tandwiel vervangt ben je ook klaar. Ik heb volgens mij nog een startmotor liggen maar weet het niet zeker.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987
Groeten Robin
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987
Groeten Robin
-
- 1st Gear member
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
De LMM heb ik bijgesteld naar een weerstand van ca. 380 Ohm. Motor liep toen iets hoger stationair (ongeveer 1000 t/m) en zakte wat moeilijk terug. Ik had wel het idee dat de auto iets zuiniger liep. Komend weekend ga ik nogmaals alles schoonmaken (gasklep, stationairklep) en controleren / doormeten.
Daarna zal ik laten weten wat het resultaat is!
Groet,
Merijn
p.s. ik heb het vermoeden dat de startmotor misschien niet goed loskomt vanwege de moeilijke koude start, of is dat onzin?
Bedankt voor jullie reacties.
De LMM heb ik bijgesteld naar een weerstand van ca. 380 Ohm. Motor liep toen iets hoger stationair (ongeveer 1000 t/m) en zakte wat moeilijk terug. Ik had wel het idee dat de auto iets zuiniger liep. Komend weekend ga ik nogmaals alles schoonmaken (gasklep, stationairklep) en controleren / doormeten.
Daarna zal ik laten weten wat het resultaat is!
Groet,
Merijn
p.s. ik heb het vermoeden dat de startmotor misschien niet goed loskomt vanwege de moeilijke koude start, of is dat onzin?
- Iroll
- 6th Gear member
Hij komt moeilijker los als hij koud is, dat is het begin. Zijn de 1e symptomen dat hij op is. Het verstandigste is om hem of vervangen door een gereviseerde of de gok nemen en een 2e handse plaatsen. Of doen zoals cruising 480 adviseert en de tandwielen en bussen vervangen. Het vervangen op zich is niet zo moeilijk, de hitteschilden zijn het grootste probleem bij een turbo om los te krijgen omdat je er zo lastig bij kunt komen.p.s. ik heb het vermoeden dat de startmotor misschien niet goed loskomt vanwege de moeilijke koude start, of is dat onzin?
Let op hoe de bedrading zit voordat je die loshaalt.
@Andorable:
Weer wat geleerd! Maar wel raar, ben wel benieuwd waarom dat zo is.Als het goed is ontbreekt pinnetje 2 bij de turbo-motoren Waardoor je de motor niet uit kunt lezen.
-
- 1st Gear member
Hoi,
Alles nog eens opnieuw schoongemaakt en afgesteld.
Het koudstart probleem blijft, ondanks dat de LMM weerstand hoger is.
Toerental is ook te hoog wanneer de LMM weerstand hoger is (afgesteld op de standaard van 382), terwijl iets te hoog bij de originele stand (die was 120 ohm!). Temperatuursensor geeft de juiste waarden. Het loshalen van stekker s van de LMM en de gasklepsensor heeft effect op het stationair lopen (wordt slecht); het loshalen van de stationairklepstekker heeft geen enkel effect.
Verder, de startmotor lijkt weer prima en de boordcomputer is gerepareerd.
Is het nu redelijk te concluderen dat de stationairklep de boosdoener is? Of zou de LMM toch een rol kunnen spelen?
Bedankt weer
Groet,
Merijn
Alles nog eens opnieuw schoongemaakt en afgesteld.
Het koudstart probleem blijft, ondanks dat de LMM weerstand hoger is.
Toerental is ook te hoog wanneer de LMM weerstand hoger is (afgesteld op de standaard van 382), terwijl iets te hoog bij de originele stand (die was 120 ohm!). Temperatuursensor geeft de juiste waarden. Het loshalen van stekker s van de LMM en de gasklepsensor heeft effect op het stationair lopen (wordt slecht); het loshalen van de stationairklepstekker heeft geen enkel effect.
Verder, de startmotor lijkt weer prima en de boordcomputer is gerepareerd.
Is het nu redelijk te concluderen dat de stationairklep de boosdoener is? Of zou de LMM toch een rol kunnen spelen?
Bedankt weer

Groet,
Merijn
-
- 1st Gear member
Hoi,
Het probleem lijkt opgelost nadat ik dit (vierde bericht) vond op het Europees forum: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... php?t=9342
Motor komt wel wat langzaam tot stationair, maar dat zal een kwestie van schoonmaken zijn...
Weet iemand de precieze functie van die stekker en wat het met het stationair doet? Ik ben daar wel benieuwd naar, maar kan het nergens vinden.
Groet!
Merijn
Het probleem lijkt opgelost nadat ik dit (vierde bericht) vond op het Europees forum: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... php?t=9342
Motor komt wel wat langzaam tot stationair, maar dat zal een kwestie van schoonmaken zijn...
Weet iemand de precieze functie van die stekker en wat het met het stationair doet? Ik ben daar wel benieuwd naar, maar kan het nergens vinden.
Groet!
Merijn