toch is dat nou net het enige geldige argument om in bepaalde gevallen banden te vullen met stikstof. Nl. in die gevallen waar verhoogd risico is op klapbanden en daaruit voortvloeiende brand; dan moet je denken aan luchtbanden onder metrostellen, kleine bandjes onder diepladers of zwaar vervoer en vliegtuigbanden; als die banden lek raken of spanning verliezen worden ze loeiheet maar vliegen nog net niet in de fik doordat het voertuig nog rijdt en er koeling is door de rijwind; als het voertuig stilstaat loopt de temperatuur nog even verder op en klapt de zaak uitelkaar omdat het rubber zo ongeveer in de fik vliegt, op dat moment komt er erg veel zuurstof uit de band bij het beginnende vuur en wakkeert het vuur aan (want een truckband op 8 bar, dat is een enorme hoeveelheid samengeperstelucht ); zou er echter bij het klappen stikstof vrijkomen dan heeft dat eerder een "uitblazend" effect. Neem maar een proef met je openhaard, is het vuur bijna uit dan helpt lucht erbij blazen, met stikstof zou je het vuur uitblazen.Zark3 schreef: Een andere opmerking die ik nogal apart vond op die site is dat stikstof een "vlamdovend effect" heeft. Heeft iemand anders misschien toevallig gewone lucht dan wel een keer zien branden? Sowieso staat er druk op de band dus als er brand is klapt hij gewoon en hij blust de auto niet ofzo.
dit zijn echter een heel ander soort situaties dan bij personenauto's