Temperatuur loopt op ..

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
MaGNeT
3rd Gear member

JPvB schreef:hallo allemaal,

Ok, het enige dat ik niet voor elkaar krijg is de fan actief mee laten blazen door er een fohn op te zetten. Alleen zodra ik de motor start, draait de fan even actief mee maar na 20 seconden is dat over. Moet ik me zorgen maken over de fan of niet? Hoe kan ik de fan verder testen?
Hmm, dat is toch vreemd.
Mijn fan draait altijd mee (ik neem aan dat je er eentje hebt met een viscovin en niet met een elektrische).

Heb m'n reserve fan uit de schuur gehaald en deze draait vrij stroef als hij koud is (de inwendige olie is dan nog koud en stroperig).
Als ik hem op de kachel laat opwarmen draait hij vervolgens iets soepeler (olie wordt warmer) en als hij goed warm is dan draait hij weer zwaarder (de koppeling met bi-metaal werkt).

Heb je de fan al eens losgehad?
Als je een platte schroevendraaier in het midden van het bi-metaal zet (die spiraal) dan kan je dat asje iets verdraaien. Gaat dat soepel? Je kan er wat kruipolie, teflonspray, etc inspuiten en het een paar keer heen-en-weer bewegen.
Dat zou normaal moeten zijn.
JPvB
1st Gear member

Tsja, de visvokoppeling.
Ik heb geprobeert m te testen door de klip los te maken. Dan blijft ie keurig meedraaien . een hels kabaal is dat. Nu zit ie weer vast en het enige moment dat ie meedraait is als ik de motor start. Voor ene halve minuut ongeveer.
Maar let op ik heb een prachtige thermometer gekocht die tot 150 graden gaat. Ik heb die op de kleien opening geduwt die naar het expansie-vaatje gaat ( dat is volgens mij aan het einde van de eerste koelbuis) en dan de motor warm laten draaien. De temp is dan keurig 15 graden zolang de thermostaat niet open gaat. dan gaat de thermostaat open en loopt de temperatuur vlot op tot 90 graden (dat klopt precies!) . Met draaiende fan zakt de temeratuur dan vlot tot 70 graden en zie... het thermostaat sluit weer en de temperatuur zakt nog verder tot onder de 60 graden. Zo ongeveer verloopt het. De fan draait wel mee maar wordt niet echt gepakt op de as. Je kunt hem zo tegen houden. Maar goed de koeling met zo'n 'vrijdraaiende' fan is wel al heel goed.

Blijft het interessant wat je over je extra fan zegt. Ik zal m nog eens losmaken en kijken of tie hetzelfde reageert als bij jou. Ik geloof wel dat de veer wat kan draaien ja. Maar ik wist niet wat ik er van moest denken. En hoopte maar dat het niet stuk was. De veer was nl iets uit fatsoen.
Ook heb ik een nieuwe temp senor besteld op een volvoklassiconderdelen site voor maar 20 euro.

bedankt voor de tips ...
groetjullie,

Jpaul
Volvo 760 GLE april 1983
sedan, groen, 81.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”