Heb gezocht naar een topic inzake mijn probleem maar niet gevonden. Dus bij deze.
Probleem: De airco van mijn Roffel koelt en verwarmt als de beste. Dat is het probleem niet. Echter, ontwasemen lukt niet. Ik heb eerder het idee dat er meer wasem bij komt dan minder. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Aircoprobleem
- JosW
- 5th Gear member
Je zegt dus dat de airco het niet doet onder de 6 graden? Lijkt me vreemd.glitz schreef:in de ochtend doet je airco het nu nog niet, waarschijnlijk doordat het onder de 6 graden is.
Op wintersport deed ie het met -20!
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
echt niet..... wat zou het ook voor zin hebben? (dat er met -20 koude lucht binnenkomt lijkt me overigens wel evident)Jos Weltings schreef:Je zegt dus dat de airco het niet doet onder de 6 graden? Lijkt me vreemd.glitz schreef:in de ochtend doet je airco het nu nog niet, waarschijnlijk doordat het onder de 6 graden is.
Op wintersport deed ie het met -20!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Kijk eens naar je interieurfilter. Misschien is deze vochtig en/of beschimmeld. Zou de oorzaak kunnen zijn.
Het klopt trouwens dat de airco het niet doet onder de 6 graden. Ondanks dat je lampje braaf brand.
Het klopt trouwens dat de airco het niet doet onder de 6 graden. Ondanks dat je lampje braaf brand.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- JosW
- 5th Gear member
Vraagje, waar zit dat filter?hans anesthesie schreef:Kijk eens naar je interieurfilter. Misschien is deze vochtig en/of beschimmeld. Zou de oorzaak kunnen zijn.
-
- 3rd Gear member
Onder de "min 6 graden" bedoel je?! Overigens kan de buitentemperatuurmeter lagere waarden aangeven, en kan de ecc toch werken, heb ik gemerkt.hans anesthesie schreef:Het klopt trouwens dat de airco het niet doet onder de 6 graden. Ondanks dat je lampje braaf brand.
V70 - 140pk - 2003
- Oceanracer
- Geartronic member
Je moet de airco niet verwarren met ECC. De ECC werkt altijd, de compressor van de airco alleen als de buitentemperatuur boven de 6 graden is.
Het interieurfilter zit onder de parafan.
Het interieurfilter zit onder de parafan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Onder de 6 graden, niet min zes.
Filter zit onder de moterkap tegen het raam aan. Onder de afdekplaat.
Filter zit onder de moterkap tegen het raam aan. Onder de afdekplaat.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Oceanracer
- Geartronic member
Twee zielen, een gedachte.
En precies op het zelfde tijdstip. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- 3rd Gear member
Ik verwar het niet met de ecc, want ik doel op de tijd dat ik alleen nog airco had. Wat zorgt er dan voor de ontvochtiging? Want ik weet 300% zeker (en da's best veel...) dat ook onder de 6 graden, koude motor net gestart, de airco een ander effect heeft dan alleen een blower (wat betreft ontdooien en ontwasemen). Waar komt dat dan door? In ieder geval niet door de motorwarmte.Oceanracer schreef:Je moet de airco niet verwarren met ECC. De ECC werkt altijd, de compressor van de airco alleen als de buitentemperatuur boven de 6 graden is.
In de gebruiksaanwijzing zag ik overigens niets staan wat betreft die temperaturen. In een Scandinavische winter heb je er dus weinig aan ...
V70 - 140pk - 2003
- raymond01
- 3rd Gear member
Ruitenwisserarmen verwijderen,schutkap verwijderen, zekering deksel en slangklemmen afvoer los knippen kap erafhalen en voila filter inzicht passagierzijde.
Motorkaplip even omzetten kan de kap wat rechteropstaan.
Heeft men iets meer ruimte zo'n filter kost dacht ik 24 euri bij volvo.
Motorkaplip even omzetten kan de kap wat rechteropstaan.
Heeft men iets meer ruimte zo'n filter kost dacht ik 24 euri bij volvo.
- 4th Gear member
R134a ( het koelmiddel van de airco ) heeft de eigenschap dat het krimpt met kouder worden. Als het systeem juist is afgevuld, is het koelmiddel rond of onder de 4 graden boven nul zover gekrompen dat er geen voldoende druk meer in het systeem is.
Het systeem is beveiligd dat als er geen volvoende druk meer is de pomp niet "droog' kan draaien.
En aircopomp niet draaien is geen airco !
Als men een strenge lange koude Zweedse winter heeft is het systeem zo gemaakt dat de ECC eens in de zoveel tijd de pomp aanstuurd om een vloeistofstroming te krijgen zodat alle rubber o-ring afdichtingen weer "gesmeerd" worden, en dus dicht blijven.
Deze functie werkt alleen maar als men de ECC in de AAN positie heeft staan. Niet omdat het koud is op uit zetten, dan vind de periodieke circulatie niet plaats, wand uit is ook uit !
Dus met -20 alleen koude lucht van buiten niet van je airco ! :oops:
Het systeem is beveiligd dat als er geen volvoende druk meer is de pomp niet "droog' kan draaien.
En aircopomp niet draaien is geen airco !
Als men een strenge lange koude Zweedse winter heeft is het systeem zo gemaakt dat de ECC eens in de zoveel tijd de pomp aanstuurd om een vloeistofstroming te krijgen zodat alle rubber o-ring afdichtingen weer "gesmeerd" worden, en dus dicht blijven.
Deze functie werkt alleen maar als men de ECC in de AAN positie heeft staan. Niet omdat het koud is op uit zetten, dan vind de periodieke circulatie niet plaats, wand uit is ook uit !
Dus met -20 alleen koude lucht van buiten niet van je airco ! :oops:
- M_Bruinsma
- 1st Gear member
rare boel....
de airco ontwasemd volgens mij via hetvolgende principe:
De verdamper (zit in je dashboard gaat altijd kapot & lijkt op een radiator) word idd door het koudemiddel zeer koud, de lucht die erlangs gaat komt in aanraking met dat ding, en doordatie zo koud is komt er condens op de verdamper te zitten dit proces onttrekt dus het vocht uit de lucht en maakt het koud. (geleerd van een aircoboer)
dwz. dat als je airco uitstaat , het koud is buiten <6 graden, het hard regent +&je ruiten beslaan, dat ze beslagen blijven, toch is dit niet het geval wanneer je de airco aanzet.............. kan iemand mij dan even melden hoe dat komt??
Greetzz Maarten
de airco ontwasemd volgens mij via hetvolgende principe:
De verdamper (zit in je dashboard gaat altijd kapot & lijkt op een radiator) word idd door het koudemiddel zeer koud, de lucht die erlangs gaat komt in aanraking met dat ding, en doordatie zo koud is komt er condens op de verdamper te zitten dit proces onttrekt dus het vocht uit de lucht en maakt het koud. (geleerd van een aircoboer)
dwz. dat als je airco uitstaat , het koud is buiten <6 graden, het hard regent +&je ruiten beslaan, dat ze beslagen blijven, toch is dit niet het geval wanneer je de airco aanzet.............. kan iemand mij dan even melden hoe dat komt??
Greetzz Maarten
MY06 S80 D5 >200pk & >450nm 190.300km &
MY90 V70 2,5D 388.750km
MY90 V70 2,5D 388.750km