handremlampje en vage thermostaat

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
philippevk
2nd Gear member

Ik heb twee probleempjes beginnen bij de makkelijkste:
-als ik de handrem aantrek gaat het lampje 9 van de 10 keer niet branden (het rem lampje) of gaat aan/uit/aan vaag...
Dit ligt neem ik aan aan de sensor van de handrem, maar waar zit die?

-tweede probleem is vager:
omdat de auto niet helemaal lekker warm werd heb ik de thermostaat vervangen en alles zo goed moeglijk proberen te ontluchten (geen nippels op de oelslangen) en eerst deed alles het perfect.
Maar nu werd de auto opeens weer niet helemaal warm, tenzij ik de warme lucht vol aan zet dan is alles prima. Iemand een mogelijke oorzaak?
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Over het eerste kan ik zeggen dat er een sleepcontact op de handrem hendel zit. Deze zit bij een 480 onder het bakje van de middenarmsteun. Dat is precies tussen de twee voorstoelen in en dan een stukje achter de handrem. Maak het daar maar eens open en dan zal je een draad zien die op een sleepcontact zit.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Iroll
6th Gear member

omdat de auto niet helemaal lekker warm werd heb ik de thermostaat vervangen en alles zo goed moeglijk proberen te ontluchten (geen nippels op de oelslangen) en eerst deed alles het perfect.
Maar nu werd de auto opeens weer niet helemaal warm, tenzij ik de warme lucht vol aan zet dan is alles prima. Iemand een mogelijke oorzaak?
Bedoel je nu dat de kachel niet warm wordt ofdat de motor niet warm wordt?
Als je de kachel bedoelt kan het zijn dat de kabel van de warm/koud stand niet helemaal uitgetrokken wordt als je de schuif bedient. In dat geval even de kabel achter het dashboard korter afstellen zodat de luchtklep weer wel helemaal geopend wordt.
philippevk
2nd Gear member

het gaat om de motor temperatuur
Iroll
6th Gear member

Welke waarde heeft de termostaat die je erin hebt gezet en wat voor motor zit erin, waar staat de meter in het dashboard na hoeveel km's etc? Graag wat meer details om een antwoord te kunnen geven.
philippevk
2nd Gear member

motor is b18u
temperatuur met verwarming aan = midden van meter
zonder verwarming aan= 2/5 van de meter (5km, bij meer niet hoger tenzij verwarming aan)
volgens mij thermostaat van 89-92 graden
wpee
5th Gear member

Waarom heb je de thermostaat vervangen als eerst alles perfect werkte?
Ik kan alleen verzinnen dat de termostaat kabel niet meer goed genoeg vast zit op de temp-gever of dat het systeem toch niet goed ontlucht is.
Heb je koelvloiestof nivo nog eens geod gecontroleerd?

Ik kan totaal geen relatie bedenken waarom de temp juist hoger wordt als je de binnenverwarming "op warm" zet. het zou juist moeten zakken als er iets niet in orde zou zijn. Met een goede thermostaat moet het hetzelfde blijven.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
philippevk
2nd Gear member

zoals ik al meldde heb ik de thermostaat vervangen omdat de auto eerst helemaal niet warm werd.

Nu gaat het dus alleen helemaal goed als de verwarming op warm staat.
Maar het gaat dus ook al iets beter dan met de oude thermostaat
Iroll
6th Gear member

Dit gaat tegen alle logica in. Normaal zou de temp. meter niet hoger maar hooguit wat lager gaan staan als de kachel vol aan staat. Enige verklaring zou kunnen zijn dat de temp sensor of de bedrading niet goed is. Wordt de radiateur wel goed warm over het hele oppervlak?
wpee
5th Gear member

philippevk schreef:zoals ik al meldde heb ik de thermostaat vervangen omdat de auto eerst helemaal niet warm werd.
Oeps sorry, niet gelezen
Wim

Yoghi
2nd Gear member

philippevk schreef:motor is b18u
temperatuur met verwarming aan = midden van meter
zonder verwarming aan= 2/5 van de meter (5km, bij meer niet hoger tenzij verwarming aan)
volgens mij thermostaat van 89-92 graden

Bij mijn 440 turbo komt het temp metertje ook bijna nooit hoger te staan dan 2/5 ongeveer of iets hoger op de schaal.
Hij stijgt alleen naar de helft als ik lang stil sta. (in de stad bijvoorbeeld)

volgens mij is dat een normale stand, durf het niet met zekerheid te zeggen.
Tuned Ex Klpd T5
Afbeelding
wpee
5th Gear member

De auto moet ten alle tijden op temperatuur komen, anders is er iets mis. Ook in de winter om dat de thermostaat het radiatorcircuit afsluit totdat de temperatuur op nivo is. (dat behoort de thermostaat te doen).

Het KAN zijn dat sommige auto's een te kleine radiateur hebben en bij stilstand de fan vol aan gaat maar nog niet het vermogen weggekoeld kan krijgen. Nou dat is dan een ontwerpfout van de fabrikant.

Als de motor echt gaat "koken" dan is er meer aan de hand.

Te lage temperatuur is overigens funest voor slijtage van lagers, zittingen en bussen omdat de olie niet de juiste smerende eigenschappen heeft die nodig zijn of omdat de olie simpelweg door de dikte niet snel genoeg aangevoerd kan worden door de oliepomp.
Wim

philippevk
2nd Gear member

Ik ben het ermee eens dat een te koude motor funest is....... maar volgens mij komt de olie toch uiteindelijk wel op een redelijke temperatuur (moet er uiteraard niet vol gekoled worden).
Hert verschil in aantal graden tussen 2/5 en 4/5 van de meter is waarschijnlijk een graad of 5, max 7.
Zolang de tep meter maar richting 2/5 gaat en je rijdt alles goed warm valt de schade wel mee. (uiteraard is iets warmer wel beter, maar funest.....)
dr hilus
2nd Gear member

Ehm, dat sleepcontact, hoe werkt dat?

Ik heb hetzelfde probleem als je hierboven beschrijft. Op de handrem zie ik de aansluiting van het kabeltje zitten, in het verlengde daarvan zit een langwerpig plaatje metaal met daarop 2 uitsteekseltjes.

Kan iemand me uitleggen hoe dat sleepcontactje werkt (en hoe ik dus de afstelling eventueel zou kunnen veranderen, of het schakelaartje vervangen?). Als ik er naar kijk zie ik nou niet direct in hoe het zou moeten werken.
mvnieuw
Starter

Hoi, het "vage" thermostaat probleem heb ik ook.
(440 1.8i 1995, B18U motor)

Mijn ervaring tot nu toe, misschien helpt het met lokaliseren probleem:

Thermostaat was defekt, die heb ik laten vervangen.
Na deze reparatie was motor temperatuur oke en gaf de temp meter op het dashboard een waarde precies in het midden van de schaal. Dus ik dacht klaar op gelost.

Enkele weken na de reparatie was het mis, temperatuurmeter fluctueert langzaam en geeft een waarde tussen 1/2 en 2/5 van de schaal (bij constante snelheid 90 km/h). Laatste week staat temp. meter meestal op 2/5 van de schaal. De motor lijkt echter wel netjes op temperatuur te komen en thermostaat lijkt goed open en dicht te gaan. Garage heeft dit nagemeten en thermostaat lijkt bij goede temp te werken. Ik heb af en toe hetzelfde effect: dat als ik de verwarming aanzet, dan gaat de temp. meter de goede waarde aangeven (1/2 schaal). Ook als ik een tijdje 120 km/h rijdt dan gaat temp. meter meestal de goede waarde aangeven.

Phillipe, had je de motor temp ook gemeten met een losse temp meter om zeker te zijn dat de meter in het dashboard goed werkt?

Het zou kunnen dat de dashboard aansluitingen niet goed contact maken. Bij warmte naar het dashboard zou het kunnen dat de aansluitingen opeens wel goed contact maken door uitzetting. Dan zou echter met wat warmer weer het probleem weg moeten zijn lijkt mij. bij hogere snelheid zouden trillingen kunnen optreden die zorgen dat het contact beter is..(wat natuurlijk geen oplossing is)

Om uit te sluiten dat toch de temp sensor defekt is, ben ik die aan het doormeten en waarschijnlijk ga ik die vervangen om zeker te zijn dat die goed werkt (ecu regelt met die sensor). In ieder geval heb ik contact spray gebruikt op elek. contacten naar temp. sensor op het blok. Heeft geen effect. De temp sensor heeft bij mij wel de goede waarde (2500 ohm) bij 25C. Volgende stap is het meten van de sensor bij 80-90 graden, als de weerstandwaarde niet fluctueert bij deze temp. dan blijft er niets anders over dan de elek. verbindingen te testen en dashboard open te halen... :(

Als iemand nog ideen heeft wat er met de temperatuur meter zou kunnen zijn?
Ik laat wel weten als ik meer vorderingen heb gemaakt.
===============================
Volvo 440 1.8i 1995 - B18U motor - 152.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”