Dynamo/spanningsregelaar probleem?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Fauna
1st Gear member
Contacteer:

Lange versie:
Vorige week kreeg ik problemen met mijn lieve 440. Ik kon merken dat het dashboard slechter afleesbaar werd, en toen ik de laatste keer wou wegrijden liep de startmotor ook al erg langzaam. 'even' naar de supermarkt werd wat langer, want ik kwam daar niet meer weg. Starthulp gevraagd, en weer naar huis. Nou niet dus, want ik viel onderweg stil.

De volgende dag was de diagnose al snel gesteld, namelijk een defecte dynamo. Een gereviseerde bij de garage ging al snel naar de 300 euro incl. uren en BTW, dus dat heb ik maar niet gedaan. In plaats daarvan maar een revisie laten doen. Hierbij zijn als het goed is de koolborstels, de koperen ringen en de lagers vervangen. Kosten: 70 euro bij een beunhaas.

Alles goed en wel, dynamo weer ingebouwd (wat gelukkig gemakkelijker ging dan het uitbouwen, met de stuurbekrachtiging en airco in de weg). Ik had de accu in de tussentijd volledig opgeladen. Motor gestart, alleen liep ie al een beetje onstabiel. Net alsof ie al ff in vochtig weer had stil gestaan. Voltages checken met draaiende motor dan maar. Ik kan me nog herinneren dat er de eerste keer 14V leek te staan, maar die waarde heb ik niet meer teruggezien. Wat spelen met de toeren, en het voltage leek te schommelen met een max naar 13.5V. Dat vond ik toen goed genoeg, aangezien de accu vol zat.

De volgende dag een ritje naar Amsterdam (vanuit Limburg), en op de A2 weer eens file. Ik merkte tijdens het filerijden dat het stationair inzakte toen ik het rempedaal intrapte (en dus de remlichten gingen branden). Ik vreesde het ergste, dus meteen de eerstvolgende parkeerplaats opgezocht. Wat ik daar merkte is dat soms de koplampen sterker gingen branden, als ik wat met het gas speelde. Ook was de indicator van de accu inmiddels al zwart. Ik vond het vreemd, maar ben zonder lichten verder gereden. Het was nog licht buiten, dus dat ging prima.

In Amsterdam ook weer prima weggekomen, en ik merkte dat de dashboardverlichting soms harder brandde. (het was dus inmiddels donker). Precies op 100km/h was dat ook het geval, dus zo ben ik maar naar huis gereden.

De accu bleek de volgende dag ook prima bijgeladen. Echter het probleem was er nog steeds. Vervolgens heb ik alle kabels van en naar de dynamo gechecked, ingespoten met contactspray en weer aangesloten. Het probleem lijkt echter niet verholpen. Ook de weerstanden zijn OK, en de massa gecontroleerd op diverse punten onder de motorkap, wat ook allemaal OK leek.

Ik kom er dus niet meer uit. Op zeer specifieke toerentallen laadt de accu bij, maar meestal niet. Is de spanningsregelaar kapot? Verder het vermelden waard: met het terug inbouwen van de dynamo zag ik nog een losse connector (zie foto). Ik kan me niet herinneren dat ik deze heb losgehaald, en ik zie ook geen losse kabels of connectors waar deze vriendjes mee is.

Korte versie:
De dynamo geeft bij zeer specifieke toerentallen wel een laadstroom, maar meestal niet. De dynamo is deze week gereviseerd, dus die zou in orde moeten zijn. Waar kan het aan liggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 GL E2 2.0i 1993
SchoutenCC
5th Gear member

De losse stekker is dacht ik voor de airco-compressor onder de dynamo maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zou als ik jou was even kijken of je a) een nieuwe spanningsregelaar hebt (slecht bijladen), b) een goede accu hebt (snel leegtrekken) en c) de dynamoriem-spanning wel strak genoeg is (piepend geluid).
Ik heb zelf bijv. in dec. mijn dynamo verwisseld met een sloop-dynamo, ging even goed. Na twee maanden langzaamaan weer steeds minder en inmiddels vorig weekend accu vervangen en tegelijkertijd spanningsregelaar (had destijds oude hergebruikt dacht ik). Sindsdien werkt hij beter dan tevoren!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
haasje
4th Gear member

connector is volgens mij van olietemperatuur/oliepeil sensor
kleur draden (zoals je nu op de connector kijkt):

bruin wit
geel grijs
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Fauna
1st Gear member
Contacteer:

De stekker is nagenoeg zeker niet van de aircopomp. Er zit namelijk een iets andere stekker aan de kabelboom (met een gele binnenkant), die ik terug aangesloten heb. Deze stekker kun je ook vastschuiven op de aircopomp zelf.

De kleur van de draden moet ik vanavond thuis nakijken, maar ik meen wel dat er bruin, geel en wit bij zat.

De accu is goed. Deze is er nieuw ingezet toen ik de auto kocht (augustus 2007), en ik heb hem deze week laten testen met positief resultaat.

De riem aanspannen gaat nog interessant worden. Ik denk namelijk dat ik de spanbout helemaal naar de gort trek. Ik ga nog ff met wat kruipolie in de weer, benieuwd of ik er beweging in krijg. Met het demonteren merkte ik in ieder geval al dat de kop wel draaide, maar in het stelblokje geen beweging zat. Ik heb alleen met een koude motor een licht piepend geluid, maar dat is vrij snel weer weg. Het geluid is echt heel licht, en je hoort het alleen als je dicht bij de auto staat. De dynamo lijkt overigens gewoon goed te draaien. Hoe controleer ik trouwens of de riem goed gespannen is? Het serviceboek spreekt over Newtons, maar ik heb geen meetapparatuur daarvoor.

Hoe kan ik controleren of de spanningsregelaar nog goed is?
Iroll
6th Gear member

De riem moet je met een vinger ong. een cm in kunnen drukken tussen de poelies in, dan staat de riem strak genoeg.. Meet de laadstroom op de accupolen met een multimeter. Stationair minstens zo'n 14 volt, als je de motor iets meer toeren laat draaien mag hij 14,5 volt afgeven. Fluctueerd de spanning of is het minder of meer dan heb je kans dat de spanningsregelaar kapot is.
Fauna
1st Gear member
Contacteer:

Het bleek inderdaad de spanningsregelaar te zijn. Wel vreemd dat deze precies de geest heeft gegeven met de revisie van de dynamo. Hoe dan ook, ik heb een nieuwe besteld, deze avond ingebouwd en het werkt weer als een tierelier.

Kan het overigens kwaad dat bovenstaande stekker niet is aangesloten? Ik heb nog steeds niet gezien waar deze eventueel aangesloten hoorde te zijn. Ik merk in ieder geval niets vreemds aan de auto.
haasje
4th Gear member

oliepeil/olietemperatuursensor zit rechts naast oliefilter in het blok geschroefd (indien aanwezig, anders zit er op deze plaats een bout in het blok)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
440rijder
2nd Gear member

Wat zijn de kenmerken van een slechte dynamo/spanningsregelaar?

Ik heb onlangs het vermoeden dat er ergens in het circuit iets niet helemaal pluis is;
2 maal binnen een week geen start maken, zelfs geen draai van de startmotor. Ik weet niet of er een bepaalde spanning nodig is om uberhaupt de startmotor aan te sturen. Alle verlichting deed het zoals het hoort, na een duwtje van de buren geen probeel meer.
Vanavond op de snelweg was de benzinemeter wel erg laag opeens, terwijl ik wist dat er nog wat meer op de meter moest staan, ook opvallend was dat als ik even intrapte (rechts dus) het metertje verder zakte, maar alleen in de 5e versnelling waargenomen (tot het punt dat het lampje aankomt).

Kan dit de accu/dynamo/spanningsregelaar zijn?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”