Besten,
Vandaag heb ik de tank van vaders S80 D5 geheel met diesel gevuld. De boordcomputer geeft nu een maximum aan van 900 Km. Dit vind ik erg merkwaardig, alsook mijn vader. Reed de V70 D5 (van 163 Pk) volgens de boordcomputer nog +- 1200 Km, rijdt de S80 D5 (185 Pk) nog maar 900 Km. Merk wel op dat de 185 een zesde versnelling heeft waar ik hem ingezet heb, alsook een normale snelheid op de autosnelweg.
Mijn vader uitte al behoorlijke ongeloof jegens zijn nieuwe auto. Hem beloofd te hebben dat ik op dit forum een topic zal openen, opper ik een gedachtegang die bij mij op kwam. Ik weet niet of het logica is in jullie ogen:
Dat de S80 (nu al bijna 500 Km op de teller) meer verbruikt heden heeft er puur mee te maken dat de motor om smering vraagt.
Mocht dit niet kloppen volgens jullie, heeft een van jullie dan dezelfde ervaring jegens dit verbruik??
Bijvoorbaat dank,
Maurice
Verbruik eerste kilometers van nieuwe motor (diesel)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Denk dat als de auto in is gereden dat hij meer kilometers kan rijden op dezelfde tank.
Iedere auto heeft tenslotte een hoge verbruik voordat deze echt in is gereden
Iedere auto heeft tenslotte een hoge verbruik voordat deze echt in is gereden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Die boordcomputer baseert z'n actieradius op het gemiddelde verbruik van de afgelopen tijd. Dus sinds de laatste "reset" van de BC.
Als je net een nieuwe auto hebt en er een beetje mee aan het spelen bent, wat kilometers in de stad hebt gemaakt en wat stationair hebt laten draaien bij vrienden en kennissen om hem te laten zien e.d. tja dan geeft hij een stuk lagere verwachting dan wanneer je een reset doet en er op en neer mee naar Munchen rijdt.
En een splinternieuwe motor moet gewoon nog wat inlopen.
Kijk over zo'n beetje vijf tot tienduizend kilometer nog eens en je zult het verschil wel zien.
Als je net een nieuwe auto hebt en er een beetje mee aan het spelen bent, wat kilometers in de stad hebt gemaakt en wat stationair hebt laten draaien bij vrienden en kennissen om hem te laten zien e.d. tja dan geeft hij een stuk lagere verwachting dan wanneer je een reset doet en er op en neer mee naar Munchen rijdt.
En een splinternieuwe motor moet gewoon nog wat inlopen.
Kijk over zo'n beetje vijf tot tienduizend kilometer nog eens en je zult het verschil wel zien.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ik heb een aantal keren gelezen en gehoord dat wanneer je een auto rustig in-rijdt deze in zijn latere jaren ook zuiniger blijft en vooral minder olie verbruikt.
Een s60 Benzine wordt 0w30 voor geadviseerd, echter inlopen met 5w40 of zelf 50 is geen slechte bezigheid (voor 2000km oid)
Weet iemand of dat ook voor de diesels geldt, of is dit klinklare onzin.
Een s60 Benzine wordt 0w30 voor geadviseerd, echter inlopen met 5w40 of zelf 50 is geen slechte bezigheid (voor 2000km oid)
Weet iemand of dat ook voor de diesels geldt, of is dit klinklare onzin.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ook ik heb dit met mijn (nieuwe)V70
na het tanken geeft de bc als actiradius nooit meer als 1000km aan,
waar mijn vorige S60 nog wel eens 1300+ km wou aangeven.
mijn V70 heeft inmidels 350.000 km gereden,dus alwel ingereden.
het lijkt erop dat sommige bc niet meer aan kunnen/willen geven dan 1000km,
want na getankt te hebben en een stuk te hebben gereden (ong.100a200km)
geeft hij nog steeds 1000km aan
na het tanken geeft de bc als actiradius nooit meer als 1000km aan,
waar mijn vorige S60 nog wel eens 1300+ km wou aangeven.
mijn V70 heeft inmidels 350.000 km gereden,dus alwel ingereden.
het lijkt erop dat sommige bc niet meer aan kunnen/willen geven dan 1000km,
want na getankt te hebben en een stuk te hebben gereden (ong.100a200km)
geeft hij nog steeds 1000km aan
geen glans zonder wrijving
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Dank voor jullie reacties.
Inmiddels is volgens mijn vader de bc iets beter gaan reageren. Doch vinden wij het beiden nog een gewenning. Laatst scoorde de bc bij mijn vader iets van 1030, meen ik.
Het is afwachten, al ligt de link ook erg nauw met het feit dat de motor nog nieuw is. Afwachten dus. Wellicht dat over 10dk meer erover gezegd kan worden.
@toppertje, jehebt een D5?
Inmiddels is volgens mijn vader de bc iets beter gaan reageren. Doch vinden wij het beiden nog een gewenning. Laatst scoorde de bc bij mijn vader iets van 1030, meen ik.
Het is afwachten, al ligt de link ook erg nauw met het feit dat de motor nog nieuw is. Afwachten dus. Wellicht dat over 10dk meer erover gezegd kan worden.
@toppertje, jehebt een D5?
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ik heb ergens gelezen/gehoord dat hij de actieradius baseert op het verbruik in de afgelopen ~30 km. Probeer eens een flink stuk 100 te gaan rijden op de snelweg, dan te tanken, en rustig weg te rijden, om vervolgens weer 100 op de cruisecontrol te gaan rijden. Dan zou hij echt wel boven de 1000 km uit moeten komen.
Ingereden auto's zijn over het algemeen wat zuiniger dan niet-ingereden auto's. (Zuigers/zuigerveren passen beter in de cylinder als ze iets ingesleten zijn??).
Ingereden auto's zijn over het algemeen wat zuiniger dan niet-ingereden auto's. (Zuigers/zuigerveren passen beter in de cylinder als ze iets ingesleten zijn??).
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Anders zou je dit nog met 80 km/h kunnen proberen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
@Cereal, ik wist niet dat die actieradius bij 30 km zijn conclusies gaat trekken. Wel dat het erg vlot was. Ik zal hem hopelijk van het weekend eens aan de test ondervinden.
@glitz, ik had dit nog aan de dealer gevraagd, maar deze zei dat je er helemaal geen rekening mee moest houden. Wel raadde hij af om tot milaan met 200km/u te gaan. Maar beperkingen waren volgens hem niet van toepassing. Ikzelf denk er toch net iets anders over. Maarja.
@glitz, ik had dit nog aan de dealer gevraagd, maar deze zei dat je er helemaal geen rekening mee moest houden. Wel raadde hij af om tot milaan met 200km/u te gaan. Maar beperkingen waren volgens hem niet van toepassing. Ikzelf denk er toch net iets anders over. Maarja.
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Vroeger, moest je een auto inderdaad "inrijden". Dat is nu verleden tijd.
Wel is het verstandig om de eerste 10.000 km wat rustiger te rijden en pas met warme motor "stoplichtsprintjes" uit te gaan voeren
Uberhaupt dien je een diesel eerst goed warm te rijden voordat je er mee gaat sprinten
.
Laat de motor in koude toestand niet boven de 3000 toeren uitkomen.
Na ongeveer 10.000 km is het gemiddelde verbruik gezakt en kan je er wat meer mee doordouwen.
Wel is het verstandig om de eerste 10.000 km wat rustiger te rijden en pas met warme motor "stoplichtsprintjes" uit te gaan voeren
Uberhaupt dien je een diesel eerst goed warm te rijden voordat je er mee gaat sprinten

Laat de motor in koude toestand niet boven de 3000 toeren uitkomen.
Na ongeveer 10.000 km is het gemiddelde verbruik gezakt en kan je er wat meer mee doordouwen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Het verbruik blijft ons toch enigzins tegenvallen. Gisteren is getankt en na enkele autosnelwegkilometers (70Km) gaf de bc aan 810-830.
Maarja, er is pas 2500 Km gereden met de motor, dus wachten we af zoals V480-S60 beschrijft en ook eerdere reacties totdat de 10.000 Km gehaald is.
Bedankt voor jullie reacties! (ook namens pa)
Maarja, er is pas 2500 Km gereden met de motor, dus wachten we af zoals V480-S60 beschrijft en ook eerdere reacties totdat de 10.000 Km gehaald is.
Bedankt voor jullie reacties! (ook namens pa)
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
- Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
- Contacteer:
Het verbruik is idd aan de hoge kant, maar het inrijden kan erveel aan veranderen.
Maar iedereen heeft een andere manier van inrijden. Bij sommige merken zeggen de dealers dat inrijden of even rustig aandoen niet nodig is... Het tegendeel komt na enkele jaren boven (hoeveelheid km).
Zelf ben ik nu ook iets nieuws aan het inrijden fait ducato 2.2 100pk.
Nu heb ik net 721km gereden. En je voelt en hoort dat de motor soepeler begint telopen.
Een algemene regel voor mij is, in het begin niet naar het verbruik kijken, de eerste 500km heel rustig aan doen niet hoger dan 2500rpm gaan en zolaag mogenlijk houden. Vanaf 500km wat constanter tegen de 2500rpm houden, 1000km mag je al eens goed door drukken voor korte stukken bv van 50>70km/u heel snel en hoog in toeren even aanhouden en dan direct terug lager. En vanaf +/- 1300km kan je eigenlijk min of meer normaal rijden (let wel niet in te hoge toeren blijven hangen).
Wat ook helpt is andere olie erin doen zoals eerder gezegt. max 2000km, olie veranderen incl filter, 10000km rijden en terug vervangen incl filter.
Ook moet je erop letten dat je de motor niet "tam, lui" rijd want dan durven ze soms ook meer verbruiken, dus regelmatig eens goed optrekken is de boodschap.
Ooit het gezegde gehoord " nou heeft mijn auto 65000km, net goed ingereden" en eigenlijk klopt dit wel.
Simpel vb: 2 de zelfde wagens van de fabriek uit( oke iedere motor is toch ietjes anders ook al is het het zelfde type) De 1ste wagen van in de beginne normaal met rijden en stevig met door rijden/optrekken en niet veel rustig warm rijden.
Wagen 2, rustig inrijden, altijd warm rijden voor het het gaspedaal echt aan tespreken. En na bepaalde inrij periode regelmatig de motor eens aanspreken.
Wagen 2 zal duidelijk een veel langer leven leiden dan wagen 1, het verbruik zal ook een verschil waarneembaar zijn.
Maar iedereen heeft een andere manier van inrijden. Bij sommige merken zeggen de dealers dat inrijden of even rustig aandoen niet nodig is... Het tegendeel komt na enkele jaren boven (hoeveelheid km).
Zelf ben ik nu ook iets nieuws aan het inrijden fait ducato 2.2 100pk.
Nu heb ik net 721km gereden. En je voelt en hoort dat de motor soepeler begint telopen.
Een algemene regel voor mij is, in het begin niet naar het verbruik kijken, de eerste 500km heel rustig aan doen niet hoger dan 2500rpm gaan en zolaag mogenlijk houden. Vanaf 500km wat constanter tegen de 2500rpm houden, 1000km mag je al eens goed door drukken voor korte stukken bv van 50>70km/u heel snel en hoog in toeren even aanhouden en dan direct terug lager. En vanaf +/- 1300km kan je eigenlijk min of meer normaal rijden (let wel niet in te hoge toeren blijven hangen).
Wat ook helpt is andere olie erin doen zoals eerder gezegt. max 2000km, olie veranderen incl filter, 10000km rijden en terug vervangen incl filter.
Ook moet je erop letten dat je de motor niet "tam, lui" rijd want dan durven ze soms ook meer verbruiken, dus regelmatig eens goed optrekken is de boodschap.
Ooit het gezegde gehoord " nou heeft mijn auto 65000km, net goed ingereden" en eigenlijk klopt dit wel.
Simpel vb: 2 de zelfde wagens van de fabriek uit( oke iedere motor is toch ietjes anders ook al is het het zelfde type) De 1ste wagen van in de beginne normaal met rijden en stevig met door rijden/optrekken en niet veel rustig warm rijden.
Wagen 2, rustig inrijden, altijd warm rijden voor het het gaspedaal echt aan tespreken. En na bepaalde inrij periode regelmatig de motor eens aanspreken.
Wagen 2 zal duidelijk een veel langer leven leiden dan wagen 1, het verbruik zal ook een verschil waarneembaar zijn.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Bij de diesel motor die ik aan het inrijden ben merkte ik een heel groot verschil nadat de speciale inloop olie gewisselt was voor de "gewone" olie, m'n truck liep ongeveer 1.5 tot 2 keer zo zuinig.
Deze wissel stond op schema na de eerste 50 bedrijfsuren.
Het betreft hier overigens een 6 liter 6 cillinder watergekoelde Deutz, in een Linde 8 tonner.
Deze motor gaat ook regelmatig vanaf eerste begin naar de volle 2200 rpm, wanneer ik een trailer aan het trekken ben er mee onder andere.
Deze wissel stond op schema na de eerste 50 bedrijfsuren.
Het betreft hier overigens een 6 liter 6 cillinder watergekoelde Deutz, in een Linde 8 tonner.
Deze motor gaat ook regelmatig vanaf eerste begin naar de volle 2200 rpm, wanneer ik een trailer aan het trekken ben er mee onder andere.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Laatst bij de garage gehoord dat de nieuwe D5 (185PK) gewoon meer verbruikt dan de 163 PK versie.
Overigens is de verbruiksmeter een grote leugenaar. Bij mij geeft tie een verbruik aan van 4,9 lit/100 km terwijl ik in werkelijkheid op ongeveer 6,4 zit (over 20.000km).
Misschien dat de verbruiksmeter van de nieuwere modellen beter is?
Marinus
Overigens is de verbruiksmeter een grote leugenaar. Bij mij geeft tie een verbruik aan van 4,9 lit/100 km terwijl ik in werkelijkheid op ongeveer 6,4 zit (over 20.000km).
Misschien dat de verbruiksmeter van de nieuwere modellen beter is?
Marinus
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Dit is zeker en vast waar.Over de boordcomputers van de vorige generatie is hier al veel geschreven.Wie vergelijkt van oud naar nieuw (Zoals Maurice hierboven)is natuurlijk teleurgesteld,maar hoeft dat eigenlijk niet te zijn.Daarom:niet te veel op boordcomputer focussen,maar zelf uitrekenen!Over verbruik nieuwe motoren:(generatie met roetfilter)Zit toch niet zo een groot verschil op tegen vorige,daar ik hier toch S60ers185pk lees van ong 6,5l op 100 km.Grootste verschil komt mijns inziens op conto van 't gewicht.Mijn eerste volledige tank uitgereden met nieuwe S80 2,4d 6V,6,89l verbruikt op 100km(6,9volgens boordcomputer,gem.snelheid 79km/u).Toch niet ongunstig dacht ik!Tellerstand nu:1150km,zien hoe dit verder evolueerd,groeten!Misschien dat de verbruiksmeter van de nieuwere modellen beter is?
Marinus
_________________